Provinciaal blad van Zuid-Holland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 17503 | ander besluit van algemene strekking | 27-12-2024 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Zuid-Holland | Provinciaal blad 2024, 17503 | ander besluit van algemene strekking | 27-12-2024 |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 22 oktober 2024, inzake de onttrekking aan de openbaarheid in de zin van de Wegenwet van de aansluiting van de parallelweg, genaamd Langeweg en de aansluiting van de zijweg aan de N 215, gelegen ter hoogte van hectometerpunt 23.1 in de gemeente Goeree-Overflakkee
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
dat de N215 een provinciale en doorgaande oost-westelijke verbindingsweg is tussen de N59 bij Oude-Tonge en de N57 bij Stellendam en Goedereede. De provincie Zuid-Holland werkt al enige tijd aan de verbetering van de bereikbaarheid, doorstroming en verkeersveiligheid op en rond de N215. In dat kader is onder meer tussen de plaatsen Melissant en Dirksland en tussen de N215 km bij hp. 12,20 en hp. 17,50 een omlegging van de N215 gerealiseerd. Daarbij is de weg ook gedeeltelijk voorzien van parallelwegen.
dat het gedeelte van de N215 globaal gelegen tussen Middelharnis en Nieuwe-Tonge nog moet worden aangepast. De weg ligt in dit gedeelte buiten de bebouwde kom en is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/u. Ter hoogte van het dorp Nieuwe-Tonge geldt een aangepaste snelheid van maximaal 60 km/u (ingesteld als tijdelijke maatregel gezien de onveilige situatie ter plekke en wachtend op een structurele oplossing).
dat er sprake is van veel onveilige aansluitingen tussen de parallelweg en de N215 op het tracé tussen Middelharnis en Oude-Tonge. Deze aansluitingen zijn niet zijn vormgegeven als volledige aansluitingen, kennen lage intensiteiten, en leiden tot ongewenste afslaande bewegingen en stilstaande voertuigen op de N215. Het aantal directe aansluitingen op de hoofdrijbaan van de N215 tussen Middelharnis en Nieuwe-Tonge wordt sterk teruggebracht tot drie hoogwaardige aansluitingen, namelijk bij de Vroonweg middels een uitbuiging van de parallelweg, bij bedrijventerrein De Tram middels een turborotonde en bij Oudelandsedijk in Nieuwe-Tonge middels een ongelijkvloers kruispunt.
Deze maatregelen, waaronder het saneren van directe aansluitingen tussen de parallelweg en de hoofdrijbaan N215, leiden tot een verbetering van de doorstroming van het verkeer, de verbetering van de bereikbaarheid van de aanliggende plaatsen en tot een verbetering van de verkeersveiligheid.
dat als gevolg van de hierboven genoemde maatregelen de aansluiting van de parallelweg, genaamd Langeweg en de aansluiting van de zijweg aan de N215, gelegen nabij hectometerpunt (Hm) 23.1 in de gemeente Goeree-Overflakkee verwijderd moeten worden. De aansluitingen zijn openbare wegen in de zin van de Wegenwet, die hun functie zullen verliezen en dienen daarom formeel aan het openbaar verkeer te worden onttrokken.
dat de aansluitingen bij de provincie Zuid-Holland in beheer en onderhoud zijn en deze aansluitingen ingevolge artikel 8, tweede lid van de Wegenwet alleen aan het openbaar verkeer onttrokken kunnen worden door een besluit van Provinciale Staten van Zuid-Holland. Op 20 december 1996, provinciaal blad nummer 7 van 1997 hebben Provinciale Staten een delegatiebesluit genomen waaruit volgt dat Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland bevoegd zijn om de aansluiting aan het openbaar verkeer te onttrekken.
dat de aan het openbaar verkeer te onttrekken aansluitingen van de parallelweg, genaamd Langeweg en de alternatieve routes voor het gemotoriseerde verkeer staan aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening nr. BH6415-RHD-ZZ-XX-DR- C-1711 en de aansluitingen komen voor onder wegvolgnummer 1 van de wegenlegger van de voormalige gemeente Nieuwe-Tonge.
dat voor het verkeer dat thans gebruik maakt van de aan het openbaar verkeer te onttrekken aansluitingen, na de daadwerkelijke verwijdering van de aansluiting de vervangende routes dienen te gebruiken zoals deze staan zijn aangegeven op de voormelde tekening.
dat voor het verkeer dat thans gebruik maakt van de aansluiting de omrijdafstand 1.2 km bedraagt in de nieuwe situatie. Tegenover deze omrijdafstand staat een verbetering van de doorstroming van het verkeer, de verbetering van de bereikbaarheid van de aanliggende plaatsen en tot een verbetering van de verkeersveiligheid.
dat conform bestaande rechtspraak op dit gebied een wegbeheerder (i.c. de provincie) een weg aan de openbaarheid mag onttrekken, indien er een overwegende reden bestaat, terwijl het algemeen belang zich niet mag verzetten tegen het onttrekken aan de openbaarheid van de weg. De overwegende reden bestaat in dit geval uit een openbaar belang te weten, de een verbetering van de doorstroming van het verkeer, de verbetering van de bereikbaarheid van de aanliggende plaatsen, de verbetering van de leefbaarheid en de verbetering van de verkeersveiligheid.
dat aan deze wegonttrekking derhalve een overwegende reden ten grondslag ligt, terwijl het algemeen belang niet wordt geschaad, omdat er omleidingsroutes beschikbaar zijn.
dat het ontwerpbesluit overeenkomstig in het bepaalde van de Algemene wet bestuursrecht zes weken digitaal en fysiek ter inzage heeft gelegen van 7 augustus 2023 tot en met 18 september 2023 en belanghebbenden hierbij in de gelegenheid zijn gesteld om hun zienswijze schriftelijke en mondeling naar voren te brengen.
dat van deze gelegenheid gebruik is door de heer D. van Es. Belanghebbende heeft een landbouwbedrijf en maakt gebruik van de ontsluiting op de hoofdrijbaan en naastgelegen parallelweg van de N215. Daarbij wordt ook aangegeven dat de bestaande interne dreef richting erftoegangsweg Groeneweg in de huidige situatie niet geschikt is voor zwaar verkeer en dat dit alternatief volgens hem buiten beschouwing moet blijven. Voorts verwijst de indiener van de zienswijze erop dat in de tekst op de situatietekening een onjuistheid staat. Er staat dat de omrijdafstand voor langzaam verkeer niet van toepassing is. Belanghebbende verzoekt om in het geval de onttrekking van de weg aan de openbaarheid in de zin van de Wegenwet noodzakelijk is om dan een weg voor zwaar verkeer naar de Groeneweg aan te leggen. Belanghebbende attendeert erop
dat het Waterschap Hollandse Delta ook gebruik maakt van de betreffende aansluiting ter hoogte van Hm 23.1, om onderhoud te plegen aan het gemaal dat aldaar door het waterschap wordt beheerd.
dat belanghebbende als alternatief voorstelt dat ter plaatse van Hm 23.1 enkel mogelijk en toegestaan wordt om van en naar de parallelweg de hoofdrijbaan N215 over te steken en dat het dat het verboden wordt om vanaf de hoofdrijbaan af te slaan, en om direct vanaf zijn perceel op de hoofdrijbaan te draaien. Tijdens het overleg met Gedeputeerde Staten op 26 februari 2024 heeft belanghebbende nog aangevuld dat de aansluiting N215-Groeneweg niet verkeersveiliger is dan de erfaansluiting bij Hm 23.1. Volgens belanghebbende levert de route via de Groeneweg een extra verkeersveiligheidsrisico omdat verkeer op de Groeneweg ook gekruist moet worden door verkeer van belanghebbende.
dat op 26 februari 2024 er ambtelijk overleg namens Gedeputeerde Staten is gevoerd met de indiener van de zienswijze over de beweegredenen om de betreffende aansluitingen op de N215 te onttrekken aan de openbaarheid en daarbij de ingediende zienswijze hebben besproken. Bij brief van 3 april 2024 is deze reactie aan de indiener van de zienswijze toegezonden.
dat allereerst vastgesteld kan worden dat belanghebbende (in het kader van de bedrijfsvoering) in de huidige situatie gebruik maakt van de bestaande directe aansluiting op de N215 op de locatie ter hoogte van Hm 23.1. Gedeputeerde Staten begrijpen dat het verwijderen van deze aansluiting leidt tot een aangepaste situatie voor belanghebbende en zijn bedrijf.
dat de Groeneweg is gecategoriseerd als een erftoegangsweg en de hoofdrijbaan N215 als een gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen mogen geen erfaansluitingen, uitritten of uitwegen uitmonden. De hoofdrijbaan van de N215 heeft nadrukkelijk niet de functie om directe ontsluiting te bieden voor belendende percelen en dient dan ook niet als zodanig ingericht te worden. De Groeneweg heeft als erftoegangsweg wel de functie om percelen te ontsluiten.
dat inzake de ingediende zienswijze Gedeputeerde Staten het volgende opmerken. Gedeputeerde Staten stellen zich op het standpunt dat eventuele fysieke beperkingen van de bestaande interne dreef, niet noodzakelijkerwijs leiden tot het van de hand wijzen van dit alternatief. Indien maatregelen noodzakelijk zijn om de interne dreef geschikt te maken voor het beoogde gebruik, willen Gedeputeerde Staten hierover meedenken.
dat de tekst “Omrijdafstand niet van toepassing (0km)” in het ontwerpbesluit ten onrechte aangeeft dat er geen omrijdafstand van toepassing is voor langzaam verkeer. Wanneer deze aansluiting wordt verwijderd, geldt echter voor alle verkeer de berekende omrijdafstand. Ook langzaam verkeer zal circa 1,2 kilometer moeten omrijden.
dat op het verzoek van belanghebbende om een weg voor zwaar verkeer naar de Groeneweg aan te leggen, is in opdracht van belanghebbende een indicatieve kostenraming opgesteld. Voor nu geven Gedeputeerde Staten geen oordeel over deze kostenraming en de eventueel nodige maatregelen om de noordelijke ontsluiting naar de Groeneweg geschikt te maken. Daarnaast moet de geschiktheid van de interne weg – voor het gebruik door zwaar verkeer – blijken uit nader onderzoek.
dat belanghebbende erop gewezen heeft dat het Waterschap Hollandse Delta ook gebruik maakt van de betreffende aansluiting ter hoogte van Hm 23.1, om onderhoud te plegen aan het gemaal dat aldaar door het waterschap wordt beheerd. Hierover zullen tussen de Gedeputeerde Staten en het Waterschap Hollandse Delta separate afspraken gemaakt worden.
Het Waterschap Hollandse Delta heeft overigens geen zienswijze ingediend tegen het ontwerpbesluit. De belangen van het Waterschap kunnen niet door de indiener van de zienswijze Van Es worden ingeroepen.
dat het beeld dat de aansluiting N215-Groeneweg niet verkeersveiliger is dan de erfaansluiting bij Hm 23.1 delen Gedeputeerde Staten niet. De aansluiting N215-Groeneweg is een aansluiting van een erftoegangsweg op een gebiedsontsluitingsweg en is ingericht als een volwaardig kruispunt. Daarbij is er sprake van een weginrichting met een linksaf strook voor verkeer vanuit het zuiden en een opstelruimte tussen rijstroken voor overstekend of afslaand verkeer. Ook is bij dit kruispunt openbare verlichting aanwezig. Dit alles zorgt er tevens voor dat dit kruispunt door weggebruikers wordt herkend als een locatie waar kruisend en afslaand verkeer te verwachten is. Dit is in contrast met de erfaansluiting bij Hm 23.1, waarbij weggebruikers verrast kunnen worden door overstekend verkeer.
dat volgens belanghebbende de route via de Groeneweg een extra verkeersveiligheidsrisico met zich meebrengt omdat verkeer op de Groeneweg ook gekruist moet worden door verkeer van belanghebbende. De conclusie van Gedeputeerde Staten is dat dit geen noemenswaardig verkeersveiligheidsrisico betreft. Ter illustratie: een verkeerstelling in september 2022 wees uit dat er minder dan 15 motorvoertuigen per uur op de Groeneweg reden. Op de hoofdrijbaan N215 waren dit er circa 800 per uur. Daaruit is op te maken dat de Groeneweg een zeer rustige weg is en goed geschikt voor de ontsluiting van uw landbouwpercelen.
dat de onttrekking van de aansluiting bij Hm 23.1 in een nadrukkelijke verbetering van de verkeersveiligheid resulteert, en dat eventuele knelpunten met betrekking tot de ontsluiting via de Groeneweg op te lossen zijn en dat dat er geen zwaarwegende redenen zijn om deze onttrekking niet uit te voeren.
Gelet op het bepaalde in artikel 8, tweede lid van de Wegenwet;
aan de openbaarheid te onttrekken van de N215 de aansluiting van de parallelweg, genaamd Langeweg en de aansluiting van de zijweg gelegen ter hoogte van hectometerpunt. 23.1 in de gemeente Goeree-Overflakkee. Dit is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening nr. BH6415-RHD-ZZ-XX-DR-C-1711.
Waar kunt u het besluit inzien?
Het besluit ligt ter inzage vanaf vrijdag 15 november 2024 tot en met vrijdag 27 december 2024 ter inzage. Het besluit en de tekening zijn digitaal te raadplegen op de provinciale website:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/wegverkeer/alle-n-wegen/wegen/n215/
Het besluit en de bijbehorende tekening kan fysiek worden ingezien op onderstaande kantoorlocaties:
Tegen dit besluit staat ingevolge artikel 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van bekendmaking beroep open bij de Rechtbank ’s-Gravenhage, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag).
Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het beroep de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als beroep is ingesteld – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank 's-Gravenhage, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend.
Wij verzoeken u een kopie van het beroepschrift en het verzoek om voorlopige voorziening te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-17503.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.