DAEB-aanwijzing Leefbaarheidsalliantie 2025-2028

Bekendmaking van het besluit van 5 november 2024 - zaaknummer 2024-012847

 

 

 

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Gelet op artikel 158, eerste lid, aanhef en onder a, van de Provinciewet in samenhang met artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Gelderland 2016;

 

Gelet op artikel 14, artikel 106, tweede lid, en artikel 165 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;

 

Gelet op het besluit van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (2012/21/EU) (PbEU 2012, L7/3);

 

Overwegende dat provincie Gelderland inzet op een leefbare woon-, werk- en leefomgeving van haar inwoners;

 

Overwegende dat om deze doelstelling te bereiken provincie Gelderland zich focust op drie themalijnen: ondersteuning van inwonersinitiatieven, ondersteuning van inwonersinitiatieven rond voorzieningen en ontmoetingsplekken en ondersteuning van (georganiseerde) inwoners bij de wijken- en dorpendeals;

 

Overwegende dat inwonersinitiatieven budget, draagvlak en een netwerk nodig hebben en dat zij niet altijd zelfstandig in deze behoeften kunnen voorzien;

 

Overwegende dat provincie Gelderland het ondersteunen van inwonersinitiatieven, onder andere door het vinden van budget, het zoeken van meer draagvlak en het verbinden van inwonersinitiatieven aan andere overheden en organisaties, wil stimuleren;

 

Overwegende dat voorzieningen en ontmoetingsplekken basisvoorwaarden zijn voor gemeenschapsvorming en sociale verbinding en dat zij veel mogelijkheden bieden voor bewonersparticipatie;

Overwegende dat het ondersteunen van voorzieningen en ontmoetingsplekken kan plaatsvinden door het vinden nieuwe bestemmingen voor leegstaand vastgoed, dat het noodzakelijk is dat een voorziening passend is in de wijk of het dorp en dat er aandacht is voor duurzame exploitatie;

 

Overwegende dat provincie Gelderland het instrument Wijken- en Dorpendeal in het leven heeft geroepen om de sociale verbondenheid in een wijk of dorp te versterken;

 

Overwegende dat voor een succesvolle Wijken- en Dorpendeal het noodzakelijk is om een integrale visie te hebben voor een dorp of wijk, waarin onder andere is opgenomen hoe de sociale cohesie wordt versterkt, met betrokkenheid van veel verschillende lokale partners.

 

Overwegende dat dit grote opgaven zijn om uit te werken, waar inwonersinitiatieven vaak niet de mensen en middelen voor hebben;

 

Overwegende dat het adviseren en anderszins ondersteunen van inwonersinitiatieven een economische activiteit is die onvoldoende door de markt zelf wordt opgepakt, omdat de inwoners die van de diensten willen profiteren doorgaans niet de financiële middelen hebben om hiervoor een marktconforme vergoeding te betalen;

 

Overwegende dat in het bijzonder kwetsbare groepen, zoals jongeren, mensen die eenzaam zijn of mensen die in armoede leven, in een normale marktsituatie niet vanzelfsprekend bereikt zouden worden.

 

Overwegende dat de Leefbaarheidsalliantie Gelderland een samenwerking is tussen Vereniging Dorpshuizen en Kleine Kernen Gelderland (DKK), Stichting Zorgbelang Inclusief en Stichting Spectrum, partner met elan, en beschikt over de expertise en het netwerk om inwonersinitiatieven te ondersteunen op deze drie themalijnen, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen;

 

Overwegende dat subsidiëring van de Leefbaarheidsalliantie Gelderland voor het uitvoeren van de drie themalijnen strijd kan opleveren met de Europese staatssteunregels;

 

Overwegende dat ondernemingen die belast zijn met het beheer van een dienst van algemeen economisch belang (DAEB) ingevolge artikel 14 en artikel 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, slechts onder de staatssteunregels vallen voor zover deze de vervulling van de betrokken diensten niet verhinderen;

 

Overwegende dat een onderneming moet worden belast met het beheer van een DAEB alvorens een beroep gedaan kan worden op de hiervoor genoemde bijzondere positie;

Overwegende dat rechtmatig subsidie kan worden verleend voor het uitvoeren van de drie themalijnen, indien de activiteiten ter uitvoering van deze themalijnen worden aangemerkt als DAEB;

 

Overwegende dat Vereniging Dorpshuizen en Kleine Kernen Gelderland, Stichting Zorgbelang Inclusief en Stichting Spectrum, partner met elan, bereid zijn de uitvoering van deze activiteiten te verzorgen en Gedeputeerde Staten er daarom toe overgaan deze drie organisaties te belasten met de uitvoering van deze DAEB;

 

Overwegende dat de parameters voor de berekening van de compensatie mede gelet op artikel 1.1.2 van de Regels Subsidieverlening Gelderland 2023 vanaf de datum van de subsidieaanvraag bij de Leefbaarheidsalliantie bekend zijn en worden gevolgd.

 

Besluiten

Artikel 1

  • I.

    De volgende activiteiten worden aangewezen als dienst van algemeen economisch belang:

  • het ondersteunen van inwonersinitiatieven;

  • het ondersteunen van inwonersinitiatieven rond voorzieningen en ontmoetingsplekken; en;

  • het ondersteunen van (georganiseerde) inwoners bij de wijken- en dorpendeals.

Waarbij de invulling van de ondersteuning afhankelijk is van het initiatief en bijvoorbeeld de vorm kan hebben van:

  • het helpen van initiatieven bij het vinden van budget, bij het creëren van meer draagvlak en bij het verbinden met overheden, organisaties of andere initiatieven;

  • kennisontwikkeling, het ontsluiten van nieuwe kennis en het aanbieden van workshops, trainingen en kennisdelingsactiviteiten; en

  • vraaggerichte ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van maatwerkadviezen.

  •  

  • II.

    Deze aanwijzing vangt aan op 1 januari 2025 en eindigt op 31 december 2028.

  •  

  • III.

    De aangewezen diensten van algemeen economisch belang worden uitgevoerd door de volgende drie organisaties die onderdeel zijn van Leefbaarheidsalliantie Gelderland, een en ander in overeenstemming met de projectplannen die elk van de drie organisaties bij de definitieve subsidieaanvraag indient:

  • Vereniging Dorpshuizen en Kleine Kernen Gelderland (DKK);

  • Stichting Zorgbelang Inclusief;

  • Stichting Spectrum, partner met elan;

 

  • IV.

    De parameters voor de berekening van de compensatie zijn als volgt:

De maximale subsidie voor de DAEB-activiteiten bestaat uit

  • a.

    de totale kosten die specifiek aan de DAEB-activiteiten zijn toe te rekenen; en

  • b.

    een passende bijdrage aan de niet specifiek aan de DAEB activiteiten toe te rekenen kosten (overhead).

De passende bijdrage wordt als volgt berekend:

 

Ureninzet DAEB-activiteiten

____________________ x niet-specifieke kosten

Ureninzet totale activiteiten

 

Om dit inzichtelijk te maken, zullen de DAEB-verrichters:

  • a.

    een gescheiden boekhouding hanteren, waarin de inkomsten en uitgaven van DAEB-activiteiten enerzijds en overige activiteiten anderzijds afzonderlijk worden geadministreerd; en

  • b.

    de ureninzet in een urenregistratiesysteem opnemen.

De berekening van de kosten vindt plaats in overeenstemming met hoofdstuk 1 van de Regels Subsidieverlening Gelderland 2023.

De vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van werkelijke kosten en gerealiseerde inkomsten. Eventuele inkomsten die voortvloeien uit de gesubsidieerde activiteiten, worden ingezet ter dekking van de kosten van de DAEB-activiteiten.

 

  • V.

    De regels om overcompensatie te vermijden en terug te betalen zijn als volgt:

  • a.

    Minimaal eens in de drie jaar en bij de vaststelling van de subsidie controleren Gedeputeerde Staten of sprake is van overcompensatie;

  • b.

    Gedeputeerde Staten vorderen betaalde overcompensatie terug en passen, indien daar aanleiding toe is, de parameters ter berekening van de compensatie voor de toekomst aan;

  • c.

    Wanneer de subsidieontvanger constateert dat sprake is van overcompensatie, is hij verplicht Gedeputeerde Staten hiervan onverwijld schriftelijk mededeling te doen.

 

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

 

Gepubliceerd te Arnhem

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Henri Lenferink - C ommissaris van de Koning

Frederik van Ardenne - S ecretaris

 

Meer informatie

Provincieloket, telefoonnummer 026 359 99 99, emailadres: post@gelderland.nl

 

Rechtsmiddelen

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na dagtekening van dit besluit bezwaar maken. Richt uw bezwaarschrift aan: Gedeputeerde Staten, secretariaat commissie Rechtsbescherming, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Graag “bezwaarschrift” vermelden op de envelop en op de brief.

U kunt uw bezwaarschrift ook elektronisch indienen op het portaal Rechtsbescherming. Hiervoor gebruikt u DigiD, eHerkenning of eIDAS.

Meer informatie vindt u op www.gelderland.nl/bezwaren en bij het Provincieloket 026 359 99 99.

Als u een bezwaarschrift indient en u wilt niet dat een besluit in werking treedt, kunt u bij de rechter een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Zie www.rechtspraak.nl.

Naar boven