VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG N590 (MAASTRICHT-VALKENBURG)

Tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. groot onderhoud verhardingen

 

(TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN)

 

Ons kenmerk: DOC -715801

 

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

 

 

Bevoegdheidsgrondslag

Gelet op artikel 18 eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn Gedeputeerde Staten bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de provincie Limburg.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

 

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • het bordenboek (VNVF);

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

 

Motivering

De N590 (MAASTRICHT - VALKENBURG) is in eigendom van en in beheer en onderhoud bij de Provincie Limburg.

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de Provinciale weg N590 tussen hmp 3,90 en 3,975 Het betreft werkzaamheden op gemeentelijke grond. Om de levensduur van de weg te verlengen en de beschikbaarheid en veiligheid van de weg voor de toekomst te waarborgen, wordt de deklaag gefreesd en de tussenlaag en deklaag opnieuw geasfalteerd.

De werkzaamheden vinden plaats van 18 november 06.00 uur tot 29 november 2024 18.00 uur.

De werkzaamheden kunnen onder invloed van verschillende factoren eerder starten en/of langer duren.

 

Maatregelen op de provinciale weg

De werkzaamheden worden overdag uitgevoerd met een om-en-om regeling/halve baan afzetting met

verkeersregelaars (tussen 06.00 en 18.00 uur) en een tijdelijke VRI (na 18.00 uur).

Bij werkzaamheden aan de noordzijde van de Terblijterweg-Bergerweg wordt voor fietsers wordt een omleiding ingesteld

Voor het instellen van de om-en-om regeling/halve baan afzetting dient de middenberm van de

Terblijterweg tijdelijk te worden verhard. Voor het aanbrengen en verwijderen van de verharde

middenberm wordt de Terblijterweg voor verkeer van Maastricht richting Berg en Terblijt / Valkenburg in

totaal 3 nachten afgesloten. Verkeer richting Berg en Terblijt / Valkenburg volgt een omleidingsroute.

Verkeer van Berg en Terblijt / Valkenburg richting Maastricht kan gebruik blijven maken van de Terblijterweg.

Tijdens de werkzaamheden wordt de bebording geplaatst van kilometrering 4,30 tot kilometrering 3,90

De maximale snelheid wordt verlaagd van 80 km/uur naar 50 km/uur.

De verkeersmaatregelen en omleidingsroute voor de afzetting zijn terug te vinden op de tekeningen met nr. COP.01615.01.28/018, COP.01615.01.28/019 en COP.01615.01.28/020 d.d. 4 november 2024. Deze tekeningen zijn reeds in uw bezit en wordt niet analoog meegestuurd.

 

Belangenafweging

De werkzaamheden gaan hinder met zich brengen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Er zal enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid minder kan worden.

Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door dat de bereikbaarheid via andere straten gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.

De aanvrager van het verkeersbesluit heeft of zal nog met aanliggende bedrijven, omwonenden en de nood- en hulpdiensten overleggen.

 

BESLUI TEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

 

  • 1.

    tot het instellen van een tijdelijke geslotenverklaring op de N590 door het plaatsen van de verkeersborden C01 conform bijlage 1 van het RVV1990;

  • 2.

    de maximale snelheid tijdelijk te verlagen van 80 km/uur naar 50 km/uur door het plaatsen van de verkeersborden A150 conform bijlage 1 van het RVV1990;

  • 3.

    tot het tijdelijk instellen van een inhaalverbod op de N590 door het plaatsen van verkeersborden F01 conform bijlage 1 van het RVV1990;

  • 4.

    tot het tijdelijk plaatsen van de verkeersborden F05 (voorrang verlenen aan tegemoetkomend verkeer) en F06 (voorrang ontvangen van verkeer in tegengestelde richting) conform bijlage 1 van het RVV1990

  • 5.

    tot het tijdelijk instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van de verkeersborden D02 conform bijlage 1 van het RVV1990

6. de maatregelen tevens te hebben vastgelegd in de tekeningen met nr. COP.01615.01.28/018, COP.01615.01.28/019 en COP.01615.01.28/020 d.d. 4 november 2024.

 

MEDEDELINGEN

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar getroffen worden, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team aansprakelijkheid, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

 

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indienen, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen we u naar www.limburg.nl.

 

Als uw bezwaar is gericht tegen een besluit van het College van Gedeputeerde Staten, is naast het indienen van uw bezwaarschrift per post ook de elektronische weg opengesteld. U dient dan gebruik te maken van een daartoe ontwikkeld webformulier. Aan het webformulier is een DigiD-module (voor particulieren) dan wel eHerkenning-module (voor ondernemers en organisaties, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) gekoppeld zodat u het bezwaarschrift digitaal kunt ondertekenen. Op deze wijze wordt onder andere gewaarborgd dat het elektronisch verkeer op een betrouwbare en vertrouwelijke manier plaatsvindt. De webformulieren zijn geplaatst op de website van de Provincie Limburg en te raadplegen via www.limburg.nl/loket/producten-diensten/@606/bezwaar-beslissing/ onder ‘Hoe dient u uw bezwaar in?’

 

De directe link naar de DigiD-module (voor particulieren) is:

formulieren.limburg.nl/provincielimburg/Bezwaar_Indienen_D

De directe link naar de eHerkenning-module (voor ondernemers en organisaties, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) is: formulieren.limburg.nl/provincielimburg/Bezwaar_Indienen_eH

 

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Roermond, Sector Bestuursrecht;

Postbus 950, 6040 AZ Roermond. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.rechtspraak.nl.

 

Aldus besloten te Maastricht, 11 november 2024.

 

Gedeputeerde Staten van Limburg

namens dezen,

 

 

T.D.R. Piters

Clustermanager Wegbeheer

 

Naar boven