Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 17307 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 17307 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 5 november 2024 tot wijziging van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant in verband met een wijziging van paragraaf 7 van die regeling (Veertigste wijziging van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant)
Artikel I Wijziging Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant
De Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:
§ 7 Versterken cultureel ondernemerschap
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
culturele instelling: organisatie met rechtspersoonlijkheid die zich op professionele wijze bezighoudt met de ontwikkeling, productie, beoefening of presentatie van kunst en cultuur;
cultureel ondernemerschap: streven naar een optimale balans tussen zakelijke en artistieke doelen;
Kunstloc Brabant: kennis- en uitvoeringsorganisatie die werkt in opdracht van de provincie Noord-Brabant die zich inzet voor het brede kunst- en cultuurveld;
maker: individuele kunstenaar of onderneming zonder rechtspersoonlijkheid die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en die zich op professionele wijze bezighoudt met de ontwikkeling, productie, beoefening of presentatie van kunst en cultuur;
talentontwikkelprogramma: talentontwikkelprogramma als bedoeld in paragraaf 9 van deze regeling.
Subsidie op grond van deze paragraaf kan worden aangevraagd door:
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze paragraaf projectsubsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 7.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het versterken van het cultureel ondernemerschap met betrekking tot:
Subsidie wordt geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 7.4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 7.7 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen de kosten voor de inhuur van een expert of coach in aanmerking op basis van de offerte, bedoeld in artikel 7.6, onderdeel f, onder 1° .
Artikel 7.8 Niet subsidiabele kosten
In afwijking van artikel 7.7 komen de kosten voor de aanschaf van materialen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking
Subsidieaanvragen worden ingediend van 13 januari 2025 tot en met 15 december 2025.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 7.4, voor de periode, genoemd in artikel 7.9, vast op € 200.000.
De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 7.4, bedraagt 100% van de begrote subsidiabele kosten tot een maximum van € 5.000.
Artikel 7.13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet kan worden afgerond binnen de termijn, genoemd in het eerste lid, en de subsidieontvanger verlenging van die termijn wenselijk acht, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging met maximaal drie maanden.
De subsidieaanvrager toont desgevraagd aan dat het project waarvoor de subsidie is verleend, is afgerond en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van facturen en betaalbewijzen van de gemaakte kosten.
Artikel 7.15 Bevoorschotting en betaling
Artikel 7.16 Subsidievaststelling
De subsidie wordt op grond van artikel 20, eerste lid, onder b, van de Asv ambtshalve vastgesteld.
Gedeputeerde Staten zenden in 2026 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze paragraaf in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 5 november 2024
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. G.H.E. Derks MPA
Toelichting behorende bij de Negenendertigste wijziging van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant
De Veertigste wijziging van de Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant wijzigt paragraaf 7, Kennisvouchers impulsgelden naar een nieuwe inhoudelijke paragraaf 7, Versterken cultureel ondernemerschap.
Doel van deze wijziging van de subsidieparagraaf is om makers en culturele instellingen in staat te stellen zich te kunnen ontwikkelen op zakelijk en artistiek vlak. Op deze wijze kunnen zij voorzien in passend en inclusief aanbod. Om makers en instellingen te ondersteunen is de paragraaf Versterken cultureel ondernemerschap beschikbaar gesteld.
Deze paragraaf sluit aan bij het op 3 februari 2023 vastgestelde beleidskader Levendig Brabant 2030. In dat beleidskader en de daaruit voortkomende uitvoeringsagenda 2024-2027 zet de provincie in op passend en inclusief kunst- en cultuuraanbod. Het aanbod van de producten en diensten van cultuur, erfgoed, sport en vrijetijd sluit in 2030 aan op de behoeften van inwoners en bezoekers. Het aanbod draagt ertoe bij dat Brabant een aantrekkelijke en fijne plek is om te wonen en te werken, ook voor groepen die nu minder goed worden bereikt.
De activiteiten onder paragraaf 7 zijn bedoeld voor individuele makers en culturele instellingen die over het algemeen genomen niet als een onderneming gezien kunnen worden omdat er geen economische activiteiten op een markt plaatsvinden. Bovendien hebben deze instellingen een regionale of provinciale functie, zodat sprake is van een puur lokaal karakter. Mocht derhalve op onderdelen toch sprake zijn van economische activiteiten, dan is er geen sprake van een beïnvloeding van het tussenstaatse handelsverkeer, dan wel slechts zeer marginaal. Voor paragraaf 7 is derhalve geen sprake van staatssteun.
Artikel I (Wijziging Subsidieregeling hedendaagse cultuur Noord-Brabant)
(artikel 7.4 Subsidiabele activiteit)
Subsidie kan worden verstrekt voor één van de drie soorten projecten. Coachingstrajecten kunnen zijn gericht op artistieke profilering, zakelijke doorontwikkeling of zichtbaarheid en vindbaarheid.
Onder a Artistieke profilering
Onder artistieke profilering verstaan Gedeputeerde Staten de manier waarop de maker zichzelf, het eigen werk, en de eigen creatieve identiteit vormgeeft en zich zichtbaar maakt voor de buitenwereld. Het helpt de maker om een band op te bouwen met een publiek en zijn positie in de kunstwereld te versterken.
Onder b Zakelijke doorontwikkeling
De zakelijke doorontwikkeling zien Gedeputeerde Staten als een proces waarin een maker of instelling zichzelf verder ontwikkelt op zakelijk vlak om te groeien, gerichter te werken en nieuwe kansen te benutten. Een passende insteek daarbij vinden Gedeputeerde Staten het verbeteren van de bedrijfsvoering en realiseren van duurzame groei.
Onder c Zichtbaarheid en vindbaarheid
Onder het versterken van de zichtbaarheid en vindbaarheid van de maker of culturele instelling verstaan Gedeputeerde Staten dat zij in staat zijn zichzelf, hun werk en activiteiten actief te promoten binnen de kunst- en cultuurwereld en daarbuiten. Dit proces draait dus om het vergroten van fysieke en online aanwezigheid. Hierdoor hebben publiek en potentiële klanten gemakkelijker toegang tot het werk, het aanbod en de creatieve identiteit van de maker of culturele instelling.
(artikel 7.5 Weigeringsgronden)
Onder b stapelen cultuursubsidies
Het stapelen van cultuursubsidies is niet mogelijk. De subsidie wordt geweigerd indien een maker of culturele instelling bijvoorbeeld eerder subsidie heeft ontvangen voor talentontwikkeling op grond van paragraaf 9 Talenthub, maar ook een stapeling met subsidies uit de andere paragrafen van de subsidieregeling Hedendaagse Cultuur is niet toegestaan.
De subsidie wordt geweigerd indien de aanvraag ziet op kosten voor een cursus of workshop. Het versterken van het cultureel ondernemerschap vraagt maatwerk dat is toegespitst op de individuele situatie en leervraag van de aanvrager. Een duurzaam effect van een ontwikkeltraject is optimaal wanneer de specifieke expertise van de coach aansluit op de individuele concrete leervraag van de aanvrager.
Onderdeel h Curriculum vitae en offerte
Van de subsidieaanvrager wordt verlangd dat een curriculum vitae en een offerte van de in te schakelen expert of coach wordt overgelegd.
Het curriculum vitae is belangrijk omdat via deze weg meer informatie wordt gekregen over de kennis en achtergrond van de ingeschakelde coach. Op deze manier kan beoordeeld worden of de ingeschakelde coach inderdaad de geschikte persoon is om een bijdrage te leveren aan de door aanvrager geschetste leervraag.
Onder een op maat gemaakte onderbouwde offerte verstaan Gedeputeerde Staten een offerte die minimaal inzicht verschaft in de te verrichten acties en aanpak van de coach voor de specifieke leervraag van de aanvrager en die inzicht geeft in het beoogde eindresultaat. Tevens dient uit de offerte een onderbouwde specificatie van de duur van de coaching, de ureninzet en de kosten per uur te blijken. Uit de offerte dient ook duidelijk te blijken wat het totale begrote bedrag is dat aan subsidie wordt aangevraagd.
(artikel 7.7 Subsidiabele kosten)
Onder de subsidiabele kosten worden ook de eventuele reiskosten van de coach verstaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-17307.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.