Ontwerp-verkeersbesluit N309 traject 43 Instellen geregelde kruising in de gemeente Epe

Zaaknummer 2022-011854, 11 november 2024

 

Aanleiding

De provinciale weg N309 loopt in Gelderland vanaf de provinciegrens met Flevoland via Elburg,

‘t Harde en de zuidzijde van Epe naar de rijksweg A50. De weg heeft de functie van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur buiten de bebouwde kom. Om een gebiedsontsluitingsweg veilig en vlot te laten doorstromen wordt uitwisseling van verkeer zoveel mogelijk gebundeld op grootschalige kruispunten, zoals een rotonde of een met een verkeersregelinstallatie geregeld kruispunt. In de gemeente Epe wordt een rotonde vervangen door een kruispunt met een verkeersregelinstallatie en bushalte, tevens wordt aan dit kruispunt een extra aansluiting gerealiseerd waardoor deze een 4-taks kruispunt zal worden.

 

Als wegbeheerder van de N309 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskaders

 

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Epe, met een door de korpschef van de Politie eenheid Oost Nederland gemandateerde verkeersspecialist, district Noord en Oost Gelderland en met VMI Holland BV.

 

Belangenafweging: Knelpunten en maatregelen

Voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Kweekweg aan de oostzijde van Epe is in het verleden de aansluiting De Meent op de N309 gerealiseerd in de vorm van een enkelstrooks-rotonde. Deze rotonde wordt alleen gebruikt door (vracht)autoverkeer. Er zijn geen voorzieningen voor (brom-) fietsers aanwezig.

Aan de zuidzijde van de N309 (Tongerenseweg) ligt de bedrijfslocatie van VMI Holland BV. Dit terrein wordt in de huidige situatie naar de N309 ontsloten via de Gelriaweg, Ledderweg, Brakerweg en Hoofdstraat. Dat levert op dit moment nog geen (objectieve) verkeersonveilige situaties op. Ook zijn er geen problemen ten aanzien van de verkeersafwikkeling. De aansluiting Hoofdstraat - N309 is met een verkeersregelinstallatie (VRI) geregeld. De restcapaciteit van dit kruispunt is beperkt.

 

VMI Holland BV heeft het plan om het bedrijf uit te breiden van 12 naar 18 hectare. De verwachting is dat daardoor het aantal voertuigen van en naar VMI Holland BV verdubbelt. Door dit extra verkeer neemt de verkeersonveiligheid op bijvoorbeeld de Brakerweg toe. De Brakerweg en Ledderweg zijn relatief smal, waardoor vrachtauto’s elkaar nauwelijks kunnen passeren. Het verbreden van deze wegen is nauwelijks mogelijk.

 

Het realiseren van een volledig nieuwe aansluiting, naast die van de Hoofdstraat en De Meent, is vanuit het beleid van de provincie niet gewenst. Daarom is ervoor gekozen het VMI-terrein te ontsluiten via een nieuwe openbare weg die als vierde tak aansluit op het kruispunt N309 - De Meent. Om het verkeer goed af te kunnen wikkelen wordt de rotonde omgevormd tot een traditioneel 4-taks kruispunt welke wordt geregeld door een VRI. Voor de haltering van het openbaar vervoer worden aan beide zijden van de N309 bushaltes aangelegd.

Op de nieuw aan te leggen weg tussen de N309 en de Ledderweg wordt een maximumsnelheid van 60 km/h ingesteld.

 

Het aanleggen van een VRI-geregeld 4-taks kruispunt, het aanduiden van bushaltes en het instellen van de maximumsnelheid op de nieuw aan te leggen weg zijn maatregelen waarvoor een verkeersbesluit moet worden genomen.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N309 (Tongerenseweg) in de gemeente Epe het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

N309 kruispunt Tongerenseweg – De Meent (kilometer 50,87)

 

I. door het verwijderen van verkeersborden model D1 van het RVV 1990 op het middeneiland van de rotonde, tegenover de toeleidende wegen, de verplichte rijrichting (tegen de klok in) op te heffen en eerdere besluiten hierover in te trekken;

II. door het verwijderen van verkeersborden model B6 van het RVV 1990 en door het verwijderen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de toeleidende wegen (hoofdrijbaan) bij de aansluiting op de rotonde, de voorrangsregeling op te heffen waarbij het verkeer op de aansluitende wegen voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg (rotonde);

III. door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, voor de hoofdrijbaan, bestuurders op de zijweg te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan;

IV. door het plaatsen van de borden model D2 van RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de (te realiseren) middengeleiders in te stellen;

V. door het plaatsen van borden L3 (bushalte) van het RVV 1990 bij kilometer 50,81 links, kilometer 50,93 rechts, de nieuw te realiseren haltes in te stellen als bushaltes.

VI. Door het plaatsen van de borden model A1-60(zone) en A2-60(zone) van het RVV 1990, het begin en einde van een zone met maximumsnelheid van 60 km per uur in te stellen op de nieuw aan te leggen weg tussen de aansluiting met de N309 en de Ledderweg.

VII. Door het plaatsen van bord model C9 van RVV 1990, een verbod in te stellen ruiters, vee, wagens, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines, brommobielen, fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de nieuw aan te leggen weg tussen de Ledderweg en de aansluiting met de N309.

 

 

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 13 november 2024 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> Bereikbaar Gelderland -> wegwerkzaamheden -> N309).

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf dezelfde da ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 13 november tot en met 27 december 2024 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Epe, Marktplein 1, Epe.

 

Inbrengen zienswijzen

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake de punten van het voorgenomen ontwerp-verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht.

 

De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

T.a.v. de heer A.P. Schaalma

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Digitaal indienen kan via post@gelderland.nl.

 

Op de enveloppe/in het onderwerp van de mail dient duidelijk “zienswijze N309 zaaknummer 2022-011854” vermeld te worden.

 

Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken met de heer A.P. Schaalma, telefoon 026-359 9999.

 

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

P. Strootman

Plv. teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven