Gedeputeerde Staten van Limburg maken, gelet op het bepaalde in artikel 110a Wet geluidhinder, bekend dat zij op 5 november 2024 het besluit hogere waarde Wet geluidhinder ‘Pater Sangersbrug’ (N296) hebben genomen.
Achtergrond
De huidige Pater Sangersbrug dateert uit 1952 en is aan vervanging toe. De vervanging van de Pater Sangersbrug en de daarmee samenhangende aanpassing aan de Maaseikerweg (N296), worden mogelijk gemaakt in het TAM-omgevingsplan van de gemeente Echt-Susteren. De nieuwe brug wordt gebouwd ten zuiden van de bestaande.
Uit akoestisch onderzoek blijkt dat de vervanging van de Pater Sangersbrug en de daarmee samenhangende aanpassing aan de Maaseikerweg (N296), bij één woning leidt tot een geluidbelasting die hoger is dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder. Bij deze woning, gelegen aan de Schansberg 5, kan de geluidbelasting met maatregelen worden teruggebracht tot 52 decibel (hierna: dB). Omdat de voorkeurswaarde ná het treffen van maatregelen nog wordt overschreden moet voor deze woning een zogenaamde ‘hogere waarde’ worden vastgesteld. Voor het vaststellen van deze hogere waarde zijn Gedeputeerde Staten van Limburg bevoegd gezag.
Naar aanleiding van het ontwerpbesluit hogere waarde Wet geluidhinder ‘Pater Sangersbrug’ (N296) van 16 september 2024, zijn geen zienswijzen kenbaar gemaakt. Het definitief besluit is dan ook ongewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit.
Inzage stukken
Het besluit hogere waarde Wet geluidhinder (incl. bijbehorende stukken) ligt met ingang van vrijdag 15 november 2024 voor een periode van 6 weken voor eenieder ter inzage in:
- -
het Gouvernement, Limburglaan 10, Maastricht, op werkdagen van 07.30u tot 18.30u.
- -
het gemeentehuis van Echt-Susteren, Nieuwe Markt 55, 6101 CV Echt, op de daar gebruikelijke plaats en tijden.
Het besluit hogere waarde Wet geluidhinder en bijbehorende stukken kunnen tevens worden geraadpleegd op www.officielebekendmakingen.nl.
Beroep
Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u bent het niet eens met dit besluit, kunt u rechtstreeks beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
De termijn voor het indienen van een beroepschrift bedraagt zes weken. Deze beroepstermijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop de besluiten ter inzage zijn gelegd. Van deze terinzagelegging wordt kennisgegeven op www.officielebekendmakingen.nl. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Eventuele beroepen dienen te worden gericht aan: Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Het beroepschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de redenen van het beroep (motivering). Burgers kunnen ook digitaal beroep instellen via https://loket.raadvanstate.nl/digitaal-loket/. Hiervoor is een DigiD vereist.
Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. Als u een beroepschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Aan de behandeling van het beroepschrift en een eventueel verzoek om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Een dergelijk verzoek is aan de orde indien er, gelet op de betrokken belangen, sprake is van onverwijlde spoed.