Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 16493 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 16493 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere subsidieregels Leefbaarheidsaanpak initiatieven stichtingen, verenigingen en coöperaties
Gedeputeerde Staten van Limburg
maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 15 oktober 2024 hebben vastgesteld:
NADERE SUBSIDIEREGELS LEEFBAARHEIDSAANPAK INITIATIEVEN STICHTINGEN, VERENIGINGEN EN COÖPERATIES
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze nadere subsidieregels wordt verstaan onder:
Leefbaarheidsbehoefte: de noodzaak om de kwaliteit van leven in een bepaalde omgeving te waarborgen of te verbeteren, waarbij het belang en de urgentie worden benadrukt. Dit omvat aspecten betreffende veiligheid, gezondheid, welzijn, positieve sociale relaties, kansen en contact met de natuurlijke omgeving, die essentieel zijn voor het welzijn van de inwoners.
Openbare ruimte: een vrij toegankelijk gebied voor het publiek zonder beperkingen, zoals parken, straten, pleinen en trottoirs, waar mensen kunnen samenkomen, bewegen en recreëren. De meeste openbare ruimtes bevinden zich in de open lucht, maar ook vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen kunnen tot de openbare ruimte worden gerekend.
Sociaal project: een door een subsidieaanvrager georganiseerde activiteit of reeks activiteiten gericht op het verbeteren van de leefbaarheid, sociale omstandigheden, welzijn of gemeenschapsbetrokkenheid van mensen, zoals educatieve programma's, armoedebestrijding of gemeenschapsontwikkeling. Een evenement op het gebied van cultuur, erfgoed, volkscultuur of sport betreft geen sociaal project in de zin van deze nadere subsidieregels. Onder een evenement verstaan wij een georganiseerde gebeurtenis, activiteit, (openlucht)manifestatie, (thema)dag/dagen, op het gebied van (volk)cultuur, erfgoed en/of sport, open voor publiek.
Artikel 4 Subsidiecriteria fysieke projecten
Om voor een subsidie in aanmerking te komen voor een fysiek project, gelden de volgende criteria:
Het project is uitvoeringsgereed. Dat wil zeggen ten aanzien van het project geldt dat alle eventueel noodzakelijke onderzoeken zijn verricht en afgerond, alle eventueel noodzakelijke (omgevings)vergunningen en/of toestemmingen zijn verleend en onherroepelijk zijn en dat binnen één jaar na ontvangst van de subsidiebeschikking gestart kan worden met de feitelijke werkzaamheden.
Artikel 5 Subsidiecriteria sociale projecten
Om voor een subsidie in aanmerking te komen voor een sociaal project, gelden de volgende criteria:
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
Artikel 10 Niet-subsidiabele kosten
Aanvullend op lid 1 van dit artikel zijn de kosten die op grond van de Nadere subsidieregels Kerken 2024 – 2027 c.q. de Nadere subsidieregels Restauratie Monumenten 2024-2027 subsidiabel zijn verklaard, niet subsidiabel voor fysieke projecten indien deze betrekking hebben op kerken c.q. monumenten zoals gedefinieerd in de betreffende regeling.
Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het aanvraagformulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700,6202 MA Maastricht), dan wel digitaal middels eHerkenning (aanvragen van organisaties) of DigiD (aanvragen van particulieren) te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.
Artikel 14 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2027, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 15 oktober 2024.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
de heer E.G.M. Roemer
secretaris
de heer D.F. Timmer
Leefbaarheid kan niet zonder sociale interactie. In steden en dorpen zijn vaak meerdere verenigingen, stichtingen en coöperaties actief en zij dragen sterk bij aan het organiseren, behouden en versterken van het sociaal weefsel. Zij hebben een thuisbasis in gemeenschapsvoorzieningen en ontmoetingsplekken. In de Nadere subsidieregels Leefbaarheidsaanpak initiatieven stichtingen, verenigingen en coöperaties zijn de doelstellingen van het Beleidskader Leefbare Steden en Dorpen 2024-2027 en het Beleidskader Samen Leven en Bestaanszekerheid 2024-2027 van de Provincie Limburg op het gebied van leefbaarheid geïntegreerd tot één subsidieregeling.
Het voeren van vooroverleg met de Provincie Limburg is niet verplicht, maar wordt sterk aanbevolen. Op deze wijze kunnen de Provincie en initiatiefnemer gezamenlijk bepalen of de stukken ter onderbouwing van de subsidieaanvraag compleet en inhoudelijk voldoende uitgewerkt zijn om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie op grond van deze regeling. Aan dit vooroverleg kan geen enkele verwachting worden ontleend ten aanzien van het al dan niet honoreren van de aanvraag.
Gedeputeerde Staten willen vanuit deze nadere subsidieregels fysieke projecten stimuleren die bijdragen aan minimaal twee van de onderstaande leefbaarheidsbehoeften:
Positieve sociale relaties. Denk aan de mogelijkheden om je ergens thuis te voelen en relaties op te bouwen, het versterken van cohesie in een dorp en/of een stad, het bevorderen van gemeenschapszin (bijvoorbeeld: initiatieven t.a.v. ontmoeting zoals gemeenschapsaccommodaties, moestuinen, speeltuinen, toegankelijkheid, inclusie en het tegengaan van overlastsituaties).
De aanvrager dient aan te tonen dat een project bijdraagt aan lokale leefbaarheidsbehoeften, waarbij het lokale karakter blijkt uit de directe betrokkenheid van inwoners dan wel lokaal draagvlak. Voor lokaal draagvlak is geen vaste vorm vereist. Denk hierbij aan het aantonen van de directe betrokkenheid van vrijwilligers en/of eventuele samenwerkingen met stichtingen en verenigingen in de leefomgeving.
De aanvrager dient een steunverklaring te overleggen van de betreffende gemeente waarbinnen het project wordt gerealiseerd. Het uitgangspunt is dat de initiatiefnemer zelf het beste weet wat de leefbaarheidsbehoefte is in de leefomgeving. Door middel van de steunverklaring willen we voorkomen dat initiatieven tegen gemeentelijk beleid ingaan. De steunverklaring dient schriftelijk te worden bevestigd door de betreffende gemeente waarbinnen het project wordt gerealiseerd.
Het is niet mogelijk om als initiatiefnemer twee of meerdere keren subsidie te ontvangen voor dezelfde activiteit gedurende de looptijd van de regeling. Een fysiek project dat bijvoorbeeld in 2025 op grond van deze regeling wordt gesubsidieerd dat ook (al dan niet in licht aangepaste vorm) in 2026 wordt gerealiseerd komt slechts eenmaal voor subsidie in aanmerking. Wel is het mogelijk om als initiatiefnemer subsidie te ontvangen voor een andere activiteit dan waarvoor de initiatiefnemer reeds subsidie heeft ontvangen. Een aanvrager komt maximaal tweemaal gedurende de looptijd van deze nadere subsidieregels voor subsidie in aanmerking.
Onder sociale kenmerken verstaan wij alle eigenschappen en factoren die de sociale positie en interacties van personen of groepen personen binnen een samenleving beïnvloeden. Dit omvat zaken als opleidingsniveau, inkomen, gezondheid, gemeenschapszin, enzovoorts. Deze kenmerken kunnen bepalen hoe mensen zich verhouden tot anderen en welke kansen en uitdagingen ze tegenkomen in hun dagelijks leven.
Onder sociale achterstanden verstaan wij omstandigheden waarbij personen of groepen personen een verminderde toegang hebben tot middelen, kansen of diensten die essentieel zijn voor een volwaardige deelname aan de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan een beperkte toegang tot onderwijs, werkgelegenheid, gezondheidszorg of sociale netwerken. Deze achterstanden kunnen leiden tot uitsluiting en een lagere kwaliteit van leven.
De nadere toelichting op de vijf maatschappelijke opgaven is te raadplegen in het Beleidskader Samen leven en bestaanszekerheid 2024-2027 van de Provincie Limburg (https://www.limburg.nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten-onderwerpen/wonen/kader-samen-leven-bestaanszekerheid/).
Het project wordt mede uitgevoerd door minimaal twee vrijwilligers. Vrijwilligers zetten zich onbetaald in en onverplicht in voor anderen en/of de samenleving vanuit intrinsieke motivatie, passies en interesses. De aanvrager dient aan te tonen op welke wijze de vrijwilligers zijn betrokken in de uitvoering van het project.
Duurzame sociale impact verwijst naar positieve, langdurige veranderingen in de samenleving die bijdragen aan het welzijn van mensen en gemeenschappen, met de nadruk op blijvende effecten die sociaaleconomisch verantwoord zijn.
Het is niet mogelijk om als initiatiefnemer twee of meerdere keren subsidie te ontvangen voor dezelfde activiteit gedurende de looptijd van de regeling. Een sociaal project dat bijvoorbeeld in 2025 op grond van deze regeling wordt gesubsidieerd dat ook (al dan niet in licht aangepaste vorm) in 2026 wordt gerealiseerd komt slechts eenmaal voor subsidie in aanmerking. Wel is het mogelijk om als initiatiefnemer subsidie te ontvangen voor een andere activiteit dan waarvoor initiatiefnemer reeds subsidie heeft ontvangen. Een aanvrager komt maximaal tweemaal gedurende de looptijd van deze nadere subsidieregels voor subsidie in aanmerking.
Verenigingen, stichtingen en coöperaties die activiteiten ontplooien zonder winstoogmerk en gevestigd zijn in Nederlands Limburg komen in aanmerking voor subsidie op grond van zowel de Nadere subsidieregels Leefbaarheidsaanpak kleinschalige (inwoners)initiatieven als de Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak initiatieven stichtingen, verenigingen en coöperaties. Voor dezelfde activiteit dient echter een keuze gemaakt te worden tussen beide regelingen omdat dezelfde activiteit niet vanuit beide regelingen gesubsidieerd kan worden. Bij de Nadere subsidieregels leefbaarheidsaanpak kleinschalige (inwoners)initiatieven gaat het om kleinschalige initiatieven waarvoor minder (zware) criteria gelden dan de criteria zoals gesteld in de Nadere subsidieregels Leefbaarheidsaanpak initiatieven stichtingen, verenigingen en coöperaties.
Onder een evenement verstaan wij een georganiseerde gebeurtenis, activiteit, (openlucht)manifestatie, (thema)dag/dagen, op het gebied van (volk)cultuur, erfgoed en/of sport, open voor publiek. Evenementen op het gebied van (volks)cultuur, erfgoed en sport zijn uitgesloten van ondersteuning binnen deze regeling. De Provincie Limburg ondersteunt evenementen op het gebied van (volk)cultuur en/of sport wel via de subsidieregeling Bovenlokale Evenementen.
Onder verduurzamingsmaatregelen verstaan we maatregelen gericht op de verduurzaming van gebouwen met betrekking tot het opwekken van energie, het verbeteren van de energieprestatie en/of verbeteren van de energetische schil van een gebouw. Het vergroenen van de openbare ruimte is wel subsidiabel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-16493.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.