Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland houdende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023

Besluit van gedeputeerde staten van Zeeland van 8 oktober 2024, kenmerk 522296, houden de wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023.

 

Gedeputeerde staten van Zeeland,

  • overwegende dat:

    • a.

      het rijk, de provincie, de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen en een aantal regionale partners op 25 september 2023 het convenant Regio Deal North Sea Port District ‘Op de grens van kracht & kwetsbaarheid’ hebben gesloten;

    • b.

      deze Regio Deal zich richt op het verbeteren van de brede welvaart door investeringen die gerichte impulsen geven aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het woon-, leef- en werkgebied van het North Sea Port District en haar omgeving voor haar huidige en toekomstige inwoners;

    • c.

      één van de sleutelopgaven binnen deze Regio Deal “aantrekken van talent” is en daarbinnen één van de beoogde resultaten de versterking en innovatie van de culturele infrastructuur in het North Sea Port District is;

    • d.

      het rijk via de specifieke uitkering Regio Deals vierde tranche en de provincie als cofinancierder in het kader hiervan budget beschikbaar stellen ten behoeve van de cultuurversterking en -innovatie in het North Sea Port District;

    • e.

      gedeputeerde staten die middelen via subsidies beschikbaar willen stellen met inachtneming van een aantal randvoorwaarden;

    • f.

      daartoe bijzondere bepalingen in het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023 benodigd zijn;

  • gelet op artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Zeeland 2023;

besluiten vast te stellen de navolgende wijziging van het Algemeen subsidiebesluit Zeeland 2023:

 

Artikel I  

Na hoofdstuk 36 wordt een hoofdstuk ingevoegd, luidende:

 

Hoofdstuk 37 Bijzondere bepalingen voor verstrekking van subsidie voor cultuurversterking en cultuurinnovatie in de regio NSPD

 

Artikel 37.1 Begripsbepalingen

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviescommissie: Adviescommissie cultuurversterking en cultuurinnovatie NSPD, ingesteld op grond van artikel 3:5 van de Algemene wet bestuursrecht en overeenkomstig artikel 82 van de Provinciewet;

  • b.

    culturele instelling: instelling met rechtspersoonlijkheid die blijkens haar statuten het uitvoeren van culturele activiteiten tot doel heeft of een zelfstandige die beroepsmatig werkzaam is in de culturele sector;

  • c.

    NSPD: North Sea Port District, gelegen in de gemeenten Borsele (NL), Evergem (B), Gent (B), Terneuzen (NL), Vlissingen (NL) en Zelzate (B);

  • d.

    Regio Deal NSPD: het convenant Regio Deal North Sea Port District ‘Op de grens van kracht & kwetsbaarheid’, gesloten op 25 september 2023;

  • e.

    Zeeuwse NSPD-gemeenten: de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen.

Artikel 37.2 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor het uitvoeren van culturele projecten of programma’s in de Zeeuwse NSPD-gemeenten die zijn gericht op:

    • a.

      het versterken of vernieuwen van het cultuuraanbod;

    • b.

      het versterken van cross-disciplinaire en/of grensoverschrijdende netwerken;

    • c.

      het beleefbaar maken van erfgoed door middel van publieksactiviteiten;

    • d.

      het uitvoeren van innovatieve oplossingen of creëren van bewustwording vanuit cultuur voor maatschappelijke opgaven op het gebied van klimaat, energietransitie of leefbaarheid; of

    • e.

      het doen van onderzoek naar het onderwerp, genoemd onder d.

  • 2.

    De projecten en programma’s, bedoeld in het eerste lid, dragen bij aan minimaal drie van de volgende doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD:

    • a.

      het aantrekkelijker maken van één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten voor jonge inwoners;

    • b.

      het aantrekken van talent en/of kennis naar één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

    • c.

      het stimuleren van talentontwikkeling in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

    • d.

      het versterken en/of vernieuwen van de culturele infrastructuur of van cultureel erfgoed in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

    • e.

      het verbeteren van het vestigingsklimaat voor cultuurprofessionals in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten of de directe omgeving;

    • f.

      de professionalisering van de cultuur- en/of erfgoedsector in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten of de directe omgeving;

    • g.

      het verbeteren van de brede welvaart in het NSPD door middel van culturele- en/of erfgoedprojecten of -programma’s.

    • 3.

      Voor het doen van onderzoek, als bedoeld in het eerste lid, onder e, wordt per openstellingsronde en per deelplafond als bedoeld in artikel 37.10, tweede lid, maximaal één subsidie verstrekt.

Artikel 37.3 Doelgroep

  • 1.

    Subsidie wordt slechts aangevraagd door en verstrekt aan een culturele instelling of aan een penvoerder van een samenwerkingsverband van ten minste twee instellingen.

  • 2.

    De aanvrager is werkzaam binnen één of meer van de volgende culturele disciplines:

    • a.

      audiovisuele kunsten (bijvoorbeeld film, video);

    • b.

      beeldende kunsten, architectuur en vormgeving (bijvoorbeeld schilderen, graffiti, fashion, beeldhouwen, graphics);

    • c.

      cultureel erfgoed (bijvoorbeeld monumenten, archeologie);

    • d.

      letteren (bijvoorbeeld poëzie, literatuur);

    • e.

      podiumkunsten (bijvoorbeeld theater, muziek, dans);

  • 3.

    De penvoerder van een samenwerkingsverband is een culturele instelling met rechtspersoonlijkheid en het aanspreekpunt voor het bevoegd gezag voor alle zaken die de subsidie betreffen.

Artikel 37.4 Weigeringsgronden

  • 1.

    In afwijking van artikel 1.2.1, tweede lid, aanhef en onderdeel a, wordt subsidie niet verstrekt indien met de activiteiten, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, is aangevangen voordat de subsidie is verleend.

  • 2.

    In afwijking van artikel 1.2.1, tweede lid, aanhef en onderdeel d, wordt een subsidie niet verstrekt indien de te verstrekken subsidie minder bedraagt dan € 5.000.

Artikel 37.5 Subsidievereisten

  • 1.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

    • a.

      het project of programma komt ten goede aan één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

    • b.

      het project of programma is een toevoeging op of vormt een uitbreiding van bestaande activiteiten, projecten of programma’s in de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

    • c.

      het project of programma wordt binnen zes maanden na sluiting van de openstellingsperiode, bedoeld in artikel 37.9, eerste lid, gestart;

    • d.

      het project of programma wordt binnen 18 maanden na sluiting van de openstellingsperiode, bedoeld in artikel 37.9, eerste lid, gerealiseerd.

  • 2.

    Op schriftelijk gemotiveerd verzoek van de aanvrager, kunnen gedeputeerde staten afwijken van het bepaalde in het eerste lid, aanhef en onder d.

Artikel 37.6 Subsidiehoogte en niet-subsidiabele kosten

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal 75% van de subsidiabele kosten, bedoeld in § 1.3 tot een maximum van € 125.000 per aanvraag.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      kosten voor fysieke aanpassingen van locaties en gebouwen;

    • b.

      kosten voor de aanschaf van (muziek)instrumenten;

    • c.

      kosten voor de aanschaf van apparatuur zoals laptops, telefoons en soortgelijke producten die ook voor andere doeleinden te gebruiken zijn;

    • d.

      kosten waarvoor reeds een provinciale subsidie of andere provinciale financiële bijdrage is verstrekt.

Artikel 37.7 De-minimissteun

  • 1.

    Gedeputeerde staten toetsen voor subsidieverlening of die is aan te merken als steunmaatregel in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag inzake de werking van de Europese Unie.

  • 2.

    Indien sprake is van een steunmaatregel, dan wordt deze verleend op basis van de Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PB L, 2023/2831, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2831/oj) en uitsluitend voor zover wordt voldaan aan de voorwaarden van die verordening.

  • 3.

    Wanneer de subsidieverlening is aan te merken als een steunmaatregel, legt de aanvrager op verzoek van gedeputeerde staten een de-minimisverklaring over met een opgave van alle andere ontvangen de-minimissteun in de afgelopen 36 maanden.

Artikel 37.8 Indieningsvereisten

  • 1.

    De aanvraag wordt bij gedeputeerde staten ingediend door gebruik te maken van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier subsidie cultuurversterking en cultuurinnovatie NSPD.

  • 2.

    Bij de aanvraag voor een subsidie tot en met € 50.000 wordt overgelegd:

    • a.

      een projectplan als bedoeld in artikel 1.4.2, tweede lid, van maximaal 6 pagina’s A4, waarin ten minste het volgende wordt beschreven:

      • i.

        een omschrijving van het project of programma, waaronder de projectopzet, de doelgroep(en), een communicatieplan en de uit te voeren activiteiten;

      • ii.

        een onderbouwing van de haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten en planning;

      • iii.

        de toegevoegde waarde van het project of programma ten opzichte van bestaande activiteiten, projecten of programma’s in de Zeeuwse NSPD-gemeenten; en

      • iv.

        de wijze waarop het project of programma bijdraagt aan minimaal drie doelstellingen voortvloeiend uit de RegioDeal NSPD;

    • b.

      een sluitende begroting als bedoeld in artikel 1.4.3, voorzien van specificatie en toelichting.

  • 3.

    Bij de aanvraag voor een subsidie hoger dan € 50.000 wordt overgelegd:

    • a.

      een projectplan als bedoeld in artikel 1.4.2, tweede lid, van minimaal 6 pagina’s en maximaal 20 pagina’s A4, waarin ten minste het volgende wordt beschreven:

      • i.

        een omschrijving van het project of programma, waaronder de projectopzet, de doelgroep(en), een communicatieplan en de uit te voeren activiteiten;

      • ii.

        een onderbouwing van de haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten waaronder de projectplanning en de risicofactoren die in de weg kunnen staan aan het behalen van het beoogde resultaat;

      • iii.

        het onderscheidende karakter van het project of programma èn de meerwaarde ervan ten opzichte van bestaande producten, processen, diensten, onderzoeken of ontwikkelingen;

      • iv.

        de wijze waarop het project of programma bijdraagt aan minimaal drie doelstellingen voortvloeiend uit de RegioDeal NSPD; en

      • v.

        de zakelijke kwaliteit van de aanvrager en een reflectie op de Governance Code Cultuur, Code Diversiteit en Inclusie en de Code Fair Practice (pas toe of leg uit);

    • b.

      een sluitende begroting als bedoeld in artikel 1.4.3, voorzien van specificatie en toelichting.

  • 4.

    In geval van een aanvraag door een penvoerder namens een samenwerkingsverband bevat de aanvraag tevens één door alle deelnemers aan het samenwerkingsverband ondertekende samenwerkingsovereenkomst.

Artikel 37.9 Indieningstermijn

  • 1.

    De aanvraag wordt bij gedeputeerde staten ingediend binnen de openstellingsperiode die door gedeputeerde staten is vastgesteld in een openstellingsbesluit.

  • 2.

    Subsidieaanvragen die op de uiterste indieningsdatum niet volledig zijn ontvangen en/of niet voldoen aan de indieningsvereisten uit artikel 37.8, worden afgewezen.

Artikel 37.10 Subsidieplafond

  • 1.

    Gedeputeerde Staten stellen per openstellingsperiode als bedoeld in artikel 37.9, eerste lid, een subsidieplafond vast in een openstellingsbesluit.

  • 2.

    Het subsidieplafond wordt verdeeld in deelplafonds voor:

    • a.

      subsidies tot en met € 50.000;

    • b.

      subsidies hoger dan € 50.000.

Artikel 37.11 Beoordelingscriteria en verdeelmethode subsidies tot en met € 50.000

  • 1.

    De Adviescommissie beoordeelt en rangschikt de aanvragen voor subsidies tot en met € 50.000 op volgorde van verlening op grond van de beoordelingscriteria, genoemd in het tweede lid, en adviseert gedeputeerde staten over de volgorde van verlening en over het toepassen van de weigeringsgrond, genoemd in artikel 37.13.

  • 2.

    Aanvragen voor subsidies tot en met € 50.000 worden beoordeeld op basis van de volgende beoordelingscriteria:

    • a.

      de haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten;

    • b.

      de artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project of programma;

    • c.

      de publiekswerking van het project of programma;

    • d.

      de mate waarin het project of programma bijdraagt aan de doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD.

  • 3.

    Aan ieder criterium als genoemd in het tweede lid wordt een score toegekend op basis van de bij dit artikel behorende scoretabel. Naarmate een project of programma meer bijdraagt aan het realiseren van een criterium wordt een hogere score toegekend.

  • 4.

    Na de toekenning van de scores worden de aanvragen gerangschikt op basis van de totaalscore, waarbij de aanvraag met het hoogste puntenaantal als eerste in de rangschikking wordt opgenomen. Het subsidieplafond, genoemd in artikel 37.10, tweede lid, onder a, wordt overeenkomstig de volgorde van de rangschikking verdeeld.

  • 5.

    De volgorde van gelijk geplaatste subsidieaanvragen wordt als volgt bepaald wanneer subsidieverlening voor die aanvragen zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond:

    • prioriteit wordt gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder a;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder c;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder b;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder d;

    • als ook dan nog steeds sprake is van een gelijke score, geldt de volgorde van binnenkomst.

  • 6.

    In het geval een subsidie niet volledig verleend kan worden als gevolg van het bereiken van het subsidieplafond, vindt verlening plaats ter hoogte van het nog beschikbare bedrag.

  • 7.

    Indien naar het oordeel van gedeputeerde staten niet aannemelijk is dat de subsidieaanvrager na gedeeltelijke verlening van de subsidie de activiteiten uit zal voeren, zijn gedeputeerde staten bevoegd de subsidie te weigeren en de subsidie aan de eerstvolgende in de rangschikking te verlenen.

  • 8.

    Rangschikking blijft achterwege wanneer de subsidieverlening voor de aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie, niet zal leiden tot overschrijding van het subsidieplafond.

  • 9.

    In het geval van het achtste lid toetst de Adviescommissie of sprake is van de weigeringsgrond, genoemd in artikel 37.13 en brengt daarover advies uit aan gedeputeerde staten.

 

Scoretabel behorend bij artikel 37.11, derde lid:

beoordelingscriteria

score

  • a.

    haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 10 punten

goed: 20 punten

excellent: 30 punten

  • b.

    artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project of programma

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 15 punten

goed: 25 punten

excellent: 35 punten

  • c.

    publiekswerking van het project of programma

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 10 punten

goed: 20 punten

excellent: 30 punten

  • d.

    mate waarin het project of programma bijdraagt aan de doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 15 punten

goed: 25 punten

excellent: 35 punten

totaalscore ( a+b+c +d )

maximaal 130 punten

 

Artikel 37.12 Beoordelingscriteria en verdeelmethode subsidies hoger dan € 50.000

  • 1.

    De Adviescommissie beoordeelt en rangschikt de aanvragen voor subsidies hoger dan € 50.000 op volgorde van verlening op grond van de beoordelingscriteria, genoemd in het tweede lid, en adviseert gedeputeerde staten over de volgorde van verlening en over het toepassen van de weigeringsgrond, genoemd in artikel 37.13.

  • 2.

    Aanvragen voor subsidies hoger dan € 50.000 worden beoordeeld op basis van de volgende beoordelingscriteria:

    • a.

      de haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten;

    • b.

      de artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project of programma;

    • c.

      de publiekswerking van het project of programma;

    • d.

      de mate waarin het project of programma bijdraagt aan de doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD;

    • e.

      de zakelijke kwaliteit van de aanvrager;

    • f.

      het onderscheidend karakter en de meerwaarde van het project of programma.

  • 3.

    Aan ieder criterium als genoemd in het tweede lid wordt een score toegekend op basis van de bij dit artikel behorende scoretabel. Naarmate een project of programma meer bijdraagt aan het realiseren van een criterium wordt een hogere score toegekend.

  • 4.

    Na de toekenning van de scores worden de aanvragen gerangschikt op basis van de totaalscore, waarbij de aanvraag met het hoogste puntenaantal als eerste in de rangschikking wordt opgenomen. Het subsidieplafond, genoemd in artikel 37.10, tweede lid, onder b, wordt overeenkomstig de volgorde van de rangschikking verdeeld.

  • 5.

    De volgorde van gelijk geplaatste subsidieaanvragen wordt als volgt bepaald wanneer subsidieverlening voor die aanvragen zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond:

    • prioriteit wordt gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder a;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder d;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder e;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder b;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder f;

    • in het geval dat nog steeds sprake is van een gelijke score, wordt prioriteit gegeven aan een aanvraag die het beste scoort op het beoordelingscriterium, genoemd in het tweede lid, onder c;

    • als ook dan nog steeds sprake is van een gelijke score, geldt de volgorde van binnenkomst.

  • 6.

    In het geval een subsidie niet volledig verleend kan worden als gevolg van het bereiken van het subsidieplafond, vindt verlening plaats ter hoogte van het nog beschikbare bedrag.

  • 7.

    Indien naar het oordeel van gedeputeerde staten niet aannemelijk is dat de subsidieaanvrager na gedeeltelijke verlening van de subsidie de activiteiten uit zal voeren, zijn gedeputeerde staten bevoegd de subsidie te weigeren en de subsidie aan de eerstvolgende in de rangschikking te verlenen.

  • 8.

    Rangschikking blijft achterwege wanneer de subsidieverlening voor de aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie, niet zal leiden tot overschrijding van het subsidieplafond.

  • 9.

    In het geval van het achtste lid toetst de Adviescommissie of sprake is van de weigeringsgrond, genoemd in artikel 37.13 en brengt daarover advies uit aan gedeputeerde staten.

 

Scoretabel behorend bij artikel 37.12, derde lid:

beoordelingscriteria

score

  • a.

    haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 10 punten

goed: 20 punten

excellent: 30 punten

  • b.

    artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project of programma

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 15 punten

goed: 25 punten

excellent: 35 punten

  • c.

    publiekswerking van het project of programma

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 10 punten

goed: 20 punten

excellent: 30 punten

  • d.

    mate waarin het project of programma bijdraagt aan de doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 15 punten

goed: 25 punten

excellent: 35 punten

  • e.

    zakelijke kwaliteit van de aanvrager

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 10 punten

goed: 20 punten

excellent: 30 punten

  • f.

    onderscheidend karakter en meerwaarde van het project of programma

onvoldoende: 0 punten

voldoende: 15 punten

goed: 25 punten

excellent: 35 punten

totaalscore ( a+b+c+d +e +f )

maximaal 195 punten

 

Artikel 37.13 Aanvullende weigeringsgrond

Gedeputeerde staten weigeren de subsidie wanneer op één of meer van de beoordelingscriteria de score ‘onvoldoende’ wordt toegekend.

 

Artikel 37.14 Beslistermijn

  • 1.

    Gedeputeerde staten beslissen op de aanvraag binnen twaalf weken na afloop van de openstellingsperiode, bedoeld in artikel 37.9, eerste lid.

  • 2.

    Gedeputeerde staten kunnen de beslissing eenmaal voor ten hoogste vier weken verdagen.

Artikel 37.15 Verplichtingen

  • 1.

    Onverminderd de artikelen 1.6.1 tot en met 1.6.5 is de subsidieontvanger verplicht:

    • a.

      alle nadere gegevens aan te leveren die gedeputeerde staten nodig hebben in het kader van het afleggen van verantwoording over de besteding van de specifieke uitkering voor de Regio Deal NSPD;

    • b.

      de Governance Code Cultuur, Code Diversiteit en Inclusie en de Code Fair Practice bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten toe te passen dan wel toe te lichten waarom de codes niet of niet geheel worden toegepast.

  • 2.

    Onverminderd artikel 1.6.6, eerste lid, is de subsidieontvanger verplicht om in zijn bekendmakingen of publiciteitsuitingen naast de provincie ook de rijksbijdrage vanuit de Regio Deal NSPD te vermelden.

Artikel II  

Onder vernummering van de paragrafen 37.1 en 37.2 tot respectievelijk de paragrafen 38.1 en 38.2 en van de artikelen 37.1.1 en 37.2.1 tot respectievelijk de artikelen 38.1.1 en 38.2.1, wordt Hoofdstuk 37 Slotbepalingen gewijzigd in: Hoofdstuk 38 Slotbepalingen.

 

Artikel III  

Na de toelichting op hoofdstuk 36 wordt een toelichting toegevoegd, luidende:

 

Toelichting op hoofdstuk 37 Bijzondere bepalingen voor verstrekking van subsidie voor cultuurversterking en cultuurinnovatie in de regio NSPD

 

Toelichting op artikel 37.11, tweede lid, en artikel 37.12, tweede lid

Hieronder volgt een toelichting op de beoordelingscriteria, genoemd in de artikelen 37.11, tweede lid, en 37.12, tweede lid. Aansluitend volgt een toelichting op de te hanteren scores bij de beoordeling.

Voor zowel aanvragen voor subsidies tot en met € 50.000 als voor aanvragen voor subsidies hoger dan € 50.000 gelden de volgende beoordelingscriteria:

  • a.

    haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten;

  • b.

    artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project of programma;

  • c.

    publiekswerking van het project of programma;

  • d.

    mate waarin het project of programma bijdraagt aan de doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD.

Aanvullend gelden voor aanvragen voor subsidies hoger dan € 50.000 nog de volgende beoordelingscriteria:

  • e.

    zakelijke kwaliteit van de aanvrager;

  • f.

    onderscheidend karakter en meerwaarde van het project of programma.

Toelichting beoordelingscriteria

a) Haalbaarheid van het project of programma en de daarmee beoogde resultaten

Een projectplan en de daarmee beoogde resultaten moeten haalbaar zijn. Naarmate de haalbaarheid groter is, wordt een hogere score toegekend. Indicatoren waaraan de mate van haalbaarheid wordt getoetst zijn:

  • is het projectplan duidelijk, realistisch en uitvoerbaar, zowel inhoudelijk als financieel;

  • de doelen en de opzet van het projectplan en de inzet van de benodigde middelen zijn consistent: de aanpak is passend voor het beoogde resultaat;

  • de hoogte van het gevraagde subsidiebedrag is in verhouding tot de beoogde resultaten.

b) Artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project of programma

Artistiek-inhoudelijke kwaliteit betreft de culturele waarde van de organisatie of project, beoordeeld op het gebied van vakmanschap, oorspronkelijkheid en zeggingskracht.

Bij vakmanschap gaat het om vaardigheid waarmee de activiteiten tot stand komen en worden uitgevoerd.

Oorspronkelijkheid vertaalt zich in onderscheidende activiteiten.

Tenslotte wordt beoordeeld of de activiteiten zeggingskracht hebben en het (beoogde) publiek zullen aanspreken.

Artistiek-inhoudelijke kwaliteit beperkt zich niet alleen tot het eindproduct, maar heeft ook betrekking op het proces waarbij dat tot stand komt.

In acht wordt genomen dat de artistiek-inhoudelijke kwaliteit passend is bij de aard en omvang van de organisatie en het aangevraagde bedrag.

 

c) Publiekswerking van het project of programma

Met dit criterium wordt beoordeeld of er een duidelijke visie is op het (duurzaam) bij elkaar brengen van aanbod en publiek. Het gaat dan om bestaand publiek maar ook om een breder publieksbereik, bijvoorbeeld doelgroepen die niet eerder bereikt werden. Op basis van een helder marketing- of communicatieplan kan worden beoordeeld of de beoogde doelgroep passend wordt benaderd en het aannemelijk is dat de doelen gerealiseerd worden. Het wordt erbij in acht genomen dat de ambitie voor publiekswerking passend is bij de aard en omvang van de organisatie en het aangevraagde bedrag.

 

d) Mate waarin het project of programma bijdraagt aan de doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD

In de ingediende projectplannen moet beschreven en toegelicht zijn aan welke doelstellingen voortvloeiend uit de Regio Deal NSPD wordt voldaan. Er moet bijgedragen worden aan minimaal drie van de volgende doelstellingen:

  • het aantrekkelijker maken van één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten voor jonge inwoners;

  • het aantrekken van talent en/of kennis naar één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

  • het stimuleren van talentontwikkeling in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

  • het versterken en/of vernieuwen van de culturele infrastructuur of van cultureel erfgoed in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten;

  • het verbeteren van het vestigingsklimaat voor cultuurprofessionals in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten of de directe omgeving;

  • de professionalisering van de cultuur- en/of erfgoedsector in één of meer van de Zeeuwse NSPD-gemeenten of de directe omgeving;

  • het verbeteren van de brede welvaart in het NSPD door middel van culturele- en/of erfgoedprojecten of -programma’s.

Het wordt erbij in acht genomen dat de ambitie bij de doelstellingen passend is bij de aard en omvang van de organisatie en het aangevraagde bedrag.

 

e) Zakelijke kwaliteit van de aanvrager

Onder zakelijke kwaliteit wordt verstaan dat de organisatie een gezonde bedrijfsvoering dient te hebben. Die geeft voldoende vertrouwen om de voorgenomen activiteiten inhoudelijk te realiseren en het beoogde publiek te bereiken. Van belang daarbij is dat er sprake is van een realistische mix van inkomstenbronnen, inclusief een visie op het omgaan met risico’s. Ook de invulling van de principes van de Governance Code Cultuur wordt meegewogen bij de beoordeling. Aanvragers dienen in hun toelichting op de begroting te reflecteren op hun beloningsbeleid en het hanteren van eerlijke beloning conform de Fair Practice Code.

Verder bevat de aanvraag een toelichting op welke wijze de Code Diversiteit en Inclusie wordt toegepast, of een reflectie daarop wanneer deze niet wordt toegepast.

In geval van samenwerkingsverbanden geldt dat ieders rol en verantwoordelijkheid is beschreven in de samenwerkingsovereenkomst.

 

f) Onderscheidend karakter en meerwaarde van het project of programma

Uit het projectplan moet blijken dat het project of programma zich onderscheidt van en waarde toevoegt op bestaande activiteiten, projecten of programma’s in de Zeeuwse NSPD-gemeenten. Het is van belang dat de stad en/ of regio een samenhangend en divers cultuuraanbod kent. Projecten en programma’s zorgen voor variatie en diversiteit en dienen een aanvulling te zijn op de culturele keten op bovenlokaal niveau.

Bij de beoordeling wordt gelet op het onderscheidende karakter en de kwaliteit van de inbedding van de activiteit in de culturele keten.

 

Toelichting te hanteren scores bij beoordeling geldend voor alle criteria

Per criterium wordt op meerdere aspecten beoordeeld en een eindscore toegekend, onderbouwd met argumenten.

 

Excellent:

De aanvraag voldoet volledig of in grote mate aan het criterium. Er zijn weinig tot geen punten van kritiek ten aanzien van het criterium. Als er kritiekpunten zijn, zijn ze niet van cruciale betekenis. De aanvraag is zeer goed uitgewerkt op het criterium, de inhoud is helder beschreven, zorgvuldig en overtuigend onderbouwd. De aanvraag roept geen wezenlijke vragen op ten aanzien van dit criterium.

 

Goed:

Het criterium is voldoende uitgewerkt en helder in de aanvraag opgenomen. Er zijn punten van kritiek, maar deze doen weinig afbreuk aan de inhoud van de aanvraag. De positieve elementen hebben de overhand. De verwachting is dat de aanvrager deze punten bij de uitvoering van het plan kan verbeteren. De vragen die de aanvraag oproept ten aanzien van het criterium staan de uitvoering van het plan niet in de weg.

 

Voldoende:

Er zijn punten van kritiek over specifieke aspecten, er zijn verbeterpunten die redelijkerwijs opgepakt kunnen worden. De verwachting is dat de aanvrager deze verbeteringen bij de uitvoering van het plan kan realiseren. De onderbouwing van het plan is matig en concrete informatie ontbreekt op onderdelen.

 

Onvoldoende:

De aanvraag levert stevige kritiek op het criterium en er zijn bijna geen positieve elementen te benoemen. De punten van kritiek hebben de overhand, deze betreffen cruciale aspecten. Er is gerede twijfel aan de uitvoerbaarheid. De aanvraag roept veel vragen op omdat deze slecht is uitgewerkt, essentiële informatie ontbreekt of de informatie is inconsistent.

 

Artikel IV  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin het wordt geplaatst.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van 8 oktober 2024.

Dhr. H.M. de Jonge, voorzitter

Drs. M.C.J. Franken, secretaris

Naar boven