Verkeersbesluit: Intrekken verkeersbesluit N782 Heelsum - Doorwerth, oorspronkelijk vermeld onder zaaknummer 2022-013457

 

zaaknummer 2024-000560, 5 februari 2024

 

Aanleiding

Als wegbeheer van de N782 nemen Gedeputeerde Staten van Gelderland een verkeersbesluit voor het intrekken van het verkeersbesluit voor maatregelen op de N782 traject 84 Heelsum – Doorwerth.

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• artikel 6:19 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Overweging

Het gepubliceerde verkeersbesluit met publicatiedatum 14 december 2022 met zaaknummer 2022-013457 zal ambtshalve worden ingetrokken. Gelet op de beslissing van de Raad van State d.d. 2 november 2022 inzake de bouwvrijstelling van stikstof, dat deze niet voldoet aan het Europese natuurbeschermingsrecht kunnen Gedeputeerde Staten van Gelderland niet alle voorgenomen maatregelen uitvoeren. Voor de maatregelen die wel kunnen worden uitgevoerd wordt een nieuw verkeersbesluit genomen.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland besluiten dat het verkeersbesluit van 26 januari 2023 inhoudende:

 

Verlagen van de maximumsnelheid op de Utrechtseweg tussen de rotonde bij de Bennekomseweg in Heelsum en het kruispunt Kievitsdel.

I. door het plaatsen van de borden A1-60 conform bijlage 1 van het RVV 1990, de maximumsnelheid op de Utrechtseweg te verlagen van 80 km/uur naar 60 km/uur tussen kilometer 7,500 en kilometer 8,400.

 

 

Realiseren van een tweerichtingenfietspad aan de noordkant van de Utrechtseweg (N782), vanaf de rotonde bij de Bennekomseweg tot en met het fietspad aan de zuidzijde van de N225.

II. door het plaatsen van de borden B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, aan de noordkant van de rotonde, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers in twee richtingen, bij kilometer 7,400.

III. door het verplaatsen van bord B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, aan de noordwest kant van de rotonde, fietsers te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers uit zuidelijke richting, bij kilometer 7,400;

IV. door het plaatsen van bord B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, aan de noordoost kant van de rotonde, fietsers komend vanuit het zuiden te verplichten om voorrang te verlenen aan fietsers op het tweerichtingen fietspad aan de noordkant van de rotonde, bij kilometer 7,400.

V. door het plaatsen van bord D104 conform bijlage I van het RVV 1990, bromfietsers vanuit Doorwerth te verplichten direct na de bebouwde komgrens de rijbaan op te gaan, bij kilometer 7,500;

VI. door het verplaatsen van het bord G11 conform bijlage I van het RVV 1990, aan de noordoost kant van de rotonde, het vrijliggend fietspad parallel de Bennekomseweg in te stellen als verplicht fietspad, bij kilometer 7,400;

VII. door het (ver)plaatsen van bord G11 conform bijlage I van het RVV 1990, het vrijliggend fietspad aan de noordkant van de rotonde in te stellen als verplicht tweerichtingen fietspad, bij kilometer 7,400;

VIII. door het plaatsen van bord G12a conform bijlage I van het RVV 1990, het vrijliggend fietspad aan de noordoost kant van de rotonde in te stellen als verplicht tweerichtingen (brom)fietspad, bij kilometer 7,500;

 

Verwijderen van het fietspad aan de zuidkant van de Utrechtseweg tussen de Bennekomseweg en het kruispunt Kievitsdel.

IX. door het verwijderen van bord B1 conform bijlage I van het RVV 1990, de voorrangsweg op te heffen, bij kilometer 7,450;

X. door het verwijderen van bord B6 conform bijlage I van het RVV 1990, de invoegstrook voor bromfietsers op te heffen, bij kilometer 7,450;

XI. door het verwijderen van bord D103 conform bijlage I van het RVV 1990, de invoegstrook voor bromfietsers op te heffen, bij kilometer 7,450;

XII. door het verwijderen van bord G11 conform bijlage I van het RVV 1990 aan de zuidkant van de Utrechtseweg, het verplicht fietspad op te heffen, bij kilometer 7,400;

XIII. door het verwijderen van bord G12a conform bijlage I van het RVV 1990 aan de zuidkant van de Utrechtseweg, het verplicht fiets/bromfietspad op te heffen, bij kilometer 7,450;

XIV. door het plaatsen van bord D104 conform bijlage I van het RVV 1990, bromfietsers te verplichten gebruik te maken van de nieuwe uitvoegstrook en middengeleider, waarnaar ze op het twee-richtingenfietspad aan de noordkant van de Utrechtseweg komen, bij kilometer 7,400;

 

 

Kruispunt N782 – Doorwerthstraat (kilometer 7,700)

XV. door het verwijderen van bord B1 conform bijlage I van het RVV 1990, de voorrangsweg op te heffen, bij kilometer 7,700;

XVI. door het verwijderen van bord D2 conform bijlage I van het RVV 1990, het gebod op te heffen bestuurders te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft,

a. bij kilometer 7,700;

b. bij kilometer 7,800;

XVII. door het verwijderen van bord G12a conform bijlage I van het RVV 1990, aan de zuidkant van de Utrechtseweg, het verplicht fiets/bromfietspad op te heffen, bij kilometer 7,700;

XVIII. door het plaatsen van bord A1-60 conform bijlage I van het RVV 1990, een maximumsnelheid van 60km/uur in te stellen, bij kilometer 7,700;

XIX. door het plaatsen van de borden B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, bestuurders komend van de parallelweg te verplichten om voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het fiets/bromfietspad aan de noordkant van de Utrechtseweg en aan bestuurders op de Utrechtseweg, bij kilometer 7,700;

XX. door het plaatsen van de borden B6 conform bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, (brom)fietsers op de oversteekplekken te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Utrechtseweg en de Doorwerthsestraat, bij kilometer 7,700.

XXI. door het plaatsen van borden D2 conform bijlage I van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders in te stellen,

• bij kilometer 7,700;

• bij kilometer 7,800;

XXII. door het plaatsen van borden B3 conform bijlage I van het RVV 1990, vóór de kruispunt komend van de oost- en westkant, een voorrangskruispunt in te stellen, bij kilometer 7,700;

XXIII. door het plaatsen van borden G12a conform bijlage I van het RVV 1990, het vrijliggend fietspad aan de noordoost kant van de Utrechtseweg in te stellen als verplicht tweerichtingen (brom)fietspad, bij kilometer 7,700;

 

Kruispunt N782 – Annaweg

XXIV. door het plaatsen van de borden B4 en B5 conform bijlage I van het RVV 1990, een voorrangskruispunt in te stellen, bij kilometer 8,100;

 

zal worden ingetrokken.

 

Ter inzage

Een link naar het verkeersbesluit is vanaf 8 februari 2024 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl > Bereikbaar Gelderland > Wegwerkzaamheden > N782).

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf dezelfde datum ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2024-000560 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 8 februari tot en met 21 maart 2024 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Renkum.

 

 

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake het voorgenomen ontwerp-verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl.

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zienswijze zaaknummer 2024-000560” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket, telefoon 026-359 9999. Ook voor een toelichting op het ontwerp-verkeersbesluit kunt u hier terecht.

 

 

namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

 

Naar boven