Nadere regels Kleine projecten LEADER Flevoland 2023-2027

Provincie Flevoland heeft een Lokale Ontwikkel Strategie (LOS) Flevoland 2023-2027 en nadere regels om subsidie aanvragen mogelijk te maken voor kleine projecten in het Landelijk gebied van Flevoland. Hiervoor hebben Gedeputeerde Staten op dinsdag 1 oktober 2024, een besluit vastgesteld. Met dit bericht laat provincie Flevoland u weten dat er misschien iets verandert in uw buurt.

 

Inzien

De documenten bij deze publicatie vindt u door te klikken op ‘Bekijk documenten’ (zie linker kolom). Als de termijn voor inzage van de zienswijze voorbij is zijn er geen documenten meer beschikbaar via deze link.

Liever een papieren versie inzien? Neem dan contact met ons op.

 

Beroep

U kunt de rechtbank Midden Nederland tot zes weken, na ter inzage legging in het provinciaal blad, laten weten dat u het niet eens bent met. Dit heet in beroep gaan. U kunt in beroep gaan als tegen uw belangen ingaat of u heeft gereageerd op het ontwerp van de vergunning. Bezoek hiervoor wwww.rechtspraak.nl. U kunt ook met de rechtbank bellen. Dit kan via het telefoonnummer 088 362 00 00.

 

Wilt u de start van de activiteiten tegenhouden?

Wanneer de activiteiten niet kunnen worden teruggedraaid, dan kunt u de rechtbank vragen de start van de activiteiten tegen te houden voordat de rechter een besluit heeft genomen over uw beroep. Dit heet het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening. Hiervoor betaalt u een bedrag aan de rechtbank.

Ga voor meer informatie naar rechtspraak.nl of bel met 088 362 00 00.

 

Contact

Voor informatie over de inhoud of de procedure, kunt u terecht bij provincie Flevoland, Visarenddreef 1 te Lelystad. Bel 0320 – 265 265 of mail naar info@flevoland.nl.

 

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

 

overwegende dat:

 

Provinciale Staten bij besluit van 13 december 2023 budget beschikbaar hebben gesteld voor GLB en LEADER Flevoland 2023-2027.

 

Gedeputeerde Staten hieraan uitvoering willen geven door het in het leven roepen van een subsidiemogelijkheid in het kader van LEADER Flevoland 2023-2027 specifiek gericht op kleine projecten.

 

de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023 een procedureel kader geeft voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid.

 

in deze Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023 aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid is toegekend om nadere regels vast te stellen die onder meer betrekking hebben op subsidiecriteria.

 

het wenselijk is om voor het beschikbaar stellen van subsidie voor “Kleine projecten LEADER Flevoland 2023-2027” deze nadere regels vast te stellen.

 

gelet op het bepaalde in artikel 4, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023.

 

BESLUITEN:

 

De volgende nadere regels vast te stellen:

 

Nadere regels ‘Kleine projecten LEADER Flevoland 2023-2027’

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    ASF 2023: De Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023;

  • b.

    LEADER: een ‘bottom up’ interventie binnen het GLB, dat vanuit Europese investeringsprogramma’s wordt ingezet voor versterken van de vitaliteit en verduurzaming van het landelijk gebied;

  • c.

    LOS: Lokale ontwikkelstrategie (zoals vastgesteld bij besluit van GS 28 november 2023);

  • d.

    LAG: Lokale actie groep, zijnde de adviescommissie van LEADER Flevoland;

  • e.

    Kleine projecten: projecten waarvan de totale projectomvang minimaal € 6.500 maximaal € 65.000 bedraagt;

  • f.

    Verklaring van cofinanciering: formeel besluit van de gemeente waarin staat welk bedrag zij bijdraagt aan de financiering van het project waarvoor door de aanvrager op grond van deze Nadere regels een aanvraag om subsidie bij de provincie wordt ingediend;

  • g.

    Project: het geheel van activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 2. Doel van de nadere regels

Deze nadere regels hebben tot doel:

  • a.

    een vliegwiel te zijn voor het LEADER Flevoland 2023-2027 en de doelen zoals beschreven in de LOS met focus op de doelen sociale cohesie economische ontwikkeling en duurzame ontwikkeling van het platteland voor de kleine projecten.

  • b.

    om aan potentiële aanvragers duidelijkheid te verschaffen welke specifieke bepalingen gelden om voor subsidie in aanmerking te komen.

Artikel 3. Doelgroep

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd door: rechtspersonen zonder winstoogmerk, bijvoorbeeld stichtingen en verenigingen, of een samenwerkingsverband hiervan.

Artikel 4. Subsidievorm

  • 1.

    Gedeputeerde Staten kunnen op grond van deze nadere regels éénmalige subsidie verstrekken voor een projecten die binnen twee jaar worden uitgevoerd.

  • 2.

    De subsidie, bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 5. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 80% van de subsidiabele kosten met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 50.000.

Artikel 6. Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 800.000.

Artikel 7. Aanvraagtermijn

Subsidieaanvragen kunnen vanaf 10 oktober 2024 tot en met 30 september 2027 worden ingediend.

Artikel 8. Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

  • 1.

    In aanvulling op de in te dienen gegevens op grond van artikel 15 tweede lid sub a, b en c van de ASF 2023 worden bij de aanvraag ook de volgende gegevens overlegd:

    • a.

      Een planning waaruit blijkt dat de uitvoering binnen 2 jaar plaatsvindt.

    • b.

      Alle informatie die nodig is om te kunnen beoordelen of het project voldoet aan de beoordelingscriteria die zijn benoemd in artikel 13 van deze nadere regels.

    • c.

      Een beschrijving van de uitgevoerde staatssteuntoets en de uitkomst hiervan:

      • 1.

        er is geen sprake van staatsteun; of

      • 2.

        er is sprake van steun die verenigbaar is met de interne markt door toepassing van de de-minimisverordening;

      • 3.

        een verklaring van cofinanciering door de gemeente.

  • 2.

    Indien uit de uitgevoerde toets, zoals benoemd in lid 1 sub c, blijkt dat er sprake is van geoorloofde staatsteun met toepassing van de de-minimis dan dient de aanvrager een de-minimisverklaring te overleggen volgens het model dat in het subsidieloket beschikbaar is gesteld.

Artikel 9. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 12 eerste lid van de ASF 2023, wordt een subsidieaanvraag in ieder geval geweigerd wanneer:

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan deze nadere regels.

  • b.

    voor dezelfde activiteit reeds subsidie aan de aanvrager is verstrekt.

  • c.

    het subsidieplafond van deze nadere regels is bereikt.

  • d.

    sprake is van ongeoorloofde staatssteun.

  • e.

    Minder dan 14 punten worden gescoord op de criteria in artikel 13 of op 1 van de criteria 0 punten scoort.

  • f.

    De aanvraag betrekking heeft op een soortgelijke activiteit waarvoor al eerder aan een andere aanvrager subsidie op grond van deze nadere regels is verstrekt.

  • g.

    De gemeente geen verklaring van cofinanciering heeft afgegeven.

Artikel 10. Subsidiecriteria

Om voor een subsidie in aanmerking te kunnen komen, moeten de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd voldoen aan de in artikel 13 genoemde criteria.

Artikel 11. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Gedeputeerde Staten kunnen een subsidie verstrekken voor kosten die redelijkerwijs bij de uitvoering van de activiteit horen en als noodzakelijk kunnen worden beschouwd waarbij ook rekening wordt gehouden met de inzet van vrijwilligers.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 31,tweede lid van de ASF 2023 wordt voor de vrijwilligersvergoeding een uurtarief gehanteerd van € 22.

Artikel 12. Niet subsidiabele kosten

De volgende kosten zijn niet subsidiabel:

  • a.

    de reguliere exploitatiekosten, waaronder beheer- en onderhoudskosten, salarissen, afschrijvingen, huur kantoor, reserveringen voor vervanging e.d.

  • b.

    kosten die voortvloeien uit dan wel te maken hebben met personele inzet van medewerkers die werkzaam zijn voor de overheid.

  • c.

    de kosten zoals benoemd in artikel 9 sub a, c en d van de ASF 2023.

  • d.

    doorbelaste kosten van andere ondernemingen/instellingen/burgers die uit één of meer dezelfde bestuursleden/eigenaren bestaan.

Artikel 13. Selectiecriteria

  • 1.

    Subsidie wordt door de LAG Leader Flevoland beoordeeld op volgorde van ontvangst van de subsidieaanvragendoor Gedeputeerde Staten, waarbij voor het bepalen van de rangschikking geldt, dat wordt uitgegaan van de datum waarop de aanvraag om subsidie volledig is ingediend.

  • 2.

    Bij de beoordeling door de LAG LEADER Flevoland wordt gebruik gemaakt van onderstaande selectiecriteria.

  •  

    Toetsingskader – Selectiecriteria

    Criteria

    Check op

    Score

    0 = niet

    1 = voldoende

    2 = heel goed

    Hulpvragen

    1 - Doelen LOS

    Draagt het project bij aan één of meer van de doelen/thema’s van de LOS:

     

    Versterking sociale cohesie

     

    Economische ontwikkeling

     

    Duurzame ontwikkeling platteland

    Minimaal 1 criterium met 2 pnt of 2 criteria met 1 pnt.

     

    Minimaal 2 pnt

    Maximaal 6 pnt

     

    Indien alle 3 doelen minimaal 1 pnt: 1 bonuspunt.

    Draagt het project bij aan de doelen?

    Komt het project ten goede aan de bewoners van het platteland?

    2 - LEADER criteria

    Bottom-up/draagvlak

    Mobiliseren lokale gemeenschap

    Leader-bijdrage noodzakelijk?

    Op elk criterium minimaal 1 pnt

    Maximaal 6 pnt

    Van wie komt het initiatief, van onderop, uit de samenleving?

    Heeft het initiatief draagvlak?

    Sluit het project aantoonbaar (of aannemelijk) aan bij wensen vanuit de omgeving?

    Hoe worden andere partijen bij het initiatief betrokken?

    Wie zijn er betrokken, wie mis je?

    Kan het project ook zonder Leader-bijdrage gerealiseerd worden?

    3 - Haalbaar

    Is het project haalbaar:

    Organisatorisch

    Financieel

    Robuust

    Op elk criterium minimaal 1 pnt

    Maximaal 6 pnt

    Is het project logisch en solide georganiseerd? Hebben de organisatoren de capaciteit om het project te realiseren en in stand te houden?

    Is er openbare kennis over de betrouwbaarheid en/of kwaliteit van de organisatoren? Is er (schijn van) belangenverstrengeling?

    Welke partners zijn er betrokken? Wie mis je?

    Is het tijdpad realistisch?

    Zijn vergunningen nodig, is de organisatie daarvan bewust en capabel?

    Is de begroting realistisch? Is er een logisch verband tussen de beoogde doelen, de geplande activiteiten en de begrote kosten en inkomsten?

    4 - Impact van project voor LEADER?

    Impact voor de doelgroep

    Omvang van de doelgroep

    Verhouding gevraagde bijdrage versus bijdrage voor Flevoland

    In totaal minimaal 3 pnt

    Maximaal 6 pnt

    Eindscore

    Totaal aantal punten:

    Minimaal 14 punten nodig voor honorering; Maximaal 24 punten

Artikel 14. Subsidievaststelling en betaling

  • 1.

    Gedeputeerde Staten stellen subsidies tot en met € 25.000 direct vast

  • 2.

    Bij een beschikking als bedoeld in het vorige lid, vindt de betaling van het subsidiebedrag in één keer plaats.

  • 3.

    Bij subsidies vanaf € 25.000 stellen Gedeputeerde Staten een beschikking tot subsidieverlening vast waarin zij een bevoorschotting opnemen van maximaal 90%. Voor de definitieve vaststelling van de subsidie dient de subsidieontvanger bij Gedeputeerde Staten een aanvraag tot vaststelling in als bedoeld in artikel 26 van de ASF 2023.

Artikel 15. Verplichtingen subsidieontvanger

In aanvulling op de artikelen 20 tot en met 24 van de ASF 2023 is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    Bij een subsidie tot en met € 25.000 dient de subsidieontvanger na afronding van de activiteiten een beknopt inhoudelijk en financieel verslag toe te sturen om aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend zijn verricht, de verwachte resultaten zijn behaald, aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan en of de subsidie volledig is besteed. Wanneer uit het financieel verslag blijkt dat de aanvrager niet alle verstrekte subsidie nodig heeft gehad om de activiteit uit te voeren, kunnen Gedeputeerde Staten een gewijzigde beschikking opstellen met het verzoek aan de aanvrager om het restantbedrag binnen veertien dagen terug te storten.

  • b.

    Medewerking te verlenen aan een daartoe bevoegd persoon die in opdracht van de provincie Flevoland ter plaatse vaststelt of subsidiabele activiteiten daadwerkelijk zijn uitgevoerd.

  • c.

    Binnen twee jaar na datum van de subsidieverlening de subsidiabele activiteit te hebben uitgevoerd.

  • d.

    Het project – wanneer dit betrekking heeft op een fysieke investering - ten minste vijf jaar na subsidievaststelling in stand te houden.

  • e.

    Via communicatie aandacht te besteden aan het project.

Artikel 16. Procedure

De LAG komt ongeveer 5 maal per jaar bij elkaar. De bijeenkomsten staan genoteerd op de website van LEADER Flevoland: www.flevoland.nl/leader. De LAG beoordeelt de binnen gekomen projecten en geeft haar advies. Gedeputeerde nemen het besluit op basis van dit advies.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op 10 oktober 2024 en loopt tot en met 31-12-2027.

Artikel 18  

Dit besluit kan worden aangehaald als nadere regels ‘Kleine projecten LEADER Flevoland 2023-2027’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Flevoland van 1 oktober 2024

de secretaris,

de voorzitter,

Naar boven