Tweede wijziging Nadere regels oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en gebouwde omgeving 2024 - 2030 Provincie Flevoland

Overwegende dat

 

Gedeputeerde Staten bij besluit van 6 juni 2023, registratienummer 3273946, de "Nadere regels Oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en gebouwde omgeving 2024 - 2030 Provincie Flevoland" hebben vastgesteld;

 

in deze nadere regels een verwijzing ontbreekt naar de bepaling van partnerondernemingen als onderdeel van de begripsbepaling rechtspersoon;

 

het wenselijk is om in de nadere regels te verwijzen naar partnerondernemingen zoals bedoel in Artikel 3, tweede lid, van Bijlage 1 behorende bij de Algemene groepsvrijstellingsverordening

 

in deze nadere regels het begrip ‘grootverbruikaansluiting’ wordt omschreven maar verder niet gebruikt ;

 

het wenselijk is om het begrip ‘grootverbruikaansluiting’ in de nadere regels te schrappen;

 

in deze nadere regels een vennootschap onder firma en maatschap niet zijn opgenomen als aanvragers ;

 

het wenselijk is om de doelgroep wel uit te breiden met vennootschap onder firma en maatschap;

 

in deze nadere regels geen verwijzing is gemaakt naar het in te dienen begeleidend formulier;

 

het wenselijk is dat het begeleidend formulier onderdeel is van de in te dienen gegevens zodat aanvraaggegevens zo compleet mogelijk worden ingediend;

 

het wenselijk is dat er per subsidieactiviteit een projectplan, begroting, relevante offertes, financieringsplan en projectsamenvatting worden gevraagd als in te dienen gegevens, zodat aanvragen consistent kunnen worden behandeld;

 

in deze nadere regels ontbreekt de vraag naar relevante offertes ontbreekt;

 

het wenselijk is dat relevante offertes onderdeel zijn van de in te dienen gegevens;

 

in deze nadere regels een business case wordt gevraagd bij in te dienen gegevens als het gaat om een subsidieaanvraag voor de realisatie van oplossingen voor netcongestie;

 

het wenselijk is dat de business case geen onderdeel uitmaakt van de in te dienen gegevens omdat dit een afweging is voor de aanvrager(s) zelf en de provincie kijkt naar de haalbaarheid;

 

in deze nadere regels wordt verwezen naar het niet gebruiken van fossiele energie op het perceel ;

 

het wenselijk is dat in deze nadere regels ‘het perceel’ vervangen wordt door ‘ten behoeve van een elektriciteitsaansluiting’ ;

 

in deze nadere regels sloopactiviteiten niet expliciet genoemd worden als niet-subsidiabele activiteit;

 

het wenselijk is dat in de nadere regels sloopactiviteiten als niet-subsidiabele kosten worden opgenomen ;

 

in deze nadere regels een verplichting ontbreekt van gereed melding wanneer een aanvrager subsidie heeft gekregen voor het opzetten van een initiatief voor oplossingen voor netcongestie;

 

het wenselijk is dat een aanvrager rapporteert over het tot stand brengen van een initiatief voor oplossingen voor netcongestie en de vervolgstappen;

 

in deze nadere regels wordt gevraagd om een beschrijving van de maatschappelijke baten als verplichting bij gereed melding voor de subsidieontvanger als deze subsidie heeft aangevraagd voor de realisatie van oplossingen voor netcongestie;

 

het wenselijk is dat een beschrijving van de maatschappelijke baten geen onderdeel uitmaakt van de verantwoording omdat dit lastig te onderbouwen is

 

in deze nadere regels als verplichting wordt gevraagd om een kopie van de netbeheerder waarmee aangetoond wordt dat het gecontracteerd vermogen is verminderd als het een subsidieaanvraag voor de realisatie van oplossingen voor netcongestie betreft;

 

het wenselijk is dat dit geen onderdeel uitmaakt van de verplichtingen omdat alleen het verminderen van het gecontracteerd vermogen niet duidelijk gesteld is in de subsidieactiviteiten, dit mag namelijk ook gelijk blijven;

 

het bovenstaande in de Nadere regels kan worden verwerkt door een tweede wijziging vast te stellen:

 

Gelet op artikel 4 eerste lid van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023,

 

Besluiten:

 

De volgende "Tweede wijziging van de Nadere regels Oplossingen voor netcongestie voor bedrijven en gebouwde omgeving 2024 - 2030 Provincie Flevoland" vast te stellen.

 

A. Artikel 1 Begripsbepaling lid 1 sub g – t komen als volgt te luiden:

 

  • g.

    rechtspersoon: bij de Kamer van Koophandel ingeschreven rechtsvormen die een economische activiteit uitoefenen, waaronder mede wordt begrepen partnerondernemingen of verbonden ondernemingen bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, van Bijlage 1 behorende bij de Algemene groepsvrijstellingsverordening.

  • h.

    Vennootschap onder firma (VOF): is een rechtsvorm waarin meerdere zakenpartners samen verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering van een onderneming. De eigenaren heten vennoten.

  • i.

    Maatschap: een bedrijf waarin minimaal 2 personen samenwerken. Iedere deelnemer, is mede-eigenaar. De mede-eigenaren worden ook wel maat genoemd. Maten voeren beroepsmatige activiteiten uit.

  • j.

    kennisleverancier: een private of publieke instantie met activiteiten die gericht is op kennisoverdracht en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of een buitenlandse soortgelijke organisatie;

  • k.

    fossiele energie: aardgas, benzine, dieselolie, kerosine, kolen;

  • l.

    Duurzame energie: energieopwekking uit onuitputtelijke bronnen waaronder duurzame hernieuwbare grondstoffen, zon, wind, bodem en water;

  • m.

    haalbaarheidsstudie: een haalbaarheidsstudie zoals bedoeld in artikel 2, onder 87 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening;

  • n.

    netcongestie: het plaatselijk bereiken van de maximale belastbaarheid van de distributie- en transportnetten voor elektriciteit;

  • o.

    oplossingen voor netcongestie: oplossingen voor het efficiënter gebruiken van het elektriciteitsnet en voor het voorkomen, verminderen of wegnemen van transportschaarste en wachttijden voor het krijgen van voldoende transportvermogen of een aansluiting op het elektriciteitsnet;

  • p.

    samenwerkingsverband: een collectief van minimaal drie publieke en/of private partijen die gezamenlijk een subsidieaanvraag indienen voor een collectieve oplossing bij netcongestie;

  • q.

    de eigen bedrijfsvoering: het primaire bedrijfsproces van de aanvrager van de subsidie, indien het niet uitsluitend opwekking van energie of het aanbieden van balanceringsdiensten betreft;

  • r.

    collectieve oplossingen: oplossingen voor netcongestie waaraan ten minste drie verschillende rechtspersonen deelnemen die duurzame energie of transportvermogen aan elkaar beschikbaar stellen of gezamenlijk gebruik maken van een voorziening zoals een eigen gezamenlijk netwerk, energieopslagvoorziening of softwaresysteem;

  • s.

    balanceringsdiensten: het aanbieden van diensten aan de netbeheerders, zoals het leveren van noodvermogen, frequentieherstel en balancering;

  • t.

    MVA: Mega-Volt-Amp.

B. Artikel 4 Aanvraag lid 1 en 2 komen als volgt te luiden:

 

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd door een rechtspersoon, Vennootschap onder firma (VOF) of maatschap die eigenaar of huurder is van een opstal waar het project betrekking op heeft met een aansluiting op het elektriciteitsnet met een aansluitwaarde tot en met 2 MVA.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd door een samenwerkingsverband van rechtspersonen, VOF’s en maatschappen bedoeld in het eerste lid mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

    • a.

      een aanvrager is of neemt deel aan een samenwerkingsverband met drie of meer rechtspersonen, VOF’s en maatschappen zoals bedoeld in het vorige lid;

    • b.

      geen van de deelnemers aan het samenwerkingsverband neemt meer dan 70% van de subsidiabele kosten voor zijn rekening;

C. Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens komt als volgt te luiden:

 

In aanvulling op de in te dienen gegevens op grond van art. 15 van de ASF 2023 worden bij de aanvraag de volgende gegevens overlegd:

 

  • 1.

    Bij het indienen van een aanvraag hoort het begeleidend formulier te worden ingevuld beschikbaar gesteld op www.flevoland.nl/loket/loketoverview/oplossingen-voor-netcongestie-voor-bedrijven-en-ge

  • 2.

    Een aanvraag om subsidie bevat ten minste:

    • a.

      een begroting van de kosten van de activiteit;

    • b.

      relevante offertes;

    • c.

      een financieringsplan van de kosten van de activiteit;

    • d.

      een projectplan dat tenminste bevat: een inhoudelijke beschrijving van de activiteit, de probleemstelling of beschrijving van de problematiek, de doelstelling, een beschrijving waarom en hoe het project netcongestie voorkomt, vermindert of oplost, een tijdsplanning en de beoogde resultaten

    • e.

      een samenvatting van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, alsmede een schriftelijke toestemming dat deze samenvatting kan worden gebruikt in een voor een ieder toegankelijke publicatie;

    • f.

      voor zover het betreft een subsidieaanvraag voor de realisatie van oplossingen, zoals bedoeld in artikel 3, derde en vierde lid:

      • een haalbaarheidsstudie

      • een uitgebreide beschrijving, onderbouwing en kwantificering van de beoogde vermindering van transportcapaciteit op het elektriciteitsnet, ofwel een beschrijving, onderbouwing en kwantificering van de vermeden uitbreiding van de netcapaciteit bij toenemende stroom vragende of aanbiedende bedrijfsactiviteiten;

      • voor zover de oplossing teruglevering van stroom betreft: een beschrijving wat er met de opgewekte duurzame elektriciteit wordt gedaan;

      • een indicatie van de duur waarbij de oplossing operationeel zal blijven en een beschrijving van wat er met het materiaal na die periode gebeurt;

      • indien er sprake is van een gezamenlijke aanvraag dient tevens te worden toegevoegd een schriftelijke verklaring van de netbeheerder dat de maatregelen uitgevoerd kunnen worden op het moment van afgifte van de verklaring.

  • 3.

    Een aanvraag door een samenwerkingsverband (zie artikel 4 lid 2) bevat tevens:

    • a.

      een beschrijving van de deelnemers waarmee wordt samengewerkt in het samenwerkingsverband;

    • b.

      een toelichting waaruit tenminste de verdeling van de activiteiten, beschrijving van de aard van de collectieve oplossing, financiën en gevraagde subsidie per deelnemer blijkt;

    • c.

      een machtiging aan één van de deelnemers om de communicatie omtrent de subsidieaanvraag namens de deelnemers te mogen verrichten en de na subsidieverstrekking door Gedeputeerde Staten te betalen bedragen te ontvangen, te verdelen en te verantwoorden.

D. Artikel 10 Weigeringsgronden lid 1 sub b Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens komt als volgt te luiden:

 

  • b.

    de activiteit betrekking heeft op het gebruik van fossiele energie ten behoeve van een elektriciteitsaansluiting van de aanvrager;

E. Artikel 13 Niet-subsidiabele kosten komt als volgt te luiden:

 

De volgende kosten zijn niet subsidiabel:

  • a.

    De reguliere exploitatiekosten, waaronder beheer- en onderhoudskosten, reserveringen voor vervanging e.d.

  • b.

    Kosten voor sloopactiviteiten

  • c.

    Kosten die voortvloeien uit dan wel te maken hebben met personele inzet van medewerkers die werkzaam zijn voor de overheid.

  • d.

    De kosten zoals benoemd in artikel 9 van de ASF 2023.

  • e.

    Doorbelaste kosten van andere ondernemingen/instellingen/burgers die uit één of meer dezelfde bestuursleden/eigenaren bestaan.

F. Artikel 15 Verplichtingen subsidieontvanger lid 1 komt als volgt te luiden:

 

  • 1.

    Een gereed melding of een aanvraag tot vaststelling bevat tenminste:

    • a.

      bij een subsidie bedoeld in artikel 3, eerste lid: een rapportage over het tot stand komen van het initiatief voor oplossingen voor netcongestie en de vervolgstappen

    • b.

      bij een subsidie bedoeld in artikel 3, tweede lid: de uitgevoerde haalbaarheidsstudie, de verwachte vermindering van transport- en aansluitcapaciteit op het elektriciteitsnet, de gevolgde aanpak en geleerde lessen;

    • c.

      bij een subsidie bedoeld in artikel 3, derde en vierde lid: een rapportage over de gerealiseerde oplossing, een beschrijving en onderbouwing van de vermindering van de mate waarin transport- en aansluitcapaciteit op het elektriciteitsnet nodig is of wordt gebruikt door realisatie van de oplossing, de gevolgde aanpak, en de geleerde lessen

Artikel 2. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 10 oktober

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Flevoland op 1 oktober 2024.

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

de secretaris,

de voorzitter,

Naar boven