VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG N270 (EINDHOVEN-WELL)

Tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. herinrichting weg - fase 2

 

(TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN)

 

Ons kenmerk: DOC -704024

 

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

 

 

Bevoegdheidsgrondslag

Gelet op artikel 18 eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn Gedeputeerde Staten bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de provincie Limburg.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

 

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • het bordenboek (VNVF);

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

 

Motivering

De N270 (EINDHOVEN - WELL) is in eigendom van en in beheer en onderhoud bij de Provincie Limburg.

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de provinciale weg N270 tussen kilometrering 38,4 t/m kilometrering 40,5.

De Provincie Limburg heeft opdracht gegeven om de aansluitingen van de toe en afrit naar de A73 ten westen van het viaduct N270-A73 te verwijderen en circa 100 meter te verleggen richting het westen. Hierdoor zullen langere opstelstroken voor de nieuwe VRI mogelijk gemaakt worden en word de aanleg van extra voorsorteervakken gerealiseerd. Dit alles om een betere verkeersafwikkeling te kunnen realiseren.

De werkzaamheden vinden in 2 fases plaats:

Fase 1: van 26-08 07.00 uur t/m 20-10-2024 17.00 uur van kilometrering 40,5 t/m kilometrering 42,0.

Dit verkeersbesluit betreft de 2e fase van de werkzaamheden.

Fase 2: van 21-10-2024 17.00 uur t/m 13-12-2024, 17.00 uur van kilometrering 40,5 t/m kilometrering 38,4.

De werkzaamheden kunnen onder invloed van verschillende factoren eerder starten en/of langer duren.

 

Maatregelen op de provinciale weg

Tijdens de werkzaamheden wordt de bebording geplaatst van kilometrering 31,7 t/m kilometrering 40,9.

Het gehele werkvak wordt afgesloten en er wordt een omleiding ingesteld.

De maximale snelheid wordt verlaagd van 80 km/uur naar 50 km/uur.

De verkeersmaatregelen en omleidingsroute zijn terug te vinden op de tekeningen met nr.

P230593.AFZ.201 blad 1 en 2 d.d. 26-03-2024 en 230593.OML.201 blad 1 t/m 3 d.d. 10-07-2024.

 

Belangenafweging

De werkzaamheden gaan hinder met zich brengen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Er zal enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid minder kan worden.

Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door dat de bereikbaarheid via andere straten gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.

De aanvrager van het verkeersbesluit heeft met aanliggende bedrijven, omwonenden en de nood- en hulpdiensten overlegd.

 

Overig

Gelet op artikel 24 van het BABW dient overleg gepleegd te worden met de politie inzake de handhaafbaarheid van de voorgenomen maatregelen. Ten aanzien van de handhaafbaarheid zijn geen opmerkingen gemaakt. Wel heeft de politie aangegeven zich zorgen te maken over de aanrijtijden bij zogenaamde “prio 1” meldingen, dit ten gevolge van de gehele afsluiting van de N270 in fase II. De volledige afsluiting is vanuit het projectbelang te plaatsen. Deze aanpak levert een veiliger werkgebied op zonder wegverkeer en maakt dat de uitvoeringsduur aanzienlijk korter is dan het opknippen in fases. Bovendien past een gehele afsluiting binnen de gestelde contracteisen en kan thans niet meer gekozen worden voor een verdere fasering zonder grote gevolgen voor het project (uitstel, stagnatie, kosten, langere hinder, etc.). Ten aanzien van de huidige aanrijtijden is gebleken dat de norm van 15 minuten in normale omstandigheden tijdens de ochtend- en avondspits vaak al niet haalbaar is. Onderzoek naar de exacte invloed van de algehele sluiting op de aanrijtijden is niet mogelijk gebleken omdat niet alle relevante data voorhanden zijn. Hulpdiensten zoals de brandweer en ambulance hebben overigens geen opmerkingen geuit over de aanrijtijden.

Zijdens de provincie als opdrachtgever is tezamen met de opdrachtnemer uiteraard wel voortdurend gekeken naar mitigerende maatregelen voor wat betreft de aanrijtijden. Er is gekeken naar alternatieven, zoals het aanleggen van een zogenaamde bypass. Deze is helaas niet mogelijk gebleken vanwege de hoogteverschillen. Opdrachtnemer maakt wel voor de hulpdiensten een wegverbinding van de N270 naar de A73 richting Venlo. Hiermee ontstaat er een alternatieve aansluiting voor de afgesloten toerit naar de A73 richting Venlo. Opdrachtnemer treft tevens maatregelen om de doorstroming op het onderliggende wegennet zo optimaal mogelijk te houden en monitort daartoe in de kern van Venray de verkeersafwikkeling. Opdrachtnemer escaleert met extra maatregelen als dit uit de monitoring noodzakelijk blijkt te zijn. Bovendien heeft opdrachtnemer periodiek overleg met omliggende bedrijven waardoor vrachtverkeer omleidingsroutes blijft volgen. Er wordt ook ingezet op het voeren van social mediacampagnes om weggebruikers te informeren en te faciliteren.

Doel van het project is uiteraard de doorstroming en verkeersafwikkeling te verbeteren. Dit zal zeker ook een gunstige invloed hebben op de aanrijtijden die afgewikkeld worden op het project tracé na realisatie van het project.

De verkeersafwikkeling rondom het werkgebied gedurende de afsluiting van de N270 fase 1 verloopt boven verwachting goed. Deze acht weken durende afsluiting van de N270 loopt tot 20 oktober a.s.. In de voorbereiding werd verwacht dat een verkeersinfarct zou optreden rondom het werkgebied waardoor de hulpdiensten mogelijk in de problemen zouden komen m.b.t. hun bereikbaarheid en aanrijtijden. De Gemeente heeft gedurende de afsluiting van de N270 fase 1 contact gehad met de lokale hulpdiensten. Geconstateerd is echter dat verkeersstagnatie nauwelijks optreedt en de hulpdiensten prima gebruik (kunnen) blijven maken van het omliggend wegennet. De verwachting is dat dit voor fase II ook het geval zal zijn.

Gelet op het feit dat:

 

  • - een volledige afsluiting een veilig werkgebied garandeert en zorgt voor een korte uitvoeringsduur;

  • - alternatieven niet mogelijk zijn zonder grote gevolgen;

  • - de aanrijtijden van de politie op piekmomenten nu al vaak niet haalbaar zijn;

  • - er geen opmerkingen zijn geuit over de aanrijtijden van andere hulpdiensten;

  • - er gekeken is naar haalbare mitigerende maatregelen en deze ook worden genomen;

  • - het doel van het project uiteindelijk ook een gunstig effect op de aanrijtijden zal hebben;

  • - de verwachte verkeersopstopping tijdens fase I rondom het werkvak niet opgetreden is en de aanrijtijden niet of nauwelijks beïnvloed zijn;

ligt een doorgang van het project ondanks de zorgen van de politie over de aanrijtijden voor de hand en zijn er genoeg overwegingen en argumenten om het verkeersbesluit hiervoor te nemen.

 

Gelet op artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met de gemeente Venray. Deze zijn akkoord met de voorliggende maatregelen.

 

Overige direct belanghebbenden (RWS, bus- en hulpdiensten, om- en aanwonenden) zijn hetzij door middel van een informatiebijeenkomst, hetzij schriftelijk dan wel mondeling door de aanvrager geïnformeerd.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal blad en is voor een ieder in te zien op de website van het Provinciaal blad.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

  • 1.

    1. tot het instellen van een tijdelijke geslotenverklaring op de N270 door het plaatsen van de verkeersborden C01 conform bijlage 1 van het RVV1990;

  • 2.

    2. de maximale snelheid te verlagen van 80 km/uur naar 50 km/uur door het plaatsen van de verkeersborden A150 conform bijlage 1 van het RVV1990;

  • 3.

    3. de verkeersmaatregelen tevens vast te hebben gelegd op bijbehorende tekeningen nr. P230593.AFZ.201 blad 1 en 2 d.d. 26-03-2024 en 230593.OML.201 blad 1 t/m 3 d.d. 10-07-2024.

     

MEDEDELINGEN

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan gedeputeerde staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

 

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl.

Als uw bezwaar is gericht tegen een besluit van het College van Gedeputeerde Staten, is naast het indienen van uw bezwaarschrift per post ook de elektronische weg opengesteld. U dient dan gebruik te maken van een daartoe ontwikkeld webformulier. Aan het webformulier is een DigiD-module (voor particulieren) dan wel eHerkenning-module (voor ondernemers en organisaties, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) gekoppeld zodat u het bezwaarschrift digitaal kunt ondertekenen. Op deze wijze wordt onder andere gewaarborgd dat het elektronisch verkeer op een betrouwbare en vertrouwelijke manier plaatsvindt. De webformulieren zijn geplaatst op de website van de Provincie Limburg en te raadplegen via www.limburg.nl/loket/producten-diensten/@606/bezwaar-beslissing/ onder ‘Hoe dient u uw bezwaar in?’

De directe link naar de DigiD-module (voor particulieren) is: formulieren.limburg.nl/provincielimburg/Bezwaar_Indienen_D

De directe link naar de eHerkenning-module (voor ondernemers en organisaties, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) is: formulieren.limburg.nl/provincielimburg/Bezwaar_Indienen_eH

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Roermond, Sector Bestuursrecht; Postbus 950, 6040 AZ Roermond. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.rechtspraak.nl

 

Aldus besloten te Maastricht,4 oktober 2024.

 

Gedeputeerde Staten van Limburg

namens dezen,

 

 

T.D.R. Piters

Clustermanager Wegbeheer

Naar boven