Verkeersbesluit instellen inhaalverbod N377 tussen km. 37,10 en 39,95 ter hoogte van De Krim

 

Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 16 september 2024, kenmerk POV365-939642799-4858 tot het instellen van een inhaalverbod op het gedeelte van de N377 Hasselt – grens Drenthe - Coevorden ter hoogte van De Krim tussen km. 37,10 en 39,95.

 

Aanleiding

Om de verkeersveiligheid te waarborgen is het noodzakelijk om op het gedeelte van de N377 tussen km. 37,10 en 39,95 een inhaalverbod in te stellen.

 

Noodzaak

Voor het instellen van het inhaalverbod worden verkeerstekens die een verbod of gebod inhouden op het wegdek aangebracht en langs de rijbanen geplaatst. Hiervoor is het is op grond van artikel 2 en 15,1 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) nodig om een verkeersbesluit te nemen.

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Maatregelen

Het inhaalverbod voor beide hoofrijbanen en de daarbij te plaatsen verkeerstekens wordt op de volgende manier op gedeelten van de N377 aangeduid:

  • 1.

    Op de middenas van de hoofdrijbaan tussen km. 37,10 en 37,30 wordt een ononderbroken dubbele streep aangebracht die niet naar links overschreden mag worden. Ter hoogte van uitwegen wordt een onderbroken streep aangebracht;

  • 2.

    Op het weggedeelte tussen km. 37,30 en 39,95 worden borden F1 (verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen) geplaatst. Deze borden worden herhaald na elke zijweg op het weggedeelte tussen km. 37,30 en 39,95. Het einde van het inhaalverbod voor de rechter rijbaan vanaf km. 39,95 wordt aangegeven door plaatsing van het bord F2 (einde verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen).

  •  

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Het besluit is vooraf voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de eenheid Oost Nederland. De gemachtigde medewerker heeft ingestemd met het besluit.

Over een verkeersbesluit als gevolg waarvan het verkeer op wegen anders dan die waarop het verkeersbesluit betrekking heeft rechtstreeks en ingrijpend wordt beïnvloed, moet op grond van artikel 25 van het BABW overleg gevoerd worden met het ten aanzien van die andere wegen bevoegd gezag. In dit geval is geen sprake van een rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding op wegen anders dan die waarop het verkeersbesluit betrekking heeft.

 

Afweging belangen

Het inhaalverbod wordt ingesteld binnen de bebouwde kom van de Krim en is noodzakelijk vanwege de vele uitwisselingen tussen de rijbaan en de naastgelegen uitwegen en parkeerstroken. Weggebruikers die de uitwegen in- of uitrijden of bezig zijn met een bijzondere manoeuvre zoals parkeren, kunnen verrast worden door inhalend verkeer en deze niet tijdig opmerken. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. De getroffen maatregel leidt tot het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Het inhaalverbod tussen km. 37,10 en 37,30 wordt ingesteld en aangeduid met een ononderbroken dubbele streep die niet naar links overschreden mag worden. Ter hoogte van enkele aanwezige uitwegen tussen km. 37,10 en 37,30 wordt een onderbroken streep aangebracht die wel overschreden mag worden. Hierdoor blijft het toegestaan om vanaf de tegenoverliggende rijbaan de uitweg te kunnen bereiken.

Het inhaalverbod tussen km. 37,30 en 39,95 wordt aangeduid met borden F1 (verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen). Ook in dit geval blijft het toegestaan om vanaf de tegenoverliggende rijbaan de uitweg te kunnen bereiken.

Gelet hierop verwachten wij niet dat belangen van derden door dit verkeersbesluit onevenredig geschaad worden.

 

Bevoegdheden

Het weggedeelte waar de maatregelen worden getroffen, is in beheer bij de provincie Overijssel. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Overijssel) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluiten

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  •  

  • A.

    Door het aanbrengen van een doorgetrokken streep tussen rijstroken zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 tussen km. 37,10 en 37,30 is het bestuurders op de N377 niet toegestaan zich links van de doorgetrokken streep te bevinden. Ter hoogte van uitwegen wordt een onderbroken streep zoals bedoeld in artikel 76,2 onder b. van het RVV 1990 aangebracht;

 

  • B.

    Door het plaatsen van borden conform model F1 (verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van km. 37,30 en 39,95 en herhaalborden na elke zijweg binnen dit weggedeelte, is het op de N377 tussen km. 37,30 en 39,95 voor motorvoertuigen verboden om elkaar onderling in te halen;

 

  • C.

    Door het plaatsen van borden conform model F2 (einde verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van km. 39,95 het einde van het inhaalverbod aan te duiden;

  •  

  • D.

    Bestaande verkeersbesluiten op het gedeelte van de N377 tussen km. 37,10 en 37,95 die strijdig of niet verenigbaar zijn met de hierboven onder A. tot en met C. genomen besluiten in te trekken en de op basis daarvan geplaatste of aangebrachte verkeerstekens te verwijderen;

  •  

  • E.

    Voor het overige geen wijziging aan te brengen in eerder voor de N377 genomen verkeersbesluiten.

 

Zwolle, 16 september 2024

Gedeputeerde Staten van Overijssel,

namens dezen,

 

 

ing. H Bos MSc,

Adjunct hoofd eenheid Wegen en Kanalen.

 

Bij dit besluit is een tekening (N377 Hasselt-Coevorden Km. 36,95 (komgrens) – 39,95 (komgrens) -Aanbrengen markering en bebording blad 1 en blad 2) gevoegd, waarop de markering en bebording nader zijn aangeduid. Deze tekening maakt geen onderdeel uit van dit besluit.

 

Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u bezwaar maken. Stuurt u dan een bezwaarschrift aan ons. Wij controleren dan of wij een juist besluit hebben genomen.

Uw bezwaarschrift is een brief die aan een aantal eisen moet voldoen. De wet stelt eisen aan uw bezwaarschrift. Die eisen zijn:

1. U zegt met welk besluit u het niet eens bent. Dit doet u door in uw bezwaarschrift het kenmerk van het besluit te noemen, zoals dit is vermeld bij deze publicatie.

2. U zegt waarom u het niet eens bent met dit besluit.

3. U zet uw naam, adres, handtekening en de datum op uw bezwaarschrift.

4. U verstuurt het bezwaarschrift op tijd. Het Provinciaal Blad waarin het besluit is gepubliceerd, heeft een datum. U stuurt ons binnen zes weken na die datum uw bezwaarschrift.

 

Uw bezwaarschrift kunt u op 3 manieren aan ons versturen.

1. Met de post naar: Gedeputeerde Staten van Overijssel, Team Juridische zaken, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle.

2. Via internet. U gebruikt daarvoor ons digitale bezwaarformulier. U vind het formulier via https://forms.overijssel.nl/bezwaar-klacht/bezwaar-beslissing/.

3. Met een faxbericht. Het faxnummer van het team Juridische Zaken is: 038 - 425 48 02.

 

Wat als u niet kunt wachten tot er een nieuw besluit is genomen?

Ook als u bezwaar maakt treedt dit besluit gewoon in werking. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. U kunt de rechtbank dan vragen een voorlopige beslissing te nemen, door een zogeheten ‘voorlopige voorziening’ aan te vragen. Dit is een aparte procedure die loopt naast de door u gestarte bezwaarprocedure. Voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening betaalt u een bedrag. De rechter kan beslissen dat wij dat bedrag aan u moeten vergoeden. Voor informatie over het indienen van een verzoek belt u met de Rechtbank Overijssel: 088 - 361 55 55.

Naar boven