Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 13893 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2024, 13893 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere subsidieregels voor Vierde Projectoproep Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE)
Het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg in de hoedanigheid van Beheerautoriteit voor het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) conform het besluit tot goedkeuring van het programma door de Europese Commissie van 14 november 2022, alsmede conform het besluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 17 december 2022, nr. WJZ/22253869, houdende aanwijzing van de Beheerautoriteit en de auditautoriteit voor het Interreg-programma Maas Rijn (NL-BE-DE) 2021–2027.
Gelet op Verordening (EU) 2021/1059 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 betreffende specifieke bepalingen voor de doelstelling “Europese territoriale samenwerking” (Interreg) ondersteund door het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en door externe financieringsinstrumenten.
Gelet op Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;
Gelet op Verordening (EU) 2021/1058 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en het Cohesiefonds;
Overwegende dat het Monitoringcomité op 8 februari 2023 ingestemd heeft met de algemene uitgangspunten die ten grondslag liggen aan deze Nadere Subsidieregels, inclusief de Kostencatalogus Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) 2021-2027;
Overwegende dat het Monitoringscomité eveneens op 22 mei 2024 ingestemd heeft met de specifieke bepalingen die ten grondslag liggen aan de Nadere Subsidieregels voor de Vierde Projectoproep;
Overwegende dat de Beheerautoriteit verantwoordelijk is voor de uitvoering van het samenwerkingsprogramma Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) en de inzet van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling voor de ontwikkeling van de Maas-Rijn gebied tot
Overwegende dat de subsidiabele activiteiten breed ingevuld kunnen worden en deze ruime invulling ten behoeve van een optimaal bereik van de doelstelling wordt beoogd, toetst de Beheerautoriteit of het totaal aan overheidsbijdragen aan de subsidieontvanger niet meer bedraagt dan volgens Europeesrechtelijke bepalingen inzake staatssteun is toegestaan. In het bijzonder acht de Beheerautoriteit in het kader van rechtvaardiging van staatssteun, de volgende steunmaatregelen van toepassing:
Besluit op 10 september 2024 de volgende subsidieregels vast te stellen:
NADERE SUBSIDIEREGELS VOOR VIERDE OPROEP INTERREG MAAS-RIJN (NL-BE-DE)
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV): Verordening (EU) 651/2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, Pb L 187/1 van 26 juni 2014, zoals laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2021/1237 van de Commissie van 23 juli 2021, Pb L 270/39 van 29 juli 2021;
Auditautoriteit: De directeur van de Auditdienst Rijk wordt aangewezen als auditautoriteit, bedoeld in artikel 45, eerste lid, van verordening 2021/1059, voor het Interreg-programma Maas-Rijn en als bedoeld in artikel 2, tweede lid van het besluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 17 december 2022, nr. WJZ/22253869, houdende aanwijzing van de beheerautoriteit en de auditautoriteit voor het programma Interreg- Maas Rijn (NL-BE-DE) 2021–2027;
Beheerautoriteit: Het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg zijn aangewezen als Beheerautoriteit (als bedoeld in artikel 45, eerste lid, van Verordening (EU) 2021/1059 voor het programma Interreg Maas-Rijn en als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 17 december 2022, nr. WJZ/22253869, houdende aanwijzing van de Beheerautoriteit en de auditautoriteit voor het programma Interreg- Maas Rijn (NL-BE-DE) 2021–2027;
De-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb EU Serie L van 15 december 2023, met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen.
Kostencatalogus: Catalogus met nadere uitwerking van subsidiabele en niet-subsidiabele kosten voor het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) voor de periode 2021-2027, opgesteld op grond van artikel 37, tweede lid, van Verordening (EU) 2021/1059 en in versie 4.1 goedgekeurd door het Monitoringcomité op 8 februari 2023 en gepubliceerd op de website (www.interregmeuserhine.eu) van het samenwerkingsprogramma. Versie 4.3 van de kostencatalogus is van toepassing op deze vierde projectoproep en zal formeel worden vastgesteld in het monitoringscomité van 26 september 2024 en bij goedkeuring worden gepubliceerd op de website (www.interregmeuserhine.eu);
Onderneming: eenheid die een economische activiteit uitoefent, ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd. In Vlaams en Nederlands recht hebben bepaalde ondernemingsvormen (eenmanszaak, vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap, maatschap) geen rechtspersoonlijkheid, maar worden deze natuurlijke ondernemingsvormen wel als rechtspersoon gezien;
Output- en resultaatindicatoren: indicatoren als bedoeld in artikel 16, lid 1, onder (a), en artikel 22, lid 3, onderdelen d. ii en e. ii, van Verordening (EU) 2021/1060, en het Werkdocument van de diensten van de Commissie over prestaties, toezicht en evaluatie van het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het cohesiefonds en het fonds voor een rechtvaardige transitie in 2021-2027, zoals toegepast en uitgewerkt in hoofdstuk 2 van het samenwerkingsprogramma;
Samenwerkingsprogramma Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) programma: programma als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a, van Verordening (EU) 2021/1059, goedgekeurd door de Europese Commissie op 14 november 2022 (2021TC16RFCB001); dit programma is te vinden op de website www.interregmeuserhine.eu;
Stuurcomité: het Stuurcomité handelt onder de verantwoordelijkheid van het Monitoringcomité om concrete acties te selecteren (projectselectie) die bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van het Interreg-programma en de uitvoering van de samenwerkingscomponent van de concrete acties in het kader van de Interreg programma’s conform artikel 22, eerste en tweede lid, alsmede artikel 23, eerste en vierde lid, van Verordening (EU) 2021/1059.
Artikel 2 Doelstelling van de regeling
De regeling stelt subsidie beschikbaar voor projecten die bijdragen aan de doelstellingen van het samenwerkingsprogramma, zoals beschreven in het samenwerkingsprogramma, zijnde de ontwikkeling van het Maas-Rijn gebied tot:
Artikel 4 Verplichtingen subsidieontvanger
Voor subsidieverlening gelden de volgende verplichtingen:
De subsidieontvanger voert een administratie die zodanig is ingericht dat alle gemaakte en betaalde kosten te allen tijde op eenvoudige en overzichtelijke wijze kunnen worden gespecificeerd en gecontroleerd conform de bepalingen en voorwaarden zoals gesteld in de op deze vierde projectoproep van toepassing zijnde Kostencatalogus Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) 2021-2027.
Een aanvraag kan worden afgewezen indien
De aanvrager of één van de begunstigden een onderneming is waartegen een uitstaand bevel tot terugvordering bestaat in de zin van artikel 1, lid 4, onder a), van Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag als verenigbaar met de interne markt worden beschouwd (PB L 2014, 187);
Hoofdstuk 2 Inhoudelijke aspecten Vierde Projectoproep
Artikel 6 Specifieke doelstellingen
De vierde projectoproep wordt geopend voor projecten die passen binnen de volgende prioriteiten en hun specifieke doelstellingen (SD) of Interreg-specifieke doelstellingen (ISD):
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten Vierde Projectoproep
Het Monitoringcomité heeft voor de vierde projectoproep voor onderstaande prioriteiten van het samenwerkingsprogramma de volgende subsidieplafonds in termen van beschikbare EFRO-middelen vastgesteld:
4 1 |
|
Indien meer kwalitatief goede projecten worden ingediend dan waar het subsidieplafond in voorziet, kan het Monitoringcomité besluiten het subsidieplafond binnen een bepaalde flexibiliteitsmarge te verhogen. Een flexibiliteitsmarge van maximaal 10 procent per prioriteit kan boven de in bovenstaande tabel weergegeven bedragen worden toegepast.
Indien sprake is van staatssteun en de activiteit voldoet aan één van de voorwaarden van
het tweede lid van artikel 11, wordt slechts een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat het totaal aan overheidsbijdragen aan de subsidieontvanger niet meer bedraagt dan volgens Europeesrechtelijke bepalingen inzake staatssteun is toegestaan op grond van de Algemene groepsvrijstellingsverordening, dan wel dan mogelijk is in het kader van de de-minimisverordening.
Artikel 9 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
Indien sprake is van staatssteun en de steun wordt verleend onder toepassing van de algemene groepsvrijstellingsverordening dan wel een andere vrijstelling, dan zijn slechts de kosten subsidiabel die genoemd zijn in het van toepassing zijnde artikel van de Algemene groepsvrijstellingsverordening, dan wel de andere vrijstelling, op basis waarvan de subsidie wordt verstrekt.
Hoofdstuk 4 Algemene informatie aanvraag
Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) hanteert een aanpak in twee stappen voor de goedkeuring van projecten. Voor stap 1 en stap 2 worden twee verschillende aanvraagformulieren gebruikt. Stap 1 is bedoeld om de geschiktheid van een projectidee in het programma Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) te beoordelen. Nadat het project deze eerste stap met succes heeft doorlopen, in de zin van een positief besluit van de Beheerautoriteit, kan het project overgaan tot stap 2. Stap 2 is bedoeld om de geschiktheid van een volledig projectvoorstel in het programma Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) in detail te beoordelen.
Hoofdstuk 5 Aanvraagprocedure, planning, beoordelingscriteria, kwaliteitsbeoordeling, beslissing en beslistermijn voor stap 1
Artikel 14 Beoordelingscriteria voor stap 1
Bij de beoordeling van stap 1 aanvragen wordt onderscheid gemaakt tussen de beoordeling van de subsidiabiliteitseisen en de beoordeling van selectiecriteria.
14.1 Subsidiabiliteitseisen voor stap 1
De Beheerautoriteit en het Gemeenschappelijk Secretariaat voeren een administratieve controle uit op onderstaande subsidiabiliteitseisen. Wanneer een aanvraag voor stap 1 niet aan alle onderstaande subsidiabiliteitseisen voldoet, wordt de betreffende aanvraag niet aan de selectiecriteria getoetst.
14.2 Selectiecriteria voor stap 1
Onderstaand zijn de selectiecriteria voor stap 1 weergegeven. De selectiecriteria zijn er om de kwaliteit van de aanvragen te beoordelen. Aanvragen zullen hierop worden beoordeeld door het stuurcomité.
1: Bijdrage aan de doelstellingen van het programma / grensoverschrijdend karakter |
|
|
|
|
|
|
14.3 Kwaliteitsbeoordeling en beslissing op de subsidieaanvraag voor stap 1
De mate waarin de aanvragen voldoen aan elk selectiecriterium, inclusief de daarin opgenomen sub-aspecten, zal worden beoordeeld aan de hand van onderstaande scoretabel:
De kwaliteitsbeoordeling voor stap 1 gaat als volgt:
Hoofdstuk 6 Aanvraagprocedure, planning, beoordelingscriteria, kwaliteitsbeoordeling, rangschikking, beslissing en beslistermijn voor stap 2
Artikel 16 Indienen aanvraag stap 2
Een subsidieaanvraag voor stap 2:
indien van toepassing, een verklaring over de juridische status van alle leden van het
samenwerkingsverband waaruit tevens blijkt dat in het samenwerkingsverband geen sprake is van onderneming(en) in moeilijkheden zoals bedoeld in artikel 1, vierde lid, onderdeel c, van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.
Artikel 17 Termijn voor indienen aanvraag stap 2
Ingeval van een positief besluit in het kader van de beoordeling van een stap 1 aanvraag als bedoeld in artikel 15, eerste lid van deze nadere subsidieregels, zal de Beheerautoriteit in haar besluit vermelden vanaf welk moment een stap 2 aanvraag kan worden ingediend en wanneer deze aanvraag uiterlijk moet zijn ingediend.
Artikel 18 Beoordelingscriteria voor stap 2
Net als in stap 1 wordt in stap 2 van het beoordelingsproces onderscheid gemaakt tussen de beoordeling van de subsidiabiliteitseisen en de beoordeling van selectiecriteria.
18.1 Subsidiabiliteitseisen voor stap 2
De Beheerautoriteit en het Gemeenschappelijk Secretariaat voeren een administratieve controle uit op onderstaande subsidiabiliteitseisen. Wanneer een aanvraag voor stap 2 niet aan alle onderstaande subsidiabiliteitseisen voldoet, wordt de betreffende aanvraag niet aan de selectiecriteria getoetst.
18.2 Selectiecriteria voor stap 2
Onderstaand zijn de selectiecriteria voor stap 2 weergegeven. Aanvragen zullen hierop worden beoordeeld door het stuurcomité.
1: Bijdrage aan de doelstellingen van het programma/grensoverschrijdend karakter |
|
|
|
|
|
|
|
|
18.3 Kwaliteitsbeoordeling op de subsidieaanvraag voor stap 2
De mate waarin de aanvragen voldoen aan elk selectiecriterium, inclusief de daarin opgenomen sub-aspecten, zal worden beoordeeld aan de hand van onderstaande scoretabel:
De kwaliteitsbeoordeling voor stap 2 gaat als volgt:
Artikel 19 Verdeling subsidieplafond en beslissing
De verdeling van het subsidieplafond per prioritaire as vindt plaats over de subsidieaanvragen die kwalificeren na beoordeling in stap 1 (artikel 14), die in voldoende mate voldoen aan de selectiecriteria voor stap 2 aanvragen zoals gesteld in artikel 18 en die de finale technische controles door de Beheerautoriteit hebben doorstaan.
Indien een aanvraag wél voldoet aan alle vereisten, maar op grond van het beschikbare subsidieplafond niet in aanmerking kan komen voor het volledig aangevraagde EFRO-budget, zal in overleg met de aanvrager worden bekeken in hoeverre de aanvraag kan worden toegekend met het beschikbare EFRO-budget. Wanneer dit geen optie blijkt, wordt de aanvraag in zijn volledigheid afgewezen en gaat de Beheerautoriteit in overleg met de eerstvolgende aanvraag in de rangschikking die aan alle vereisten voldoet.
Onverminderd de bovenstaande bepalingen kan de Beheerautoriteit besluiten een aanvraag geheel of gedeeltelijk af te wijzen indien deze niet voldoet aan de regels van het programma of aan de regels waaraan het programma moet voldoen.
Hoofdstuk 7 Implementatie en vaststelling
Artikel 21 Betaling en bevoorschotting
Een betalingsaanvraag maakt deel uit van het tweejaarlijkse voortgangsverslag en bestaat uit een inhoudelijk deel en een financieel deel (betalingsaanvraag). Het inhoudelijk deel moet de inhoudelijke voortgang van het project bevatten, inclusief de realisatie van de deliverables en de output- en resultaatindicatoren zoals vermeld in het aanvraagformulier. De betalingsaanvraag moet ten minste de declaratie van de gemaakte kosten bevatten.
Deze regeling vervalt met ingang van 31 december 2025, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten van Limburg in zijn hoedanigheid van Beheerautoriteit voor Interreg Maas-Rijn (NL-BE-DE) en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-13893.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.