Verkeersbesluit tot het nemen van diverse tijdelijke verkeersmaatregelen op de N203 en N246 te Zaanstad

2303586/2303592

Aanleiding

De brug Krommenie, gelegen over de Nauernasche Vaart op de N203, vormt een cruciale verbinding tussen Wormerveer en Krommenie binnen de gemeente Zaanstad. Deze brug bestaat uit twee delen: brug A richting Krommenie/Assendelft en brug B richting Wormerveer/Zaanstad. Beide delen spelen een essentiële rol in het provinciale wegennetwerk, en de Nauernasche Vaart is een belangrijke vaarverbinding voor recreatief verkeer tussen het Noordzeekanaal en het noordelijke deel van Noord-Holland.

De oudste brug, brug A richting Krommenie/Assendelft, dateert uit 1932 en heeft sinds oktober 2022 te kampen met bedieningsproblemen voor scheepvaart. Beide bruggen naderen het einde van hun levensduur en zijn dringend toe aan vernieuwing. Omdat de Brug Krommenie op de drukke N203 ligt en een belangrijke schakel vormt tussen Zaanstad en de A9, hebben de werkzaamheden grote impact op de verkeersstromen en de omgeving, inclusief verschillende bedrijven afhankelijk van de Nauernasche Vaart.

Om de functionaliteit van brug A te herstellen, zijn van 1 september tot oktober 2024 werkzaamheden gepland. Deze werkzaamheden zorgen ervoor dat de brug weer kan worden bediend. Gedurende deze periode zijn tijdelijke verkeersmaatregelen noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming te waarborgen.

Maatregel

De brug Krommenie ligt in de N203. Dit gedeelte van de N203 is een gebiedsontsluitingsweg waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt. Door de werkzaamheden aan brug A, wordt al het verkeer over brug B geleid. Om de verkeersveiligheid te waarborgen op dit gedeelte van de brug hebben we besloten dat de snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u in beide richtingen op de N203 van HMP 49.60 tot HMP 50,80.

De afslag van de N203 naar de N246 richting Amsterdam is afgesloten. Uit een recent onderzoek bleek dat deze maatregel de beste oplossing biedt voor de verkeersafwikkeling op de N203. Door deze afslag af te sluiten, wordt de doorstroming op zowel de N203 als de N246 aanzienlijk verbeterd. Bovendien was de afslag problematisch vanwege de nabijheid van een werkvak, wat de verkeersveiligheid voor zowel wegwerkers als weggebruikers in gevaar bracht. Door deze afsluiting wordt niet alleen de verkeersdoorstroming bevorderd, maar ook de veiligheid gegarandeerd.

Op de N203 richting Zaanstad, ter hoogte van hectometerpaal 49,82, wordt een keerverbod ingevoerd. Weggebruikers worden verzocht om 400 meter verderop via de rotonde op een veilige manier te keren.

 

Maatregelen vanuit Krommenie richting A8

 

  • -

    Op de N203 HMP 50.85 wordt er een bord F5 Voertuigen – verbod in te halen, geplaatst, zodat het duidelijk is dat er niet meer kan worden ingehaald.

  • -

    Op de N203 worden diverse D-verkeersborden geplaatst, deze borden geven de verplichte rijrichting voor de bestuurder aan:

     

    • o

      HMP 50.75 en 50,53 wordt een bord D2, Verplicht rechts passeren, geplaatst;

    • o

      HMP 50.62 wordt een bord D3, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven, geplaatst;

    • o

      HMP 50.03 en 49.78 wordt een bord D4, verplichte rijrichting rechtdoor geplaatst.

       

Maatregelen vanuit A8 richting Krommenie

 

  • -

    Op de N203 worden diverse D-verkeersborden geplaatst, deze borden geven de verplichte rijrichting voor de bestuurder aan:

     

    • o

      HMP 49.77 en 50.19 wordt een bord D2, Verplicht rechts passeren, geplaatst;

    • o

      HMP 49.86 wordt een bord D3, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven, geplaatst;

    • o

      HMP 50.03 en 49.78 wordt een bord D4, verplichte rijrichting rechtdoor, geplaatst

  • -

    Op de N203 HMP wordt een bord C4r, eenrichtingsweg, geplaatst;

  • -

    Op de N203 HMP 50.07 wordt een bord C1, gesloten voor alle bestuurders met onderbord uitgezonderd werkverkeer, geplaatst;

  • -

    Op de N203 HMP 50, 07 wordt een bord C16, gesloten voor voetgangers, geplaatst.

     

Vanuit Vaartdijk

 

  • -

    Op de Vaartdijk wordt de snelheid verlaagd naar 30 km/u in plaats van 50 km/u.

     

Verkeersmaatregelen op de N246

 

In verband met de werkzaamheden op de N203 zal de capaciteit van de afritten van de N246 naar de N203 fors beperkt worden en verwachten we vaker en langer dan nu het geval is terugslag op de N246.

In het deel richting het zuiden (31,38 – 33,1, tussen A8 en N203) geldt op dit moment een maximumsnelheid van 100 km/h. De snelheid op de N246 HMP 31,38 wordt verlaagd naar 70 km/u. Het doel hiervan is het verkeer rustiger te laten aanrijden waardoor er beter gereageerd wordt op de wachtrij.

Op de afrit vanaf de N246 HMP 33.3b wordt de snelheid verlaagd naar 30 km/u, middels bord A1-30 km/u.

Op de afrit vanaf de n246 HMP 33.26c wordt de snelheid verlaagd naar 30 km/u, middels bord A1-30 km/u.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor de plaatsing en verwijdering van de borden A1 (30 km, 70 km), C1 (uitgezonderd bouwverkeer), C4, C16, D2, D3, D7, F1 en F7 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet, op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, overleg worden gepleegd met de korpschef van de Nationale politie. De daartoe gemachtigde verkeersadviseur van de politie Noord-Holland heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

De voorgestelde verkeersmaatregelen zijn noodzakelijk om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen, de doorstroming van het verkeer te optimaliseren, de impact op lokale bedrijven te minimaliseren en de milieueffecten te beheersen.

Door een duidelijke en doordachte set van tijdelijke verkeersmaatregelen te plaatsen, kan er een balans worden gevonden tussen de noodzaak van de werkzaamheden en de belangen van weggebruikers, omwonenden en de lokale bedrijven. Daarmee voldoet het besluit aan de eisen van de Wegenverkeerswet 1994 en draagt het bij tot een veilig en efficiënt verkeersbeheer tijdens de werkzaamheden.

 

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op de effectuering van de bovengenoemde maatregelen, worden de volgende verkeersborden geplaatst:

  • 1.

    Verkeersbord A1-30 en A1-70 conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 2.

    Verkeersbord C1, gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, met een onderbord met de tekst 'Uitgezonderd bouwverkeer' conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 3.

    Verkeersbord C4r, eenrichtingsweg volg verplichte rijrichting rechts, conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 4.

    Verkeersbord C16, gesloten voor voetgangers, conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 5.

    Verkeersbord D2r, gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan (passeren) aan de zijden die de pijlen aangeven, conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 6.

    Verkeersbord D3, gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven, conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 7.

    Verkeersbord D7, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven, conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 8.

    Verkeersbord F1, verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen, conform bijlage 1 van het RVV 1990,

  • 9.

    Verkeersbord F7, keerverbod, conform bijlage 1 van het RVV 1990.

Haarlem, 24 augustus 2024

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

sectormanager Netwerkmanagement en Gebruik

dhr. D.J. Rus

Rechtsmiddelen

  • 1.

    Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan.

Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

  • 2.

    Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met de provincie Noord-Holland, servicepunt Wegen, telefoon: 0800-0200 600.

 

Naar boven