Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2024, 13183 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2024, 13183 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit, tijdelijke verkeersmaatregelen N391, kruisend met de Abel Tasmanstraat en de Phileas Foggstraat Emmen
Krachtens artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Krachtens artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De N391 loopt ten zuiden en oosten van Emmen en vormt een belangrijke schakel tussen de N34 en de N366. Het is tevens een verzamelweg van hoofdverbindingen in Emmen, die aansluiten op het hoofdwegennet (N34, N366 en A37). De N391 ligt deels binnen de bebouwde kom en is van groot belang voor de bereikbaarheid van zuidoost Drenthe en Groningen.
Om de verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid te verbeteren, worden de kruisingen ter hoogte van de Abel Tasmanstraat en de Phileas Foggstraat voorzien van een nieuwe asfaltlaag en een verkeersregelinstallatie.
Tijdens de werkzaamheden wordt het bestemmingsverkeer omgeleid, maar doorgaand verkeer kan gebruik blijven maken van de N391, hiervoor blijft één rijbaan open. De werkzaamheden vinden plaats van 3 maart 2025 tot en met 27 juni 2025, in vier verschillende fases. Gedurende deze periode worden de kruisingen Abel Tasmanstraat en Phileas Foggstraat aangepakt, waarbij het verkeer in verschillende fases wordt omgeleid.
Tijdens fase 1 worden werkzaamheden uitgevoerd aan de noordzijde van de Abel Tasmanstraat. In deze periode is afslaand verkeer naar het noorden (richting Nijbracht) niet mogelijk. Bestemmingsverkeer wordt omgeleid via de Phileas Foggstraat, Albatrosstraat en Glenarvanstraat. De werkzaamheden in fase 1 duren vijf weken.
Tijdens fase 2 worden werkzaamheden uitgevoerd aan de zuidzijde van de Abel Tasmanstraat. In deze periode is afslaand verkeer naar het zuiden (richting Abel Tasmanstraat) niet mogelijk. Bestemmingsverkeer wordt omgeleid via de Phileas Foggstraat, Cornelius Houtstraat en Abel Tasmanstraat. De werkzaamheden in fase 2 duren vijf weken.
Tijdens fase 3 worden werkzaamheden uitgevoerd aan de noordzijde van de Phileas Foggstraat. In deze periode is afslaand verkeer naar het noorden (noordzijde van de Phileas Foggstraat) niet mogelijk. Bestemmingsverkeer wordt omgeleid via Nijbracht, Glenarvanstraat, Albatrosstraat en Phileas Foggstraat. De werkzaamheden in fase 3 duren drie weken.
Tijdens fase 4 worden werkzaamheden uitgevoerd aan de zuidzijde van de Phileas Foggstraat. In deze periode is afslaand verkeer naar het zuiden (zuidzijde van de Phileas Foggstraat) niet mogelijk. Bestemmingsverkeer wordt omgeleid via de Abel Tasmanstraat, Cornelis Houtmanstraat en Phileas Foggstraat. De werkzaamheden in fase 4 duren drie weken.
Ter waarborging van de (verkeers)veiligheid is het noodzakelijk om gedurende de uitvoering van de werkzaamheden de maximumsnelheid te verlagen en een inhaalverbod in te stellen.
De maximumsnelheid op de N391 ter hoogte van hm 14.6 (aansluiting N862) tot en met de Hondsrugweg (hm 17,7) wordt verlaagd naar 50 km/u.
Daarnaast worden verkeerstekens en fysieke maatregelen getroffen om het verkeer in goede banen te leiden en om het werkvak duidelijk af te bakenen.
Voor (brom)fietsers en voetgangers ontbreekt de ruimte om voorzieningen te treffen die een veilige doorgang mogelijk maken via het werkvak van noord naar zuid en vice versa. Daarom wordt voor (brom)fietsverkeer een omleidingsroute ingesteld, de omleidingsroute wordt met borden aangegeven.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie.
Overeenkomstig artikel 25, eerste lid van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Emmen.
Op grond van voorgaande overwegingen is Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:
1. tijdelijk verkeerstekens te plaatsen van 3 maart oktober 2025 tot en met 27 juni 2025, of zoveel eerder of langer als de werkzaamheden en de daarmee samenhangende omstandigheden ter plaatse vereisen.
2. met bord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) een maximumsnelheid van 50km/u in te stellen.
3. met bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat het betreffende deel van de weg is gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij -of trekdieren of vee.
4. met bord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat de weg is gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
5. met bord C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat de weg is gesloten voor voetgangers.
6. met bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat bestuurders het bord voorbijgaan aan de zijde die de pijl aangeeft.
7. met bord D3 van bijlage 1 van het RVV 1990, te bepalen dat het bord aan beide zijden mag worden voorbijgegaan.
8. met bord D6L van bijlage 1 van het RVV 1990, een gebod in te stellen tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven.
9. met bord F1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen voor motorvoertuigen;
10. met bord F8 van bijlage 1 van het RVV 1990, het einde van door verkeersborden aangegeven verboden aan te duiden.
Gedeputeerde Staten van Drenthe,
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het College van Gedeputeerde staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-13183.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.