Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 12944 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 12944 | beleidsregel |
Beleidsregel van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 2 juli 2024, houdende regels omtrent het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van provinciale regelingen of provinciale eigendommen (Beleidsregel misbruik en oneigenlijk gebruik Noord-Brabant)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 8 december 2020 de Beleidsregel misbruik en oneigenlijk gebruik subsidies Noord-Brabant 2020 hebben vastgesteld;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten deze beleidsregel wensen te verbreden naar het tegengaan van alle misbruik of oneigenlijk gebruik van provinciale regelingen of provinciale eigendommen en daartoe een nieuwe aanbouw beleidsregel wensen vast te stellen;
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
begrotingssubsidie: subsidie als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder c en d van de Asv;
incidentele subsidie: subsidie als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder e, van de Asv;
misbruik: opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte subsidie te verkrijgen;
oneigenlijk gebruik: volgens de regels van de wet, maar in strijd met de bedoelingen van de wettelijke bepalingen verkrijgen of genieten van subsidie of een te hoge subsidie;
onregelmatighedenregister: overzicht waarin onregelmatigheden of misbruik of oneigenlijk gebruik bij subsidieverstrekking worden geregistreerd als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder e, van de Asv.
Artikel 1.4 Aanvullend toezicht op de naleving
Artikel 1.5 Toezicht instandhouding en rechtstoestand
Gedeputeerde Staten houden toezicht op de naleving van de instandhoudingsplicht en de plicht om de rechtstoestand niet te wijzigen, bedoeld in artikel 16, eerste lid, onder b en c, van de Asv middels het houden van steekproeven gedurende de periode waarvoor die verplichtingen gelden.
Indien Gedeputeerde Staten de subsidie lager vaststellen op grond van artikel 4:46, tweede lid, 4:48, eerste lid, of 4:49, eerste lid, van de Awb, worden reeds uitbetaalde voorschotbedragen welke het bedrag van de definitieve subsidie overschrijden, teruggevorderd en ingevorderd.
Artikel 1.8 Onregelmatighedenregister
Gedeputeerde Staten zenden in 2028 en vervolgens telkens na vier jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze beleidsregel in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 20 augustus 2024
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. G.H.E. Derks MPA
Toelichting behorende bij de Beleidsregel misbruik en oneigenlijk gebruik Noord-Brabant
Gedeputeerde Staten wensten de Beleidsregel misbruik en oneigenlijk gebruik subsidies Noord-Brabant 2020 te verbreden naar het tegengaan van alle misbruik of oneigenlijk gebruik van provinciale regelingen of provinciale eigendommen en hebben daartoe een geheel nieuwe aanbouw beleidsregel vastgesteld, waarbij tevens enkele technische verbeteringen in de paragraaf met betrekking tot misbruik en oneigenlijk gebruik bij subsidies zijn doorgevoerd.
Paragraaf 1 Misbruik en oneigenlijk gebruik subsidies
De systematiek van het Rijkssubsidiekader en in het verlengde daarvan de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (verder: Asv) gaat uit van verantwoord vertrouwen en risico-acceptatie. Dit is terug te zien in de Asv door de subsidieontvanger meer eigen verantwoordelijkheid en meer vertrouwen te geven en minder controle uit te voeren. Subsidieontvangers kunnen met deze wetenschap geneigd zijn de regels minder strak te volgen, zeker als hiermee financiële belangen in het geding zijn. Daarom wil de Provincie Noord-Brabant terug kunnen vallen op een streng regime voor de aanpak van misbruik of oneigenlijk gebruik.
Op grond van artikel 5 van de Asv kunnen door Gedeputeerde Staten diverse instrumenten worden toegepast met het oog op het tegengaan van misbruik of oneigenlijk gebruik van subsidies.
Wat de handhavingsmogelijkheden betreft geeft de Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb) de mogelijkheid subsidies lager vast te stellen op grond van de artikelen 4:46, tweede lid, 4:48, eerste lid en 4:49, eerste lid, als blijkt dat op basis van nieuwe feiten het bedrag in de subsidiebeschikking lager zou zijn geweest dan op dat moment is beschikt. Het resultaat van de lagere vaststelling mag echter nooit minder zijn dan nul euro.
Er kunnen zich omstandigheden voordoen, waarbij handhaving conform dit beleid zou leiden tot een situatie waarin de belangen van de subsidieaanvrager of ontvanger onvoldoende worden meegewogen. In dat geval zijn Gedeputeerde Staten vrij om buiten de kaders van deze beleidsregel te oordelen overeenkomstig artikel 4:84 van de Awb.
Misbruik kan gelijkgesteld worden met het plegen van fraude om zich onrechtmatig overheidsgelden toe te eigenen. In beide gevallen gaat het om bewuste misleiding om een onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen.
Bij oneigenlijk gebruik wordt feitelijk gehandeld in overeenstemming met wet- en regelgeving. Daarmee zijn dergelijke handelingen niet onrechtmatig. Wel is sprake van het in strijd handelen met het doel en de strekking van de wet- en regelgeving. ‘Misbruik’ is dus onrechtmatig, ‘oneigenlijk gebruik’ niet.
Een voorbeeld van oneigenlijk gebruik is als er subsidie wordt verstrekt voor het kweken van planten ter uitbreiding van de natuur en de plantjes die worden gekweekt, hennepplantjes blijken te zijn. Volgens de letter van de subsidieregeling vallen alle plantjes onder de subsidieregeling. Maar duidelijk is dat het nooit de bedoeling is om het kweken van hennepplantjes te subsidiëren.
Paragraaf 1 Misbruik en oneigenlijk gebruik subsidies
Gedeputeerde Staten bepalen bij de risicoanalyse de kans dat een vooraf geschetste situatie zich daadwerkelijk voordoet en het effect dat dit tot gevolg heeft. Gedeputeerde Staten achten een risico hoger naarmate de kans op misbruik of oneigenlijk gebruik hoger is en naarmate het effect daarvan groter is.
De verleningen die op grond van de steekproef worden gecontroleerd, worden weergegeven in een steekproevenregister. Dit is een document waarin alle regelingen, verleningen en “rangorde” worden geregistreerd en op basis waarvan bij de vaststelling kan worden afgelezen of een project valt in een steekproef.
Artikel 1.7 Misbruik of oneigenlijk gebruik
Het begrip fraude als zodanig is niet gedefinieerd in het Wetboek van Strafrecht. Het gaat om zaken die doorgaans met de term fraude worden aangeduid, waarbij kan worden gedacht aan valsheid in geschrifte, oplichting, bedrog, benadeling van de overheid als schuldeiser of rechthebbende, corruptie, diefstal of verduistering. Fraude kent dus vele verschijningsvormen. De essentie ervan is echter steeds dat mensen of organisaties zich geld of vermogensbestanddelen toe eigenen waar ze geen recht op hebben en waardoor de rechten van anderen worden aangetast. Ze doen dat door bijvoorbeeld projecten niet uit te voeren, maar wel te verklaren dat ze zijn uitgevoerd of door kostenposten op te voeren terwijl die kosten niet zijn gemaakt. Daardoor benadelen ze de overheid en beperken ze anderen in hun aanspraak. Gedeputeerde Staten zullen bij de afweging om aangifte te doen de ernst van het misbruik of oneigenlijk gebruik meewegen.
Artikel 1.8 Onregelmatighedenregister
Op grond van artikel 4:35 van de Awb en artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) kunnen Gedeputeerde Staten subsidieaanvragen preventief weigeren.
Bij de opname van de gegevens volgen Gedeputeerde Staten de richtlijnen van de Algemene verordening gegevensbescherming. Gedeputeerde Staten nemen niet meer gegevens op dan noodzakelijk voor de werking van het register. Het register is niet openbaar en de gegevens in het register worden gedurende maximaal drie jaar bewaard. Subsidieontvangers worden geïnformeerd over wanneer hun gegevens worden opgenomen in het register, alsmede over de redenen waarom.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-12944.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.