Verkeersbesluit voor de aanleg van een rotonde aan aansluiting N967 tussen de gemeente Finsterwolde en Oostereinde te provincie Groningen

Ons kenmerk: K6385

Gedeputeerde Staten van de Provincie Groningen,

Gelet op

  • -

    Artikel 18 eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn gedeputeerde staten bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de provincie Groningen.

  • -

    Artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2 van de WVW 1994 en artikel 21 van het BABW op de provinciale weg N967 maatregelen dienen worden te genomen met als doel:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • De Wegenverkeerswet 1994;

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • Het regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • Bijlage 1 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • De Algemene wet bestuursrecht;

  • Het verkeersbordenboek (VNVF);

  • De CROW-richtlijnen;

  • Het mandaatbesluit provincie Groningen 2022 van 12 oktober 21.

Overwegende dat

  • De N967 Finsterwolde verbindt met de A7 te Oostereinde;

  • De N967 in eigendom, beheer en onderhoud van de provincie Groningen is;

  • De N967 een erftoegangsweg is waar de maximaal toegestane snelheid van 60 km/h per wegvak is geregeld;

  • De N967 is voorzien van een afgescheiden fietspad dat in twee richtingen bereden mag worden;

  • Ter hoogte van hectometer 0,25 de gemeentelijke Oostereinde aansluit op de N967;

  • Deze aansluiting in een onoverzichtelijke bocht is gelegen en bekend staat als een locatie die verkeersonveilig is;

  • De huidige situatie opstoppingen en gevaarlijke situaties veroorzaakt;

  • De verkeersintensiteit op de N976 al enige jaren meer dan gemiddeld toeneemt door met name de ontwikkelingen op het gebied van woningbouw in en rondom de Blauwestad;

  • Het daarom nodig is om de aansluiting met de gemeentelijke Oostereinde te reconstrueren als onderdeel van het project "Rotonde Blauwe Poort" waarbij de voorrangskruising wordt vervangen door een rotonde;

  • Het ontwerp van de rotonde aansluit op het rotondecomplex Blauwe Roos waardoor een goed samenwerkende infrastructuur wordt gerealiseerd met een verbeterde toekomstbestendigheid en verkeersveiligheid. Waardoor:

    • o

      Landbouwvoertuigen en vrachtverkeer komende vanaf de gemeentelijke Oostereinde makkelijker de N967 op kunnen komen.

    • o

      De rotonde de uitwisseling van de (te verwachten) toenemende verkeersaantallen van en naar de N967 en de gemeentelijke Oostereinde beter kan verwerken.

    • o

      De overzichtelijkheid voor de verkeersstromen wordt verbeterd.

  • Door de aanleg van de rotonde de voorrangssituatie wijzigt waardoor gebruikers van de rijbaan van de N967 voorrang zullen moeten verlenen aan de bestuurders van de kruisende weg (rotonde);

  • Het langs de N967 gelegen fietspad door het ontwerp van de rotonde de gemeentelijke Oostereinde iets westelijker zal kruisen. Daarbij geldt dat de gebruikers van het fietspad in de gereconstrueerde situatie voorrang zullen moeten verlenen aan de gebruikers van de gemeentelijke Oostereinde.

  • Een snelheidsbeperkende maatregel wordt aangebracht op de rijbaan van de gemeentelijke Oostereinde in de vorm van een verkeersdrempel met taludstrepen;

  • Deze snelheidsbeperkende maatregel bij de fietsoversteek wordt geplaatst om het gemotoriseerde verkeer de snelheid terug te laten nemen om de zwakkere verkeersdeelnemers (fietsers) te beschermen bij het oversteken van de gemeentelijke Oostereinde;

  • Door de aanleg van de rotonde de verkeersveiligheid op de weg wordt verbeterd en weggebruikers en passagiers beter beschermd worden tegen verkeersonveilige situaties en dat daarmee de bovengenoemde doelstellingen worden nagestreefd.

Mede gelet op

  • Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.

  • Gelet op artikel 25 van het BABW inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de vertegenwoordiger van de aangrenzende wegbeheerder, te weten Gemeente Oldambt.

  • Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

  • 1.

    Het plaatsen van verkeersbord RVV D1 op het midden-eiland van de rotonde om de verplichte rijrichting op de rotonde in te stellen.

  • 2.

    Het plaatsen van verkeersbord RVV D2-RO op de middengeleiders van de aanrijrichtingen naar de rotonde om bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 3.

    Het plaatsen van verkeersborden RVV B6 in combinatie met voorrangsdriehoeken op het wegdek om duidelijk te maken dat voorrang verleend moet worden aan bestuurders op de rotonde.

  • 4.

    Het plaatsen van verkeersborden RVV B6 in combinatie met voorrangsdriehoeken om duidelijk te maken dat de gebruikers van het fietspad voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer op de gemeentelijke Oostereinde.

  • 5.

    De verkeersmaatregelen vast te hebben gelegd op bijbehorende bijlage geadministreerd als "tekening nummer 3 van 25 januari 2024".

  • 6.

    De werking van dit verkeersbesluit pas in te laten gaan op het moment van fysieke plaatsing van de in dit besluit bedoelde verkeerstekens bij het gereed zijn van de rotonde. De verwachte oplevering en openstelling van de rotonde is gelegen tussen Q2 van 2025 en Q4 van 2026.

Rechtsbescherming

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen (www.provinciegroningen.nl).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

Aldus besloten te Groningen, 31 juli 2024

Gedeputeerde Staten van Groningen:

Namens dezen:

R. Bosma

Domeinleider Uitvoering

Naar boven