GEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Subsidieregeling onderhoud karakteristieke panden en gemeentelijke monumenten provincie Groningen 2024
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 16 juli 2024, nr. A.9, afdeling BELCULT, dossiernummer K19843, het volgende besluit hebben genomen
Overwegende dat:
- -
er voor karakteristieke panden en gemeentelijke monumenten sprake is van een opgave onderhoud, versterking en schadeherstel;
- -
de taak behoort bij de verantwoordelijkheid die het ministerie van OCW, de Nationaal Coördinator Groningen, de aardbevingsgemeenten en de provincie Groningen in het Erfgoedprogramma voor het aardbevingsgebied zijn overeengekomen om budget beschikbaar te stellen voor onderhoud van karakteristieke panden en gemeentelijke monumenten die liggen in de gemeenten die getroffen zijn door de gevolgen van de gaswinning. Dit vanuit de gedachte dat goed onderhoud de eerste stap in de versterking is;
- -
het algemeen bestuur van Nationaal Programma Groningen (NPG) op 12 mei 2020 heeft ingestemd met het geactualiseerde Erfgoedprogramma;
- -
karakteristieke panden en gemeentelijke monumenten worden aangewezen in het belang van de gebiedsidentiteit van de provincie Groningen en de kosten van het onderhoud kunnen hoger zijn dan de kosten voor onderhoud aan niet-monumentale gebouwen, vanwege de hogere eisen aan architectonische uitwerking, materiaalgebruik en detaillering.
Gelet op:
- -
titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
artikel 3, derde lid, van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- -
de Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;
- -
- -
gemeentelijke erfgoedverordeningen;
- -
besluit ruimtelijke ordening;
- -
Omgevingsverordening provincie Groningen;
- -
Groningen Erfgoedprogramma 2020-2028;
- -
AGVV: Verordening EU Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, laatstelijk gewijzigd op 1 juli 2023 middels Verordening EU Nr. 2023/1315, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
- -
LVV: Verordening (EU) Nr. 2022/2472 van de Commissie van 14 december 2022 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
- -
uitvoeringsprogramma Cultuur Provincie Groningen 2021-2024.
Besluiten:
- I.
Vast te stellen de:
Subsidieregeling onderhoud karakteristieke panden en gemeentelijke monumenten provincie Groningen 2024
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
AGVV: Verordening EU Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, laatstelijk gewijzigd op 1 juli 2023 middels Verordening EU Nr. 2023/1315, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
- b.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- c.
boerderij: gebouw dat staat omschreven als agrarisch erfgoed en aangemerkt als karakteristiek pand of gemeentelijk monument;
- d.
comfortverbetering of verfraaiing: werkzaamheden met betrekking tot het wooncomfort, decoratie en de leefbaarheid zoals het binnenklimaat of het verbeteren van functionaliteit;
- e.
deskundige: architect, aannemer, schilder, uitvoerder of vergelijkbare deskundige met aantoonbare kennis en expertise van sober en doelmatig onderhoud van karakteristieke panden of monumenten;
- f.
eigenaar: natuurlijke persoon of rechtspersoon die het eigendomsrecht heeft op het karakteristiek pand of gemeentelijke monument;
- g.
gemeentelijke monument: een gebouw of ander object dat door cultuurhistorische waarde en schoonheid van lokaal belang is en als beschermd monument is opgenomen in het gemeentelijke monumentenregister, met dien verstande dat ook een gemeentelijk monument-light onder deze begripsbepaling valt;
- h.
gespecificeerde offerte/factuur: een kostenraming of nota opgemaakt door een deskundige waarbij voor alle verschillende uit te voeren/uitgevoerde werkzaamheden kosten voor uren én materialen gesplitst zijn;
- i.
instandhouding: het sober en doelmatig behouden of herstellen van het karakteristiek pand of gemeentelijke monument, waarmee verval van het pand kan worden voorkomen;
- j.
Kaderverordening: Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- k.
Kalenderjaar: de periode van een jaar beginnend op 1 januari en eindigend op 31 december;
- l.
karakteristiek pand: panden die vanwege de lokale cultuurhistorische waarde van de buitenzijde van het pand als karakteristiek pand zijn opgenomen in een vastgesteld bestemmingsplan. Het gaat hierbij om het hoofdgebouw inclusief aan- en uitbouwen ten dienste van de woning. De panden dragen op grond van hun karakteristieke hoofdvorm, typologie, architectuur, landschappelijke en/of stedenbouwkundige situering, gaafheid of zeldzaamheid bij aan de identiteit van de omgeving;
- m.
LVV: Verordening (EU) Nr. 2022/2472 van de Commissie van 14 december 2022 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
- n.
onderneming: iedere entiteit, ongeacht haar rechtsvorm, die een economische activiteit uitoefent;
- o.
Procedureregeling: Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;
- p.
provincie: provincie Groningen;
- q.
reconstructie: werkzaamheden die worden uitgevoerd om elementen en/of onderdelen in zijn oorspronkelijke dan wel vroegere vorm te herstellen of opnieuw te (laten) maken;
- r.
sober en doelmatig: wanneer de werkzaamheden gericht zijn op maximaal behoud van monumentale waarden, dat ze op een vakkundige wijze worden uitgevoerd en dat met de werkzaamheden verval en vervolgschade worden voorkomen;
- s.
technisch noodzakelijk: noodzaak tot het plegen van onderhoud aan onderdelen van het karakteristieke pand of gemeentelijk monument omdat de onderdelen waarvoor subsidie wordt aangevraagd in matige of slechte staat verkeren;
- t.
zelfstandig bouwkundige eenheid: bouwwerk dat in zowel constructief als functioneel opzicht te onderscheiden is van de naastgelegen bouwwerken. Dat wil zeggen dat:
- -
het geheel bouwkundig gescheiden moet zijn van aangrenzende bebouwing,
- -
een eigen toegang moet hebben; en
- -
afzonderlijk te gebruiken moet zijn, waarbij bij boerderijen het woonhuis altijd als zelfstandig onderdeel geldt, zelfs als het woonhuis aan de schuur is vast gebouwd.
- u.
zelfstandige wooneenheid: een woning in een karakteristiek pand of gemeentelijk monument met een eigen toegang, keuken, douche en toilet die door een afzonderlijk wordt gebruikt particuliere eigenaar, navolgend aangeduid als 'wooneenheid'.
Artikel 2 Doel
Het doel van deze regeling is om eigenaren van karakteristieke panden en gemeentelijke monumenten in de provincie Groningen te stimuleren onderhoud te plegen aan hun pand.
Artikel 3 Doelgroep
Subsidie kan worden aangevraagd door:
- a.
eigenaren van een karakteristiek pand of gemeentelijke monument;
- b.
de rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de instandhouding van het karakteristiek pand of gemeentelijke monument en waarvan het karakteristiek pand of gemeentelijke monument een agrarische functie heeft;
- c.
de natuurlijke of rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de instandhouding van het karakteristiek pand of gemeentelijke monument en waarvan het karakteristiek pand of gemeentelijke monument een educatieve, sociaal-medische, sociaal-culturele, levensbeschouwelijke voorzieningen en/of voorzieningen ten behoeve van openbare dienstverlening betreft;
- d.
de betreffende vereniging van eigenaren of gezamenlijk door alle eigenaren van een karakteristiek pand of gemeentelijk monument. Voor een natuurlijke persoon die een appartementsrecht heeft in een karakteristiek pand of gemeentelijke monument, geldt dat hij niet zelfstandig subsidie aan kan vragen.
Artikel 4 Subsidievorm
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
- a.
schilderwerkzaamheden aan de buitenzijde van het pand;
- b.
herstel van het voegwerk aan de buitenzijde van het pand, waarbij het herstelde voegwerk in lijn dient te zijn met het bestaande type voeg;
- c.
het onderhoud en herstel van hemelwaterafvoer;
- d.
het onderhoud en herstel van goten;
- e.
vervanging dan wel herstel van dakbedekking gericht op het wind- en waterdicht maken of houden van het pand;
- f.
het herstellen van delen die zijn aangetast door houtrot aan de buitenzijde van het pand;
- g.
wanneer herstel niet meer mogelijk is: het vervangen van het betreffende onderdeel zoals het kozijn, de deur of het uilenbord;
- h.
onderhoudswerkzaamheden aan onderdelen aan de binnen- of buitenkant van een gemeentelijk monument die als beschermd zijn opgenomen in de redengevende omschrijving van het gemeentelijke monument;
- i.
onderhoudswerkzaamheden aan de buitenzijde van het pand die zijn gericht op het wind- en waterdicht maken van het pand.
Artikel 6 Weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:25 en 4:35 Awb en artikel 2.5, eerste lid, onder a tot en met d, tweede lid, en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
- a.
er in het kalenderjaar waarin de subsidieaanvraag wordt ingediend op grond van deze regeling al een subsidie is verstrekt voor werkzaamheden aan het karakteristieke pand of gemeentelijke monument waarop de aanvraag ziet;
- b.
de aanvrager binnen één kalenderjaar op grond van deze subsidieregeling reeds drie keer subsidie heeft ontvangen;
- c.
voor de subsidiabele kosten van het project, waarop de aanvraag betrekking heeft, al een andere subsidie is verstrekt door het Rijk of de provincie Groningen voor de instandhouding van het karakteristiek pand of gemeentelijke monument;
- d.
voor de subsidiabele kosten van het project, waarop de aanvraag betrekking heeft, al een lening is verstrekt door een andere geldverstrekker, en hierbij geen rekening is gehouden met de gevraagde subsidie vanuit deze regeling;
- e.
de werkzaamheden waarvoor de subsidie wordt aangevraagd niet technisch noodzakelijk zijn;
- f.
de aanvraag betrekking heeft op activiteiten die vergunningplichtig zijn bij of krachtens de Omgevingswet of een gemeentelijke monumentenverordening waarvoor geen vergunning aangevraagd of verleend is op het moment van indiening van de subsidieaanvraag;
- g.
het karakteristieke pand of gemeentelijke monument is herbouwd in het kader van de aardbevingsproblematiek;
- h.
de werkzaamheden betrekking hebben op een monument dat eigendom is van een overheid of door een overheid gebruikt wordt voor haar publieke taken;
- i.
de subsidiabele kosten lager zijn dan € 1.000;
- j.
niet is voldaan aan de bepalingen, verplichtingen en vereisten zoals bepaald in deze regeling;
- k.
de subsidieverstrekking naar het oordeel van Gedeputeerde Staten niet verenigbaar is met de artikelen 107 en 108 van het VWEU;
- l.
de aanvrager een onderneming is die in financiële moeilijkheden verkeert als bedoeld in artikel 2, lid 18, van de AGVV;
- m.
de aanvrager een onderneming is tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat als bedoeld in artikel 1, vierde lid, onder a, van de AGVV.
Artikel 7 Subsidievereisten
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
het karakteristieke pand moet opgenomen zijn in een vastgesteld bestemmingsplan of opgenomen op een lijst karakteristieke panden vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders;
- b.
het gemeentelijke monument moet opgenomen zijn in het gemeentelijke monumentenregister;
- c.
als er in de aanvraag werkzaamheden zijn opgenomen waarvoor een Omgevingsvergunning vereist is, dienen de werkzaamheden te zijn vergund;
- d.
de werkzaamheden dienen tot instandhouding van het karakteristiek pand of gemeentelijk monument;
- e.
daar waar onderdelen worden vervangen door nieuwe onderdelen dienen deze in materiaal, vorm, detaillering, uitvoering, afwerking en kwaliteit zoveel mogelijk overeen te komen met de afkomende, originele, te vervangen onderdelen.
Artikel 8 Subsidiabele kosten
- 1.
Subsidiabel zijn de kosten van werkzaamheden voor onderhoud aan het karakteristieke pand of gemeentelijk monument zoals genoemd in artikel 5, met dien ten verstande dat de kosten alleen subsidiabel zijn voor zover de werkzaamheden:
- a.
sober en doelmatig zijn; en
- b.
technisch noodzakelijk zijn.
- 2.
Kosten voor het uurloon van de inhuur van een deskundige.
- 3.
In afwijking van artikel 1.5, eerste lid, onder a, van de Procedureregeling zijn kosten die zijn gemaakt binnen anderhalf jaar voor de datum van indiening van de subsidieaanvraag subsidiabel.
Artikel 9 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
- a.
kosten van doe-het-zelf-werk of kosten die door niet-deskundigen worden gemaakt;
- b.
kosten voor werkzaamheden gericht op reconstructie, tenzij deze in uitzonderlijke gevallen naar het oordeel van de Gedeputeerde Staten ter versterking van de monumentale waarden gewenst zijn;
- c.
kosten voor werkzaamheden die zijn gericht op comfortverbetering, energiebesparing of verfraaiing;
- d.
kosten voor het uitvoeren van herstelwerkzaamheden als gevolg van schade veroorzaakt door een derde of de eigenaar van het karakteristiek pand of gemeentelijke monument;
- e.
kosten voor vervanging van kozijnen en deuren voor kunststof exemplaren of houtimitatie kunststof. Ook de kosten voor het gebruik van andere materialen die lijken op het origineel (imitatie) zijn niet subsidiabel.
Artikel 10 Indieningsvereisten
- 1.
Aanvragen kunnen digitaal en per post worden ingediend bij Gedeputeerde Staten door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld formulier.
- 2.
Onverminderd artikel 2.1, eerste en tweede lid, van de Procedureregeling bevat een aanvraag:
- a.
een korte beschrijving van de werkzaamheden;
- b.
een begroting van het ingediende project opgemaakt in het door Gedeputeerde Staten vastgestelde format;
- c.
indien de werkzaamheden al zijn uitgevoerd: foto's waarop zichtbaar is dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd;
- d.
foto's van de situatie vooraf, waaruit de noodzaak van de werkzaamheden blijkt;
- e.
een door een deskundige opgestelde gespecificeerde offerte. Indien de werkzaamheden al zijn uitgevoerd is een gespecificeerde factuur vereist;
- f.
een toelichting op de bijgevoegde offertes en/of facturen waaruit blijkt voor welke werkzaamheden en daaraan verbonden kosten subsidie wordt gevraagd;
- g.
bij een aanvraag van een vereniging van eigenaren een uitdraai van de Kamer van Koophandel van de vereniging en een splitsingsakte;
- h.
bij een gezamenlijke aanvraag van meerdere eigenaren, een splitsingsakte;
- i.
de verstrekte Omgevingsvergunning, indien in de aanvraag werkzaamheden zijn opgenomen waarvoor een Omgevingsvergunning vereist is. De afweging of voor werkzaamheden een Omgevingsvergunning nodig is, kan alleen door de gemeente worden gemaakt;
- j.
in geval van een onderneming: een verklaring dat de aanvrager geen onderneming is die in financiële moeilijkheden verkeert als bedoeld in artikel 2, lid 18, van de AGVV en een verklaring dat de aanvrager geen onderneming is tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat als bedoeld in artikel 1, vierde lid, onder a, van de AGVV;
- k.
een overzichtsfoto van het pand waarop staat aangegeven of omschreven waar de werkzaamheden in de subsidieaanvraag plaatsvinden.
- 3.
Gedeputeerde Staten kunnen nader onderzoek doen naar de aanvraag. Gedeputeerde Staten kunnen bijvoorbeeld bij de aanvrager aanvullende documenten opvragen ter nadere ondersteuning van zijn aanvraag.
Artikel 11 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen een subsidieplafond vast voor deze regeling dat wordt gepubliceerd in het Provinciaal Blad.
Artikel 12 Subsidiehoogte
- 1.
De subsidie voor het onderhoud bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van €10.000.
- 2.
De subsidie voor het onderhoud van een boerderij bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 20.000.
- 3.
Indien ter zake van de te subsidiëren activiteiten reeds door een ander bestuursorgaan of door de Europese Commissie steun is verstrekt, wordt de hoogte van de subsidie zodanig berekend dat het totale bedrag aan subsidies niet meer bedraagt dan 80% van het totaal van de voor subsidie in aanmerking komende kosten met een maximum van € 1.000.000.
- 4.
Het uurloon van een deskundige wordt tot een maximum gesubsidieerd. Het actuele maximale subsidiabele uurloon staat vermeld op de website van de provincie Groningen.
Artikel 13 Staatssteun
- 1.
Indien de subsidie voor het onderhoud staatssteun vormt als omschreven in artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt de subsidie verleend onder de voorwaarden van de AGVV. In dat geval wordt toepassing gegeven aan artikel 53 van de AGVV.
- 2.
Indien de subsidie voor het onderhoud staatssteun vormt als omschreven in artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en de subsidieontvanger een bedrijf in de sector van primaire landbouwproductie betreft, wordt de subsidie verleend onder de voorwaarden van de LVV. In dat geval wordt toepassing gegeven aan artikel 36 van de LVV.
Artikel 14 Verdeelcriteria
- 1.
Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.
- 2.
Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.
- 3.
Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.
Artikel 15 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
- a.
het project wordt uitgevoerd overeenkomstig het ingediende projectplan en overeenkomstig het bepaalde in de subsidiebeschikking;
- b.
het project wordt binnen anderhalf jaar na subsidievaststelling afgerond. Indien afronding van het project binnen die termijn door onvoorziene omstandigheden niet mogelijk is, kan schriftelijk om uitstel van maximaal één jaar worden gevraagd.
- c.
het uitstel als bedoeld in het tweede lid kan alleen worden gevraagd bij subsidies die niet zijn verstrekt met toepassing van de AGVV en LVV als bedoeld in artikel 13.
- d.
onvoorziene wijzigingen in het project of projectplan die het detailniveau overstijgen worden direct schriftelijk ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten voorgelegd.
Artikel 16 Subsidievaststelling
- 1.
Subsidies die niet zijn verstrekt met toepassing van de AGVV en LVV als bedoeld in artikel 13 worden direct vastgesteld.
- 2.
Een aanvraag tot subsidievaststelling van subsidies die zijn verstrekt met toepassing van de AGVV en LVV als bedoeld in artikel 13, wordt ingediend uiterlijk 13 weken na voltooiing van de werkzaamheden waarvoor de subsidie is verleend.
- 3.
Bij de aanvraag tot vaststelling van subsidies die zijn verstrekt met toepassing van de AGVV en LVV als bedoeld in artikel 13 is een verklaring inzake werkelijke kosten en opbrengsten vereist. Indien er sprake is van het gecombineerd uitvoeren van regulier onderhoud en aardbevingsschade herstel wordt bij een aanvraag tot vaststelling een document bijgevoegd waaruit blijkt welke schade erkend is als bevingsschade.
Artikel 17 Hardheidsclausule
Gedeputeerde Staten kunnen in bijzondere gevallen, gelet op het belang van een doelgerichte of evenwichtige subsidieverstrekking, bepalingen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing naar hun oordeel leidt tot onbillijke of onevenredige gevolgen.
Artikel 18 Intrekking
De Subsidieregeling SOK provincie Groningen 2022 wordt ingetrokken.
Artikel 19 Overgangsrecht
De subsidieregeling Subsidieregeling SOK provincie Groningen 2022 wordt ingetrokken met dien verstande dat de subsidieregeling Subsidieregeling SOK 2022 van toepassing blijft op subsidies die voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd of verleend, en op daarop betrekking hebbende bezwaar- of beroepschriften.
Artikel 20 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad.
Artikel 21 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: SOK provincie Groningen 2024.