Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2024, 10228 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2024, 10228 | ander besluit van algemene strekking |
Controleprotocol subsidies provincie Groningen
GEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Het collegevoorstel van 2 juli 2024, nr. 2024-070868, team Subsidie en inkoop.
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen normen wenst vast te stellen ten aanzien van de door hen gewenste reikwijdte, het object en de diepgang van de door de subsidieontvanger bij de financiële verantwoording te overleggen controleverklaring en de daaraan ten grondslag liggende accountantscontrole door de accountant van de subsidieontvanger, teneinde een redelijke mate van zekerheid te verkrijgen over de getrouwheid en rechtmatigheid.
Het Controleprotocol subsidies provincie Groningen luidt als volgt:
Artikel 2. Wet- en regelgeving
Voor de controle van de financiële rechtmatigheid zijn te allen tijde de Algemene wet bestuursrecht, de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017, de Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018 en de Beleidsregel misbruik en oneigenlijk gebruik subsidies provincie Groningen 2022 (inclusief eventuele wijzigingen hierin) van toepassing. Indien de beschikking tot subsidieverlening betrekking heeft op een subsidieregeling, is voor de controle van de financiële rechtmatigheid tevens de betreffende subsidieregeling van toepassing. Indien voor de van toepassing zijnde subsidieregeling een afwijkend controleprotocol van toepassing is, is dit bepaald in de betreffende subsidieregeling.
Artikel 3. Reikwijdte en diepgang van de accountantscontrole
Dit controleprotocol dient om de reikwijdte, de diepgang en het object van de accountantscontrole nader aan te geven. Niet beoogd wordt een aanpak van de controle voor te schrijven. Het bepalen van de controleaanpak is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Artikel 4. Eisen voor de controleaanpak
De controle moet voldoen aan de controlestandaarden die onderdeel zijn van de nadere voorschriften Controle- en overige standaarden (NV COS), die door de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) zijn vastgesteld.
Zonder de in voorgaande alinea geformuleerde voorschriften in te perken, zijn voor de controle van specifieke financiële verantwoordingen ten behoeve van de vaststelling van subsidies vanuit de provincie Groningen de volgende aandachtspunten van belang:
De accountant stelt een analyse op inzake het risico dat de specifieke financiële verantwoording een afwijking van materieel belang bevat die het gevolg is van fraude of fouten. Deze risicoanalyse wordt specifiek opgesteld voor deze specifieke controle; er mag niet volstaan worden met een standaard analyse. In de risicoanalyse maakt de accountant zichtbaar welke controles gericht op de geïdentificeerde (significante) risico’s zullen worden uitgevoerd.
De accountant ontwikkelt op grond van de risicoanalyse een controleplan waarin zijn vastgelegd: de aard, de tijdsfasering en de omvang van de controlewerkzaamheden die uitgevoerd moeten worden om toereikende controle-informatie te verkrijgen teneinde het controlerisico tot een aanvaardbaar laag niveau te reduceren.
Bij de controle wordt vastgesteld of de in de financiële verantwoording opgenomen posten, met inachtneming van de controletoleranties en goedkeuringstolerantie juist, volledig en rechtmatig zijn. De accountant controleert hierbij, voor zover van toepassing, of:
*) bedoeld wordt, met financiële informatie het financieel overzicht en met niet financiële informatie de ontvangen verslagen over het project. De accountant dient vast te stellen dat niet-financiële informatie over het project niet strijdig is met het financieel overzicht. De inhoudelijke juistheid van de verrichte activiteiten behoeft niet door de accountant gecontroleerd te worden.
De accountant zorgt voor adequate controledocumentatie, waaruit blijkt dat de werkzaamheden conform het controleplan zijn uitgevoerd, wat de uitkomsten van de controle zijn en dat deze zijn beoordeeld door de eindverantwoordelijke accountant.
De accountant mag bij zijn controle gebruik maken van controlewerkzaamheden die zijn uitgevoerd bij de controle van de jaarrekening van de subsidieontvanger. Een enkele verwijzing hiernaar in het controledossier met betrekking tot de subsidie is onvoldoende. In het controledossier voor de specifieke verklaring moeten deze werkzaamheden worden beschreven evenals de belangrijkste relevante conclusies. Het controledossier moet zelfstandig bruikbaar zijn. Dit betekent dat de relevante stukken daarin opgenomen moeten zijn.
Artikel 5. Gebruik maken van de werkzaamheden van een andere accountant
Indien de accountant bij zijn controle gebruik maakt van (een) controleverklaring(en) van (een) andere accountant(s), voert hij ongeacht de omvang van de desbetreffende deelverantwoording(en) (een) review(s) uit op de werkzaamheden van deze andere accountant(s).
Bij zijn oordeelsvorming over de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen streeft de accountant naar een redelijke mate van zekerheid. Indien dit begrip voor het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, wordt een betrouwbaarheid van 95% gehanteerd.
Een controleverklaring met een goedkeurende strekking impliceert dat, gegeven eerder genoemde betrouwbaarheid, de maximale afwijking voor wat betreft de getrouwheid of financiële rechtmatigheid in de financiële verantwoording niet groter is dan 1% van het totaal financieel belang van die verantwoording.
De volgende goedkeuringstoleranties zijn van toepassing:
Genoemde percentages zijn in overeenstemming met de normen van het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO).
Artikel 7. Afwijkingen in de verantwoording
Van een afwijking in de verantwoording is sprake indien naar aanleiding van het uitgevoerde onderzoek is gebleken dat een (gedeelte van een) verantwoorde post niet voldoet aan één of meer aspecten van de geldende wet- en regelgeving of dat een (gedeelte van een) post niet juist of volledig is verantwoord. Afwijkingen van wet- en regelgeving worden in absolute zin opgevat; saldering van afwijkingen is daarom niet toegestaan.
Artikel 8. Het niet in staat zijn om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen (onzekerheden in controle)
Er is sprake van onzekerheden in de controle wanneer op basis van de beschikbare controle-informatie niet kan worden vastgesteld of een (gedeelte van een) post voldoet aan de eisen in de geldende wet- en regelgeving.
Artikel 9. Omgaan met geconstateerde afwijkingen
Het uitgangspunt is dat subsidieontvanger de door de accountant geconstateerde afwijkingen voor zover mogelijk corrigeert. Materiële afwijkingen (conform bovenstaande tabel), die niet door de subsidieontvanger worden gecorrigeerd, leiden tot een aangepast (niet goedkeurend) oordeel door de accountant.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-10228.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.