Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 10068 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2024, 10068 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Brabant van 28 juni 2024 houdende regels omtrent het bevorderen van de integriteit van de voorzitter en de leden van Gedeputeerde staten (Gedragscode integriteit voorzitter en leden van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant 2024)
Provinciale Staten van Noord-Brabant;
Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 26 maart 2024, nr. 74/23 A;
Gelet op artikel 40c, tweede lid, van de Provinciewet;
Overwegende dat het wenselijk is de Gedragscode integriteit voorzitter en leden van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant 2017 op enkele punten te actualiseren en daartoe, gelet op het aantal wijzigingen, genoemde gedragscode in te trekken en een nieuwe gedragscode vast te stellen;
Hoofdstuk 1. Kader en uitgangspunten integriteit Gedeputeerde Staten
Paragraaf l. Wat is integriteit?
Gedeputeerden worden benoemd door Provinciale Staten en gezamenlijk met de commissaris van de Koning vormen zij het college van Gedeputeerde Staten. In het dagelijks besturen van de provincie zijn Gedeputeerde Staten aangesteld om de Brabantse burgers en hun belangen te vertegenwoordigen. Dat is een groot voorrecht, geeft leden van Gedeputeerde Staten, meer nog dan de leden van Provinciale Staten, in hun dagelijks handelen politieke macht en schept dus grote verplichtingen om die macht eerlijk en betrouwbaar in te zetten. Brabanders mogen ervan uitgaan dat Gedeputeerde Staten handelen in het algemeen belang van Brabant en de Brabanders.
Gedeputeerde Staten zijn verplicht met een hoge mate van integriteit te handelen en besluiten te nemen. Integriteit heeft alles te maken met de kwaliteit van het openbaar bestuur. De term is veelomvattend. Een integer persoon houdt zich aan de regels, de geschreven en de ongeschreven, de letters van de regels én de geest ervan. Iets doen of juist laten, dient te gebeuren op basis van ethische argumenten. De mate van integer handelen kan het vertrouwen van de Brabantse burger in de provincie maken of breken. Gedeputeerde Staten geven dan ook prioriteit aan integriteit.
In al hun handelen zijn de leden van Gedeputeerde Staten zich ervan bewust dat zij de verantwoordelijkheid, die met het lidmaatschap van Gedeputeerde Staten samenhangt, aanvaarden en bereid zijn daarover verantwoording af te leggen. Dat doen zij extern aan alle Brabanders. Uiteraard ook intern, aan elkaar.
Paragraaf 2. Status en doel gedragscode
Leden van Gedeputeerde Staten zijn medeverantwoordelijk voor het bevorderen van integriteit in het Brabants bestuur. Bovendien zijn zij zich ervan bewust dat integer handelen - van individuele leden en van Gedeputeerde Staten als geheel - van belang is, mede vanwege de voorbeeldfunctie die zij vervullen in het zijn van een betrouwbare overheid. Deze gedragscode is daarbij hun gereedschap om een open, transparante en integere cultuur binnen Gedeputeerde Staten te realiseren. De gedragscode vult wettelijke regels aan waar we dat als provinciebestuur nodig vinden. Ieder lid van Gedeputeerde Staten heeft bij zijn of haar aanstelling de eed of belofte uitgesproken en ieder lid doet met deze gedragscode een aanvullende belofte aan Brabant, de Brabanders en aan elkaar. Het naleven van de gedragscode is niet vrijblijvend: leden van Gedeputeerde Staten kunnen op hun gedrag worden aangesproken, spreken elkaar erop aan en dienen zich over de naleving te verantwoorden.
Paragraaf 4. Financiële en bestuurlijke belangen
Belangenverstrengeling of de schijn daarvan kan ontstaan als een lid van Gedeputeerde Staten financiële belangen heeft bij organisaties of ondernemingen die een relatie met de provincie hebben of na een besluit kunnen krijgen. Voorbeelden zijn besluiten over aanbesteding, subsidieverstrekking, steunverlening, verstrekking van leningen en verlening van advies- en onderzoeksopdrachten. Leden van Gedeputeerde Staten zouden in de verleiding kunnen komen om zich bij het nemen van functionele beslissingen mede te laten leiden door persoonlijk financieel belang.
Niet alleen directe persoonlijke financiële belangen kunnen leiden tot (de schijn van) belangenverstrengeling, maar ook de financiële belangen van partners en familieleden kunnen relevant zijn. Indien bijvoorbeeld een partner of familielid een kantoor heeft dat wordt ingehuurd om diensten voor de provincie te verrichten, bestaat het risico dat hiermee de schijn van oneigenlijke belangenbehartiging wordt gewekt. Gelet op de privacy van derden is het niet mogelijk om deze middellijke belangen te vangen in regels, maar leden van Gedeputeerde Staten dienen zich te vergewissen van het bestaan van deze vorm van indirecte persoonlijke financiële belangen en daar waakzaam op te zijn.
Het begrip ‘financieel belang’ moet ruim worden opgevat. Een deelneming in een bedrijf of onderneming valt er uiteraard onder, maar ook effectentransacties en het bezit van effecten, onroerend goed of een vorderingsrecht. Zulke financiële belangen kunnen een rol gaan spelen bij besluiten over bijvoorbeeld ruimtelijke plannen of grondverkopen. Ook negatieve financiële belangen, zoals schulden uit hypothecaire vorderingen, kunnen in verband met mogelijke belangenverstrengeling relevant zijn. Een vorderingsrecht van een organisatie of ondernemer op een lid van Gedeputeerde Staten kan ook worden gerangschikt onder ‘financieel belang’. Waakzaamheid is geboden als er sprake is van bezit van bouwgrond en het aankopen van grond of onroerend goed door leden van Gedeputeerde Staten.
Voor zover in deze verordening gesproken wordt over een organisatie waarin de provincie Noord-Brabant een bestuurlijk en financieel belang heeft (zie artikel 2, onder 3) wordt onder een financieel belang verstaan:
“een aan een betrokken organisatie ter beschikking gesteld bedrag zodat die organisatie niet failliet gaat, of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat, indien de organisatie haar verplichtingen niet nakomt.”
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan:
“zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.”
Hoofdstuk 2. Gedragscode voorzitter en leden van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant
In geval van twijfel over de uitleg of strekking van deze gedragscode of regelingen voor zover die integriteitsaspecten in zich hebben, kunnen leden van Gedeputeerde Staten de aard en achtergrond van hun twijfel kenbaar maken aan de contactpersoon integriteit. Zij kunnen daarnaast de voorzitter consulteren.
Artikel 2 Belangenverstrengeling
Een oud lid van Gedeputeerde Staten wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de provincie Noord-Brabant en alle andere organisaties waarin de provincie een bestuurlijk of financieel belang heeft, waarvan met redenen omkleed ontheffing kan worden verleend door het presidium van Provinciale Staten.
Leden van Gedeputeerde Staten leveren de secretaris de informatie aan over (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij aanvang van het lidmaatschap. Als gaande het lidmaatschap nieuwe (neven)functies aanvaard worden of bestaande (neven)functies wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd bij de secretaris.
Leden van Gedeputeerde Staten geven ten behoeve van de openbaarmaking van nevenfuncties en nevenfuncties uit hoofde van het ambt (q.q.-nevenfuncties) aan of de functies bezoldigd zijn, voor welke organisaties de functies worden verricht en of deze organisaties financieel afhankelijk zijn van de provincie Noord-Brabant.
Leden van Gedeputeerde Staten die in het kader van het vervullen van een nevenfunctie contact hebben met een ambtenaar of bestuurder van de provincie berichten de desbetreffende ambtenaar of bestuurder voorafgaand aan, maar uiterlijk aan het begin van het contact dat zij tevens lid van Gedeputeerde Staten zijn en gaan daarbij het gesprek aan over eventuele bezwaren of bedenkingen in dat kader.
Artikel 5 Geschenken, diensten en uitnodigingen
Geschenken en giften die leden van Gedeputeerde Staten uit hoofde van hun functie ontvangen en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen, worden gemeld en geregistreerd. Deze geschenken zijn eigendom van de provincie. Er wordt een provinciale bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een geschatte waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen worden niet gemeld en kunnen worden behouden.
Geschenken en giften als bedoeld in het tweede lid worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, melden leden van Gedeputeerde Staten dit binnen één maand na ontvangst van het geschenk of de gift. De secretaris zorgt voor registratie van het geschenk en meldt deze zaak aan het college van Gedeputeerde Staten.
Meldingen als bedoeld in het tweede en derde lid worden gedaan aan de secretaris. De secretaris legt een register aan van de geschenken met een geschatte waarde van meer dan € 50,-. In het register is aangegeven welke bestemming de provincie hieraan heeft gegeven. Het register is openbaar en wordt periodiek digitaal beschikbaar gesteld.
Artikel 6 Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen en buitenlandse dienstreizen
Leden van Gedeputeerde Staten die het voornemen hebben uit hoofde van hun functie een reis buiten de Benelux (daaronder valt ook een reis naar de landen van het Koninkrijk in de Caraïben en de BES-eilanden) te maken of zijn uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, hebben vooraf toestemming nodig van het college van Gedeputeerde Staten. Het provinciaal belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Provinciale Staten worden door het college van Gedeputeerde Staten van dit besluit op de hoogte gesteld.
Leden van Gedeputeerde Staten melden het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het college van Gedeputeerde Staten en verschaffen daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
Het ten laste van de provincie meereizen van de partner van leden van Gedeputeerde Staten naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan als dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de provincie daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
Artikel 7 Contactpersoon integriteit
De contactpersoon integriteit heeft een geheimhoudingsplicht en onderneemt geen activiteiten zonder toestemming van het lid van Gedeputeerde Staten dat zich met een integriteitcasus tot de contactpersoon integriteit heeft gewend. Indien de contactpersoon integriteit echter op de hoogte wordt gebracht van misdrijven waarvoor op grond van artikel 160 en 162 Wetboek van Strafvordering een aangifteplicht bestaat, is hij ingevolge deze artikelen verplicht hiervan aangifte te doen.
De Gedragscode integriteit voorzitter en leden van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant 2017 wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2024-10068.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.