Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Oost-Nederland 2023

Provinciale Staten van Overijssel,

 

gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 79a van de Provinciewet,

 

Besluiten

 

  • I.

    de volgende gewijzigde regeling vast te stellen:

    Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Oost-Nederland 2023;

Zwolle,

 

Provinciale Staten voornoemd,

 

voorzitter,

 

griffier,

 

vast te stellen de navolgende

 

Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Oost-Nederland

 

Geldend van 12 juli 2023 t/m heden 1

 

Intitulé

Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Oost-Nederland

 

Paragraaf 1: Inleidende en algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • b.

    deelnemers: de provincies Gelderland en Overijssel.

Artikel 2. Belang

Het belang ter behartiging waarvan deze regeling is aangegaan, is het instellen van een gemeenschappelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 79l van de Provinciewet.

Artikel 3. Gemeenschappelijk orgaan2

  • 1.

    De deelnemers richten bij deze regeling een gemeenschappelijk orgaan op als bedoeld in artikel 41, juncto artikel 8, tweede lid van de wet.

  • 2.

    Het gemeenschappelijk orgaan is genaamd Rekenkamer Oost-Nederland en is gevestigd in een door het bestuur, zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling, te bepalen plaats binnen het grondgebied van de deelnemers.

Artikel 4. Taak3

Het gemeenschappelijk orgaan heeft tot taak het uitvoeren van hetgeen in artikel 183 van de Provinciewet is bepaald.

Artikel 5. Organen

Het gemeenschappelijk orgaan heeft als orgaan een bestuur.

 

Paragraaf 2: Het bestuur

Artikel 6. Het bestuur4

  • 1.

    Het bestuur bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter. Deze worden door Provinciale Staten van de deelnemers gezamenlijk voorgedragen en worden overeenkomstig de artikelen 79c, eerste lid en 79m, eerste lid van de Provinciewet door Provinciale Staten van de deelnemers gezamenlijk benoemd. Bij het doen van deze voordrachten wordt rekening gehouden met de onderlinge deskundigheid van de voorgedragen leden.

  • 2.

    Het bestuur van de rekenkamer kiest uit haar midden een waarnemend voorzitter.

Artikel 7. Herbenoeming5

De leden van het bestuur kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 8. Eed6

De leden van de rekenkamer leggen in de vergadering van Provinciale Staten van Overijssel de eed (verklaring en belofte) af als bedoeld in artikel 79g van de Provinciewet.

Artikel 9. Privaatrechtelijke rechtshandelingen 7

  • 1.

    Gedeputeerde Staten van Gelderland dragen er zorg voor dat aan het bestuur de bevoegdheid wordt toegekend te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van de aan de rekenkamer opgedragen taak.

  • 2.

    De Commissaris van de Koning van Gelderland draagt er zorg voor dat aan de voorzitter van het bestuur de bevoegdheid wordt toegekend tot vertegenwoordiging bij het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van de aan de rekenkamer opgedragen taak.

  • 3.

    Het bestuur en de voorzitter kunnen de directeur zoals bedoeld in artikel 13, tweede lid van deze regeling, machtigen de in het eerste en tweede lid bedoelde bevoegdheden uit te oefenen.

Artikel 10. Vergoeding en tegemoetkoming in de kosten8

  • 1.

    De leden van het bestuur ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per maand, alsmede een tegemoetkoming in de reis- en verblijfkosten.

  • 2.

    Voor de voorzitter bedraagt deze vergoeding 15% en voor de leden 10% van het bedrag dat overeenkomt met het bedrag zoals bedoeld in artikel 2.2.1 lid 2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 3.

    De leden van het bestuur kunnen de reis- en verblijfkosten declareren op grond van artikel 2.2.9 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en artikel 2.6 van de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers.

  • 4.

    Provinciale Staten van de deelnemers kunnen besluiten af te wijken van de in het tweede lid genoemde percentages.

 

Paragraaf 3: De voorzitter

Artikel 11. De voorzitter9

  • 1.

    De voorzitter bevordert de onafhankelijke positie van de rekenkamer.

  • 2.

    De voorzitter oefent toezicht uit op de werkzaamheden van de rekenkamer en op de juiste toepassing van hetgeen bij deze regeling is bepaald.

  • 3.

    De voorzitter is belast met het leiden van de vergaderingen van het bestuur.

  • 4.

    De voorzitter bevordert een spoedige afhandeling van zaken.

  • 5.

    De voorzitter tekent de stukken die van het bestuur uitgaan.

Artikel 12. De waarnemend voorzitter

De taken en bevoegdheden van de voorzitter worden bij diens afwezigheid of ontstentenis waargenomen door de waarnemend voorzitter.

 

Paragraaf 4: Bureau van de rekenkamer

Artikel 13. Bureau van de rekenkamer 10

  • 1.

    Er is een bureau van de rekenkamer. Het bureau ondersteunt het bestuur in de goede uitoefening van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Aan het hoofd van het bureau staat een directeur. De directeur is tevens secretaris van het bestuur.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten van Gelderland besluiten, op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer, tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de directeur en de overige ambtenaren van het bureau.

  • 4.

    Het maandinkomen en de overige arbeidsvoorwaarden van de directeur en de overige ambtenaren van het bureau vinden plaats overeenkomstig de collectieve arbeidsvoorwaarden cao provinciale sector en het Personeelshandboek provincie Gelderland.

  • 5.

    De bepalingen betreffende zorg voor de archiefbescheiden van de provincie Gelderland zijn op de rekenkamer van overeenkomstige toepassing, waarbij Gedeputeerde Staten van Gelderland worden aangemerkt als zorgdrager, genoemd in artikel 1, eerste lid, onderdeel d, van de Archiefwet 1995.

 

Paragaaf 5: Actieve informatieplicht

Artikel 14. Actieve informatieplicht

  • 1.

    Het bestuur verschaft de Provinciale Staten van de deelnemers alle inlichtingen die zij voor de uitoefening van hun functie nodig hebben. Het bestuur deelt daarom de ontwerpbegroting en de begroting, de jaarrekening, het onderzoeksprogramma, het onderzoeksplan en de onderzoeksrapporten met de Provinciale Staten van de deelnemers.

  • 2.

    Het bestuur publiceert elk onderzoeksrapport op de website van de Rekenkamer.

  • 3.

    Het bestuur informeert de (regionale) media via een persbericht en stuurt desgewenst het onderzoeksrapport toe.

 

Paragraaf 6: Overleg

Artikel 15. Overleg11

  • 1.

    Om de communicatie tussen de rekenkamer en de Provinciale Staten van de deelnemers te bevorderen wordt ten minste jaarlijks een overleg met een delegatie uit Provinciale Staten van Overijssel en Gelderland gevoerd.

  • 2.

    Het overleg als bedoeld in het eerste lid heeft de volgende functies:

    • a.

      het zijn van gesprekspartner voor procedurele zaken;

    • b.

      het uitwisselen van verwachtingen en ervaringen;

    • c.

      vorming van een sollicitatiecommissie bij de werving van bestuursleden voor de rekenkamer.

  • 3.

    De fracties uit Provinciale Staten van de deelnemers worden jaarlijks uitgenodigd voor een overleg over mogelijke onderwerpen voor het onderzoeksprogramma. De fracties worden door middel van dit overleg in de gelegenheid gesteld om hun belangstelling voor het verrichten van onderzoek door de Rekenkamer naar onderwerpen kenbaar te maken.

 

Paragraaf 7: Participatie van inwoners en organisaties.

Artikel 16. Participatie van inwoners en organisaties.

Inwoners van- en organisaties gevestigd in de deelnemende provincies kunnen, net als de leden van Provinciale Staten, onderwerpen aandragen voor onderzoek door de Rekenkamer. De Rekenkamer beoordeelt die verzoeken aan de hand van de criteria die zij heeft vastgelegd in het onderzoeksprotocol.

 

Paragraaf 8: Financiën

Artikel 17. Begroting 12

  • 1.

    De Provinciale Staten van deelnemers worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze te geven op de ontwerpbegroting van de rekenkamer.

  • 2.

    Het bestuur stelt jaarlijks voor 1 september de begroting vast.

  • 3.

    De bepalingen van artikel 48, eerste, derde en vierde lid van de wet zijn niet van toepassing op wijzigingen van de begroting indien deze wijzigingen niet leiden tot verhoging van de door de deelnemers verschuldigde bijdrage in de kosten van het gemeenschappelijk orgaan.

Artikel 18. Jaarrekening13

  • 1.

    Het bestuur stelt jaarlijks binnen twee weken na vaststelling, maar voor 15 juli de jaarrekening over het daaraan voorafgaande kalenderjaar vast.

  • 2.

    De jaarrekening wordt opgesteld in overeenstemming met de Financiële Verordening en de Uitvoeringsregeling van de Provincie Gelderland.

Artikel 19. Kostenverdeling 14

De kosten van het gemeenschappelijk orgaan worden door de deelnemers voor gelijke delen gedragen.

 

Paragraaf 9: Wijziging, uittreding en opheffing

Artikel 20. Wijziging

  • 1.

    Deze regeling kan, al dan niet op voorstel van het bestuur, worden gewijzigd bij besluit van Provinciale Staten van de deelnemers.

  • 2.

    Indien Provinciale Staten van de deelnemers deze regeling op eigen initiatief wensen te wijzigen, wordt het bestuur in staat gesteld zijn opvatting daaromtrent naar voren te brengen. De opvatting van het bestuur wordt vermeld in het statenvoorstel tot wijziging van deze regeling.

Artikel 21. Toetreding

Toetreding tot deze regeling kan geschieden bij een daartoe strekkend besluit van Provinciale Staten van de deelnemers op basis van een verzoek van Provinciale Staten of de raad van de toe te treden provincie of gemeente.

Artikel 22. Uittreding

  • 1.

    Provinciale Staten van de deelnemers kunnen besluiten tot uittreding.

  • 2.

    Een besluit tot uittreding als bedoeld in het eerste lid treedt een jaar later in werking. Op dat moment komt deze regeling te vervallen.

  • 3.

    Het bestuur regelt de gevolgen van een besluit tot uittreding en stelt daarbij de verplichtingen van de uittredende deelnemer vast.

Artikel 23. Opheffing

Deze regeling kan worden opgeheven bij besluit van Provinciale Staten van de deelnemers. In dat geval is het bestuur belast met de liquidatie van het gemeenschappelijk orgaan.

 

Paragraaf 10: Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 24. Evaluatie

  • 1.

    Deze regeling wordt periodiek geëvalueerd.

    • a.

      Het bestuur voert iedere Statenperiode een tevredenheidsenquête naar deze regeling uit bij de Provinciale Staten van de deelnemers.

    • b.

      Iedere zes jaar is één van de Provinciale Staten van de deelnemers verantwoordelijk voor een evaluatie naar het functioneren van deze regeling in die periode.

Artikel 25. Citeertitel

Deze regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en wordt aangehaald als: Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Oost-Nederland.

Zwolle,

Provinciale Staten voornoemd,

voorzitter,

griffier,

Naar boven