Provinciaal blad van Gelderland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2023, 8619 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gelderland | Provinciaal blad 2023, 8619 | beleidsregel |
Wijzigingsbesluit van het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2023
Provinciale Staten van Gelderland
Gelezen het voorstel van 7 juni 2023 over het wijzigen van een aantal verordeningen van in verband met de inwerkingtreding van de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur;
Gelet op artikel 15, derde lid, 16, 40c, tweede lid, 68, tweede lid, 81, 84, 85, 86, 105, 143, 152, van de Provinciewet;
het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2023 als volgt te wijzigen:
Er wordt een bijlage bij het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2023 ingevoegd, luidende:
Bijlage 1 – Geheimhouding van informatie
Leden van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten krijgen in hun werk te maken met geheimhouding van informatie. Hoe zij met geheime informatie moeten omgaan, staat in de geheimhoudingsregeling van de Provinciewet (Hoofdstuk VA). Deze bijlage geeft een beknopt overzicht van de hoofdlijnen van deze regeling.
De geheimhoudingsregeling uit de Provinciewet is gericht op bestuursorganen. Fractievolgers, fractiemedewerkers en ambtenaren kunnen echter vanwege hun functie ook te maken krijgen met informatie waarop geheimhouding rust. Fractievolgers, fractiemedewerkers en ambtenaren zijn op grond van de Algemene wet bestuursrecht en het Wetboek van Strafrecht ook verplicht om die geheimhouding in acht te nemen.
Informatie kan schriftelijk of mondeling van aard zijn. Eerst worden de belangrijkste regels over schriftelijke informatie besproken. Daarna volgen de regels over geheimhouding van mondelinge informatie.
Schriftelijke geheime informatie
Wie kan geheimhouding opleggen?
Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten, de commissaris van de Koning en een commissie in de zin van de Provinciewet kunnen geheimhouding opleggen. Dit mogen zij alleen op grond van een belang dat staat beschreven in artikel 5.1, eerste of tweede lid van de Wet open overheid. Op schriftelijke informatie rust niet van rechtswege geheimhouding: dit moet altijd expliciet worden opgelegd door een van de genoemde bestuursorganen onder verwijzing naar het desbetreffende belang en naar de artikelen van de Provinciewet en de Wet open overheid.
Voor schriftelijke stukken die voor, tijdens of na een besloten vergadering worden overlegd, moet een apart besluit tot geheimhouding worden genomen.
Wie mag geheime schriftelijke informatie verstrekken?
De hoofdregel is: het orgaan dat de geheimhouding oplegt (PS, GS, cvdK of een commissie) is als enige bevoegd om die geheime informatie met andere bestuursorganen en de rekenkamer te delen. Daarbij moet altijd worden vermeld dat op de informatie geheimhouding rust. Het ontvangende orgaan mag deze informatie niet verder delen met anderen.
Op deze hoofdregel bestaat één uitzondering: als schriftelijke informatie onder geheimhouding met PS is gedeeld, mogen daarna alleen de Staten deze informatie nog met anderen delen. Het orgaan dat geheimhouding had opgelegd, blijft wel bevoegd de geheime informatie verder te bespreken en te behandelen met de partijen met wie de informatie al was gedeeld voordat de informatie aan de Staten werd verstrekt.
Het is niet mogelijk voor GS, de cvdK of een commissie om geheime schriftelijke informatie aan één of enkele Statenleden te verstrekken. Er bestaat alleen de mogelijkheid om geheime schriftelijke informatie met de Staten als geheel te delen. In het geval dat informatie onder geheimhouding wordt verstrekt aan een commissie waarin enkele leden van de Staten zitting hebben, moet deze informatie dan ook aan de Staten als geheel worden verstrekt.
Wie mag geheime schriftelijke informatie weer opheffen?
De hoofdregel is: geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd deze weer heeft opgeheven. Op deze hoofdregel bestaan twee uitzonderingen:
Als geen Woo -grond aanwezig is
Soms is er een situatie waarin GS schriftelijke informatie willen delen met PS of een commissie, waarvan zij vinden dat deze informatie (tijdelijk) binnenskamers moet blijven maar waarvoor zij artikel 5.1 Woo niet kunnen inroepen. GS brengen dan de informatie vertrouwelijk ter kennis van de Staten. Hier wordt bewust gesproken van vertrouwelijke informatie, omdat de wet alleen spreekt van openbare of geheime informatie.
In dit geval kunnen GS hooguit een beroep doen op de bereidheid om de informatie niet naar buiten te brengen. De afweging om de informatie al dan niet in de openbaarheid te brengen, ligt dan bij het Statenlid. Hij of zij is hierop door GS niet aanspreekbaar. Het is aan GS om een inschatting te maken van het risico dat de informatie toch niet binnenskamers blijft en van de gevolgen die dit kan hebben.
Onder mondelinge geheime informatie (waar dus geen geschrift aan te pas komt) valt informatie die in een besloten vergadering wordt behandeld (artikel 23 Provinciewet). Onder dit artikel vallen besloten Statenvergaderingen en besloten vergaderingen van commissies die door PS zijn ingesteld. In artikel 23 is bepaald dat de informatie die in een besloten vergadering ter kennis van de aanwezigen komt geheim is, tenzij de commissie of de Staten anders beslissen. De geheimhoudingsplicht voor mondelinge informatie geldt dus van rechtswege.
Zowel tijdens de vergadering als op een later moment kunnen de Staten of de commissie besluiten tot opheffing van de geheimhouding van mondelinge informatie die in een besloten vergadering ter kennis van de aanwezigen is gekomen. Als wordt besloten tot opheffing van de geheimhouding, worden de verslaglegging en de besluitenlijst op de gebruikelijke wijze openbaar gemaakt.
Op het moment dat door de commissaris van de Koning of (leden van) het college van Gedeputeerde Staten bepaalde zaken in beslotenheid worden besproken, komt de mondelinge informatie waarop van rechtswege geheimhouding ligt, ter kennis van de aanwezigen. Deze geheime informatie is dan dus niet aan de Staten verstrekt, waardoor de geheime informatie ook niet aan de gehele Staten hoeft te worden verstrekt.
Uiteraard kunnen zich nog steeds situaties voordoen waarin bijvoorbeeld de commissaris van de Koning vertrouwelijke informatie wil bespreken met enkele leden van de Staten. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het presidium.
Schending geheimhoudingsplicht door Statenleden
Als een Statenlid of een commissielid in strijd handelt met zijn geheimhoudingsplicht, dan kan deze persoon ten hoogste drie maanden worden uitgesloten van het ontvangen van alle geheime informatie. Dit besluit staat los van eventuele strafbaarheid op grond van artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht.
de Gedragscode integriteit Statenleden en fractievolgers 2023 als volgt te wijzigen:
De tekst van de toelichting bij de Gedragscode integriteit Statenleden en fractievolgers 2023 behorende Stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers provincie Gelderland 2023 onder “Mogelijkheid om geheimhouding op te leggen” wordt als volgt gewijzigd:
wordt de vergadering in openbaarheid gehouden of (deels) besloten? Uiteraard beslissen Provinciale Staten dit uiteindelijk zelf op grond van artikel 23 Provinciewet, maar de commissaris van de Koning kan op basis van zijn consultatie er voor kiezen om de vergadering in beslotenheid van start te laten gaan;
de Gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden Gelderland 2023 als volgt te wijzigen:
De tekst van de toelichting bij de Gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden Gelderland 2023 behorende Stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers provincie Gelderland 2023 onder “Mogelijkheid om geheimhouding op te leggen” wordt als volgt gewijzigd:
wordt de vergadering in openbaarheid gehouden of (deels) besloten? Uiteraard beslissen Provinciale Staten dit uiteindelijk zelf op grond van artikel 23 Provinciewet, maar de commissaris van de Koning kan op basis van zijn consultatie er voor kiezen om de vergadering in beslotenheid van start te laten gaan;
de Verordening bijstand en fractieondersteuning 2023 als volgt te wijzigen:
De toelichting bij artikel 8 en 9 komt te luiden:
Artikel 8 en 9 De provincie keert ieder jaar een bedrag uit aan fracties en groepen als tegemoetkoming om in hun ondersteuning te voorzien. Fracties zijn vrij in de keuze van de personen die de fracties ondersteunen. De fractievergoeding bestaat uit een vast deel per fractie en een variabel deel per statenzetel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen door een fractie-assistent. Het variabele deel is gekoppeld aan een bedrag per statenzetel. Mochten één of meer Statenleden zich afsplitsen van een fractie en een groep vormen, dan behoudt de oorspronkelijke fractie het vaste deel van de fractievergoeding. Alleen het variabele deel van de fractievergoeding wordt verdeeld. Hiermee wordt enige mate in de continuïteit van het werkgeverschap door fracties gegarandeerd.
Artikel 12 komt als volgt te luiden:
Het stichtingsbestuur zendt de jaarrekening met de schriftelijke verklaring uiterlijk voor 1 april naar Provinciale Staten. De stichting geeft desgewenst alle inlichtingen en toegang tot de bescheiden aan de Griffier der Staten, of een door haar aangewezen persoon, voor zover noodzakelijk voor de vaststelling van de aan de stichting te verlenen subsidie, of de vaststelling van de hoogte van de reserve als bedoeld in artikel 13.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-8619.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.