Wijzigingsbesluit van het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2023

Provinciale Staten van Gelderland

Gelezen het voorstel van 7 juni 2023 over het wijzigen van een aantal verordeningen van in verband met de inwerkingtreding van de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur;

 

Gelet op artikel 15, derde lid, 16, 40c, tweede lid, 68, tweede lid, 81, 84, 85, 86, 105, 143, 152, van de Provinciewet;

 

Besluiten

 

  • I.

    het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2023 als volgt te wijzigen:

    • A.

      Artikel 7, derde lid, vervalt.

    • B.

      In artikel 13, tweede lid, wordt “artikel 25 Provinciewet” vervangen door: artikel 84 Provinciewet.

    • C.

      In artikel 26, zevende lid, wordt “stemming” vervangen door: beraadslaging en stemming.

    • D.

      Artikel 28, vierde lid wordt vervolgd met de zin: Provinciale Staten kunnen op voorstel van de voorzitter beslissen dat bepaalde stemmingen worden samengevat op één stembriefje.

    • E.

      In artikel 31, tweede lid, wordt “stemming” vervangen door: beraadslaging en stemming.

    • F.

      In artikel 43 wordt “artikel 25, vierde lid, van de Provinciewet” vervangen door: artikel 86, vierde lid van de Provinciewet.

    • G.

      In artikel 52, tweede lid, wordt “artikel 25 Provinciewet” vervangen door: artikel 84 Provinciewet.

    • H.

      De toelichting bij hoofdstuk 7 komt te vervallen.

    • I.

      Er wordt een bijlage bij het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2023 ingevoegd, luidende:

       

      Bijlage 1 – Geheimhouding van informatie

       

      Leden van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten krijgen in hun werk te maken met geheimhouding van informatie. Hoe zij met geheime informatie moeten omgaan, staat in de geheimhoudingsregeling van de Provinciewet (Hoofdstuk VA). Deze bijlage geeft een beknopt overzicht van de hoofdlijnen van deze regeling.

       

      De geheimhoudingsregeling uit de Provinciewet is gericht op bestuursorganen. Fractievolgers, fractiemedewerkers en ambtenaren kunnen echter vanwege hun functie ook te maken krijgen met informatie waarop geheimhouding rust. Fractievolgers, fractiemedewerkers en ambtenaren zijn op grond van de Algemene wet bestuursrecht en het Wetboek van Strafrecht ook verplicht om die geheimhouding in acht te nemen.

       

      Informatie kan schriftelijk of mondeling van aard zijn. Eerst worden de belangrijkste regels over schriftelijke informatie besproken. Daarna volgen de regels over geheimhouding van mondelinge informatie.

       

      Schriftelijke geheime informatie

       

      Wie kan geheimhouding opleggen?

       

      Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten, de commissaris van de Koning en een commissie in de zin van de Provinciewet kunnen geheimhouding opleggen. Dit mogen zij alleen op grond van een belang dat staat beschreven in artikel 5.1, eerste of tweede lid van de Wet open overheid. Op schriftelijke informatie rust niet van rechtswege geheimhouding: dit moet altijd expliciet worden opgelegd door een van de genoemde bestuursorganen onder verwijzing naar het desbetreffende belang en naar de artikelen van de Provinciewet en de Wet open overheid.

       

      Voor schriftelijke stukken die voor, tijdens of na een besloten vergadering worden overlegd, moet een apart besluit tot geheimhouding worden genomen.

       

      Wie mag geheime schriftelijke informatie verstrekken?

       

      De hoofdregel is: het orgaan dat de geheimhouding oplegt (PS, GS, cvdK of een commissie) is als enige bevoegd om die geheime informatie met andere bestuursorganen en de rekenkamer te delen. Daarbij moet altijd worden vermeld dat op de informatie geheimhouding rust. Het ontvangende orgaan mag deze informatie niet verder delen met anderen.

       

      Op deze hoofdregel bestaat één uitzondering: als schriftelijke informatie onder geheimhouding met PS is gedeeld, mogen daarna alleen de Staten deze informatie nog met anderen delen. Het orgaan dat geheimhouding had opgelegd, blijft wel bevoegd de geheime informatie verder te bespreken en te behandelen met de partijen met wie de informatie al was gedeeld voordat de informatie aan de Staten werd verstrekt.

       

      Het is niet mogelijk voor GS, de cvdK of een commissie om geheime schriftelijke informatie aan één of enkele Statenleden te verstrekken. Er bestaat alleen de mogelijkheid om geheime schriftelijke informatie met de Staten als geheel te delen. In het geval dat informatie onder geheimhouding wordt verstrekt aan een commissie waarin enkele leden van de Staten zitting hebben, moet deze informatie dan ook aan de Staten als geheel worden verstrekt.

       

      Wie mag geheime schriftelijke informatie weer opheffen?

       

      De hoofdregel is: geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd deze weer heeft opgeheven. Op deze hoofdregel bestaan twee uitzonderingen:

       

      • 1.

        Als informatie onder geheimhouding met de Staten is gedeeld, dan zijn de Staten als enige bevoegd om de geheimhouding op te heffen.

      • 2.

        Als geheimhouding is opgelegd door een commissie, dan kan de geheimhouding niet alleen worden opgeheven door de commissie die de geheimhouding heeft opgelegd, maar ook door het orgaan dat die commissie heeft ingesteld.

    • Als geen Woo -grond aanwezig is

       

      Soms is er een situatie waarin GS schriftelijke informatie willen delen met PS of een commissie, waarvan zij vinden dat deze informatie (tijdelijk) binnenskamers moet blijven maar waarvoor zij artikel 5.1 Woo niet kunnen inroepen. GS brengen dan de informatie vertrouwelijk ter kennis van de Staten. Hier wordt bewust gesproken van vertrouwelijke informatie, omdat de wet alleen spreekt van openbare of geheime informatie.

       

      In dit geval kunnen GS hooguit een beroep doen op de bereidheid om de informatie niet naar buiten te brengen. De afweging om de informatie al dan niet in de openbaarheid te brengen, ligt dan bij het Statenlid. Hij of zij is hierop door GS niet aanspreekbaar. Het is aan GS om een inschatting te maken van het risico dat de informatie toch niet binnenskamers blijft en van de gevolgen die dit kan hebben.

       

      Mondelinge geheime informatie

       

      Onder mondelinge geheime informatie (waar dus geen geschrift aan te pas komt) valt informatie die in een besloten vergadering wordt behandeld (artikel 23 Provinciewet). Onder dit artikel vallen besloten Statenvergaderingen en besloten vergaderingen van commissies die door PS zijn ingesteld. In artikel 23 is bepaald dat de informatie die in een besloten vergadering ter kennis van de aanwezigen komt geheim is, tenzij de commissie of de Staten anders beslissen. De geheimhoudingsplicht voor mondelinge informatie geldt dus van rechtswege.

       

      Zowel tijdens de vergadering als op een later moment kunnen de Staten of de commissie besluiten tot opheffing van de geheimhouding van mondelinge informatie die in een besloten vergadering ter kennis van de aanwezigen is gekomen. Als wordt besloten tot opheffing van de geheimhouding, worden de verslaglegging en de besluitenlijst op de gebruikelijke wijze openbaar gemaakt.

       

      Uitzonderingssituatie

       

      Op het moment dat door de commissaris van de Koning of (leden van) het college van Gedeputeerde Staten bepaalde zaken in beslotenheid worden besproken, komt de mondelinge informatie waarop van rechtswege geheimhouding ligt, ter kennis van de aanwezigen. Deze geheime informatie is dan dus niet aan de Staten verstrekt, waardoor de geheime informatie ook niet aan de gehele Staten hoeft te worden verstrekt.

       

      Uiteraard kunnen zich nog steeds situaties voordoen waarin bijvoorbeeld de commissaris van de Koning vertrouwelijke informatie wil bespreken met enkele leden van de Staten. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het presidium.

       

      Schending geheimhoudingsplicht door Statenleden

      Als een Statenlid of een commissielid in strijd handelt met zijn geheimhoudingsplicht, dan kan deze persoon ten hoogste drie maanden worden uitgesloten van het ontvangen van alle geheime informatie. Dit besluit staat los van eventuele strafbaarheid op grond van artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht.

  • II.

    de Gedragscode integriteit Statenleden en fractievolgers 2023 als volgt te wijzigen:

    • A.

      Artikel 1.1 komt te luiden:

       

      De gedragscode geldt voor de statenleden en fractievolgers, maar richt zich ook tot Provinciale Staten. Onder Statenleden worden tevens fractievolgers, als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2023 verstaan.

    • B.

      In artikel 2 Voorkomen van belangenverstrengeling vervalt de tekst met de kop “Toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot stemonthouding”.

    • C.

      In artikel 3 Informatie komt het derde gedachtestreepje te luiden:

       

      Ook Provinciale Staten, dan wel een commissie kunnen geheimhouding opleggen (artikel 23 en hoofdstuk VA Provinciewet).

    • D.

      De tekst van de toelichting bij de Gedragscode integriteit Statenleden en fractievolgers 2023 behorende Stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers provincie Gelderland 2023 onder “Mogelijkheid om geheimhouding op te leggen” wordt als volgt gewijzigd:

      • 1.

        De eerste volzin komt te luiden:

         

        Hierbij wordt wellicht ten overvloede gewezen op hoofdstuk VA Provinciewet waarin de commissaris van de Koning de mogelijkheid heeft om geheimhouding op te leggen op stukken die hij aan de Provinciale Staten overlegt.

      • 2.

        Onderdeel a komt te luiden:

        • a.

          wordt de vergadering in openbaarheid gehouden of (deels) besloten? Uiteraard beslissen Provinciale Staten dit uiteindelijk zelf op grond van artikel 23 Provinciewet, maar de commissaris van de Koning kan op basis van zijn consultatie er voor kiezen om de vergadering in beslotenheid van start te laten gaan;

      • 3.

        Onderdeel b komt te luiden:

        • b.

          de geheimhoudingsplicht op de onderzoeksrapportage duurt voort totdat Provinciale Staten haar opheffen. Op basis van de consultatie van het presidium kan een voorstel worden geformuleerd;

  • III.

    de Gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden Gelderland 2023 als volgt te wijzigen:

    • A.

      In artikel 2 Voorkomen van belangenverstrengeling vervalt de tekst met de kop “Toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot stemonthouding”.

    • B.

      In artikel 3 Informatie komt het derde gedachtestreepje te luiden:

       

      Ook Provinciale Staten dan wel een commissie kunnen geheimhouding opleggen (artikelen 23 en hoofdstuk VA Provinciewet).

    • C.

      De tekst van de toelichting bij de Gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden Gelderland 2023 behorende Stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers provincie Gelderland 2023 onder “Mogelijkheid om geheimhouding op te leggen” wordt als volgt gewijzigd:

      • 1.

        De eerste volzin komt te luiden:

         

        Hierbij wordt wellicht ten overvloede gewezen op hoofdstuk VA Provinciewet waarin de commissaris van de Koning de mogelijkheid heeft om geheimhouding op te leggen op stukken die hij aan de Provinciale Staten overlegt.

      • 2.

        Onderdeel a komt te luiden:

        • a.

          wordt de vergadering in openbaarheid gehouden of (deels) besloten? Uiteraard beslissen Provinciale Staten dit uiteindelijk zelf op grond van artikel 23 Provinciewet, maar de commissaris van de Koning kan op basis van zijn consultatie er voor kiezen om de vergadering in beslotenheid van start te laten gaan;

      • 3.

        Onderdeel b komt te luiden:

        • b.

          de geheimhoudingsplicht op de onderzoeksrapportage duurt voort totdat Provinciale Staten haar opheffen. Op basis van de consultatie van het presidium kan een voorstel worden geformuleerd;

  • IV.

    de Verordening bijstand en fractieondersteuning 2023 als volgt te wijzigen:

    • A.

      Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

      • 1.

        Het eerste lid, vijfde lid, en zesde lid vervallen.

      • 2.

        Het tweede tot en met vierde lid worden vernummerd tot eerste tot en met derde lid.

      • 3.

        Artikel 8, derde lid, komt te luiden:

        De vaste uitkering bedraagt in het jaar 2023 € 52.506. De variabele uitkering bedraagt in het jaar 2023 € 2.702. Beide bedragen worden ieder jaar geïndexeerd met de inflatiecorrectie.

    • B.

      De toelichting bij artikel 8 en 9 komt te luiden:

       

      Artikel 8 en 9 De provincie keert ieder jaar een bedrag uit aan fracties en groepen als tegemoetkoming om in hun ondersteuning te voorzien. Fracties zijn vrij in de keuze van de personen die de fracties ondersteunen. De fractievergoeding bestaat uit een vast deel per fractie en een variabel deel per statenzetel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen door een fractie-assistent. Het variabele deel is gekoppeld aan een bedrag per statenzetel. Mochten één of meer Statenleden zich afsplitsen van een fractie en een groep vormen, dan behoudt de oorspronkelijke fractie het vaste deel van de fractievergoeding. Alleen het variabele deel van de fractievergoeding wordt verdeeld. Hiermee wordt enige mate in de continuïteit van het werkgeverschap door fracties gegarandeerd.

    • C.

      Artikel 12 komt als volgt te luiden:

      • 1.

        Het stichtingsbestuur geeft ieder jaar aan een accountant die lid is van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants opdracht om de jaarrekening samen te stellen.

      • 2.

        Het bestuur van de stichting stelt een verklaring op, waarin zij verklaart dat de uitgaven die ten laste van de subsidie van de Provincie zijn gebracht rechtmatig zijn en dat de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de grootte en de samenstelling van het vermogen van de stichting.

      • 3.

        Het stichtingsbestuur zendt de jaarrekening met de schriftelijke verklaring uiterlijk voor 1 april naar Provinciale Staten. De stichting geeft desgewenst alle inlichtingen en toegang tot de bescheiden aan de Griffier der Staten, of een door haar aangewezen persoon, voor zover noodzakelijk voor de vaststelling van de aan de stichting te verlenen subsidie, of de vaststelling van de hoogte van de reserve als bedoeld in artikel 13.

      • 4.

        Provinciale Staten stellen na ontvangst van de in het derde lid genoemde stukken de fractievergoeding, de wijziging van de reserve en de resterende reserve vast.

  • V.

    de Verordening klankbordgesprekken commissaris van de Koning en Provinciale Staten 2023 als volgt te wijzigen:

     

    In artikel 6, eerste lid, wordt “artikel 91 Provinciewet” vervangen door: artikel 23 en 84 Provinciewet.

  • VI.

    De Verordening werkgeverscommissie Statengriffie Gelderland 2020 als volgt te wijzigen:

     

    In artikel 7, eerste lid, wordt “artikel 5.1, eerste lid, onder f van de Wet open overheid” vervangen door: artikel 5.1, tweede lid, onder e van de Wet open overheid.

  • VII.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van publicatie van het Provinciaal Blad waarin zij is geplaatst en werkt terug tot 1 april 2023.

Provinciale Staten van Gelderland

voorzitter

griffier

Naar boven