Subsidieregeling Fietsagenda 2023-2026

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

gelet op de artikelen 3, derde lid, en 4 van de Algemene subsidieverordening Drenthe 2023;

 

overwegende dat de provincie de ambitie heeft om het fietsnetwerk in Drenthe met het oog op verkeersveiligheid en bereikbaarheid te optimaliseren;

 

BESLUITEN:

 

de Subsidieregeling Fietsagenda 2023-2026 vast te stellen.

 

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

 

drs. J. Klijnsma, voorzitter

W.F. Brenkman MSc, secretaris

 

Assen, 4 juli 2023

Kenmerk 5.8/2023000933

 

Uitgegeven: 6 juli 2023

 

Subsidieregeling Fietsagenda 2023-2026

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

Asv: Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023;

SPV 2022-2026: Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe 2022-2026;

utilitair hoofdfietsnetwerk: fietsroutes die kernen, dorpen, steden en belangrijke voorzieningen met elkaar verbinden en die voornamelijk zijn gericht op de functie woon-werk- en schoolverkeer die zijn geïdentificeerd in het rapport ‘Actualisatie en herijking Drents Fietsnetwerk 2021’ of in gemeentelijke fietsplannen.

Artikel 2 Doel

 

De subsidie heeft tot doel het fietsnetwerk in Drenthe te optimaliseren met het oog op verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

 

Subsidie kan worden verstrekt voor:

  • a.

    maatregelen ter bevordering van een veilige fietsinfrastructuur in het kader van het SPV 2022-2026, bestaande uit ten minste een van de volgende onderdelen:

    • 1º. het aanbrengen van kant- en asmarkering op fietspaden;

    • 2º. het saneren van onnodig geplaatste paaltjes en verticale elementen op of vlak naast fietspaden of, wanneer dit niet mogelijk is, het aanbrengen van attentieverhogende markeringen;

    • 3º. het uitvoeren van gesloten verharding van fietsstroken en –paden;

    • 4º. de aanleg van een verkeersveilige fietsoversteekplaats;

    • 5º. het verbreden van fietspaden;

    • 6º. de aanleg van een vrijliggend fiets- en bromfietspad op 50- en 80 km/h-wegen;

  • b.

    de optimalisering van het utilitair hoofdfietsnetwerk, bestaande uit ten minste een van de volgende onderdelen:

    • 1º. de aanleg van een vrijliggend fietspad voor zover dit deel uitmaakt van het utilitair hoofdfietsnetwerk;

    • 2º. de verbreding van een vrijliggend fietspad voor zover dit deel uitmaakt van het utilitair hoofdfietsnetwerk, waarbij voor een eenrichtingenfietspad een verbreding naar minimaal 2,5 meter en voor een tweerichtingenfietspad een verbreding naar minimaal 3 meter wordt beoogd;

    • 3º. veiligheidsmaatregelen voor oversteken en kruispunten voor zover deze deel uitmaken van het utilitair hoofdfietsnetwerk.

Artikel 4 Doelgroep

 

Subsidie kan worden verstrekt aan een Drentse gemeente.

Artikel 5 Aanvraag

 

Een aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk en ondertekend ingediend met behulp van het elektronisch beschikbaar gestelde aanvraagformulier Subsidieregeling Fietsagenda 2023-2026 en de daarop aangegeven bescheiden.

Artikel 6 Weigeringsgrond

 

In aanvulling op de weigeringsgronden van de Asv wordt de subsidie geweigerd, indien de aanvrager al twee keer datzelfde kalenderjaar subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling, voor zover de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b.

Artikel 7 Toetsingscriteria

 

Om voor subsidie in aanmerking te komen moet voldaan worden aan de volgende criteria:

  • a.

    de aanvrager beschikt over een Strategisch Plan Verkeersveiligheid;

  • b.

    de aanvrager beschikt over een voorlopig ontwerp waaruit de aard, omvang en realisatietijd van het project blijken;

  • c.

    indien de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a, wordt het project binnen twee jaren vanaf de datum van subsidieverstrekking gerealiseerd;

  • d.

    indien de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b:

    • 1º. hebben de activiteiten betrekking op het utilitair hoofdfietsnetwerk;

    • 2º. wordt het project uiterlijk in het jaar na subsidieverstrekking aanbesteed;

    • 3º. wordt het project uiterlijk drie jaar na subsidieverstrekking gerealiseerd.

Artikel 8 Subsidieverplichtingen

 

Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    indien de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a, wordt het project binnen twee jaren vanaf de datum van subsidieverstrekking gerealiseerd;

  • b.

    indien de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b:

    • 1º. wordt het project uiterlijk in het jaar na subsidieverstrekking aanbesteed;

    • 2º. wordt het project uiterlijk drie jaar na subsidieverstrekking gerealiseerd.

Artikel 9 Subsidiabele kosten

 

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    de kosten verbonden aan de noodzakelijke verwerving van een onroerende zaak;

  • b.

    vergunningen en leges;

  • c.

    materiaalkosten;

  • d.

    de kosten van de aanleg, bouw, wijziging of inrichting van infrastructuur;

  • e.

    de kosten van bijkomende voorzieningen die nodig zijn om de betrokken infrastructuur na voltooiing haar functie te kunnen laten vervullen.

Artikel 10 Subsidiehoogte

 

  • 1.

    De subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a, bedraagt maximaal 70% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 200.000,-- per aanvraag.

  • 2.

    De subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b, bedraagt maximaal 40% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 250.000,-- per aanvraag.

  • 3.

    Indien subsidie wordt aangevraagd voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b, wordt de subsidiehoogte van maximaal 40% berekend over de totale subsidiabele kosten na aftrek van subsidiebedragen die zijn begroot of verstrekt door de provincie Drenthe of andere overheden.

Artikel 11 Verdeelsystematiek

  • 1.

    Het voor subsidie beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag en tijdstip zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 12 Subsidieplafond

 

  • 1.

    Voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder a, bedraagt het subsidieplafond voor de looptijd van de regeling € 5.000.000,--, waarbij per gemeente de volgende deelplafonds gelden:

Aa en Hunze: € 392.500,--

Assen: € 395.500,--

Borger-Odoorn: € 399.500,--

Coevorden: € 491.500,--

De Wolden: € 346.500,--

Emmen: € 837.500,--

Hoogeveen: € 380.000,--

Meppel: € 215.000,--

Midden-Drenthe: € 504.500,--

Noordenveld: € 343.500,--

Tynaarlo: € 317.500,--

Westerveld: € 376.500,--

 

  • 2.

    Voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, onder b, bedraagt het subsidieplafond voor de looptijd van de regeling € 2.500.000,--.

Artikel 13 Inwerkingtreding en horizonbepaling

 

Deze regeling treedt in werking met ingang van 15 juli 2023 en vervalt met ingang van 1 januari 2027.

Artikel 14 Overgangsrecht

 

Deze regeling blijft van toepassing op subsidies die voor 1 januari 2027 zijn aangevraagd op grond van deze regeling.

Artikel 15 Citeertitel

 

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Fietsagenda 2023-2026.

 

 

Toelichting

 

Algemeen

De fiets draagt bij aan diverse maatschappelijke opgaven en is daarmee een onmisbaar onderdeel van het integrale vervoersysteem. Inzetten op de fiets biedt kansen. Zo is de fiets een gezond en duurzaam alternatief voor de auto, leidt de fiets als vervoermiddel tot minder uitstoot (stikstofopgave) en minder drukte in (binnen)steden en is de fiets een laagdrempelig, voordelig en praktisch vervoermiddel. Bovendien draagt de fiets bij aan de bereikbaarheid van centrumgebieden en nieuwe woonwijken (woonopgave) en is de fiets, in combinatie met het OV, in grote delen van Drenthe een goed alternatief voor de auto. Voor een fietsprovincie als Drenthe is de fiets ook nog eens goed voor de regionale economie.

Toch is de noodzaak om te investeren in de fiets onverminderd groot. Zo blijft het aantal ongevallen met fietsers in Drenthe hoog en stappen nog te weinig inwoners op de fiets. Daarom hebben Provinciale Staten op 28 september 2022 de Fietsagenda vastgesteld, als één van de vier uitvoeringsagenda's van het Mobiliteitsprogramma 2021-2030. De Fietsagenda is opgesplitst naar de volgende onderdelen:

- Doorfietsroutes in en naar de steden

- Lokale aanpak verkeersveiligheid (SPV) fiets

- Ontbrekende schakels in het hoofdfietsnetwerk

- Gebiedsgerichte maatwerkplannen recreatieve fietsinfrastructuur

Met deze regeling geven wij invulling aan de onderdelen Lokale aanpak verkeersveiligheid fiets en Ontbrekende schakels in het hoofdfietsnetwerk. Het doel van de regeling is het optimaliseren van het fietsnetwerk van Drenthe met het oog op verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

 

Artikelgewijs

 

Artikel 12 Subsidieplafond

Lid 1

Voor activiteiten in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Drenthe 2023-2026 is voor de periode 2023-2026 een bedrag van € 5 miljoen beschikbaar. Dit bedrag wordt verdeeld over de twaalf gemeenten in Drenthe. Hiervoor is een verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van drie indicatoren: inwoners, kilometers weglengte (op basis van CBS-data, met peildatum 1 januari 2023) en grootte grondgebied van de gemeente (CBS-data, met peildatum 2022). Alle drie de indicatoren tellen voor een derde deel mee waarbij de plafondbedragen zijn afgerond op honderdtallen. Een gemeente kan voor projecten die voldoen aan het doel van de regeling subsidie aanvragen zolang het voor haar geldende subsidieplafond nog niet is bereikt.

 

Naar boven