Vierde wijziging van de Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

 

Overwegende dat:

 

 

zij bij besluit van 16 januari 2018, nummer 2175768 de ‘Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport’ hebben vastgesteld;

 

zij deze nadere regels bij besluiten van 15 september 2020, 8 maart 2022 en 28 juni 2022 hebben gewijzigd;

 

het wenselijk is een vierde wijziging van deze nadere regels vast te stellen in verband met het beschikbaar komen van aanvullende financiële middelen ten behoeve van het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer.

 

 

BESLUITEN:

de volgende ‘Vierde wijziging van de Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport’ vast te stellen:

Artikel 1. Wijziging nadere regels

De ‘Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport’ worden als volgt gewijzigd:

 

A. Artikel 1. Begripsomschrijvingen wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    De bij sub g gegeven omschrijving van het begrip leefbaarheid komt als volgt te luiden:

    • i.

      het beperken van hinder in relatie tot ruimtelijke beperkingen voor inwoners binnen de geluidscontour van 48 dB(A)Lden (zie bijlage kaart 1);

    • ii.

      beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer voor woningen in het gebied buiten de 40 Ke-contour en in het gebied op of binnen de 56 dB(A)Lden-contour van Lelystad Airport (zie bijlage kaart 2);

    • iii.

      het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer buiten de 56 dB(A)Lden-contour, mits gelegen binnen de bepaalde grens van het VFR-oefencircuit van Lelystad Airport (zie bijlage kaart 3 en kaart 4);

  • 2.

    De bij sub i gegeven omschrijving van het begrip ‘woning’ komt als volg te luiden:

  • een in het woningbestand van gemeente Lelystad opgenomen object, waarop één of meerdere bewoners staan ingeschreven;

  • 3.

    Toegevoegd wordt een nieuwe sub j en sub k die als volgt komen luiden:

    • j.

      Woning categorie 2: een woning in het gebied buiten de 40 Ke-contour en in het gebied op of binnen de 56 dB(A)Lden-contour van Lelystad Airport;

    • k.

      Woning categorie 3: een woning buiten de 56 dB(A)Lden-contour, mits gelegen in het beïnvloedingsgebied van het VFR-oefencircuit van Lelystad Airport;

  • 4.

    De bij sub j gegeven omschrijving van het begrip ‘Subsidie voor aanvullende geluidsisolatie’ komt te vervallen.

  • 5.

    Toegevoegd wordt een nieuwe sub l die als volgt komt te luiden:

    • l.

      Subsidie voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer: subsidie voor maatregelen voor woningen in het gebied buiten de 40 Ke-contour en in het gebied op of binnen de 56 dB(A)Lden-contour van Lelystad Airport en woningen buiten de 56 dB(A)Lden-contour in het beïnvloedingsgebied van het VFR-circuit van Lelystad.

  • 6.

    De bij sub k gegeven omschrijving van het begrip ‘Geluidsgevoelige ruimten van woningen’ komt te vervallen.

  • 7.

    Het huidige sub l wordt hernummerd tot m en komt als volgt te luiden.

    • m.

      Samenwerkingsovereenkomst: de per [datum later invoegen] tussen de provincie Flevoland, N.V. Luchthaven Lelystad en de gemeente Lelystad gesloten Samenwerkingsovereenkomst Luchthavenfonds.

B. Artikel 6. Subsidieplafond komt als volgt te luiden:

Het maximaal beschikbare bedrag voor deze nadere regels bedraagt € 1.525.000 waarvan:

  • a.

    € 150.000 beschikbaar is als deelplafond voor het project ‘duurzame waterketen’.

  • b.

    € 225.000 beschikbaar is als deelplafond voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer voor categorie 2 woningen.

  • c.

    € 500.000 beschikbaar is als deelplafond voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer voor categorie 3 woningen.

  • d.

    € 250.000 voor overige Initiatieven die de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming op en rondom Lelystad Airport bevorderen.

  • e.

    Voor 2023 en 2024 wordt in totaal een subsidieplafond van € 400.000 vastgesteld voor activiteiten die de biodiversiteit in het gebied op en rondom Lelystad Airport vergroten.

C. Artikel 7. Weigeringsgronden derde lid komt als volgt te luiden:

  • 3.

    Voor een subsidieaanvraag voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer gelden naast de in lid 1 genoemde weigeringsgrond, als weigeringsgronden dat:

    • a.

      de subsidie wordt geweigerd wanneer voor subsidiëring van het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer als reeds eerder een beroep is gedaan op deze regels;

    • b.

      Vaststaat dat woning onteigend maar nog bewoond is, dan wel de verwachting bestaat dat de woning binnen vijf jaar na de bekendmaking van de nadere regels zal worden of zijn onteigend of dat de bewoning om andere redenen binnen die termijn zal worden gestaakt;

    • c.

      Vaststaat dat de woning onbewoonbaar is verklaard, dan wel een procedure tot onbewoonbaarverklaring, bedoeld in hoofdstuk III, afdeling 3, van de Woningwet, aanhangig is gemaakt;

    • d.

      Vaststaat dat de woning niet voor permanente bewoning geschikt of bestemd is of daar niet voor wordt gebruikt;

    • e.

      Vaststaat dat de woning behoort tot de categorieën woonschepen of woonwagens.

D. Artikel 8. Algemene subsidiecriteria sub d komt als volgt te luiden:

  • d.

    Activiteiten op het gebied van leefbaarheid, met uitzondering maatregelen voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer, moeten vallen binnen de 48 dB(A)Lden contour.

E. De artikelen 8a Subsidiecriteria geluidsisolatie en 8b Bij de subsidieaanvraag geluidsisolatie in te dienen gegevens komen te vervallen.

 

F. Toegevoegd wordt een nieuw artikel 9 dat als volgt luidt:

 

Artikel 9. Subsidiecriteria biodiversiteit

  • 1.

    Indien een aanvraag wordt ingediend voor het treffen van maatregelen die de biodiversiteit in het gebied op en rondom Lelystad Airport vergroten wordt deze aanvraag altijd aangemerkt als een activiteit op het gebied van het thema Omgeving en geluid en moet in aanvulling op artikel 8 voldaan worden aan de volgende criteria:

    • a.

      Activiteiten moeten aansluiten bij de doelen van het Actieplan biodiversiteit van provincie Flevoland.

    • b.

      Activiteiten moeten aansluiten bij het Gebiedsplan biodiversiteit zuidoost Lelystad, als beschreven in het rapport van Altenburg en Wymenga, 2021.

    • c.

      Activiteiten moeten ecologisch passend zijn binnen het gebied.

    • d.

      Activiteiten moeten worden gerealiseerd in het doelgebied, dat ten oosten van de A6 ligt. Onder dit doelgebied vallen: Lelystad Airport, Lelystad Airport Businesspark, het grondgebied van de agrariërs behorende bij Stichting De Lelystadse Boer, het grondgebied van de WUR, de clusters agrarisch natuurbeheer Vogelweg en Zeeasterweg, de natuurgebieden van Flevolandschap (inclusief Afvalzorg) en de wegen en watergangen.

G. Toegevoegd wordt een nieuw artikel 10 dat als volgt luidt:

 

Artikel 10. Subsidiecriteria voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer

Indien een aanvraag wordt ingediend voor het treffen van maatregelen voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer wordt deze aanvraag altijd aangemerkt als een activiteit op het gebied van leefbaarheid en moet in aanvulling op artikel 8 tevens voldaan worden aan de volgende criteria:

  • a.

    De aanvrager is eigenaar van deze woning; of, in het geval van een huurder, deze een verklaring van geen bezwaar van de eigenaar van deze woning kan overleggen.

  • b.

    Deze woning valt in categorie 2 of categorie 3.

  • c.

    De aanvrager moet aangeven hoe de maatregelen een geluidsisolerende werking hebben in de woning of een structurele bijdrage leveren aan het verbeteren van de privacy ten opzichte van overvliegend vliegverkeer.

H. toegevoegd wordt een nieuw artikel 11 dat als volgt luidt:

 

Artikel 11. Bij de subsidieaanvraag voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer in te dienen gegevens

In aanvulling op de in te dienen gegevens op grond van artikel 13 (m.u.v. lid 2 en 3) van de ASF 2012 worden bij de aanvragen op grond van artikel 10 de volgende gegevens overlegd:

  • a.

    een kopie van de eigendomsakte van de woning;

  • b.

    een overzicht van de te treffen maatregelen;

  • c.

    offertes of andere bewijsstukken waaruit de kosten blijken voor de te treffen maatregelen;

  • d.

    een kopie van een bankafschrift of bankpas waaruit het bankrekeningnummer en de te naamstelling blijkt van de aanvrager.

I. De artikelen 9 tot en met 16 worden hernummerd tot de artikelen 12 tot en met 19

 

J. Het huidige Artikel 11 Hoogte van de subsidie dat na hernummering artikel 14 wordt, komt als volgt te luiden: wijzigen naar:

  • 1.

    De subsidie voor het treffen van maatregelen voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer bedraagt 100% van de daarmee gemoeide kosten met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 25.000 per woning.

  • 2.

    De subsidie voor de overige activiteiten bedraagt ten minste € 5.000 en ten hoogste € 150.000.

Artikel 13 lid 2 moet ook worden gewijzigd i.v.m. verwijzing naar 8a en 8b

Moet worden:

Lid 2 Bij een aanvraag op grond van artikel 10 en 11 geldt in aanvulling op de subsidieverplichtingen die zijn vermeld in deze subsidieregeling en in de ASF 2012 de verplichting voor de subsidieontvanger om:

  • a.

    Zelf advies in te winnen over de effectiviteit van de uit te voeren werkzaamheden;

  • b.

    Zelf de werkzaamheden uit te voeren of zelf een aannemer te selecteren om de werkzaamheden te laten uitvoeren;

  • c.

    De subsidieaanvraag niet later dan 31 maart 2025 in te dienen;

  • d.

    De werkzaamheden uiterlijk 30 september 2025 volledig te hebben afgerond;

  • e.

    Uiterlijk 31 oktober 2025 online te bevestigen dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd in overeenstemming met de aanvraag.

K. Het huidige artikel 16 “Contact voor de aanvraag’’ dat na hernummering Artikel 19 wordt komt als volgt te luiden:

De aanvrager is verplicht om vóór het indienen van een subsidieaanvraag contact op te nemen met de gebiedspartners via subsidieaanvragen@flevoland.nl om het projectidee met de gebiedspartners af te stemmen.

Artikel 2 Inwerkingtreding wijziging

Het besluit tot ‘vierde wijziging van de Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport’ treedt in werking een dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 27 juni 2023.

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

de secretaris,

de voorzitter,

Bijlage

 

Kaart 1

Geluidcontouren 70dB(A)Lden, 56 dB(A)Lden en 48 dB(A)Lden

 

Kaart 2

40 Ke-contour en 56 dB(A)Lden-contour

 

Kaart 3

Vliegpatronen VFR-oefencircuit

 

Kaart 4

Grens VFR-oefencircuit en 56 dB(A)Lden contour

 

Naar boven