Instructies van de directie bij het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2023, Overzicht interne ondermandaten en vertegenwoordiging in rechte

 

De directie van de provincie Drenthe;

 

gelet op de Provinciewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2023;

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    vast te stellen de Instructies van de directie bij het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2023, Overzicht interne ondermandaten en Vertegenwoordiging in rechte;

  • 2.

    per datum van inwerkingtreding van dit besluit, het besluit van 8 maart 2021, kenmerk BC/2021001160, Provinciaal Blad nummer 4841 van 22 juni 2021, in te trekken;

  • 3.

    dat dit besluit in werking treedt met ingang van 1 juli 2023.

 

De directie voornoemd,

 

W.F. Brenkman MSc

drs. M. van der Weij

 

Assen, 13 juni 2023

Kenmerk 2023000909

 

Uitgegeven: 29 juni 2023

 

 

Instructies van de directie bij het Organisatiebesluit provincie Drenthe 2023

 

1. ALGEMEEN

 

Vooraf

Overal waar in deze instructies termen staan als ‘hij’ of ‘zijn’ kan natuurlijk ook worden gelezen ‘zij’ of ‘haar’.

 

Ambtelijk mandaat

In het Organisatiebesluit is een ambtelijk mandaat opgenomen, waardoor Gedeputeerde Staten (GS) niet alle beslissingen zelf hoeven te nemen. Bepaalde, vooral routinematige besluiten kunnen worden genomen door gemandateerden. Dit ambtelijke mandaat heeft gevolgen voor de ondertekening van stukken. In deze Instructies wordt uitgelegd hoe en door wie stukken moeten worden ondertekend.

 

Begrenzing beslissingsbevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen

Het komt voor dat op zich routinematige besluiten grote financiële transacties tot gevolg hebben. De hoogte van de financiële transactie kan een reden zijn om besluitvorming hierover op een hoger hiërarchisch niveau te laten plaatsvinden. Daarom wordt op grond van artikel 14, lid 5, van het Organisatiebesluit het mandaat aan de themamanagers voor beslissingen die leiden tot een verplichting beperkt tot een maximum van € 1.000.000,-- per aangegane verplichting.

Dit betekent dat bij beslissingen die een bedrag van € 1.000.000,-- te boven gaan, de domeinmanager ondertekent.

 

Voor het uitzetten en aantrekken van gelden met inachtneming van de Nota financiering provincie Drenthe 2020 gelden andere bedragen (zie bijlage 1 Ondermandaten).

 

Subsidies

Alle subsidieaanvragen die niet onder een subsidieregeling vallen (incidentele subsidies) of subsidieaanvragen die politiek-bestuurlijk gevoelig liggen, worden aan GS ter besluitvorming voorgelegd. In gevallen waarin GS in vergadering al hebben ingestemd met de ontvanger, de periode, het bedrag en het doel van de subsidie, kan de verlening van de subsidie in mandaat door de themamanager Subsidies & Inkoop plaatsvinden. Het voorgaande geldt ook indien het subsidies betreft in het kader van samenwerking met andere partijen, waarbij de provincie Drenthe als penvoerder optreedt.1

 

2. CONCERNLIJN ONDERTEKENING STUKKEN

 

Aanhef, titel(s), initialen en achternaam van de ondertekenaar(s). De titels worden vermeld voor zover men die heeft. Ondertekening geschiedt dan als volgt:

 

Aanhef

Evt. titel(s)

Initialen

Achternaam

Evt. titel(s)

Toelichting

Er vindt geen aanduiding plaats van mevrouw of de heer.

Toelichting

Altijd vermelding van titel(s) als de desbetreffende persoon deze heeft.

 

Op deze plek komt de eventuele titel te staan als het gebruikelijk is de desbetreffende titel vóór de naam te plaatsen.

 

Bijvoorbeeld dr., drs., ir., mr.

(Rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat een persoon meerdere titels heeft.)

Toelichting

Alleen initialen gebruiken, met puntjes daartussen en dus bijvoorbeeld niet de voornaam volledig tussen haakjes erbij vermelden.

Toelichting

Als er een dubbele achternaam is (bijvoorbeeld na een huwelijk), wordt de volledige, dubbele achternaam vermeld voor zover de desbetreffende persoon die zelf hanteert.

Toelichting

Altijd vermelding van titel(s) als de desbetreffende persoon deze heeft.

 

Op deze plek komt de eventuele titel te staan als het gebruikelijk is de desbetreffende titel achter de naam te plaatsen.

 

Bijvoorbeeld BA, BSc, MA, MSc, bc.

(Rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat een persoon meerdere titels heeft.)

 

N.B.

Bij de adressering en de aanhef van een stuk (zoals een brief) wordt of worden, voor zover bekend, ook de eventuele titel(s) van de geadresseerde vermeld.

 

Ondertekening

Onderscheid kan worden gemaakt tussen de ondertekening van stukken die van GS uitgaan:

  • 1.

    op grond van beslissingen die door GS zelf zijn genomen of

  • 2.

    op grond van beslissingen die in mandaat zijn genomen.

 

Ad 1. Beslissingen door GS genomen

Volgens de Provinciewet moeten de stukken die van GS uitgaan op grond van beslissingen die door GS zelf zijn genomen (dus niet in mandaat), worden ondertekend door de CvdK als voorzitter van GS en altijd worden meeondertekend door de (plaatsvervangend) secretaris. De ondertekening van stukken die uitgaan van GS geschiedt dan als volgt:

  • 1.

    door de CvdK of bij zijn afwezigheid door een van de gedeputeerden in de hoedanigheid van voorzitter van GS en

  • 2.

    door de provinciesecretaris of bij zijn afwezigheid door de plaatsvervangend secretaris in de hoedanigheid van secretaris van GS.

 

Uitzondering

In de gevallen waarin de CvdK en de gedeputeerden niet in de gelegenheid zijn de uitgaande stukken te ondertekenen, heeft de CvdK op grond van artikel 20, lid 5, van het Organisatiebesluit de ondertekening opgedragen aan de (plaatsvervangend) secretaris. De secretaris tekent dan alleen.

Onder dergelijke stukken staat alleen de aanduiding ‘secretaris’ met de naam van de secretaris of zijn plaatsvervanger.

 

Ad 2. Beslissingen in mandaat genomen

De ondertekening van stukken die uitgaan van GS op grond van beslissingen die in mandaat zijn genomen, geschiedt als volgt

 

  • 1.

    Ondertekening door domeinmanager/themamanager of stafmanager

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

<handtekening bevoegd manager>

 

<naam manager,>

Functienaam domein-/thema-/stafmanager

<naam domein/thema/staf voluit>

 

  • 2.

    Ondertekening door de (algemeen) directeur

Als stukken ondertekend worden door de (algemeen) directeur geldt een soortgelijke opzet. De ondertekening ziet er dan als volgt uit:

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

<handtekening (algemeen) directeur>

 

<naam (algemeen) directeur,>

(algemeen) directeur

 

Ook bij vervanging van de (algemeen) directeur door een domeinmanager wordt onder het stuk het voorgaande vermeld. De domeinmanager zet dan op het stuk zijn handtekening bij de naam van de (algemeen) directeur, met daarbij de aanduiding ’b.a.’ (bij afwezigheid).

 

  • 3.

    Ondertekening door ambtelijk opdrachtnemer, niet zijnde themamanager of stafmanager

Ondertekening van stukken met betrekking tot ambtelijke opdrachten gebeurt namens GS, indien van toepassing, onder de naam van de desbetreffende ambtelijk opdrachtnemer, met vermelding van de naam van de ambtelijke opdracht (bijvoorbeeld programma, project). De ondertekening ziet er dan als volgt uit:

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

<handtekening ambtelijk opdrachtnemer>

 

<naam ambtelijk opdrachtnemer,>

<naam ambtelijke opdracht voluit (bij programma/project)>

 

  • 4.

    Ondertekening door specifiek gemandateerde medewerkers

Ook als een beslissing in ondermandaat is genomen door een gemandateerde medewerker in geval van een specifiek ondermandaat, wordt de naam van de bevoegde manager opgenomen. De medewerker zet dan bij de ondertekening zijn handtekening bij de naam van bijvoorbeeld de themamanager, met daarbij de aanduiding ‘i.o.’ (in opdracht). De ondertekening ziet er dan als volgt uit:

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

<handtekening medewerker met aanduiding ‘i.o.’>

 

<naam manager,>

Functienaam domein-/thema-/stafmanager

<naam domein/thema/staf voluit>

 

  • 5.

    Ondertekening bij afwezigheid

Het principe van de ondertekening bij afwezigheid verandert niet. Als de ondertekenaar afwezig is, tekent de daarvoor bevoegde vervangende functionaris de brief onder de naam van de afwezige functionaris. De vervangende functionaris zet dan bij de handtekening de aanduiding ‘b.a.’ (bij afwezigheid). De ondertekening ziet er dan als volgt uit:

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

 

<handtekening vervangende functionaris met aanduiding ‘b.a.’>

 

<naam en functie te vervangen functionaris voluit>

 

N.B.

Het gaat hierboven over stukken die van GS uitgaan. Het kan ook voorkomen dat stukken uitgaan vanuit een andere organisatie dan de provincie Drenthe (bijvoorbeeld het Overlegorgaan Nationaal Park Dwingelderveld), waarvan een medewerker van de provincie bijvoorbeeld uit hoofde van zijn functie secretaris is. In dat geval tekent de medewerker als secretaris van de andere organisatie (mee) als vertegenwoordiger van die organisatie en dus niet namens GS. De medewerker als secretaris van de andere organisatie doet dit op briefpapier van de desbetreffende organisatie, dus niet op briefpapier van de provincie Drenthe.

 

Bijlage 1  

 

Overzicht interne ondermandaten

 

Interne ondermandaten (1)

Thema

Functie

Bevoegdheden

Mandaatgever: Themamanager

 

 

Beheer Wegen & Vaarwegen

Projectingenieur geodesie en vastgoed

Voor zover deze betrekking hebben op het verrichten van (rechts)handelingen met betrekking tot roerende en onroerende zaken, zo nodig voor zover de verantwoordelijk budgethouder daarmee heeft ingestemd.

Beheer Wegen & Vaarwegen

Medewerker beleidstoepassingen

 

Medewerker projectondersteuning

 

Medewerker projectuitvoering

 

Medewerker beleidsresultaten/projectleider

Ten behoeve van de uitoefening van bevoegdheden voor het verrichten van feitelijke handelingen en/of financiële afhandelingen inzake het operationeel beheer en onderhoud van de provinciale vaar(wegen) en inzake aanbestedingen en uitvoering van civieltechnische, werktuigbouwkundige, elektrotechnische, bodemsanerings- en beplantingstechnische werken en/of leveringen en diensten, voor zover het de werkzaamheden betreft voor het thema Beheer Wegen & Vaarwegen.

Beheer Wegen & Vaarwegen

De medewerkers belast met directievoering op basis van de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV), respectievelijk vertegenwoordiging van de opdrachtgever op basis van de UAV

Ten behoeve van de taken en bevoegdheden als genoemd in de paragrafen 3 tot en met 6 van de UAV, respectievelijk paragraaf 2 van de UAV-gc.

Bestuur, Public Affairs & Juridische Zaken

Medewerkers secretariaat rechtsbescherming

Voor zover deze betrekking hebben op het zenden van ontvangstbevestigingen en het nemen van vervangingsbesluiten als bedoeld in de artikelen 6:14, 7:10, 9:6 en 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht.

Bestuur, Public Affairs & Juridische Zaken

Medewerkers behandeling aanbestedingsklachten

Voor zover deze betrekking hebben op het zenden van ontvangstbevestigingen, opvragen van informatie en behandelberichten van ingekomen aanbestedingsklachten.

Bestuur, Public Affairs & Juridische Zaken

Medewerkers belast met het Bibob-onderzoek

Voor zover deze betrekking hebben op het zenden van ontvangstbevestigingen, het opvragen van informatie in het kader van het onderzoek, de notificatiebrief aan de betrokkene, de adviesaanvraag bij het Landelijk Bureau Bibob2, berichten einde onderzoek en alle overige administratieve handelingen.

Bestuur, Public Affairs & Juridische Zaken

Medewerkers ondersteuning Ondernemingsraad (OR)

Voor zover deze betrekking hebben op het nemen van beslissingen die leiden tot uitgaven ten laste van het budget voor de OR.

Interne Dienstverlening

Adviseur huisvestingszaken

Voor zover deze betrekking hebben op het beheer en onderhoud van het provinciehuis en de huisvesting van de provinciale medewerkers.

Interne Dienstverlening

Medewerkers Servicedesk

Voor zover deze betrekking hebben op de uitgifte van bedrijfsmiddelen en ondertekening namens de werkgever voor de opgestelde bruikleenovereenkomst voor provinciale medewerkers en externen.

Cultuur, Maatschappij & Vrijetijdsbesteding

Provinciaal archeologen

Voor zover deze belast zijn met het besluit tot goedkeuren, bijstellen of weigeren van de (de)selectie- en conserveringsrapporten die tijdens de evaluatiefase van archeologische opgravingen worden opgesteld conform de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA) OS13 / OS16.

 

Voor zover deze belast zijn met het besluit tot selectie en deselectie (verwijderen uit de collectie van het Noordelijk Archeologisch Depot van de in het veld bij archeologische opgravingen in Drenthe aangetroffen vondsten (gaat om hoeveelheden, soorten materialen, soorten objecten en/of dateringen en conservering).

Financiën, Planning & Control

Themamanager

Voor zover deze betrekking hebben op het uitzetten en aantrekken van gelden op grond van de Nota financiering provincie Drenthe 2020.

Voor bedragen boven de € 5 miljoen is voorafgaand toestemming nodig van de domeinmanager.

Natuur

Medewerker beleidsresultaten belast met de coördinatie van natuurmonitoring

Voor zover deze betrekking hebben op:

  • -

    de toezending van veldbrieven voor uitvoering van veldwerk;

  • -

    de toezending van brieven aan bewoners die op de hoogte worden gesteld van het veldwerk.

Inkoop & Subsidies

Themamanager

Voor zover deze betrekking hebben op de ondertekening van subsidiebesluiten in het kader van samenwerking met andere partijen, waarbij de provincie Drenthe als penvoerder optreedt.

Inkoop & Subsidies

Themamanager

Voor zover deze betrekking hebben op het ondertekenen van subsidiebeschikkingen en de verantwoordelijk budgethouder daarmee heeft ingestemd en zo nodig afgestemd met de verantwoordelijk beleidsmedewerkers en (deel)projectleiders. (2)

Inkoop & Subsidies

Medewerker administratieve informatievoorziening

Voor zover deze betrekking hebben op de toezending van ontvangstbevestigingen en verzoeken tot aanvullende informatie.

Inkoop & Subsidies

Aanbestedingsdeskundigen en tactisch inkopers

Voor zover deze betrekking hebben op het ondertekenen van een proces-verbaal bij aanbestedingen.

Personeel, Organisatie & Vitaliteit

Medewerkers beleidsondersteuning

Voor zover deze betrekking hebben op de toezending van ontvangstbevestigingen, uitnodigingen en afschrijvingen sollicitanten.

Projecten Wegen & Vaarwegen

Medewerker projectcoördinatie/projectleider

 

Medewerker projectuitvoering

 

Medewerker projectondersteuning

 

Technisch projectmedewerker

 

Ten behoeve van de uitoefening van de bevoegdheden van de verantwoordelijk themamanager, voor zover deze betrekking hebben op het verrichten van feitelijke handelingen en/of financiële afhandeling inzake aanbestedingen en uitvoering van civieltechnische, werktuigbouwkundige, elektrotechnische, bodemsanerings- en beplantingstechnische werken en/of leveringen en diensten voor het thema Projecten Wegen & Vaarwegen.

Projecten Wegen & Vaarwegen

De medewerkers belast met directievoering op basis van de UAV, respectievelijk vertegenwoordiging van de opdrachtgever op basis van de UAV

Ten behoeve van de taken en bevoegdheden als genoemd in de paragrafen 3 tot en met 6 van de UAV, respectievelijk paragraaf 2 van de UAV-gc.

Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving

Medewerkers die zijn belast met de ondersteuning van de wettelijke taken

Voor zover deze betrekking hebben op het versturen van ontvangstbevestigingen van aanvragen en meldingen op grond van de onder het thema vallende wetgeving en het verzenden van ontvangstbevestigingen en brieven inzake ontvankelijkheid van alle onder het thema vallende aanvragen om vergunningen.

Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving

Medewerkers die zijn belast met de handhaving en het toezicht als bedoeld in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht

Ingeval in het belang van de bescherming van een Natura 2000-gebied een onverwijlde tenuitvoerlegging van een besluit als bedoeld in artikel 2.4, lid 1, van de Wet natuurbescherming noodzakelijk is, voor zover deze betrekking hebben op het mondeling mededelen aan degene die de handeling verricht of het voornemen daartoe heeft als bedoeld in artikel 2.4, lid 2, van de Wet natuurbescherming.

Water, Bodem & Milieu

Medewerker beleidsresultaten belast met Europese projecten

Voor zover deze betrekking hebben op het nemen van beslissingen over Europese INTERREG-projecten.

Water, Bodem & Milieu

Medewerker administratieve informatievoorziening

Voor zover deze betrekking hebben op de toezending van ontvangstbevestigingen en verzoeken tot aanvullende informatie.

Water, Bodem & Milieu

Medewerker bodemsanering

Voor zover deze betrekking hebben op:

  • 1.

    de bevoegdheid als budgethouder tot het aangaan, middels parafering en ondertekening namens Gedeputeerde Staten (GS), van financiële verplichtingen betreffende projectgebonden kosten inzake oriënterend, nader en saneringsonderzoek en saneringsplannen en het voeren van correspondentie daarover namens GS;

  • 2.

    het paraferen van nota’s inzake projectgebonden kosten van derden en het opdragen van betalingen;

  • 3.

    het ter uitvoering van overeenkomsten met derden omtrent onderzoek en sanering paraferen en namens GS ondertekenen van brieven waarin bijdragen van derden worden opgevraagd (niet het aangaan van overeenkomsten) of bijdragen, geen subsidies zijnde, aan derden worden verstrekt;

  • 4.

    het coördineren van de programmering van projecten, deelprojecten en projectfases en van inkomsten en uitgaven voor de diverse bodemsaneringsprojecten, zodanig dat sprake is van optimale en maximale aanwending van rijksmiddelen ten behoeve van de bodemsaneringsoperatie in Drenthe.

(1) Onder ondermandaat wordt tevens begrepen: ondervolmacht en ondermachtiging, wanneer dat volgt uit de omschrijving van de bevoegdheden.

(2) Uitgezonderd zijn de subsidiebeschikkingen die vallen onder de beperkingen van het mandaat zoals omschreven in deze Instructies onder 1 Algemeen, onderdeel subsidies.

 

Bijlage 2  

 

Vertegenwoordiging in rechte

 

Vertegenwoordiging in rechte

Tot het vertegenwoordigen van Gedeputeerde Staten van Drenthe in rechte (inclusief bij de behandeling van bezwaren door de bezwarencommissies) en bij bijeenkomsten inzake mediation zijn de volgende medewerkers bevoegd:

 

Thema

Naam medewerker

Beheer Wegen & Vaarwegen

Dhr. T. van der Heide

Dhr. J. Snijder

Mw. M.W. Kelder

Dhr. M. Veldhuizen

Bestuur, Public Affairs & Juridische Zaken

Mw. F. Westerhof

Mw. A.M. Wilkens

Mw. M. Beerten

Mw. M.F. Kers

Mw. A. Verbrugge

Mw. E. Remmelts-Bosma

Cultuur, Maatschappij & Vrijetijdsbesteding

Dhr. D. Nijzink

Dhr. A. de Jong

Dhr. M.A. van Nieuwpoort

Dhr. G. Kamstra

Dhr. H. van der Horst

Mw. S.A.W. van Dijk

Mw. E. Alkema

Dhr. J. Langeland

Mw. W. Schutte

Mw. D. Wekema

Dhr. G. Rouwenhorst

Mw. R. Vos

Dhr. E. Wezenberg

Mw. C. Kollen

Dhr. D. Schomaker

Economie

Dhr. H. Cock

Mw. T. Sextro

Mw. J. Warners

Dhr. A. Scheper

Mw. M. Leijn

Energie

Dhr. U. Leever

Dhr. B. Pents

Financiën, Planning & Control

Themamanager

Landbouw & Landgebruik

Dhr. A. Postma

Natuur

Dhr. G. Arkema

Dhr. H. Alkema

Mw. M.J. Wimmers-Westerveld

Mw. A. Popken

Personeel, Organisatie & Vitaliteit

Dhr. D. van Dijken

Projecten Wegen & Vaarwegen

Mw. H.P. van den Brink-Post

Dhr. L. Dijks

Mw. J. Swaving

Dhr. M. Duisterwinkel

Dhr. R. Madhloom

Dhr. A. Mesken

Mw. G. Tammenga

Mw. C.D.M. Veenstra

Dhr. J.H. Radix

Dhr. L. Vlieg

Ruimte & Wonen

Mw. K.E. Blanke

Mw. B.K. Hendriks

Inkoop & Subsidies

Mw. D. Arends

Dhr. S. Bakker

Dhr. C. Cents

Mw. A.W. Eikenaar

Mw. S. de Graaf

Mw. J. Hofsteenge

Mw. A. Lim

Dhr. R. Lutgers

Dhr. P. Meulemans

Mw. A. Oost

Dhr. C. Opten

Mw. M. Sibbald

Dhr. R. van der Sleen

Dhr. J.W. van der Veer

Mw. O. Vos

Mw. J. Wildeboer

Dhr. H. Schuiling

Mw. H. Nijborg

Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving

Dhr. R. Altena

Mw. J. Arisz

Mw. A. Bos

Dhr. N. Doorten

Dhr. N. Drenth

Dhr. A. Dreijer

Mw. M. Euwe

Dhr. A. Faber

Dhr. B. Huisman

Dhr. L. de Jager

Mw. M. Keizer

Dhr. R. Knol

Mw. I. van Laatum

Dhr. K. Niemeijer

Dhr. B. Oving

Dhr. G. Plijter

Dhr. J. Venema

Dhr. J. Vos

Mw. D. Lenstra-Verwey

Verkeer & Vervoer

Dhr. S. Bijleveld

Mw. F. Hellinga

Dhr. F.H.T. Koen

Dhr. J.P. Waalkens

Dhr. M. Courtz

Dhr. H.J. ten Brink

Dhr. P. Bottema

Dhr. R. Meerbach

Water, Bodem & Milieu

Dhr. H. Booij

Mw. K. de Boer

Dhr. J. Braam

Mw. L. van Dijk

Dhr. I. de Lugt

Dhr. W. Nijhuis

Mw. M. Pama

Mw. G. Roelfs

Mw. M. Speelman

Dhr. J. de Vos

Dhr. M. van Vulpen

Dhr. C. Uri

Dhr. M. Siemonsma

 

 

Naar boven