Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 7266 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 7266 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere subsidieregels flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche
Gedeputeerde Staten van Limburg
maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 20 juni 2023 hebben vastgesteld:
Nadere subsidieregels flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze nadere subsidieregels wordt verstaan onder:
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
In woningbouwprojecten ontstaat er vertraging doordat er regionaal onvoldoende capaciteit en/of expertise beschikbaar is in de voorfase. Om voorgaande te voorkomen, is het doel van deze nadere subsidieregels het financieel ondersteunen van Nederlands Limburgse gemeenten voor een flexibele inzet van extra capaciteit en/of expertise die in de gemeentelijke organisatie worden ingezet ter bevordering van de snelheid in de voorfase bij:
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, geldt één of meer van de volgende algemene criteria:
De inzet van extra capaciteit en/of expertise waarvoor subsidie wordt aangevraagd heeft betrekking op de voorfase voor woningbouwprojecten die in een te versnellen segment zitten zoals opgenomen in de Limburgse Agenda Wonen en de Limburgse Woondeal, te weten senioren, starters, één- en tweepersoonshuishoudens, sociale- en middeldure huurwoningen, specifieke doelgroepen (internationale werknemers en kwetsbaren), innovatieve woonvormen en/of bouwmethoden, flexwonen en/of collectief particulier opdrachtgeverschap; en/of
Artikel 5 Specifieke deelterreinen
Subsidies kunnen worden aangevraagd voor de voorfase ten behoeve van één of meerdere van de volgende vier processtappen:
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
Kosten gemoeid met de inzet van extra capaciteit en/of expertise met betrekking tot één of meerdere van de processtappen zoals vermeld in artikel 5 mogen samenhangen met financiële of contractuele verplichtingen die zijn aangegaan voordat de subsidieaanvraag door Gedeputeerde Staten is ontvangen, mits deze verplichtingen vanaf 1 januari 2023 zijn aangegaan.
Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard (digitaal) aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.
Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het aanvraagformulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht), dan wel digitaal middels eHerkenning (aanvragen van organisaties) of DigiD (aanvragen van particulieren) te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.
Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2025, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 20 juni 2023
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
de heer E.G.M. Roemer
Secretaris
de heer mr. P.M. Díez
Algemene en artikelsgewijze toelichting
De afgelopen periode is er vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingezet op het versnellen van de woningbouw. Dit gebeurt onder meer door het sluiten van woondeals en het maken van bestuurlijke afspraken over de plancapaciteit. Het inrichten van flexpools om vertragingen in woningbouwprojecten te voorkomen, is ter ondersteuning van deze afspraken. Provincies hebben hierin de rol als schakel.
Met deze regeling beoogt de provincie om bij de gemeenten de snelheid te bevorderen in de voorfase van woningbouwprojecten. De voorbereidende werkzaamheden om tot woningbouw te komen zijn divers en complex. Deze bestaan onder andere uit het uitwerken van mobiliteitsplannen, het opstellen van grondexploitaties, het opstellen van een bestemmingsplan, het voeren van onderhandelingen met marktpartijen en de juridische afwikkeling van de vergunningverlening. Gemeenten hebben slechts beperkte capaciteit om uitvoering te geven aan deze werkzaamheden. Daarnaast ontbreekt het in sommige gemeenten aan de expertise om complexe woningbouwprojecten van de grond te krijgen en zijn de middelen om externe expertise in te huren beperkt. Om vertraging in de woningbouw zo veel mogelijk te beperken is het van belang dat gemeenten voldoende kennis en expertise hebben om de planvorming en vergunningverlening in deze uitdagende omstandigheden op peil te houden.
Met deze nadere subsidieregels worden gemeenten in staat gesteld om op een flexibele wijze extra capaciteit en/of expertise in te zetten. Daarbij kan de focus zowel op het tijdelijk vergroten van de capaciteit van de organisatie als op het aanleveren van specifieke expertise liggen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om expertises zoals verkeerskundigen die gemeenten ondersteunen bij het uitwerken van het mobiliteitsprofiel, planeconomen die de financieel-economische doorrekeningen van woningbouwprojecten opstellen of verifiëren en juristen die nodig zijn om de vergunningverlening af te handelen.
Met deze nadere subsidieregels worden gemeenten in staat gesteld om op een flexibele wijze de beschikbare gelden voor extra capaciteit en/of expertise te bundelen voor een gecombineerde aanvraag namens meerdere betrokken gemeenten. Dit ter stimulering en ondersteuning van regionale inzetbaarheid voor regionale thematische uitvoering ten behoeve van de Limburgse Woondeal of voor bijvoorbeeld de opstelling van een regionale woonvisie, regionale programmering, regionale huisvestingsverordening, regionale aanpak flexwonen etc. Hierdoor is het mogelijk om bouwplannen die gemeentegrensoverstijgend zijn mee te nemen in de versnelling voor de woningbouwopgave. Het biedt gemeenten de ruimte om op verschillende locaties tegelijk woningbouwprojecten te versnellen en te initiëren. Daarnaast bevordert het de kennisdeling, samenwerking en afstemming tijdens de versnellingstafels. Ook kan er door de financiële bundeling meer structurele ruimte gevonden worden met samenwerkende en ondersteunde expertise(teams). Indien een Nederlands Limburgse gemeente een subsidie namens meerdere gemeenten aanvraagt, is de aanvragende gemeente tevens de subsidieontvanger (indien zij voldoet aan alle voorwaarden zoals opgenomen in de Nadere subsidieregels) die daarmee ook verantwoordelijk is voor de verantwoording van de subsidie. De betreffende gemeenten dienen/kunnen hier onderling afspraken over (te) maken.
Vergunningverlening van woningbouwprojecten:
De vergunningverlening is een complex juridisch traject. Met de subsidie op grond van deze nadere subsidieregels kan er specifieke juridische expertise worden ingehuurd. Daarnaast kan het zijn dat een gemeente een bepaalde periode een piek in aanvragen ziet aankomen. Financiële ondersteuning vanuit deze regeling kan dan vertraging voorkomen door tijdelijk de capaciteit en/of expertise te vergroten.
Het uitwerken van een woningbouwproject:
De uitwerking van een woningbouwproject vraagt expertises op vele vlakken. Bijvoorbeeld verkeerskundig, financieel en/of organisatorisch. Het formuleren van randvoorwaarden, overleg met inwoners, stedenbouwkundige inpassing, klimaatadaptatie, parkeeroplossingen en mobiliteitsknelpunten zijn enkele aspecten die uitgewerkt moeten worden. Daarnaast moet er een grondexploitatie of businesscase worden opgezet. Niet elke gemeente heeft evenveel ervaring met het uitwerken van (grote) woningbouwprojecten, waardoor de benodigde expertise beperkt aanwezig is binnen het ambtelijk apparaat. Subsidieverlening op grond van deze nadere subsidieregels stelt gemeenten in staat om specifieke expertises in te huren zoals een verkeerskundige, planeconoom of projectleider.
Het sluiten van anterieure overeenkomsten met marktpartijen:
Een belangrijk element in de voorfase is de anterieure overeenkomst waarin privaatrechtelijke afspraken worden gemaakt tussen gemeenten en private partijen die betrokken zijn bij woningbouwprojecten. Subsidieverlening op grond van deze nadere subsidieregels kan ingezet worden voor het inhuren van expertise bij deze onderhandelingen, bijvoorbeeld een jurist.
Het opstellen van een bestemmingsplan en het doorlopen van de bijbehorende procedure:
Het bestemmingsplan is de basis voor het verlenen van de omgevingsvergunning en daarom is het van belang dat deze worden vastgesteld. Het vaststellen van een bestemmingsplan kent vele stappen waaronder inspraakprocedures en het bepalen van de impact op de bestaande omgeving. Subsidieverlening op grond van deze nadere subsidieregels stelt gemeenten in staat om specifieke expertise in te huren, bijvoorbeeld een jurist.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-7266.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.