Provinciaal blad van Zuid-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2023, 6718 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuid-Holland | Provinciaal blad 2023, 6718 | ander besluit van algemene strekking |
Openstellingsbesluit subsidie Meer Bos in Zuid-Holland 2023
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 en gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Subsidieregeling groen Zuid-Holland 2016;
Overwegende dat het wenselijk is dat meer bos in Zuid-Holland wordt aangelegd om een bijdrage te leveren aan een biodivers, klimaatbestendig en recreatief aantrekkelijk Zuid-Holland;
Overwegende dat deze regeling is gebaseerd op de Catalogus Groenblauwe Diensten;
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten en prestatie
De activiteit, bedoeld in het eerste lid, draagt bij aan de landelijke ambitie voor 10% meer bos, bedoeld in de Bossenstrategie en de uitvoering hiervan in het Externe link: Groeimodel bos en bomen Zuid-Holland.
In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 2 geweigerd indien:
Gedeputeerde staten stellen het deelplafond voor de periode, genoemd in artikel 4, vast op €500.000,00.
In het geval dat subsidie onder de Catalogus Groenblauwe Diensten met andere subsidie voor dezelfde in aanmerking komende kosten wordt gecumuleerd, worden de krachtens de onderhavige regeling toe te kennen bedragen zodanig beperkt dat het totale subsidiebedrag samen niet hoger is dan de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten, het maximale subsidiebedrag uit deze regeling, de maximale steunintensiteiten of het maximale steunbedrag op grond van de toepasselijke Europese voorschriften.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 14 Kwalitatieve verplichting
Ten laste van de gronden waarop het project plaatsvindt, wordt tussen de provincie Zuid-Holland en de subsidieontvanger een kwalitatieve verplichting als bedoeld in artikel 6:252 van het Burgerlijk Wetboek gevestigd, waarin in elk geval wordt opgenomen dat degene die het terrein toebehoort, beheert of degene die het recht van erfpacht verwerft:
Artikel 15 Transparantieverplichtingen verleende subsidies
Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.
Den Haag, 6 juni 2023
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland
drs. M.J.A. van Bijnen MBA, secretaris
drs. J. SMIT, voorzitter
Toelichting bij het besluit van gedeputeerde staten van 6 juni 2023, PZH-2023-830836357, tot vaststelling van het Openstellingsbesluit subsidie Meer Bos in Zuid-Holland 2023
Bomen zijn goed voor de biodiversiteit, klimaat, recreatie en schone lucht. In 2020 heeft het Rijk samen met alle provincies in Nederland de Bossenstrategie vastgesteld. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit in bestaande bossen en de realisatie van 37.000 hectare extra bos in Nederland. Dit is een stijging van 10% meer bos dan voorheen.
De provincie Zuid-Holland heeft een belangrijke rol in deze strategie. In 2020 bestond slechts 3% van het landschap in Zuid-Holland uit bos. In Zuid-Holland is het Externe link: Groeimodel Bos- en Bomen vastgesteld, inclusief een werkplan voor 2021-2022. Met als doel de uitbreiding van bomen en bos om zo de natuur te versterken in onze drukbevolkte provincie. Het doel van het verstrekken van subsidie voor de realisatie van bos is om een bijdrage te leveren aan deze landelijke ambitie voor 10% meer bos.
Dit openstellingsbesluit is vastgesteld op grond van de Subsidieregeling Groen 2013 (Srg) en de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in het openstellingsbesluit zijn vastgelegd, maar in de Srg en de Asv. In de Asv staat onder meer wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten. Daarnaast geldt er op grond van de Asv een meldingsplicht: als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit ingevolge artikel 18 van de Asv te melden bij Gedeputeerde Staten. Verder zijn de verplichtingen met betrekking tot de prestatieverantwoording en bevoorschotting en betaling uit de Srg van toepassing.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Op grond van het Openstellingsbesluit subsidie Meer Bos in Zuid-Holland 2023 wordt op onderdelen staatssteun verstrekt aan ondernemingen. Om die reden maakt dit besluit gebruik van de goedkeuring die de Europese Commissie heeft verleend aan de “Catalogus Groenblauwe Diensten” (SA.44848, te raadplegen op Externe link: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/270158/270158_2028383_183_2.pdf).
Om te voldoen aan de vereisten die gesteld worden in het goedkeuringsbesluit, zijn er enkele (deels van de Asv en Srg afwijkende) specifieke weigeringsgronden, vereisten en verplichtingen opgenomen. Daarnaast geldt dat Gedeputeerde Staten verplicht zijn een aantal gegevens te publiceren die betrekking hebben op de subsidieontvanger, te weten: de identiteit van de ontvanger, het bedrag van de subsidie, de datum waarop de subsidie is toegekend, het soort onderneming (MKB of grote onderneming), de regio (op NUTS 2-niveau) waarin de subsidieontvanger is gevestigd, en de voornaamste economische sector waarin deze actief is.
Uit hoofde van de staatssteunregels mag de uitvoering van een project niet zijn begonnen voordat de aanvraag voor een subsidie is ingediend. Het ‘stimulerend effect’ van de subsidie zou dan ontbreken. Deze verplichting volgt uit artikel 11, eerste lid, onder a, van de Asv. Verder volgt uit artikel 11, eerste lid, onder i, van de Asv dat subsidie in elk geval wordt geweigerd indien er een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Europese Commissie waarbij steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard.
Voordat de subsidieaanvraag wordt ingediend, is er altijd eerst een overleg nodig met inhoudelijk adviseurs (ecologie en ruimtelijke kwaliteit) van de provincie. Dan wordt besproken of het subsidieverzoek voldoet aan de voorwaarden van de subsidieregeling. Belangrijke punten daarbij zijn of het bos in overeenstemming is met de vigerende Omgevingsverordening van Zuid-Holland is, het bos past binnen het ruimtelijk kwaliteitsbeleid van de provincie Zuid-Holland en of het bos buiten belangrijk weidevogelgebied valt.
Voor de landschappelijke inpassing van bos, is de ruimtelijke strategie voor bos en bomen Zuid-Holland een hulpmiddel;
De Nederlandse Rassenlijst Bomen is te raadplegen op Externe link: www.rassenlijstbomen.nl.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Dit openstellingsbesluit maakt twee activiteiten subsidiabel: ten eerste de inrichting van bossen en ten tweede de wijziging van de functie van de grond waarop de activiteit wordt uitgevoerd (van landbouw naar natuur). In het laatste geval kunnen kosten van afwaardering van de grond worden gesubsidieerd.
Eerste lid, onder e: onder subsidies worden ook bijdragen verstaan.
Tweede lid: het realiseren van bos op een bestemming, niet zijnde natuur of bos, is in de regel niet toegestaan. Ook vanuit landschappelijk oogpunt is bos niet overal mogelijk of wenselijk. Gedeputeerde staten verlenen daarom alleen subsidie als het college van burgemeester en wethouders de intentie uitspreekt op deze locatie een bos planologisch te willen borgen door het als zodanig te bestemmen of een omgevingsvergunning af te geven. De verklaring van de gemeente moet ingaan zowel op de bereidheid van de gemeente als op de juridische mogelijkheden.
Eerst lid, onder b: subsidie wordt geweigerd als op de desbetreffende locatie meer dan 35 broedparen grutto's, tureluurs, slobeenden, kieviten of scholeksters per 100 hectare broeden. De aanwezige weidevogels worden gecontroleerd aan de hand van de meest recente gegevens van de Sovon-atlas tellingen.
Eerste lid, onder d: de subsidie wordt geweigerd als de locatie een recreatiegebied betreft, tenzij sprake is van functiewijziging van landbouwgrond naar natuur of bos en de locatie nog niet was ingericht als recreatiegebied. Subsidie wordt niet geweigerd voor terreinen die binnen de grenzen van een recreatiegebied vallen, maar nog niet zijn ingericht als recreatiegebied en nog de bestemming/functie van landbouwgrond hebben. Voornamelijk betreft dit overgebleven agrarische gronden binnen de begrenzing van een recreatiegebied, welke alsnog als bos ingericht kunnen worden. Hierbij zal sprake zijn van functiewijziging van landbouwgrond naar natuur of bos.
Eerste lid, onder f: met het oog op staatssteun wordt subsidie geweigerd als de subsidieaanvrager een ondernemer is die in financiële moeilijkheden verkeert, als bedoeld in de Communautaire richtsnoeren inzake staatssteun voor reddings- en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden (PbEU 2014/C 249/01).
Eerste lid, onder g: subsidie wordt geweigerd voor zover op de grond waarop het project betrekking heeft, nog verplichtingen rusten op grond van deze regeling of enige andere regeling op grond waarvan een subsidie is verstrekt met betrekking tot agrarisch natuurbeheer of natuurbeheer.
Bij het bepalen van de subsidiabele kosten voor de aanleg van bos is aangesloten bij paragraaf 4.3 van het hoofddocument van de Catalogus Groenblauwe Diensten. Deze kosten worden vergoed op basis van werkelijke kosten. Bij het bepalen van de subsidiabele kosten voor de functiewijziging is aangesloten bij paragraaf 4.5.3 van het hoofddocument van de Catalogus Groenblauwe Diensten en bijlage N van de catalogus. De bepaling van de daadwerkelijke grondwaardedaling geschiedt op basis van een taxatie door een door de provincie aangewezen onafhankelijk taxateur.
Met het oog op staatssteun is in het zesde lid van dit artikel een anticumulatiebepaling opgenomen.
Voor de rangschikking op basis van beoordelingscriteria geldt dat ieder criterium nul tot maximaal vijf punten kan behalen. Hierbij geldt dat 0= niet toereikend, 1= slecht; 2 = onvoldoende; 3 = voldoende, 4 = goed, 5= ideaal.
Tweede lid, onder a: de mate van cofinanciering van de totale subsidiabele kosten;
Hierbij geldt dat projecten die voorzien in een sterke mate van cofinanciering, een hogere score behalen. Het te behalen aantal punten hangt af van het percentage van de totale subsidiabele kosten die door de aanvrager worden gefinancierd met eigen middelen of externe financiering waarbij geldt:
Tweede lid, onder b: de mate waarop het bos verbonden is met bestaand bos of andere natuur en een verbindende functie vervult, waarbij geldt:
Tweede lid, onder c: de mate waarop het bos beleefbaar is voor inwoners van Zuid-Holland, waarbij geldt:
0 punten: als het te ontwikkelen bos verder dan 4 km van de *bebouwde kom verwijderd ligt en niet aansluit op het fietsroutenetwerk (Externe link: https://www.fietsnetwerk.nl)
3 punten: als het te ontwikkelen bos binnen een straal van 4 km van de *bebouwde kom ligt of direct aansluit op het fietsroutenetwerk (Externe link: https://www.fietsnetwerk.nl)
*Bebouwde kom als bedoeld in artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994
Tweede lid, onder d; de mate waarin een bostype met bijzondere natuurwaarden wordt gerealiseerd, waarbij geldt:
3 punten: als uit het plan van aanpak blijkt dat één van deze bostypen wordt gerealiseerd: N14 Vochtige bossen (Hoog- en laagveenbos, Haagbeuken- en essenbos of Rivier- en beekbegeleidend bos) of N15.01 (Duinbos). Zie beschrijving Externe link: https://www.bij12.nl/onderwerpen/natuur-en-landschap/index-natuur-en-landschap/natuurtypen/
Tweede lid, onder e: de grootte van het te realiseren van bos, waarbij geldt:
Tweede lid, onder f: de mate van gebruik van autochtoon inheems plantmateriaal of de mate van gebruik van plantmateriaal gekweekt zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Hierbij geldt dat projecten die in hoge mate gebruik maken van autochtoon inheems plantmateriaal of plantmateriaal gekweekt zonder chemische bestrijdingsmiddelen, een hogere score behalen. Het te behalen aantal punten wordt berekend door de hoeveelheid autochtoon inheems plantmateriaal of hoeveelheid plantmateriaal gekweekt zonder chemische bestrijdingsmiddelen, in %, waarbij geldt:
In geval de subsidieaanvrager in aanmerking wenst te komen voor een subsidie voor functiewijziging van de grond (kosten van waardevermindering), is het vestigen van een kwalitatieve verplichting verplicht.
Artikel 15 Transparantieverplichtingen verleende subsidies
Met het oog op staatssteun zijn in dit artikel transparantieverplichtingen opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-6718.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.