Provinciaal blad van Flevoland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2023, 6644 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2023, 6644 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Voucher Circulaire Economie
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
Provinciale Staten bij besluit van 14 december 2022 budget beschikbaar hebben gesteld voor het stimuleren van de Circulaire Economie;
Gedeputeerde Staten hieraan uitvoering willen geven door het in het leven roepen van een subsidiemogelijkheid in de vorm van een voucher;
De Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 een procedureel kader geeft voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid;
Het wenselijk is om voor het beschikbaar stellen van Voucher Circulaire Economie 2023 deze Nadere regels vast te stellen.
Gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012,
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
De-minimisverordening: Europese regelgeving op basis waarvan overheden ondernemers mogen ondersteunen tot een bepaald maximumbedrag verspreid over drie belastingjaren. Voor verschillende sectoren gelden aparte regels.
Voor ondernemers, die actief zijn in de visserij- en aquacultuursector is het maximale steunbedrag vastgesteld op maximaal € 30.000 over een periode van drie belastingjaren (Verordening (EU) nr. 712/2014).
Voor ondernemers, die primair landbouwproducten (zover deze vallen onder de categorieën genoemd in bijlage 1 bij het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie) produceren is het maximale steunbedrag vastgesteld op maximaal € 20.000 over een periode van drie belastingjaren (Verordening (EU) nr. 1408/2013).
Voor alle andere ondernemers is het maximale steunbedrag vastgesteld op € 200.000 over een periode van drie belastingjaren (Verordening (EU) nr. 1407/2013).
Externe deskundige: een onafhankelijke deskundige die op grond van opleiding en ervaring gekwalificeerd moet worden geacht om een opdracht uit te voeren in het kader van een op grond van deze regeling gesubsidieerde activiteit; De deskundige is onafhankelijk, zonder schijn van belangenverstrengeling met de subsidieaanvrager of de aangevraagde subsidiabele activiteit en staat ingeschreven in het handelsregister.
Artikel 2. Doel van de voucher en van de voucherregeling
Doel van de voucher is het stimuleren van de circulaire economie in Flevoland.
Doel van de voucherregeling is duidelijkheid te verschaffen aan de potentiële aanvragers over de voorwaarden.
De voucherregeling is van toepassing op subsidies die Gedeputeerde Staten kunnen verstrekken voor het stimuleren van de Circulaire Economie in de provincie Flevoland.
Subsidie op grond van deze voucherregeling kan worden aangevraagd door ondernemers, kennisinstellingen en stichtingen.
Artikel 5. Subsidiabele activiteit
Het uitvoeren van een scan met als doel op bedrijfsniveau inzicht te krijgen in circulaire kansen in de bedrijfsvoering.
Artikel 7. Maximale aanspraak per aanvragers
Op grond van deze regeling kan een aanvrager, zoals benoemd in artikel 4, meerdere aanvragen indienen. Daarbij geldt dat per aanvrager in totaal niet meer subsidie kan worden aangevraagd dan het in artikel 6 genoemde maximale bedrag.
De voucheraanvraag moet voldoen aan de volgende criteria:
Inzicht in circulaire kansen in de bedrijfsvoering: het door een externe deskundige laten opstellen van een plan voor financiering, procesoptimalisatie, opleidingen of bedrijfsvoering gericht op het vergroten van de mate van circulariteit van de organisatie. De effecten van het advies of plan kunnen zowel de eigen bedrijfsvoering betreffen als producten of diensten van de organisatie.
Artikel 12. Subsidieverplichtingen
In aanvulling op de verplichtingen als bedoeld in de ASF 2012 geldt voor de subsidieontvanger de volgende aanvullende verplichtingen:
Artikel 13. Bij de aanvraag in te dienen gegevens
Een aanvraag wordt ingediend door middel van een door Gedeputeerde Staten ter beschikking gesteld online aanvraagformulier en wordt voorzien van de volgende bijlagen:
Artikel 16. Subsidievaststelling en betaling
Uiterlijk 13 weken na beëindiging van de scan dient de gereedmelding te worden ingediend via de volgende link: https://www.flevoland.nl/Content/Pages/Loket/Subsidies/Subsidie-verantwoorden-gereedmelden/Gereedmelden.
Gedeputeerde Staten kunnen, indien hiervoor naar hun oordeel dringende redenen zijn, gemotiveerd afwijken van het in deze regels gestelde.
Omdat dit een eenmalige regeling betreft kan door de provincie tussentijds een evaluatie uitgevoerd worden. De resultaten kunnen aanleiding geven tot wijziging van de Voucherregeling voor nieuwe aanvragen.
Subsidies in het kader van deze nadere regels zijn in beginsel staatssteun. De provincie Flevoland verleent deze steun met toepassing van hetgeen wat bepaald is in Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013 L352). Hierdoor classificeert verleende subsidie op basis van deze nadere regels als de-minimissteun.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Flevoland van 6 juni 2023.
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
de secretaris
de voorzitter
Externe deskundige: indien er een deskundige wordt ingeschakeld om de gesubsidieerde activiteit in opdracht van de aanvrager uit te voeren, dient deze deskundige op grond van opleiding en ervaring gekwalificeerd te zijn deze opdracht uit te voeren. Voor de beoordeling kan worden gekeken naar de ondernemingsactiviteiten van het bedrijf dat wordt ingehuurd en/of de aantoonbare kennis en ervaring van de persoon die de opdracht uitvoert.
De externe deskundige moet ingeschreven zijn bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als externe deskundige. Een kennisinstelling kan wel optreden als externe deskundige.
Een externe deskundige dient tevens onafhankelijk te zijn. Dit houdt in dat de externe deskundige onafhankelijk de gegeven opdracht uitvoert, waarbij er geen sprake is van enige vorm van belangenverstrengeling. Ook de schijn van belangenverstrengeling moet worden vermeden. In dit kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er geen sprake is van onafhankelijkheid:
Met dit criterium wordt voorgeschreven dat de kosten voor het realiseren van de activiteit waarvoor subsidie is aangevraagd door de rechtsvorm van de aanvrager moeten worden gemaakt en betaald. Dit betekent dat de facturen die verband houden met het realiseren van de voornoemde activiteit in rekening zijn of worden gebracht bij de rechtsvorm van de aanvrager alsmede dat laatstgenoemde deze betaalt.
De aanvraag moet zijn ontvangen vóórdat verplichtingen zijn aangegaan ter zake van de subsidiabele kosten van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Dit is bepaald om de stimulerende werking van de regeling te waarborgen.
Onder het aangaan van een verplichting wordt bijvoorbeeld verstaan het voor akkoord ondertekenen van een offerte van een externe deskundige of het inschrijven voor een cursus of training (ongeacht of dit schriftelijk, online of mondeling plaatsvindt). Hierbij maakt het geen verschil of de verplichting is aangegaan door de vertegenwoordigingsbevoegde persoon van de rechtsvorm van de aanvrager, door haar medewerker(s) en/of werknemer(s), of door een eigenaar van de rechtsvorm van de aanvrager.
Indien bij de aanvraag een factuur is gevoegd, dan wordt ervan uitgegaan dat er te vroeg een verplichting is aangegaan.
Indien een verplichting is aangegaan vóór ontvangst van de aanvraag wordt géén subsidie verleend.
In het geval dat er voor een deel van de begrote kosten van de te subsidiëren activiteit een verplichting is aangegaan vóór ontvangst van de aanvraag, wordt de gehele aanvraag geweigerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-6644.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.