Aanwijzingsbesluit dienst van algemeen economisch belang EK Wielrennen 2023

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

gelet op:

  • -

    artikel 158, eerste lid, aanhef en onder a, van de Provinciewet;

  • -

    de artikelen 14 en 106 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (hierna: VWEU) en Protocol nummer 26 betreffende de diensten van algemeen economisch belang, Publicatieblad Nr. 115 van 09/05/2008 blz. 0308 – 0308 (hierna: Procotol 26);

  • -

    het Vrijstellingsbesluit van de Commissie voor diensten van algemeen economisch belang van 20 december 2011, 2012/21/EU, C 2011, 9380, PbEU 2012/L7 van 11 januari 2012, (hierna: DAEB-vrijstellingsbesluit);

 

overwegende dat:

 

  • -

    Courage International Events BV, ingeschreven in het handelsregister onder KvK-nummer 86562606 (hierna: Courage International Events) van de Union Européenne de Cyclisme (hierna: UEC), bij uitsluiting van anderen het exclusieve recht is toegekend om het EK Wielrennen 2023 te organiseren;

  • -

    internationale topsportevenementen, zoals het EK Wielrennen 2023, voor veel Nederlanders van grote waarde zijn op sportief gebied, maar ook economisch en maatschappelijk een impact hebben. Topsporters kunnen anderen inspireren om ook zelf (meer) te gaan bewegen en sporten. Internationaal zet dit evenement Nederland en de provincie Drenthe meer op de kaart. Buitenlandse sportfans komen naar de Nederlandse provincie Drenthe;

  • -

    het EK Wielrennen 2023 voor de provincie Drenthe een belangrijke etalage is voor brede en unieke inzet van programma’s zoals ‘Op Fietse’ en ‘Drenthe Beweegt’. Topsport, zoals het EK Wielrennen 2023, straalt af op breedtesport, waardoor dit doorwerkt in alle lagen van de bevolking en aanzet tot een betere toegankelijkheid van sport, bewegen en gezonde levensstijl. Het EK Wielrennen 2023 zal vele (duizenden) lokale en internationale toeschouwers aantrekken en wordt uitgezonden op televisie (in ongeveer 22 landen met een bereik van 25 miljoen kijkers). Het podium dat het EK Wielrennen 2023 biedt, zal daarbij het imago en de marketing van de vrijetijds- en fietsprovincie Drenthe in het algemeen en de VAM-berg (Col du VAM) als bijzondere fietslocatie een unieke impuls geven;

  • -

    de organisatie en uitvoering van het EK Wielrennen 2023 van 20 tot en met 24 september 2023 startend te Wijster (Col du VAM) zonder overheidssteun onvoldoende of niet (onder dezelfde voorwaarden) door marktpartijen kan worden uitgevoerd, waardoor er sprake is van marktfalen. De marginale inkomsten wegen namelijk niet op tegen de bijzondere (hoge) kosten die verbonden zijn aan de organisatie van het EK Wielrennen 2023. Hieronder onder andere begrepen de verplichte afdrachten aan de (inter)nationale federatie UEC;

  • -

    in het geval er sprake is van marktfalen, overheden onder strikte voorwaarden financiële vergoedingen mogen verstrekken (die niet verder gaan dan compensatie met inachtneming van een redelijke winst) in het geval de activiteit een dienst van algemeen economisch belang is;

  • -

    het om bovengenoemde redenen noodzakelijk wordt geacht de organisatie en uitvoering van het EK Wielrennen 2023 aan te merken als een dienst van algemeen economisch belang op basis van het Vrijstellingsbesluit, Courage International Events met de uitvoering daarvan te belasten en de organisatie van het EK Wielrennen 2023 te compenseren met een subsidie ter hoogte van € 900.000,-- vanuit de provincie Drenthe. Daarnaast zijn er ook bijdragen vanuit andere overheden van € 635.500,-- en € 250.000,--. De subsidiebeschikking bevat de waarborgen waarbij overcompensatie wordt voorkomen;

 

BESLUITEN:

 

de hierboven beschreven taak van Courage International Events aan te wijzen als een dienst van algemeen economisch belang. Courage International Events wordt belast met de uitvoering van de dienst van algemeen economisch belang en zal op basis van een nader vast te stellen subsidiebesluit worden gecompenseerd voor de uitvoering van deze dienst van algemeen economisch belang.

 

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

 

mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter

W.F. Brenkman MSc, secretaris

 

 

Assen, 17 januari 2023

Kenmerk 5.7/2023000068

 

 

Uitgegeven: 20 januari 2023

 

 

Aanwijzingsbesluit dienst van algemeen economisch belang EK Wielrennen 2023

 

  • a.

    Omschrijving en inhoud van de dienst van algemeen economisch belang:

De openbare dienstverplichting (exclusief recht) omvat de organisatie en uitvoering van het EK Wielrennen 2023. Gedeputeerde Staten van Drenthe zijn belast met het toezicht op de uitvoering van de hierboven beschreven dienst. In het geval de omvang van de openbare dienstverplichting wordt verruimd tot nieuwe diensten, wordt dit Aanwijzingsbesluit dienovereenkomstig aangepast binnen de beperkingen van artikel 106, tweede lid, VWEU.

 

  • b.

    Duur van de dienst van algemeen economisch belang:

De duur van de DAEB bedraagt uitsluitend de periode die benodigd is om het EK Wielrennen 2023 te organiseren en uit te voeren. Het EK Wielrennen 2023 zal plaatsvinden op 20 tot en met 24 september 2023 te Wijster (gemeente Midden-Drenthe) en zich afspelen in de gehele provincie Drenthe.

 

  • c.

    Betrokken onderneming en het betrokken grondgebied:

De openbare dienstverplichting wordt opgelegd aan Courage International Events en geldt voor het gehele grondgebied van de provincie Drenthe.

 

  • d.

    Parameters voor de berekening inzake de compensatie, de monitoring en de herziening van de compensatie:

 

Kostenparameter en berekening compensatie

Courage International Events zal een vergoeding (compensatie) ontvangen. Deze vergoeding is gebaseerd op de kostentoerekeningsmethode waarbij de aanvaarde algemene beginselen van kostprijsadministratie worden gehanteerd. Voor vergoeding van de openbare dienstverplichting komen alle kosten in aanmerking die verband houden met de uitvoering van de dienst van algemeen economisch belang, exclusief een redelijke winst. Dit kan worden uitgedrukt in de volgende formule:

 

Compensatie DAEB = alle kosten DAEB

Alle kosten DAEB = aantal uren x prijs per uur (afrekeneenheid DAEB) + alle direct toe te rekenen kosten (die op basis van facturen worden verantwoord).

 

Specifiek aan activiteiten te koppelen kosten zijn de kosten die direct toerekenbaar zijn aan de openbare dienstverplichting, zoals de kosten voor externe betrekkingen (onder andere de internationale federatie (inclusief fee)), publieke zaken, competitiezaken en operationele zaken. De aan de DAEB toe te rekenen kosten zijn blijkens de door Courage International Events aan te leveren facturen de werkelijk gemaakte direct toerekenbare kosten, zoals omschreven in artikel 5, derde lid, sub c, DAEB-vrijstellingsbesluit. Dit omvat eveneens de productieve daadwerkelijk gemaakte uren van alle medewerkers van Courage International Events vermenigvuldigd met de afrekeneenheid DAEB. Courage International Events levert voor laatstgenoemde een urenregistratie aan.

 

De compensatie wordt berekend aan de hand van de volgende kostenparameter:

  • -

    Activiteit – organisatie en uitvoering EK Wielrennen 2023: aantal uren x prijs per uur (afrekeneenheid DAEB) + alle direct toe te rekenen kosten (die op basis van facturen worden verantwoord)

De toerekenbare directe kosten die verband houden met de organisatie en uitvoering van het EK Wielrennen 2023 bestaan onder andere uit:

  • -

    Algemene zaken

  • -

    Externe betrekkingen

  • -

    Publieke zaken

  • -

    Communicatie

  • -

    Tv-registratie

  • -

    Mediazaken

  • -

    Competitiezaken

  • -

    Wedstrijdzaken

  • -

    Medische zorg

  • -

    Ceremonies

  • -

    Operationele zaken

  • -

    Infrastructuur en logistiek

  • -

    ICT

  • -

    Transport

  • -

    Veiligheid

  • -

    Ontvangst delegaties

  • -

    Vrijwilligers

  • -

    Team service

  • -

    Kantoor

Voor de aanvang van de openbare dienstverplichting zal door Courage International Events de begroting worden geraamd. Courage International Events stelt hiervoor een projectbegroting en een prognose op van de te verwachten inzet per medewerker en/of vrijwilliger en van de te verwachten kosten en facturen.

 

De kosten die Courage International Events heeft gemaakt voordat zij is belast met de uitvoering van deze DAEB komen niet voor compensatie in aanmerking.

 

Inkomsten DAEB

Courage International Events zal met de uitvoering van de openbare dienstverplichting de volgende geschatte inkomsten genereren:

  • -

    sponsoring vanuit bedrijfsleven: € 714.500,--

  • -

    toeleveranciers: € 100.000,--

De bovenstaande inkomsten worden in mindering gebracht op de compensatie. In het geval achteraf blijkt dat Courage International Events geen of minder inkomsten heeft gegenereerd met de uitvoering van de openbare dienstverplichting, zal voor vergoeding in aanmerking komen het verschil tussen de in aanmerking komende inkomsten en uitgaven, zonder een redelijke winst. De in aanmerking komende inkomsten omvatten dan alle met de DAEB behaalde inkomsten, zoals bedoeld in artikel 5, vierde lid, DAEB-vrijstellingsbesluit.

 

Uitgaven/kosten DAEB

De in aanmerking te nemen kosten omvatten alle kosten die voor het beheer van de DAEB worden gemaakt, zoals is bepaald in artikel 5, derde lid, DAEB-vrijstellingsbesluit. Deze in aanmerking te nemen kosten worden aan de hand van de aanvaarde algemene beginselen van kostprijsadministratie berekend.

 

Derden-partijen die door Courage International Events worden ingeschakeld bij de organisatie of uitvoering van het EK Wielrennen 2023 dienen marktconforme vergoedingen te ontvangen. Dit om (indirecte) staatssteun op het niveau van deze partijen uit te sluiten.

 

Redelijke winst

Courage International Events zal geen redelijke winst worden toebedeeld.

 

Correctiemechanisme overcompensatie

Zie sub e.

 

Herzieningsmethode

In het geval tijdens de duur of bij het eindigen van de openbare dienstverplichting blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten die verband houden met de openbare dienstverplichting hoger uitvallen dan vooraf door Courage International Events is geraamd, kan in overeenstemming met de hierboven beschreven parameters de vergoeding (compensatie) aangepast (herzien) worden. Deze herziening kan niet het plafond zoals is bepaald in artikel 2, eerste lid, DAEB-vrijstellingsbesluit overschrijden.

 

  • e.

    Regeling om overcompensatie te vermijden en terug te vorderen:

Gedeputeerde Staten van Drenthe zijn belast met de (financiële) controle en het toezicht op de openbare dienstverplichting. Zij zullen tijdens de organisatie, bij aanvang van de uitvoering en gedurende de duur van de openbare dienstverplichting, de financiële verantwoording opvragen bij Courage International Events. Daarbij verstrekt Courage International Events, na afloop van het EK Wielrennen 2023 en het boekjaar, aan Gedeputeerde Staten van Drenthe de volgende gegevens:

  • -

    een eindrapportage bestaande uit:

  • -

    een financieel verslag, inclusief een toelichting;

  • -

    een activiteitenverslag, inclusief een toelichting;

  • -

    een overzicht van het aantal werkzame personen;

  • -

    de jaarrekening, inclusief een balans en een toelichting daarop, voorzien van een accountantsverklaring;

  • -

    een overzicht van de daadwerkelijk gemaakte kosten en inkomsten, in het bijzonder de hoogte van de compensatie (voor specifieke begrotingsposten) die u van andere bestuursorganen ontvangt.

Courage International Events is verplicht een gescheiden boekhouding te hanteren, zoals is bepaald in artikel 5, negende lid, DAEB-vrijstellingsbesluit, teneinde het toezicht te vergemakkelijken en om te voldoen aan hetgeen bepaald is in de artikelen 6, 7, 8 en 9 van het DAEB-vrijstellingsbesluit. Om controle en toezicht mogelijk te maken, dient Courage International Events de door haar gemaakte daadwerkelijke kosten in een (uren)registratiesysteem bij te houden.

In het geval uit de jaarlijkse controle blijkt dat er sprake is van overcompensatie kan, in het geval die overcompensatie maximaal 10% bedraagt van de gemiddelde jaarcompensatie, zoals is bepaald in artikel 6, tweede lid, DAEB-vrijstellingsbesluit, deze overcompensatie worden overgedragen naar de volgende periode en wordt dit op het compensatiebedrag dat voor die periode initieel zou worden betaald in mindering gebracht. In het geval van Courage International Events zal hier geen sprake van zijn, omdat zij alleen in 2023 het EK Wielrennen 2023 organiseert en uitvoert.

 

In het geval er sprake is van een overcompensatie van meer dan 10% of als de openbare dienstverplichting eindigt en er sprake blijkt te zijn van overcompensatie, dient deze overcompensatie, zoals is bepaald in artikel 6, tweede lid, DAEB-vrijstellingsbesluit, onverwijld door Courage International Events te worden terugbetaald. De parameters ter berekening van de compensatie worden vervolgens voor de toekomst aangepast, zoals bepaald is in artikel 6, tweede lid, DAEB-vrijstellingsbesluit.

 

Slotbepaling

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

 

Dit besluit wordt aangehaald als Aanwijzingsbesluit DAEB EK Wielrennen 2023.

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending ervan hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe. Het bezwaarschrift moet binnen zes weken vanaf de dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad worden ingediend. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure.

 

 

Toelichting

 

Inleiding en algemeen belang

Voor de uitvoering van de organisatie en uitvoering van het EK Wielrennen 2023 is vanuit zowel het Rijk via het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de provincie Drenthe middelen beschikbaar gesteld. Om de ambitie en doeleinden van de provincie Drenthe omtrent sport, welzijn en regiomarketing waar te maken, is het noodzakelijk om het EK Wielrennen 2023 aan te wijzen als een dienst van algemeen economisch belang.

 

Internationale topsportevenementen, zoals het EK Wielrennen 2023, zijn voor veel Nederlanders van grote waarde op sportief gebied maar ook economisch en maatschappelijk hebben dit soort evenementen een impact. Topsporters kunnen anderen inspireren om ook zelf (meer) te gaan bewegen en sporten. Internationaal zet dit evenement Nederland en meer specifiek de provincie Drenthe meer op de kaart. Buitenlandse sportfans komen naar de Nederlandse provincie Drenthe; hetgeen een unieke kans is om Provincie Drenthe (beter) op de internationale (sport)kaart te zetten.

 

Marktfalen

In het geval sprake is van marktfalen, mogen overheden onder strikte voorwaarden financiële vergoedingen verstrekken (die niet verder gaan dan compensatie met inachtneming van een redelijke winst) in het geval de activiteit een dienst van algemeen economisch belang is. Op deze manier kunnen overheden bepaalde diensten die een algemeen maatschappelijk belang dienen en waarin de markt dus niet of onvoldoende in voorziet alsnog mogelijk maken.

 

De organisatie en uitvoering van het EK Wielrennen 2023 kan niet geschieden zonder overheidsmiddelen. De te verrichten activiteiten kunnen namelijk niet rendabel worden uitgevoerd om de doeleinden van Provincie Drenthe te behalen, waardoor sprake is van marktfalen. Teneinde de doelstellingen Provincie Drenthe te behalen, is het daarom nodig om de activiteiten met betrekking tot de organisatie en uitvoering van het EK Wielrennen 2023 als dienst van algemeen economisch belang aan te wijzen en Courage International Events met de uitvoering daarvan te belasten.

Naar boven