Provinciaal blad van Noord-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2023, 5985 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2023, 5985 | overige overheidsinformatie |
Inkoopvoorwaarden Algoritmische toepassingen Provincie Noord-Holland 2023
De hierna volgende begrippen worden in deze algemene inkoopvoorwaarden in de hierna vermelde betekenis gebruikt:
Besluiten: besluiten van de Provincie die bestuursrechtelijk, privaatrechtelijk en/of feitelijk van aard zijn en die direct of indirect één of meer burgers van de Provincie, bezoekers van de Provincie of bedrijven of andersoortige instellingen die in de Provincie zijn gevestigd in aanmerkelijke mate treffen.
Procedurele transparantie: het verstrekken van informatie over het doel van de Algoritmische toepassing en het proces dat is gevolgd bij de ontwikkeling en toepassing van de Algoritmische toepassing en de in dat kader gebruikte data, waaronder in ieder geval moet worden begrepen het geven van inzicht in de gemaakte keuzes en de gehanteerde aannames, de categorieën van data die zijn gebruikt bij het ontwikkelen van de Algoritmische toepassing, de wijze waarop in menselijke tussenkomst is voorzien in de Algoritmische toepassing, de gebruikte methode om risico’s te identificeren, de geïdentificeerde risico’s en de maatregelen die zijn genomen om de risico’s te mitigeren en de partijen die betrokken zijn geweest bij het ontwikkelen van de Algoritmische toepassing en hun rol.
Technische transparantie: het verstrekken van informatie aan de hand waarvan de Provincie inzicht kan krijgen in de technische werking van de Algoritmische toepassing, waaronder in ieder geval kan worden begrepen het verstrekken van de broncode van de Algoritmische toepassing, de technische specificaties die zijn gebruikt bij de ontwikkeling van de Algoritmische toepassing, de bij de ontwikkeling van de Algoritmische toepassing gebruikte data, technische informatie over de wijze waarop de bij de ontwikkeling van de Algoritmische toepassing gebruikte data zijn verkregen en bewerkt, informatie over de gehanteerde ontwikkelmethode en het doorlopen ontwikkelproces, motivatie van de keuze voor een bepaald model en bijbehorende parameters en informatie over de prestaties van de Algoritmische toepassing.
Uitlegbaar(heid): Het op individueel niveau kunnen uitleggen waarom een Algoritmische toepassing tot een bepaalde beslissing of uitkomst komt. Tenzij Partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen, vormt daar in ieder geval onderdeel van dat duidelijk is wat de belangrijkste factoren zijn op basis waarvan een Algoritmische toepassing tot een bepaalde uitkomst is gekomen en welke wijzigingen in de input moeten worden doorgevoerd om tot een andere uitkomst te komen. Onder het Uitlegbaar maken van een Algoritmische toepassing valt mede het verstrekken van alle (technische) informatie die nodig is om in een bezwaarprocedure, een beroepsprocedure of een andere juridische procedure de totstandkoming van een Besluit toe te lichten en om de wederpartij en eventuele andere belanghebbenden de gelegenheid te bieden de totstandkoming van een Besluit te toetsen zodat de wederpartij reële rechtsbescherming wordt geboden.
Indien de Algoritmische toepassing onderdeel uitmaakt van één of meerdere softwareproducten die door Opdrachtnemer gezamenlijk aan de Provincie worden geleverd, vormen deze softwareproducten gezamenlijk de Algoritmische toepassing waarop deze Voorwaarden van toepassing zijn, tenzij Partijen anders overeenkomen.
Artikel 3 Kwaliteit van de data
Indien en voor zover de Algoritmische toepassing wordt ontwikkeld op basis van data die door de Provincie aan Opdrachtnemer worden aangeleverd, zal Opdrachtnemer de redelijkerwijs van hem te verwachten maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de bij het ontwikkelen van de Algoritmische toepassing gebruikte data worden geanalyseerd, gestructureerd en/of bewerkt:
Indien en voor zover de Algoritmische toepassing wordt ontwikkeld op basis van data die niet door de Provincie aan Opdrachtnemer worden aangeleverd, zal Opdrachtnemer ervoor zorgen dat de bij het ontwikkelen van de Algoritmische toepassing gebruikte data worden verzameld, geanalyseerd, gestructureerd en/of bewerkt:
Alle rechten met betrekking tot de data die in het kader van de Overeenkomst door de Provincie aan Opdrachtnemer worden verstrekt, komen toe aan de Provincie. Opdrachtnemer heeft niet het recht deze data te gebruiken voor andere doeleinden dan het uitvoeren van de Overeenkomst. Opdrachtnemer zal deze data op eerste verzoek van de Provincie vernietigen en/of tot afgifte van de data aan de Provincie overgaan.
Alle rechten met betrekking tot de data die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst worden gecreëerd of verzameld, komen toe aan de Provincie. Tenzij Partijen anders overeenkomen, heeft Opdrachtnemer niet het recht deze data te gebruiken voor andere doeleinden dan het uitvoeren van de Overeenkomst. Opdrachtnemer zal deze data op eerste verzoek van de Provincie vernietigen en/of tot afgifte van de data aan de Provincie overgaan.
Afgifte van de in artikel 4 lid 1 en 4 lid 2 bedoelde data vindt plaats in een door de Provincie aan te wijzen gangbaar bestandsformaat. Indien Opdrachtnemer voor het omzetten van de data naar het door de Provincie gewenste bestandsformaat aanvullende werkzaamheden dient te verrichten, zal de Provincie Opdrachtnemer hiervoor een redelijke vergoeding betalen. Een geschil over de hoogte van de door Provincie aan Opdrachtnemer te betalen vergoeding, kan voor Opdrachtnemer geen reden zijn om zijn verplichtingen uit deze Voorwaarden op te schorten.
Artikel 6 Transparantie over de Algoritmische toepassing
Opdrachtnemer zal op eerste verzoek van de Provincie aan de Provincie Technische transparantie verschaffen om de Provincie in staat te stellen een audit uit te voeren als bedoeld in artikel 9. De Provincie zal dergelijke informatie uitsluitend opvragen en gebruiken indien en voor zover dat noodzakelijk is voor de toepassing van artikel 9. De Provincie zal op grond van artikel 6.2 aan haar verstrekte bedrijfsvertrouwelijke informatie geheimhouden en na afloop van een audit als bedoeld in artikel 9 vernietigen, tenzij een op de Provincie rustende wettelijke verplichting zich tegen geheimhouding of vernietiging verzet of de Provincie de informatie nodig heeft in het kader van een geschil met Opdrachtnemer of een derde.
Bij de toepassing van artikel 6 lid 2 kan Opdrachtnemer ervoor kiezen om de broncode van de Algoritmische toepassing niet af te geven aan de Provincie, maar aan een door de Provincie aan te wijzen en in te schakelen onafhankelijke derde die namens de Provincie de in artikel 9 bedoelde audit zal uitvoeren. Eventuele meerkosten die daaruit voortvloeien komen voor rekening van Opdrachtnemer. De Provincie kan van Opdrachtnemer eisen dat een voorschot wordt betaald in verband met de kosten van de onafhankelijke derde.
De Provincie dient te allen tijde de mogelijkheid te hebben om de werking van de Algoritmische toepassing uit te leggen (Uitlegbaarheid). Opdrachtnemer is verplicht aan het Uitlegbaar maken van de Algoritmische toepassing zijn volledige medewerking te geven en alle daarvoor benodigde informatie aan de Provincie te verstrekken. De Provincie heeft het recht om de in dat kader door Opdrachtnemer verstrekte informatie met derden te delen en openbaar te maken.
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst vormen de in dit artikel beschreven verplichtingen resultaatsverplichtingen en is de Provincie, tenzij Partijen anders overeenkomen, voor het nakomen van deze verplichtingen geen aanvullende vergoeding verschuldigd aan Opdrachtnemer. Na de looptijd van de Overeenkomst vormen de in dit artikel beschreven verplichtingen inspanningsverbintenissen en is de Provincie voor de in dat kader door Opdrachtnemer te verrichtten werkzaamheden een redelijke vergoeding verschuldigd.
Artikel 7 Risicomangementstrategie bij ontwikkeling van de Algoritmische toepassing
Bij de ontwikkeling van de Algoritmische toepassing zal Opdrachtnemer een gangbare en up-to-date risicomanagementstrategie hanteren die passend is voor de aard van de Algoritmische toepassing. Bij het toepassen van deze risicomanagementstrategie zal Opdrachtnemer de belangrijkste risico’s identificeren die zich kunnen voordoen bij het gebruik van de Algoritmische toepassing door de Provincie en maatregelen treffen teneinde de geïdentificeerde risico’s beheersbaar te maken. Bij het identificeren van de risico’s zal Opdrachtnemer indien relevant in ieder geval aandacht besteden aan het risico dat niet wordt voldaan aan één of meer van de verplichtingen genoemd in artikel 3 en artikel 5, risico’s die verband houden met discriminatie, de mogelijkheid voor de Provincie om controle te houden over de Algoritmische toepassing en gegevensbescherming.
Indien en voor zover Opdrachtnemer de Algoritmische toepassing voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst heeft ontwikkeld, staat Opdrachtnemer ervoor in dat de in artikel 7 lid 1 en artikel 7 lid 2 beschreven handelingen reeds hebben plaatsgevonden. Op eerste verzoek van de Provincie zal Opdrachtnemer daarvan bewijs aanleveren.
Artikel 8 Beheer van de Algoritmische toepassing
Indien Opdrachtnemer de Algoritmische toepassing in de vorm of als onderdeel van een dienst aanbiedt of beheer en onderhoud aan de Algoritmische toepassing verricht, staat Opdrachtnemer ervoor in dat de Algoritmische toepassing en de daarbij behorende documentatie gedurende de looptijd van de Overeenkomst aan de in artikel 5 genoemde voorwaarden blijft voldoen.
Indien Opdrachtnemer de Algoritmische toepassing in de vorm of als onderdeel van een dienst aanbiedt of beheer en onderhoud aan de Algoritmische toepassing verricht, maakt onderdeel van de door Opdrachtnemer te leveren diensten uit dat Opdrachtnemer gedurende de looptijd van de Overeenkomst continue zal monitoren of de in artikel 7 lid 1 bedoelde risico’s nog actueel zijn en of de in artikel 7 lid 1 bedoelde maatregelen effectief zijn. Indien dat niet het geval blijkt te zijn, zal Opdrachtnemer aanvullende maatregelen treffen.
Artikel 9 Audit of andersoortige controle
Opdrachtnemer is te allen tijde verplicht om mee te werken aan een door of namens de Provincie uit de voeren audit of andersoortige controle waarin wordt beoordeeld of Opdrachtnemer de in de Overeenkomst gestelde voorwaarden naleeft. Deze medewerking ziet onder meer op het geven van Technische transparantie, het geven van Procedurele transparantie, het inzicht geven in de uitgevoerde risicomanagementstrategie, het beschikbaar stellen van personeel van Opdrachtnemer voor het houden van interviews en het geven van toegang tot de locaties van Opdrachtnemer.
De Provincie zal een rapport op (laten) stellen waarin de conclusies van de audit worden vastgelegd. In het rapport zal de Provincie vastleggen in hoeverre Opdrachtnemer de verplichtingen uit de Overeenkomst naleeft. Indien de Provincie vaststelt dat Opdrachtnemer de verplichtingen uit dit artikel niet naleeft, is Opdrachtnemer verplicht om binnen de door de Provincie in het rapport vastgestelde redelijke termijn de door de Provincie geconstateerde gebreken te verhelpen. Herstelt Opdrachtnemer de door de Provincie geconstateerde gebreken niet binnen de in het rapport vastgelegde hersteltermijn, verkeert Opdrachtnemer van rechtswege in verzuim.
De kosten van de eventueel door de Provincie in te schakelen auditor komen voor rekening van de Provincie. Voor eventuele kosten die Opdrachtnemer in het kader van de audit zal maken voor andere werkzaamheden dan het verstrekken van Technische transparantie of Procedurele transparantie, zal de Provincie Opdrachtnemer een redelijke vergoeding betalen. Een geschil over de hoogte van een dergelijke vergoeding kan voor Opdrachtnemer nooit reden zijn om zijn verplichtingen uit deze Voorwaarden op te schorten. Een dergelijke vergoeding hoeft de Provincie niet te betalen indien uit de audit blijkt dat Opdrachtnemer deze Voorwaarden op wezenlijke punten niet naleeft of heeft nageleefd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-5985.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.