Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2023, 5947 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2023, 5947 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân, houdende regels omtrent de bestrijding van invasieve exoten door de mienskip in Fryslân (Subsidieregeling Invasieve Exoten Fryslân)
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
Gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
Overwegende dat de Europese Unie de aanpak van invasieve exoten verplicht (in de verordening (EU) 1143/2014) aan de lidstaten en dat het rijk deze verplichting heeft uitgewerkt in de Wet natuurbescherming en onder meer opgedragen heeft aan de provincie;
Overwegende dat in het bestuursakkoord 2019-2023 is overeengekomen dat de provincie, samen met de burger en de landbouw, haar rol hierin pakt door het vormgeven van Exotenbeleid dat een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van het verdwijnen van (inheemse) dier- en plantensoorten. De aantasting die de verdwijning van (inheemse) dier- en plantensoorten heeft op het ecosysteem en de leefomgeving wordt hierdoor beperkt waardoor Exotenbeleid bijdraagt aan het streven naar brede welvaart binnen de mienskip;
Overwegende dat het Exotenbeleid in de Beleidsnotitie Invasieve Exoten Fryslân 2023-2029 is uitgewerkt waarin is uitgesproken de invasieve exoten in Fryslân aan te pakken vanuit een biodiversiteitsbelang, waarbij economie en volksgezondheid worden meegenomen;
Overwegende dat de ondersteuning van de mienskip bij de aanpak van invasieve exoten aan deze doelstellingen bijdraagt en dat zij daarom de inspanningen van de mienskip financieel wil ondersteunen;
In deze regeling wordt verstaan onder:
Natura 2000-gebied: een door het Rijk aangewezen gebied dat valt onder de bescherming van Natura 2000, zoals bedoeld in de Wet Natuurbescherming, de Vogelrichtlijn (richtlijn 2009/147/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 november 2009 inzake het behoud van de vogelstand (PbEU 2010, L 20)) en de Habitatrichtlijn (richtlijn 92/43/EEG van de Raad van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna (PbEG 1992 L 206));
Een aanvraag wordt ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde verplichte bijlagen.
Deze subsidie heeft tot doel het bevorderen van samenwerking in gezamenlijke aanpak van bestrijding invasieve exoten en een gezamenlijk afgestemd gebied binnen de provincie Fryslân.
Een subsidie voor de subsidiabele activiteit het opstellen van een gebiedsplan, als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder a, kan alleen worden verstrekt aan rechtspersonen in de provincie Fryslân.
Subsidie wordt geweigerd indien voor dezelfde activiteit waarvoor een subsidie wordt aangevraagd, of een deel daarvan, op het moment van ontvangst van de aanvraag reeds een andere subsidie is verstrekt door de provincie Fryslân.
De subsidie voor de subsidiabele activiteit het opstellen van een gebiedsplan, als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder a, bedraagt ten hoogste 90% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 10.000,-.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 2.13 en 2.14 van de Asv, is de subsidieontvanger verplicht om:
Deze subsidie heeft tot doel de wijdverspreide invasieve exoten, de categorie 2 en 3 soorten zoals genoemd in bijlage 1 van de Beleidsnotitie Invasieve Exoten Fryslân, in Natura 2000-gebied in de provincie Fryslân en het NNN te bestrijden.
Een subsidie voor de subsidiabele activiteit de bestrijding van invasieve exoten, als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder b, kan alleen worden verstrekt aan rechtspersonen in de provincie Fryslân.
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, wordt in elk geval voldaan aan de volgende criteria:
In aanvulling op hetgeen is bepaald in artikel 2.7 van de Asv, wordt subsidie geweigerd indien:
De subsidie voor de subsidiabele activiteit de bestrijding van invasieve exoten, als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder b, bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 24.999,-.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 2.13 en 2.14 van de Asv, is de subsidieontvanger verplicht om:
Deze subsidie heeft tot doel de burgerparticipatie in beheersing en bestrijding van invasieve exoten op lokaal niveau te bevorderen.
Een subsidie voor de subsidiabele activiteit het faciliteren van een vrijwilligersgroep, als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder c, kan alleen worden verstrekt aan een rechtspersoon of rechtspersoon i.o. die het faciliteren van een vrijwilligersgroep in de provincie Fryslân op zich wil nemen.
De subsidie voor de subsidiabele activiteit het opzetten van een vrijwilligersgroep, als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder c, bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 10.000,-.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 2.13 en 2.14 van de Asv, is de subsidieontvanger verplicht om:
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 23 mei 2023.
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris A. Schepers, MSc
Artikel 1, Hygiëneprotocol Fryslân
Op dit moment is het meest actuele Hygiëneprotocol Fryslân het rapport van augustus 2020 onder de naam ‘Hygiënisch werken met invasieve exoten in de provincie Friesland’ van de hand van Van der Loop, Van Veenhuisen en Van de Loo. Het is voorstelbaar dat het rapport in de loop van de tijd geactualiseerd wordt. Met het Hygiëneprotocol Fryslân wordt altijd het meest actuele rapport bedoeld.
Artikel 1, landelijk geldende richtlijnen ter beheersing of bestrijding van invasieve exoten
Bij landelijk geldende richtlijnen ter beheersing of bestrijding van invasieve exoten wordt in ieder geval gedacht aan: het rapport uit 2019 onder de naam ‘Landelijk protocol omgaan met Aziatische duizendknopen’ van de hand van Faber, Penninkhof, De Vetten en Boosten en het rapport uit 2020 onder de naam ‘Leidraad beheer reuzenklauw’ van de hand van Van Kemenade en Lageschaar. Het is voorstelbaar dat de richtlijnen in de loop van de tijd geactualiseerd worden. Hier worden altijd de meest actuele richtlijnen bedoeld.
Het Natuurnetwerk Nederland is in Fryslân op dit moment aangewezen in de Verordening Romte Fryslân 2014. De precieze begrenzing van het Natuurnetwerk Nederland is in kaartvorm digitaal te raadplegen op ruimtelijkeplannen.nl. In de toekomst zal het Natuurnetwerk Nederland aangewezen worden door de provincie in de Omgevingsverordening.
Artikel 1, terreinbeherende organisaties
Specifieke terreinbeherende organisaties zijn Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, It Fryske Gea en de 12 provinciale Landschappen, maar ook de kleinere particuliere natuurbeschermingsorganisaties en in rechtspersonen georganiseerde agrariërs.
Het gezamenlijk afgestemde gebied sluit op een logische manier aan bij het verspreidingsgebied van een invasieve exoot. Het gebied omslaat bijvoorbeeld meerdere gemeenten of een stroomdal.
De doelgroep is beperkt tot rechtspersonen in de provincie Fryslân. Bij de rechtspersonen die kunnen aanvragen wordt met name gedacht aan de Friese gemeenten, Wetterskip Fryslân en andere terreinbeherende organisaties.
Ook deze doelgroep is beperkt tot rechtspersonen in de provincie Fryslân. Bij de rechtspersonen die kunnen aanvragen wordt met name gedacht aan de Friese gemeenten, Wetterskip Fryslân en andere terreinbeherende organisaties.
Onderdelen a tot en met d zijn als weigeringsgronden in de regeling opgenomen om te kunnen sturen op noodzaak, effectiviteit en kosten van de bestrijdingsmaatregelen waarvoor subsidie wordt gevraagd. Het zijn breed geformuleerde weigeringsgronden zodat er (beleids)inhoudelijk gestuurd kan worden op deze indicatoren zodat een zo goed mogelijke aanpak van invasieve exoten gestimuleerd wordt.
Als concreet voorbeeld voor een aantoonbaar ineffectieve bestrijdingsmethode kan aan het volgende gedacht worden. Er zal geen subsidie worden verstrekt voor de bestrijding van een niet-geïsoleerde populatie invasieve exoten. Als er geen sprake is van een geïsoleerde populatie zal de exoot na verwijderen vanuit naburige percelen immers weer snel terugkomen. Daarmee is deze manier van beheersing of bestrijding ineffectief. Een geïsoleerde populatie kan zich uitstrekken over meerdere percelen van verschillende eigenaren. Voor de aanpak van een geïsoleerde populatie die zich over meerdere percelen van verschillende eigenaren uitstrekt is dus samenwerking tussen de verschillende eigenaren nodig. Dat een aanvraag betrekking kan hebben op meerdere geïsoleerde populaties wordt hiermee overigens niet uitgesloten.
Bij de beoordeling of bestrijdingsmaatregelen noodzakelijk zijn wordt gekeken naar de vraag of de invasieve exoot een directe bedreiging vormt voor de biodiversiteit, waarbij vervolgens de volksgezondheid of de economie kan worden meegenomen. Voor de bestrijding van Reuzenberenklauw in de berm langs akkerland bestaat bijvoorbeeld niet zondermeer de bedoelde noodzaak. Het is dan in de vraag of vanuit het biodiversiteitsbelang bestrijding van de Reuzenberenklauw nodig is omdat er geen biodiversiteit is die beschermd moet worden in bermen langs akkerland.
Onder onderdeel e is opgenomen dat de bestrijdingsmaatregelen tenminste gericht moeten zijn op één van de invasieve exoten die vallen onder categorie 2 en 3, als bedoeld in bijlage 1 van de Beleidsnotitie Invasieve Exoten. Hier zij opgemerkt dat de provinciale voorkeur uitgaat naar bestrijding van de Aziatische duizendknoop, Grote waternavel, Reuzenbalsemien, Reuzenberenklauw, Rimpelroos, Waterteunisbloem en Watercrassula.
Er is bewust voor gekozen om de vrijwilligersgroepen te ondersteunen bij de beheersing en bestrijding van invasieve exoten op lokaal niveau. Burgerparticipatie wordt hierdoor gestimuleerd omdat het op een laagdrempelige manier kan plaatsvinden. Bij de aanpak op lokaal niveau kan gedacht worden aan de aanpak binnen een dorp, wijk of natuur- en recreatiegebied.
Hoewel het eerste lid alle kosten die een directe relatie hebben met de subsidiabele activiteit subsidiabel verklaart zijn voor de duidelijkheid in het tweede lid bepaalde kosten benoemd die in ieder geval subsidiabel moeten worden geacht.
Bij de onder onderdeel a genoemde kosten kan gedacht worden aan de inhuur van een deskundige op het gebied van bestrijding die voor en door de vrijwilligersgroep wordt ingehuurd om de vrijwilligers uitleg te geven over een veilige en/of efficiënte wijze van beheersing of bestrijding.
Bij de onder onderdeel b genoemde kosten kan gedacht worden aan uitvoeringskosten, bureaukosten en overheadkosten (als dit niet al synoniemen voor dezelfde soort kosten zijn). Hieronder begrepen zijn ook de cateringkosten voor de vrijwilligersgroep (verstrekking van koffie, thee, etc. ter ondersteuning van de vrijwilligers bij hun taak).
De onder onderdeel c genoemde kosten spreken voor zich. Voor de volledigheid wordt erop gewezen dat met een verantwoorde manier van beheersing of bestrijding wordt bedoeld beheersing of bestrijding conform de landelijk geldende richtlijnen ter beheersing of bestrijding van invasieve exoten en het Hygiëneprotocol Fryslân.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-5947.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.