N825; verkeersbesluit traject 146 maatregelen Lochem – Borculo fase 1 zaaknummer 2022-017914 , 16 mei 2023

 

 

Aanleiding

De provinciale weg de Nettelhorsterweg (N825) vormt een verbinding tussen Lochem en Borculo en sluit aan op de Goorseweg (N346) en de Hekweg (N315). De N825 vormt een belangrijke schakel in de ontsluiting van de oostelijke Achterhoek tussen de A1 en de N18. Daarmee heeft de weg ook een ontsluitende functie voor het regionale bedrijventerrein Laarberg in de richting van de A1.

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor maatregelen op de Nettelhorsterweg (N825) tot de Hekweg (N315) en een deel van de Goorseweg (N346) dat aansluit op de N825. In dit verkeersbesluit gaat het om een klein gedeelte Goorseweg (kilometer 20,000 tot kilometer 20,700), het kruispunt Goorseweg/Nettelhorsterweg en alleen om fase 1 van de Nettelhorsterweg, het gedeelte kilometer 0,000 tot kilometer 3,900. Voor fase 2, het gedeelte kilometer 3,900 tot de Hekweg (N315), volgt later een ontwerp-verkeersbesluit.

 

Als wegbeheerder van de N825 zijn Gedeputeerde Staten verplicht om voor de beoogde maatregelen op dit traject een verkeersbesluit te nemen.

 

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden verholpen voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Lochem en Berkelland, vervoersmaatschappij EBS en met een door de korpschef van de Politie gemandateerde verkeerspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Noord- en Oost Gelderland.

Het ontwerp-verkeersbesluit lag van 23 februari tot en met 6 april 2023 ter inzage, er zijn geen meningen in de vorm van een zienswijze ingediend. Het nu voorliggend besluit bevat ten opzichte van het ontwerp-verkeersbesluit dan ook geen wijzigingen.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

Gedeputeerde Staten nemen maatregelen op de Goorseweg (N346) tussen kilometer 20,000 en kilometer 20,700 en op de Nettelhorsterweg (N825) tussen kilometer 0,000 en kilometer 3,900.

 

Kruispunt Goorseweg (N346)/ Nettelhorsterweg (N825)

 

Het kruispunt Goorseweg/ Nettelhorsterweg wordt circa 70 meter in oostelijke richting verplaatst. Een deel van de Nettelhorsterweg tussen kilometer 0,000 en de Nettelhorster Laak (km. 0,650) komt op een nieuw aan te leggen wegtracé te liggen, oostelijk van de huidige Nettelhorsterweg. Ook het parallel gelegen (brom)fietspad langs dit deel van de Nettelhorsterweg wordt in oostelijke richting verschoven. Het tracédeel van de Goorseweg direct ten westen en direct ten oosten van het kruispunt met de Nettelhorsterweg wordt ook verlegd. Aan de noordzijde van het kruispunt komt een nieuwe aansluiting van de toekomstige noordelijke parallelweg richting het tuincentrum.

Langs de Goorseweg blijven aanliggende percelen aan de zuidzijde bereikbaar via een parallelweg. Deze parallelweg gaat over een in (brom)fietspad. Langs het eerste deel van de Nettelhorsterweg ligt aan de westzijde een (brom)fietspad dat overgaat in een parallelweg over kort lengte, tot iets ten noorden van de Nettelhorster Laak. Via deze parallelweg blijven aanliggende percelen bereikbaar.

 

Nettelhorsterweg tot kilometer 3,900

 

De Nettelhorsterweg, tussen de Nettelhorster Laak en de Broekstraat wordt verbreed. Daarnaast wordt de Nettelhorsterweg opengesteld voor landbouwverkeer. Op diverse plaatsen worden landbouwpasseerhavens aangelegd. Landbouwverkeer is verplicht deze ‘havens’ te gebruiken om sneller gemotoriseerd verkeer voorbij te laten gaan. Voor de Nettelhorsterweg zelf geldt uiteindelijk een inhaalverbod. De maximum snelheid wordt niet gewijzigd. Fietsers en bromfietsers maken gebruik van een vrijliggend (brom)fietspad en stukje parallelweg dat op het oude tracédeel van de Nettelhorsterweg ligt. Bestemmingsverkeer gebruikt de parallelweg. Enkele inritten naar percelen worden verwijderd. De kruispunten Wengersteeg en Broekstraat worden aangepast om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bij het kruispunt Nettelhorsterweg/ Broekstraat bij kilometer 1,550 komt een brede middengeleider zodat fietsers de weg in twee keer kunnen oversteken.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N346 tussen 20,000 en 20,700 en voor de provinciale weg N825 tussen kilometer 0,000 en kilometer 3,900, het volgende verkeersbesluit:

Kruispunt Goorseweg (N346)/ Nettelhorsterweg (N825)

 

I. door het plaatsen van bord A1 (zone) van het RVV 1990, de nieuwe parallelweg Goorseweg noordelijk van de Goorseweg (N346) in stellen als 60km/u-zone, bij kilometer 20,300;

 

II. door het plaatsen van bord A2 (zone) van het RVV 1990, het einde van de 60km/u-zone op de nieuwe parallelweg Goorseweg noordelijk van de Goorseweg (N346) in te stellen, bij kilometer 20,300;

 

III. door het plaatsen van bord B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders op de parallelweg zuidelijk van de Goorseweg te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Goorseweg (N346), bij kilometer 20,200;

 

IV. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders die het kruispunt Goorseweg/Nettelhorsterweg naderen vanaf de noordelijke parallelweg Goorseweg en vanaf de Nettelhorsterweg te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Goorseweg (N346);

 

V. door het plaatsen van borden D2 van het RVV 1990, bestuurders bij het passeren van het kruispunt Goorseweg/Nettelhorsterweg te verplichten het bord geplaatst op de middengeleiders voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, bij kilometer 20,350;

 

VI. door het plaatsen van bord D2 van het RVV 1990, bestuurders komend vanaf de nieuwe parallelweg noordelijk van de Goorseweg te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, bij kilometer 20,300;

 

VII. door het plaatsen van borden D2 van het RVV 1990, bestuurders op het (brom)fietspad te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, bij:

a. kilometer 20,200 langs de Goorseweg (N346);

b. kilometer 0,100 langs de Nettelhorsterweg (N825);

 

VIII. door het plaatsen van bord D4 van het RVV 1990, bestuurders op de N346 te verplichten de N346 te vervolgen en daarmee te verbieden een afslaande beweging te maken naar de zuidelijke parallelweg.

 

IX. door het plaatsen van bord D5-R van het RVV, bestuurders komend van de parallelweg langs de Goorseweg te verplichten tot het volgen van de rijrichting die is aangegeven op het bord, bij kilometer 20,200;

 

X. door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990, de zuidelijke parallelweg van de Goorseweg over te laten gaan in een (brom)fietspad, bij:

a. kilometer 20,200 langs de Goorseweg (N346);

b. kilometer 0,100 langs de Nettelhorsterweg (N825);

 

XI. door het plaatsen van borden G12a van het RVV 1990 met onderbord (OB)505, de (brom)fietspaden ten noorden en zuiden van het kruispunt Goorseweg/Nettelhorsterweg in te stellen als verplicht (brom)fietspad in tweerichtingen, bij:

a. kilometer 20,300 langs de Goorseweg (N346);

b. kilometer 0,100 langs de Nettelhorsterweg (N825);

 

XII. door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990 met onderbord (OB)505, het fietspad aan de noordzijde van de Goorseweg in te stellen als verplicht (brom)fietspad in tweerichtingen, bij kilometer 20,200;

 

XIII. door het plaatsen van bord G12b van het RVV 1990, het einde van het verplicht (brom)fietspad in te stellen bij de overgangen naar parallelwegen langs de Goorseweg en de Nettelhorsterweg, bij:

a. kilometer 20,100 zuidelijk langs de Goorseweg (N346);

b. kilometer 20,200 zuidelijk langs de Goorseweg (N346);

c. kilometer 0,100 westelijk langs de Nettelhorsterweg (N825);

Nettelhorsterweg tot kilometer 3,900

 

XIV. door het plaatsen van doorgetrokken asmarkering op de rijbaan, een verbod in te stellen op de Nettelhorsterweg voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen, op het gedeelte tussen kilometer 0,000 en 3,900.

 

XV. door het plaatsen van bord F11 van het RVV 1990, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines te verplichten gebruik te maken van de passeerstrook, bij:

a. kilometer 0,400, in de richting van de Hekweg;

b. kilometer 2,200, in de richting van de Hekweg;

c. kilometer 2,400, in de richting van de Goorseweg;

 

XVI. door het plaatsen van bord C8 van het RVV 1990, een geslotenverklaring in te stellen voor motorvoertuigen op de Nettelhorsterweg die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u, bij:

a. kilometer 0,400, in de richting van de Hekweg;

b. kilometer 2,200, in de richting van de Hekweg;

c. kilometer 2,300, in de richting van de Goorseweg

 

XVII. door het plaatsen van bord F12 van het RVV 1990, einde verplicht gebruik passeerstrook voor landbouwverkeer- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines, bij:

a. kilometer 0,500, in de richting van de Hekweg;

b. kilometer 2,300; aan beide richtingen;

 

XVIII. door het plaatsen van borden D2 van het RVV 1990, bestuurders op het kruispunt Nettelhorsterweg/Broekstraat te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, bij kilometer 1,500;

 

XIX. door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990, het fietspad langs de Broekstraat in te stellen als verplicht (brom)fietspad in twee richtingen, bij kilometer 1,500;

 

XX. door het plaatsen van bord G12b van het RVV 1990, het einde van het verplicht (brom)fietspad in te stellen, bij kilometer 0,700;

Ter inzage

Een link naar het verkeersbesluit is vanaf 16 mei 2023 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->Bereikbaar Gelderland->wegwerkzaamheden->N825)

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf dezelfde datum ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2022-017914 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 16 mei tot en met 27 juni 2023 ter inzage in de gemeentehuizen van de gemeenten Lochem en Berkelland.

 

Instellen bezwaar

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9030 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (088) 3612000 of op www.rechtspraak.nl.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven