N792; verkeersbesluit maatregelen Vaassen – Twello zaaknummer 2023-004664, 2 mei 2023

 

 

Aanleiding

De provinciale weg de N792 vormt een verbinding tussen Vaassen en Twello. In 2023 wordt onderhoud uitgevoerd aan de N792 tussen het viaduct van de Rijksweg A50 bij Vaassen en de rotonde N344 bij Twello. Naast het vervangen van het asfalt, worden maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De maximum snelheid wordt over een deel van het traject aangepast naar 60 km/u en 30 km/u binnen de bebouwde kom van Terwolde. De inrichting van de weg wordt daarop aangepast.

Voor een aantal van de te nemen maatregelen is een verkeersbesluit verplicht. Als wegbeheerder van de N792 nemen Gedeputeerde Staten van Gelderland daarom voor deze maatregelen dit verkeersbesluit.

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• afdeling 6.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden verholpen voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Epe en Voorst, en met een door de korpschef van de Politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Noord- en oost Gelderland.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

Gedeputeerde Staten nemen maatregelen op de N792 tussen kilometer 5,300 en kilometer 16,600.

 

De N792 kent veel verschillende snelheden. Een maximumsnelheid van 80 km/u past niet goed bij de functie en het gebruik van de weg. Daarom wordt de maximumsnelheid tussen Vaassen en Terwolde verlaagd naar 60 km/u. Binnen de bebouwde kom van Terwolde wordt de snelheid verlaagd van 50 naar een maximum van 30 km/u.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N792 tussen 5,300 en kilometer 16,600 het volgende verkeersbesluit:

 

Eekterweg (N792):

 

I. door het plaatsen van borden A1 van het RVV 1990, de maximumsnelheid op de Eekterweg (N792) in te stellen als 60 km/u,

a. bij kilometer 5,300;

b. bij kilometer 5,600;

c. bij kilometer 5,800;

d. bij kilometer 5,900;

 

II. door het verwijderen van borden B1 van het RVV 1990, de Eekterweg (N792) als voorrangsweg op te heffen,

a. bij kilometer 5,300;

b. bij kilometer 5,800;

c. bij kilometer 5,900;

 

III. door het plaatsen van borden B3 en B4 of B5 van het RVV 1990, de kruispunten op de Eekterweg (N792) aan te duiden als voorrangskruispunt,

a. bij kilometer 5,300;

b. bij kilometer 5,560;

c. bij kilometer 5,760;

d. bij kilometer 5,800;

e. bij kilometer 5,900;

 

Geerstraat (N792):

IV. door het plaatsen van borden A1 van het RVV 1990, de maximumsnelheid op de Geerstraat (N792) in te stellen als 60 km/u,

a. bij kilometer 6,560;

b. bij kilometer 6,640;

c. bij kilometer 7,360;

d. bij kilometer 7,410;

e. bij kilometer 7,490;

 

V. door het plaatsen van bord A2-60 (zone) van het RVV 1990, het einde van de 60 km/u – zone aan te geven op de Veluwsedijk, bij kilometer 7,5;

 

VI. door het verwijderen van borden B1 van het RVV 1990, de Geerstraat (N792) als voorrangsweg op te heffen,

a. bij kilometer 6,560;

b. bij kilometer 6,640;

c. bij kilometer 7,360;

d. bij kilometer 7,410;

e. bij kilometer 7,490;

 

VII. door het plaatsen van borden B3, B4 of B5 van het RVV 1990, de kruispunten op de Geerstraat (N792) aan te duiden als voorrangskruispunt,

a. bij kilometer 6,590;

b. bij kilometer 6,630;

c. bij kilometer 7,360;

d. bij kilometer 7,410;

e. bij kilometer 7,490;

 

Vaassenseweg (N792):

VIII. door het plaatsen van borden A1 van het RVV 1990, de maximumsnelheid op de Vaassenseweg (N792) in te stellen als 60 km/u,

a. bij kilometer 7,560;

b. bij kilometer 8,350;

c. bij kilometer 8,450;

d. bij kilometer 8,600;

e. bij kilometer 9,810;

f. bij kilometer 9,920;

g. bij kilometer 11,000;

h. bij kilometer 11,100;

i. bij kilometer 11,910;

 

IX. door het plaatsen van borden A4-30 en A5-30 een adviessnelheid van 30 km/u in te stellen tussen kilometer 11,200 en 11,400;

 

X. door het verwijderen van borden A1-60 (zone) en A2-60 (zone) van het RVV 1990, het begin en einde van de 60 km/u -zone op te heffen, bij kilometer 8,510;

 

XI. door het verwijderen van borden A1-60 (zone) van het RVV, het begin van de 60 km/u-zone op te heffen, bij kilometer 11,910;

 

XII. door het plaatsen van borden A1-30 (zone) van het RVV 1990, het begin van de 30 km/u- zone aan te geven, bij kilometer 11,910;

 

XIII. door het verwijderen van borden B1 van het RVV 1990, de Vaassenseweg (N792) als voorrangsweg op te heffen,

a. bij kilometer 8,460;

b. bij kilometer 8,470;

c. bij kilometer 8,570;

d. bij kilometer 8,580;

e. bij kilometer 9,810;

f. bij kilometer 9,920;

g. bij kilometer 11,100;

 

XIV. door het plaatsen van borden B3, B4 of B5 van het RVV 1990, de kruispunten in de Vaassenseweg (N792) aan te duiden als voorrangskruispunt,

a. bij kilometer 7,550

b. bij kilometer 8,350;

c. bij kilometer 8,400;

d. bij kilometer 8,450;

e. bij kilometer 8,560;

f. bij kilometer 11,000;

g. bij kilometer 11,100;

 

XV. door het plaatsen van bord B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Vaassenseweg,

a. bij kilometer 7,800;

b. bij kilometer 8,000;

c. bij kilometer 8,370;

 

Bebouwde kom Terwolde (N792):

XVI. door het plaatsen van borden A1-30 (zone) van het RVV 1990, het begin van de 30 km/u- zone aan te geven,

a. bij kilometer 12,100;

b. bij kilometer 13,700;

 

XVII. door het verwijderen van bord A1-50 van het RVV 1990, de maximumsnelheid van 50 km/u op te heffen, bij kilometer 12,100;

 

XVIII. door het verwijderen van borden B1 van het RVV 1990, de N792 binnen de kom van Terwolde op te heffen als voorrangsweg,

c. bij kilometer 12,100;

d. bij kilometer 12,350;

e. bij kilometer 12,400;

f. bij kilometer 12,750;

g. bij kilometer 12,900;

h. bij kilometer 13,350;

i. bij kilometer 13,400;

 

XIX. door het plaatsen van borden B3, B4 of B5 van het RVV 1990, de kruispunten binnen de kom van Terwolde (N792) aan te duiden als voorrangskruispunt,

j. bij kilometer 12,100;

k. bij kilometer 12,200;

l. bij kilometer 12,300;

m. bij kilometer 12,400;

n. bij kilometer 12,450;

o. bij kilometer 12,790;

p. bij kilometer 12,900;

q. bij kilometer 12,250;

r. bij kilometer 13,350;

s. bij kilometer 13,700;

t. bij kilometer 13,710;

 

Twelloseweg (N792):

XX. door het plaatsen van borden A1-60 van het RVV 1990, de maximumsnelheid op de Twelloseweg (N792) in te stellen als 60 km/u,

a. bij kilometer 13,700;

b. bij kilometer 14,500;

 

XXI. door het verwijderen van borden A1-60 (zone) van het RVV 1990, het begin van de 60 km/u -zone op te heffen,

a. bij kilometer 13,700;

b. bij kilometer 14,500;

 

XXII. door het verwijderen van borden A2-60 (zone) van het RVV 1990, het einde van de 60 km/u-zone op te heffen bij kilometer 14,500;

 

XXIII. door het plaatsen van bord A2-60 van het RVV 1990, het einde van de maximumsnelheid 60 km/u op te heffen, bij kilometer 14,500;

 

XXIV. door het verwijderen van bord B1 van het RVV 1990, de Twelloseweg als voorrangsweg op te heffen,

a. bij kilometer 13,700;

b. bij kilometer 14,400;

 

XXV. door het plaatsen van bord B2 van het RVV 1990, einde voorrangsweg op de Twelloseweg in te stellen, bij kilometer 14,700;

 

XXVI. door het plaatsen van borden B3 van het RVV 1990, het kruispunt Twelloseweg (N792) aan te duiden als voorrangskruispunt, bij kilometer 14,450.

 

 

 

 

 

Ter inzage

Een link naar het verkeersbesluit is vanaf 4 mei 2023 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl ->Bereikbaar Gelderland -> wegwerkzaamheden ->N792: Vaassen-Twello).

De tekst van het verkeersbesluit is vanaf dezelfde datum ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2023-004664 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 4 mei tot en met 15 juni 2023 ter inzage in de gemeentehuizen van de gemeenten Epe en Voorst.

 

Instellen bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie Rechtsbescherming, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift verkeersbesluit N792 Vaassen - Terwolde” te worden vermeld.

 

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:

- de naam en het adres van de indiener;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- een kopie of omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

 

Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor individuele burgers (niet voor advocaten en ook niet voor gemachtigden namens een bedrijf of een organisatie) bestaat de mogelijkheid dat verzoek digitaal in te dienen. Meer informatie kunt u vinden op www.rechtspraak.nl. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, telefoonnummer (088) 361 20 00 of op www.rechtspraak.nl.

 

 

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

Richard van Wilpe

Plv. teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven