Ontwerp Verkeersbesluit N995 voor een Geslotenverklaring voor vrachtwagens aan Zijlvesterbrug te Onderdendam

K43238

 

Aanleiding

 

Al langere tijd wordt verkeersoverlast ervaren in de kom van Onderdendam. Het dorp wordt ontsloten door twee provinciale wegen te weten de N996 en de N995. Deze doorkruisen het dorp en zorgen voor verkeersdrukte. Het noordelijk deel van het dorp wordt ook nog eens door het Boterdiep gescheiden van het zuidelijke deel van het dorp. De N995 is voorzien van de Zijlvesterbrug om het noordelijk deel en het zuidelijk deel van het dorp met elkaar te verbinden.

In het verkeersonderzoek 1 (hierna het Verkeersonderzoek) wordt door de onderzoekers de volgende verkeersituatie in Onderdendam aangetroffen en omschreven:

 

    • a.

      wegen zijn over het algemeen betrekkelijk smal;

    • b.

      wegen zijn ingericht als erftoegangswegen met of zonder kantmarkering;

    • c.

      smalle trottoirs;

    • d.

      auto's kunnen elkaar goed passeren maar een groot voertuig met een auto past niet. Ook twee voertuigen (landbouwverkeer, vrachtwagens en bussen) die elkaar tegen komen kunnen elkaar rond de brug niet passeren. Anticiperen is moeilijk omdat het doorzicht beperkt is in verband met de bebouwing die dicht op de rijbaan staat;

    • e.

      wanneer grote voertuigen passeren treden vertragingen op in de verkeersafwikkeling.

Ook blijkt uit het Verkeeronderzoek dat de verkeersdruk tijdens de avond- en de ochtendspits hoog is. Zoals uit het Verkeeronderzoek duidelijk wordt, wordt de verkeershinder rond de brug vergroot omdat grote voertuigen elkaar niet kunnen passeren. Dit heeft grote gevolgen voor de doorstroming van het verkeer in het dorp.

 

Bevoegdheidsgrondslag

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) worden verkeersbesluiten genomen door Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen (hierna: GS) voor zover het wegen betreffen die in het beheer zijn bij de provincie Groningen.

 

Op grond van artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De N995 ter hoogte van de Ziilvesterbrug te Onderdendam wordt beheerd door de provincie Groningen.

 

GS past afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht toe bij de totstandkoming van het verkeersbesluit.

 

Motivering

 

De klachten van bewoners uit het dorp hebben geleid tot diverse gesprekken. Ook de gemeente Het Hogeland heeft als gevolg van klachten een Verkeersonderzoek laten uitvoeren. De klachten zijn gelet op het Verkeersonderzoek terecht. Er is sprake van relatief veel verkeersbewegingen binnen de dorpskern. Overdag is er sprake van een hoge verkeersdruk op de driesprong Warffumerweg, Bedumerweg, Middelstumerweg.

 

Dit tast niet alleen de leefbaarheid binnen het dorp aan, maar veroorzaakt ook gevaarlijke situaties (zie onder Aanleiding onder d.). De aanwezige rijbaan wordt gebruikt door diverse verkeersdeelnemers zoals grote voertuigen, motorvoertuigen, voetgangers, fietsers en bromfietsers. Dit veroorzaakt de nodige gevaarlijke situaties.

 

De infrastructuur rond de Zijlversterbrug is niet alleen smal maar ook zeer onoverzichtelijk door de haakse bochten in combinatie met de bebouwing tot dicht op de rijbaan. Grote voertuigen komen elkaar tegen in deze beperkte en zeer onoverzichtelijke ruimte waardoor de doorstroming ernstig wordt verstoord. Dergelijke verkeershinder heeft ook invloed op hulpverleningsdiensten. Er is immers geen uitwijkmogelijkheid om deze doorgang te bieden.

 

De doorstroming ter hoogte van de Zijlvesterbrug wordt voornamelijk beperkt door grote voertuigen op werkdagen gedurende de dagperiode (07.00 - 18.00 uur). Hiertoe behoren vrachtwagens, bussen en landbouwvoertuigen. De mogelijke oplossing om de doorstroming ter hoogte van de Zijlvesterbrug te bevorderen is een geslotenverklaring op werkdagen voor grote voertuigen gedurende de dagperiode.

 

Het is echter ongewenst om het wegdeel voor alle grote voertuigen af te sluiten. Het dorp moet immers met openbaar vervoer bereikbaar blijven. De verwachting is dat lijndiensten als gevolg van een geslotenverklaring voor grote voertuigen, niet zijnde bussen, tevens op tijd kunnen rijden.

 

Naast de lijnbussen is het ook ongewenst om het wegdeel voor landbouwvoertuigen af te sluiten. Voor landbouwvoertuigen zijn onvoldoende alternatieve routes. Het is niet wenselijk om landbouwverkeer gebruik te laten maken van alternatieve routes waarvan vrachtwagens gebruik kunnen maken. Daarbij speelt de grootte en de beperkte snelheid van een landbouwvoertuig een belangrijke rol.

 

Bovengenoemde is dan ook de reden om over te gaan tot een geslotenverklaring voor uitsluitend vrachtwagens ter hoogte van de Zijlvesterbrug. GS is van mening dat met het verkeersbesluit (geslotenverklaring voor vrachtwagens) de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid verbetert en daarmee ook de leefbaarheid voor de inwoners van Onderdendam. Om te onderzoeken of dit doel ook bereikt wordt, zal medio september 2024 een evaluatie plaatsvinden.

 

Gelet op het advies van de Politie-Eenheid Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, van 20 december 2022, kenmerk 20221214001129, is GS van plan gekozen om op strategische locaties het vrachtverkeer te attenderen op de geslotenverklaring nabij de Zijlversterbrug. Daarmee wordt voorkomen dat vrachtwagens het dorp binnen rijden en de geslotenverklaring moeten negeren met het risico op een boete, omdat keermogelijkheden binnen het dorp gelet op de beperkte ruimte niet mogelijk is.

Door op juiste strategische plaatsen de bestuurder van een vrachtwagen te attenderen op de geslotenverklaring in Onderdendam kan deze tijdig kiezen voor een alternatieve route.

 

GS is van mening dat een geslotenverklaring op werkdagen voor vrachtwagens gedurende de dagperiode bijdraagt aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Dit voorgenomen besluit is:

 

    • -

      op artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) besproken met de politie inzake de handhaafbaarheid;

    • -

      op artikel 25 van het BABW overlegt met de gemeente Het Hogeland;

    • -

      besproken met de verkeerscommissie van Onderdendam en gecommuniceerd tijdens informatiebijeenkomsten.

       

Voorlopige belangenafweging

 

GS is vooralsnog van mening dat:

 

    • -

      zowel bedrijven als bewoners te allen tijde bereikbaar zijn voor vrachtwagens vanuit minimaal één richting;

    • -

      bewoners en bedrijven voor vrachtwagens buiten het tijdsvenster bereikbaar via de Zijlvesterbrug;

    • -

      voor het vrachtverkeer voldoende alternatieve routes aanwezig zijn. Zij hoeven niet het dorp Onderdendam te passeren. Een vrachtwagen kan gebruik maken van bijvoorbeeld de N361 en de N46. Ook de in aanbouw zijnde rondweg N993 om Bedum kan uitkomst bieden;

    • -

      ondernemers die gebruik maken van vrachtwagens, waaronder transporteurs, kunnen in hun planning rekening houden met de geslotenverklaring;

    • -

      het doel dat beoogd wordt met de Wegenverkeerswet waaronder het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer zwaarder moet wegen dan het belang van ondernemingen of particulieren die gebruik maken van vrachtwagens om zo efficiënt mogelijk van a naar b te komen.

       

Voorgenomen besluit

 

Op grond van de bovenstaande motivering en belangenafweging is Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen van plan om het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

    • 1.

      plaatsing van twee borden C7 vanuit tegenovergestelde richtingen binnen het wegvak gelegen tussen de aansluiting met de Middelstumerweg (N996) en de aansluiting met de Achterweg te Onderdendam zoals weergeven op bijlage 1 kenmerk VB-N995-ODD blad 1 en 2, d.d. 24 januari 2023.

    • 2.

      Het aanbrengen van onderborden onder de onder 1 genoemde C7 borden.

    • Voorzien van het opschrift: Ma t/m vrij 07.00 -18.00 uur

       

Zienswijze

 

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake het ontwerp verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen

 

Team Projectmanagement

 

Postbus 610

 

9700 AP Groningen

 

Indienen kan ook digitaal via info@provinciegroningen.nl

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zienswijze zaaknummer K43238” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u contact opnemen met het Verkeersloket via 050 316 4911.

   

  

Namens Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen,

De heer B. Koster

Teamleider Projectmanagement

Naar boven