Gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden provincie Groningen 2018 - vaststelling en toevoeging bijlage

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat Provinciale Staten op 22 februari 2023, nr. 4.e,voordracht 2022-093918, afdeling SG, dossiernummer K43161, hebben besloten tot vaststelling van de wijziging van het besluit Gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden provincie Groningen 2018. Het besluit luidt als volgt:

 

 

Provinciale Staten van Groningen:

 

 

Gelezen de voordracht van het presidium d.d. 7 december 2022, documentnummer: 2022-093918, SG;

 

Gelet op de reactie van het college van gedeputeerde staten d.d. 1 november 2022, documentnummer 2022-102814;

 

Gelet op de Provinciewet artikel 40c lid 2 over het vaststellen van een gedragscode;

 

Gelet op artikel 2.2.2 in de gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden provincie Groningen 2018 over nevenfuncties en artikel 6.1 over het voorzien in leemtes en onduidelijkheden;

 

BESLUITEN:

  • I.

    Het protocol nevenfuncties gedeputeerden (kenmerknr. 2022-106796) dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd vast te stellen, bestaand uit de volgende onderdelen:

    • A.

      Afwegingskader voor beoordeling aanvaardbaarheid van een (voorgenomen) nevenfunctie

      • In het belang van de provincie

      • Uitbreiden netwerk

      • Meer werkplezier

      • Inkomsten en verantwoording

      • Gering tijdsbeslag

      • Ruime bestuurservaring

    • B

      Meldingsprocedure bij voornemen tot aanvaarden van een nevenfunctie

      • 1.

        Stap 1: vertrouwelijk overleg in het seniorenconvent

      • 2.

        Stap 2: openbaar maken van het voornemen tot aanvaarden van de nevenfunctie

  • II.

    Dit protocol als bijlage toe te voegen aan de gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden provincie Groningen 2018;

  • III.

    Een vierde lid toe te voegen aan artikel 2.2.2. van de gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden provincie Groningen 2018 luidende: 4. Het protocol nevenfuncties, bestaande uit het afwegingskader die provinciale staten hanteren bij het beoordelen van een (voorgenomen) nevenfunctie van een gedeputeerde en de meldingsprocedure, is opgenomen als bijlage 1 bij deze gedragscode.

  • IV.

    Dit besluit bekend te maken door publicatie op de provinciale website en in het provinciaal blad en in werking te laten treden de dag na het vaststellen van dit besluit.

Groningen, 22 februari 2023

provinciale staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter

H. Engels-van Nijen, griffier

Bijlage 1 Protocol nevenfuncties gedeputeerden

 

Protocol nevenfuncties gedeputeerden

Aanvulling op gedragscode integriteit voor de commissaris van de Koning en gedeputeerden 2018

 

Dit protocol nevenfuncties gedeputeerden is onderdeel van de gedragscode integriteit voor de commissaris van de Koning en gedeputeerden 2018 en een aanvulling op hetgeen is geregeld in de provinciewet in artikel 40 b. Meer specifiek: "een gedeputeerde vervult geen nevenfuncties waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op een goede vervulling van zijn ambt als gedeputeerde" en "een gedeputeerde meldt zijn voornemen tot aanvaarding van een nevenfunctie aan provinciale staten". Dit protocol heeft, net als de gedragscode, een zelfbindend karakter en bestaat uit een afwegingskader en een meldingsprocedure.

 

Afwegingskader

Het afwegingskader bevat een zestal overwegingen die provinciale staten hanteren bij het beoordelen van een (voorgenomen) nevenfunctie van een gedeputeerde. Deze overwegingen kunnen worden beschouwd als een uitwerking van het criterium in de provinciewet dat een nevenfunctie niet 'ongewenst' mag zijn in het kader van een goede vervulling van het ambt. Het afwegingskader biedt provinciale staten daarmee een handvat voor de beoordeling van nevenfuncties. De overwegingen moeten in onderlinge samenhang met elkaar worden bezien, waarbij elke nevenfunctie op zijn eigen merites zal worden beoordeeld.

 

Meldingsprocedure

De meldingsprocedure is opgebouwd uit 2 stappen die gedeputeerden doorlopen wanneer zij voornemens zijn een nevenfunctie te aanvaarden. Hieraan voorafgaand is er een fase van persoonlijke en intercollegiale reflectie door de gedeputeerde. Daarna volgt de eerste stap in de beslotenheid van het seniorenconvent zodat een eventueel afzien van een voornemen tot aanvaarden van een nevenfunctie niet publiek gemaakt hoeft te worden.

Wordt het voornemen publiek, dan is het oordeel aan de volksvertegenwoordiging en zullen provinciale staten in de openbaarheid besluiten of zij bezwaar hebben tegen de aanvaarding van de nevenfunctie.

 

Afwegingskader

 

 

  • 1.

    In het belang van de provincie

  • De nevenfunctie draagt bij aan het belang van de provincie. De overweging is dat het niet alleen gaat om het 'niet schaden' van de belangen en het imago van de provincie en het voorkómen van (de schijn van) belangenverstrengeling, maar dat de nevenfunctie iets kan toevoegen aan het ambt en ten goede komt aan het functioneren van de gedeputeerde en daarmee van de provincie.

  • 2.

    Uitbreiden netwerk

  • De nevenfunctie vergroot het netwerk in het belang van de provincie. Om de verstrengeling van netwerken en daarmee (de schijn) van belangenverstrengeling te voorkomen is het aan te raden om de nevenfunctie buiten de bestuurlijke netwerken in de eigen provincie te houden. Bij twijfel niet doen, is dan het devies. En in voorkomende gevallen worden vóóraf concrete terugtrekkingsafspraken in het college gemaakt over hoe te handelen in geval van provinciale besluitvorming in relatie tot de nevenfunctie.

  • 3.

    Meer werkplezier

  • De nevenfunctie levert nieuwe inzichten en inspiratie op. De overweging is dat nevenactiviteiten kunnen bijdragen aan het verbeteren van de uitvoering van de functie, aan de persoonlijke ontwikkeling van de gedeputeerde en aan het eigen werkplezier. Hiertoe behoren bijvoorbeeld ook nevenactiviteiten in het kader van vrijetijdsbesteding zoals vrijwilligerswerk voor de kerk, de school of de sportvereniging in de buurt.

  • 4.

    Inkomsten en verantwoording

  • De nevenfunctie dient bij voorkeur een ideëel en niet-commercieel belang waaraan geen neveninkomsten zijn verbonden. Activiteiten binnen de eigen politieke partij vallen hier bijvoorbeeld onder. Indien de functie bezoldigd is, dan worden de inkomsten op een controleerbare wijze verantwoord en conform de daarvoor geldende bepalingen (PW art 43 lid 6 en 8) verrekend. Het is aan de gedeputeerde om hiervoor zorg te dragen.

  • 5.

    Gering tijdsbeslag

  • De nevenfunctie mag slechts een gering tijdsbeslag leggen op de agenda van de gedeputeerde, ook op de langere termijn. Uitgangspunt is dat de nevenfunctie altijd ondergeschikt is aan het ambt van de gedeputeerde. Wanneer er agendaproblemen zijn, gaan de verplichtingen die voortvloeien uit het ambt van gedeputeerde altijd vóór.

  • 6.

    Ruime bestuurservaring

  • De nevenfunctie wordt aangevraagd door een ervaren gedeputeerde. Voor gedeputeerden die een langere staat van dienst hebben (indicatie 4 jaar) ligt een nevenfunctie meer voor de hand dan voor een starter. De overweging is dat in de eerste jaren, wanneer nog geen sprake is van ruime bestuurlijke ervaring, het goed vervullen van het ambt de volledige aandacht opeist van de gedeputeerde en een nevenfunctie dan al snel te veel tijd zal vragen van de gedeputeerde.

Toepassing afwegingskader

 

Dit afwegingskader is opgesteld voor benoemde voltijds gedeputeerden die voornemens zijn een nevenfunctie te aanvaarden.

 

Bij deeltijd-gedeputeerden gelden in principe dezelfde verantwoordelijkheden. Daarom zijn dezelfde afwegingen van toepassing. Uiteraard is de overweging inzake neveninkomsten voor deeltijd-gedeputeerden hiervan uitgezonderd (PW art 43 lid 7).

 

Bij 'invallende' gedeputeerden, die aantreden bijvoorbeeld bij langdurig ziekteverlof van een gedeputeerde, kan de kandidaat-invaller worden gevraagd om eventuele nevenfuncties 'op slot' te zetten voor de periode waarin het ambt van gedeputeerde wordt uitgevoerd.

 

Bij kandidaat-gedeputeerden zal hetzelfde afwegingskader worden gehanteerd en worden in het gesprek met de integriteitscommissie afspraken gemaakt over de omstandigheden waaronder eventuele reeds bestaande nevenfuncties kunnen worden voortgezet. Dat geldt ook voor min of meer "slapende" (bestuurlijke) nevenfuncties die een zakelijk belang betreffen (in eigen of familiebedrijf) en waaruit inkomsten worden verworven. De hieraan verbonden financiële (bedrijfs-)belangen moeten op voldoende afstand worden gezet.

 

Meldingsprocedure

 

 

Voorafgaand

In de fase voorafgaand aan een vertrouwelijke consultatie in het seniorenconvent (stap 1), is het van belang dat de gedeputeerde persoonlijk afweegt of de nevenfunctie past binnen het afwegingskader dat provinciale staten hanteren bij de beoordeling van een voorgenomen nevenfunctie.

 

Om als gedeputeerde het perspectief te verbreden is het aan te bevelen om in vertrouwen te sparren met de commissaris van de Koning over de vraag of de gedeputeerde niet iets over het hoofd ziet en in geval van belemmeringen of die oplosbaar zijn. Daarnaast is aan te bevelen dat de gedeputeerde ook collegiaal advies inwint in het college van gedeputeerde staten.

Aan de orde kan komen of de collegeleden mogelijke ándere aspecten zien die van belang zijn om mee te wegen bij het zetten van de volgende stap. Ook kan dan aan de orde komen óf en zo ja, welke afspraken in het college zouden moeten worden gemaakt over terugtreding tijdens beraadslagingen en besluitvorming in het geval de voorgenomen nevenfunctie wordt aanvaard. Met als doel om belangenverstrengeling en/of de schijn ervan te voorkomen.

 

Stap 1 Vertrouwelijk overleg in het seniorenconvent

 

  • Is de gedeputeerde van mening dat alle aspecten voldoende zijn gewogen, dan meldt de gedeputeerde zijn voornemen schriftelijk aan de fractievoorzitters door tussenkomst van de griffier. De griffier overlegt met de voorzitter van het seniorenconvent over het moment en wijze van agendering in het seniorenconvent.

In het seniorenconvent kan de gedeputeerde zijn of haar voornemen tot het aanvaarden van een nevenfunctie nader toelichten. De fractievoorzitters zullen de betreffende nevenfunctie toetsen aan het afwegingskader en vervolgens overwegingen meegeven aan de gedeputeerde.

Het advies van het seniorenconvent kan ook zijn om dit voornemen niet door te zetten naar provinciale staten voor een besluit omdat er geen of onvoldoende draagvlak te verwachten is.

 

Stap 2 Openbaar maken van het voornemen tot aanvaarden van de nevenfunctie

 

  • Is het advies van de fractievoorzitters meegewogen en besluit de gedeputeerde om het voornemen aan provinciale staten voor te leggen voor een oordeel, dan meldt de gedeputeerde dit schriftelijk aan provinciale staten. De griffier draagt zorg voor een ontwerp-statenbesluit en overlegt met de voorzitter van provinciale staten over het moment en wijze van agendering in provinciale staten.

In een openbare statenvergadering besluiten provinciale staten over de aanvaardbaarheid van de voorgenomen nevenfunctie van de gedeputeerde. Het statenbesluit omvat het afgeven van een verklaring van geen bezwaar.

 

Na afloop

 

Bij een positief besluit

Bij een positief besluit van provinciale staten (meerderheid heeft geen bezwaar) kan de nevenfunctie worden aanvaard en openbaar worden gemaakt op de website van de provincie Groningen (verantwoordelijkheid provinciesecretaris) met vermelding van tijdsbeslag en eventuele bezoldiging.

 

Bij een negatief besluit

Bij een negatief besluit van provinciale staten (meerderheid heeft bezwaar) wordt de gedeputeerde geacht af te zien van aanvaarding van de voorgenomen nevenfunctie. Indien de gedeputeerde het besluit niet volgt, is het aan provinciale staten om hier al dan niet politieke consequenties aan te verbinden.

Naar boven