Verkeersbesluit N462-wijzigen bebording snelheidslimiet

PZH-2023-825898917 / DOS-2022-0003708

Inleiding

De Schilkerweg (N462) vormt de verbinding tussen Papenveer en de N231 in Nieuwveen (gemeente Nieuwkoop). De weg is ingericht als gebiedsontsluitingsweg waarop een snelheidslimiet geldt van 80 km/h.

 

Tussen hectometerpalen 0.5 en 0.6 (N462) staat alleen in oostelijke richting een bord ’50 km/h’ met onderbord ‘zwembad’. Dit bord ’50 km/h’ is per abuis hier geplaatst met als gevolg dat vanaf deze locatie tot aan de Hogedijk een maximum snelheid van 50 km/h geldt. Deze bordencombinatie is niet in overeenstemming met het bedoelde snelheidsregime, 80 km/h.

 

Volgens het verkeersveiligheidsprogramma Duurzaam Veilig dient de geldende maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met de inrichting van de weg en de allure van de omgeving. Dat is op deze locatie niet het geval en zorgt daarom voor schijnveiligheid, hetgeen onderstreept wordt door het feit dat op dit wegvak een V85 (de snelheid die 85% van het verkeer rijdt) van ca. 82 km/h gemeten is. Doordat een deel van de weggebruikers zich wel aan de snelheidslimiet van 50 km/h houden en een groot deel niet ontstaan te hoge snelheidsverschillen, waardoor een verhoogd risico op kop-staart ongevallen ontstaat.

 

Uit inspectie van de weg in het kader van het aankomende Groot Onderhoud N462 is gebleken dat deze bebording (50 km/h) al geruime tijd (circa sinds 2012) aanwezig is langs de weg (N462). Voor 2012 stond op deze locatie (hectometer 0.55) een bord ‘einde 50 km/h’, waarmee de lokale snelheidsverlaging rond de oversteek Schilkkade (hectometer 0.38) beëindigd werd. Het is niet meer te achterhalen hoe de wijziging in bebording tot stand is gekomen. Een verkeersbesluit ontbreekt bovendien.

 

Gebleken is dat het onderbord ‘zwembad’ per abuis (circa sinds 2012) op de locatie (hectometer 0.55) is komen te hangen. Een onderbord dient een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduidingen te hebben. Dat is in deze situatie niet het geval.

 

Al met al concluderen wij dat de huidige bordencombinatie niet op deze locatie hoort te staan en voor schijnveiligheid zorgt. Om die redenen verwijderen wij deze bordencombinatie en plaatsen wij het ‘eind 50 km/h’ bord weer terug, zoals passend bij de inrichting van de weg en oorspronkelijk ook aanwezig was. Voor deze maatregel is een verkeersbesluit verplicht.

Bevoegdheid

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2022, is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd.

Motivering

Uit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW):

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het van belang dat de geplaatste bebording in overeenstemming is met het regime/inrichting van de weg en de krachtens verkeersbesluiten daarbijbehordende snelheidslimieten. De snelheidslimiet die in oostelijke richting tussen hectometer 0.55 en de Hogedijk is ingesteld, is niet passend bij de inrichting van de weg en niet krachtens verkeersbesluit ingesteld. Om die reden verwijderen wij het bord A1-50 (50km/h) en het onderbord ‘zwembad’ en plaatsen het bord A2-50 (einde 50 km/h) terug.

Belangenafweging

Het terugbrengen van de oorspronkelijke snelheidslimieten en daarmee het opheffen van de niet krachtens verkeersbesluit ingestelde snelheidslimiet van 50 km/h op dit wegvak van de N462 zal de verkeersveiligheid op de N462 ten goede komen. De inrichting doet immers vermoeden dat ter plekke 80 km/h gereden kan worden, terwijl het bord 50 km/h aangeeft. Door deze onduidelijkheid kunnen bij weggebruikers verschillende grote snelheidsverschillen optreden doordat elke weggebruiker de snelheidslimiet anders interpreteert (hetgeen verkeersonveilige situaties in de hand werkt).

Met het verwijderen van het bord zal weer duidelijkheid ontstaan voor weggebruikers van de N462 (waaronder ook voor voertuigen uit uitwegen die de N462 oprijden) en wordt de verkeersveiligheid ter plekke verbeterd. Met deze verkeersmaatregelen wordt de vrijheid van verkeer gewaarborgd en de bruikbaarheid van de weg bevorderd. Alles tegen elkaar afgewogen is de te nemen maatregel dus in ieders belang.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregel(en).

Besluit

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande besluiten:

  • 1.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 2.

    Voor de in de gemeente Nieuwkoop buiten de bebouwde kom gelegen wegvak (N462) ter hoogte van hectometer 0.55 in oostelijke richting, de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:

  • a. door verwijdering van bord A1-50 (50km/h) uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV);

  • b. door verwijdering van onderbord ‘Zwembad’;

  • c. door plaatsing van bord A2-50 (einde 50 km/h) uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV).

  • 3.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

 

 

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland

Naar boven