N812; maatregelen traject 96 Babberich – Beek

 

 

ONTWERP-VERKEERSBESLUIT zaaknummer 2023-002734, 28 februari 2023

 

 

Aanleiding

De provinciale weg Beekseweg/Oud Arnhemseweg (N812) vormt de regionale verbinding tussen Babberich en Beek en sluit aan op de Dorpstraat (N336) en de Arnhemseweg/Bievankweg (N335). De N812 vormt ook een schakel in de ontsluiting van Babberich richting de A12.

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen voor maatregelen op de N812 tussen de Dorpstraat (N336) en de Arnhemseweg/Bievankweg (N335).

De N812 wordt van kilometer 0,000 tot kilometer 3,021 Beekseweg genoemd en van kilometer 3,021 tot en met 3,855 Oud Arnhemseweg.

 

Als wegbeheerder van de N812 zijn Gedeputeerde Staten verplicht om voor de beoogde maatregelen op dit traject een verkeersbesluit te nemen.

 

 

Beleidskader

Wettelijke grondslag

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden verholpen voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Zevenaar en Montferland en met een door de korpschef van de Politie gemandateerde verkeerspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Midden Gelderland.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

Gedeputeerde Staten zijn voornemens maatregelen te nemen op de N812, Beekseweg van kilometer 0,000 tot kilometer 3,021, en Oud Arnhemseweg van kilometer 3,021 tot en met het kruispunt Arnhemseweg/Bievankweg (N335) bij kilometer 3,855.

 

Beekseweg en Oud Arnhemseweg tot kilometer 3,855

Op de Beekseweg worden diverse maatregelen genomen. De fietsroute naar Sportpark SV Babberich wordt veiliger gemaakt, daarom wordt aan de noordzijde van de Beekseweg het (brom)fietspad verbreed. Het huidige (brom)fietspad voor (brom)fietsverkeer in de richting Babberich wordt zo geschikt gemaakt voor (brom)fietsers in beide richtingen. Het gedeelte binnen de bebouwde kom is alleen voor fietsers. Fietsers vanuit Babberich hoeven dan niet meer de provinciale weg over te steken om het sportpark te bereiken. Het fietspad aan de zuidzijde blijft wel behouden.

De locatie van de overgang van 80 km per uur naar 60 km per uur ter hoogte het bedrijventerrein Transito wordt aangepast, zodat het gemotoriseerd verkeer zich beter aan de maximumsnelheid van 60 kilometer per uur houdt.

Er worden middengeleiders en bocht-geleidebanden aangelegd op de kruispunten aan beide zijden van de A12 zodat we het rijgedrag en het snelheidsgedrag beïnvloeden.

 

Kruispunt Oud Arnhemseweg (N812) - Arnhemseweg (N335)

In de huidige situatie is het, komende vanuit Babberich, lastig oversteken op het kruispunt met de Arnhemseweg (N335). Verkeer moet hierdoor lang wachten, vooral tijdens de ochtendspits. Daarom wordt het voorrangskruispunt omgebouwd naar een rotonde. Dit verbetert de verkeersafwikkeling op het kruispunt. Het gemotoriseerd verkeer moet dan ook zijn snelheid verminderen, waardoor de verkeersveiligheid wordt vergroot.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om voor de provinciale weg N812 tussen 0,000 en 3,855 het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

Beekseweg tot kilometer 3,855

I. door het plaatsen van bord A1-60 van het RVV 1990, de Beekseweg (N812) in stellen als 60-weg,

a. bij kilometer 0,200;

b. bij kilometer 0,550;

c. bij kilometer 1,150;

d. bij kilometer 1,310;

e. bij kilometer 1,900;

f. bij kilometer 2,000;

g. bij kilometer 2,200;

h. bij kilometer 2,300;

 

II. door het verwijderen van bord A2 (zone) van het RVV 1990, het einde van de 60 km/u-zone opheffen op Beekseweg (N812), bij kilometer 2,240;

 

III. door het plaatsen van bord A2 van het RVV 1990, het einde aangeven van de 60 km/u op de Beekseweg (N812), bij kilometer 2,300;

 

IV. door het verwijderen van bord B1 van het RVV 1990, de Beekseweg (N812) op te heffen als voorrangsweg,

a. bij kilometer 0,550;

b. bij kilometer 1,150;

c. bij kilometer 1,310;

d. bij kilometer 1,720;

e. bij kilometer 1,900;

f. bij kilometer 2,000;

g. bij kilometer 2,200;

h. bij kilometer 2,300;

 

V. door het plaatsen van bord B4 en B5 van het RVV 1990, de kruispunten Beekseweg (N812) aan te duiden als voorrangskruispunt,

a. bij kilometer 0,550;

b. bij kilometer 1,150;

c. bij kilometer 1,310;

d. bij kilometer 1,900;

e. bij kilometer 2,000;

 

VI. door het plaatsen van bord D2 van het RVV 1990, bestuurders op de Beekseweg (N812) en op de Oud Arnhemseweg (N812) te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft,

a. bij kilometer 2,240;

b. bij kilometer 2,440;

c. bij kilometer 2,990;

d. bij kilometer 3,120;

 

VII. door het plaatsen van bord D7 van het RVV 1990, fietsers komend van het tweerichtingen (brom)fietspad langs de noordzijde Beekseweg (N812) uit de richting Babberich te verplichten tot het volgen van 1 van de rijrichtingen die is aangegeven, bij kilometer 0,480;

 

VIII. door het plaatsen van bord G11 met OB505 van het RVV 1990, het instellen van tweerichtingen verkeer op het fietspad langs de noordzijde Beekseweg (N812) in noordelijke richting, bij kilometer 0,100;

 

IX. door het plaatsen van bord G12a met OB505 van het RVV 1990, het (brom)fietspad langs de noordzijde Beekseweg (N812) over te laten gaan in een twee richtingen (brom)fietspad, bij kilometer 0,150;

 

Kruispunt Oud Arnhemseweg (N812) – Arnhemseweg/Bievankweg (N335)

X. door het plaatsen van bord B6 van het RVV en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, bestuurders komend over de Arnhemseweg (N335) en komend over de Bievankweg (N335) te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de rotonde, bij kilometer 3,855;

 

XI. door het verwijderen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, bestuurders op het (brom)fietspad van de Oud Arnhemseweg (N812) niet langer te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op het (brom)fietspad Arnhemseweg (N335), bij kilometer 3,855;

 

XII. door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV, bestuurders op het (brom)fietspad van de Bievankweg (N335) te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op het (brom)fietspad van de Oud Arnhemseweg (N812), bij kilometer 3,855;

 

XIII. het verwijderen van borden C2 van het RVV 1990, op de Arnhemseweg en Bievankweg (N335), bij kilometer 3,855;

 

XIV. door het plaatsen van borden D1 van het RVV 1990, bestuurders op de rotonde Arnhemseweg/Bievankweg (N335) – Oud Arnhemseweg (N812) te verplichten de juiste rijrichting te rijden op de rotonde, bij kilometer 3,855;

 

XV. het verwijderen van borden D2 van het RVV 1990, op de Arnhemseweg en Bievankweg (N335) , bij kilometer 3,855;

 

Ter inzage

Een link naar het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf 2 maart 2023 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl ->Bereikbaar Gelderland -> wegwerkzaamheden -> N812)

De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit is vanaf dezelfde datum ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2023-002734 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 2 maart tot en met 13 april 2023 ter inzage in de gemeentehuizen van de gemeenten Zevenaar en Montferland.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake het voorgenomen ontwerp verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zienswijze zaaknummer 2023-002734” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken via het Provincieloket, telefoon 026-359 9999.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven