Verkeersbesluit N206 Ingenieur G. Tjalmaweg

PZH-2023-824602602 / DOS-2022-0006659

Inleiding

De RijnlandRoute betreft een infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Het is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route wordt er gebouwd aan de economische versterking van de regio en wordt er geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. De weg lost de huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.

Een onderdeel van de RijnlandRoute is het realiseren van het deelproject ‘RijnlandRoute N206 Ingenieur G. Tjalmaweg’. Het tracé loopt van het kruispunt N206-N441 aan de westzijde tot en met de Torenvlietbrug aan de oostzijde (gemeente Katwijk). In het kader van het project wordt het bestaande tracé uitgebreid van 2 x 1 naar 2 x 2 rijkstroken en wordt de weg opgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg tot een autoweg. De weg wordt grotendeels half verdiept aangelegd en er wordt een tweetal ongelijkvloerse aansluitingen (Valkenburg-West en Valkenburg-Oost) aangelegd. Ook wordt een tweede Torenvlietbrug als vaste brug met 3 rijstroken naast de bestaande brug aangelegd. Verder wordt de bestaande bushalte Valkenburg Oost – N206 verplaatst naar de westelijke toe- en afrit van de N206.

Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd.

Bevoegdheid

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie 2022, is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15, eerste lid, van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Daarnaast moet een verkeersbesluit worden genomen krachtens artikel 15, tweede lid, van de WVW voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Motivering

Uit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW):

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het gewenst om diverse verkeersmaatregelen in te stellen ten behoeve van de verkeersveiligheid en doorstroming op de vernieuwde N206 Ingenieur G. Tjalmaweg.

Belangenafweging

Met het deelproject ‘RijnlandRoute N206 Ingenieur G. Tjalmaweg’ wordt de verkeersveiligheid en doorstroming op de weg verbeterd. Door de uitbreiding naar 2 rijstroken in beide richting wordt de capaciteit van de weg flink uitgebreid waardoor de kans op filevorming en daarmee onveilige verkeerssituaties afneemt. Hierdoor neemt ook de bruikbaarheid van de weg toe en wordt de vrijheid van het verkeer gewaarborgd. Daarnaast kent het traject mede door de verdiepte ligging alleen ongelijkvloerse kruisingen, die eveneens bijdragen aan een verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op de weg. Verder worden de rijbanen van de beide rijrichtingen fysiek van elkaar gescheiden middels geleiderails. Op de autoweg geldt een snelheidslimiet van 80 km/u vanwege milieukundige aspecten. Bij een rijsnelheid van 80 km/u stroomt het verkeer beter door, is er minder geluidhinder voor omwonenden en minder luchtvervuiling. Alles tegen elkaar afgewogen is de te nemen maatregel dus in ieders belang.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregelen.

Besluit

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande, besluiten:

  • 1.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 2.

    Voor het in de gemeente Katwijk buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N206 Ingenieur G. Tjalmaweg (hm 15,8 tot hm 18,4) de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen overeenkomstig bijgaande tekeningen met tekeningnummers N206-TEK-41021 tot en met N206-TEK-41029:

    • a.

      Door plaatsing van borden G03 uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) de hoofdrijbaan van de N206 aan te wijzen als autoweg;

    • b.

      Door plaatsing van borden G04 uit bijlage I van het RVV het einde van de autoweg aan te duiden;

    • c.

      Door plaatsing van borden A01-80 een snelheidslimiet van 80 km/u in te stellen op het weggedeelte dat aangewezen wordt als autoweg;

    • d.

      Door plaatsing van borden L03 uit bijlage I van het RVV en het aanbrengen van de geblokte markering zoals bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990, ter hoogte van hectometer 16,5 b en 16,5 c (westelijke toe- en afrit van de N206), deze aan te wijzen als bushalten;

    • e.

      Door het aanbrengen van de tekst LIJN BUS op de busstrook ter hoogte van de bushalte, de busstrook exclusief te maken voor lijnbussen.

    • f.

      Door plaatsing van borden C02 uit bijlage I van het RVV, ter hoogte van de kruispunten met de afritten van de N206, aan te geven dat het een eenrichtingsweg betreft die in deze richting gesloten is voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

    • g.

      Door plaatsing van borden C16 uit bijlage I van het RVV, ter hoogte van de kruispunten met de op- en afritten van de N206, aan te geven dat de weg gesloten is voor voetgangers.

  • 3.

    Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken waarop het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant is verstreken.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland

Naar boven