Provinciaal blad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2023, 2183 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Provinciaal blad 2023, 2183 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Innovatief & Duurzaam MKB-5 provincie Groningen
Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 21 februari 2023, nr. A.35, team Programma- en projectfinanciering, dossiernummer K47495 het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling Innovatief & Duurzaam MKB-5 provincie Groningen
In deze regeling wordt verstaan onder:
MKB-onderneming: kleine onderneming, middelgrote of micro-onderneming als bedoeld in bijlage 1 van verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
Doel van de regeling is het stimuleren en ondersteunen van innovatie en duurzaamheid bij het Groningse MKB door investeringen in duurzame bedrijfsuitrusting, waardoor de regio economisch wordt versterkt en economisch perspectief wordt gecreëerd.
Subsidie kan worden aangevraagd door een in de provincie Groningen gevestigde MKB-onderneming die hier ondernemingsactiviteiten uitvoert en die niet valt onder de sectoren 'detailhandel', 'logies, maaltijd- en drankverstrekking' en 'landbouw', 'bosbouw' en 'visserij'.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten met een innovatief karakter gericht op investeringen in duurzame bedrijfsuitrusting van één of meerdere Groningse MKB ondernemingen.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
het project moet een innovatief karakter hebben, waarbij het project zorgt voor een significante verbetering van een product of productieproces. Bij het bepalen van het innovatieve karakter van het project wordt gekeken in hoeverre de investeringen in het project technologisch nieuw zijn.
Daarnaast wordt meegewogen of de onderneming na uitvoering van het project voorop loopt binnen zijn branche;
het project is duurzaam: dit wordt beoordeeld aan de hand van 12 duurzaamheidsthema's (beschreven in bijlage I van deze regeling). Hierbij moet het project minimaal aan twee van de subthema's binnen het onderdeel 'Planet' invulling geven, aan één van de subthema's van 'People' en aan één van de subthema's van 'Profit'. Het project dient te leiden tot een aantoonbare substantiële verbetering binnen de gekozen thema's binnen het ambitieweb;
Artikel 10 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.5 van de Procedureregeling, komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Het subsidieplafond bedraagt voor de periode genoemd in artikel 6 € 2.000.000,-. Van dit bedrag is € 1.000.000,- specifiek beschikbaar voor het aardbevingsgebied.
Artikel 14 Bevoorschotting en betaling
In afwijking van artikel 2.9 lid 1 sub b van de Procedureregeling verstrekken Gedeputeerde Staten bij subsidieverlening een voorschot van 50% van het verleende subsidiebedrag.
Artikel 17 Intrekking en overgangsrecht
De subsidieregeling Innovatief & Duurzaam MKB-2021 wordt met ingang van 21 februari 2023 ingetrokken met dien verstande dat de subsidieregeling Innovatief & Duurzaam MKB-2021 van toepassing blijft op subsidies die voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd of verleend, en op daarop betrekking hebbende bezwaar- of beroepschriften.
Groningen, 21 februari 2023
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas, voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Innovatief & Duurzaam MKB 2021 provincie Groningen
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018 (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Een MKB-onderneming die bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven onder één of meer van de volgende SBI-codes (CBS 2008, versie 2019) kan geen beroep doen op deze regeling:
Activiteiten ter voorbereiding van het project en voor het opstellen van de aanvraag, inclusief planvorming vallen hier niet onder.
lid b: bij het innovatieve karakter van het project wordt gekeken in hoeverre het resultaat van het project (product of proces) vernieuwend is. Enerzijds is het daarbij van belang om de inhoud van de innovatie duidelijk te schetsen, waaronder de (technische) knelpunten die overwonnen moeten worden. Aan de andere kant zal de argumentatie overtuigender worden door informatie over hoe de innovatie verschilt ten opzichte van het bestaande productieproces of bestaande producten. Wat maakt het project onderscheidend? Ook speelt hier de vraag, hoe positioneert het initiatief zich ten opzichte van landelijke ontwikkelingen en trends?
Investeringen die voor het bedrijf zelf als vernieuwend aangemerkt kunnen worden, maar reeds gangbare praktijk zijn in hun branche komen niet voor subsidie in aanmerking.
Onder 'nieuw/innovatief' worden in dit kader ook niet verstaan beperkte aanpassingen of routinematige of periodieke aanpassingen van bestaande producten of processen.
lid c: bij het bepalen van het duurzame karakter van het project wordt gebruik gemaakt van de bijlage "Duurzaamheid' die onderdeel is van de regeling. Met behulp van deze bijlage dient de aanvrager aan te geven in hoeverre zijn of haar project scoort op de 12 duurzaamheidsthema's. Deze duurzaamheidsthema's zijn onderdeel van het "Ambitieweb van de aanpak duurzaam grond, weg-en waterbouw". De provincie toetst de bijdrage aan duurzaamheid separaat.
lid d: indien de aanvraag wordt gedaan door een startend bedrijf, dient de economisch toegevoegde waarde onderbouwd te worden met een ondernemers-/bedrijfsplan.
Indien er sprake is van het betreden van een geheel nieuwe markt door een bestaande onderneming dient de aanvraag onderbouwd te worden met een marktanalyse.
Bij de toetsing van de effecten op de werkgelegenheid wordt nadrukkelijk meegewogen bij de beoordeling in hoeverre de aanvrager zich inzet of gaat inzetten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.
De kosten genoemd onder lid 1, sub a van dit artikel vormen te allen tijde de kern van het project, slechts aanvullend hierop dus nooit losstaand (ook niet bij vaststelling van de subsidie) zijn de kosten onder lid 1 sub b, c en d subsidiabel tot ten hoogste tot 25% van de totale subsidiabele kosten.
Duurzame ontwikkeling (DO) is één van de belangrijkste uitgangspunten bij ons provinciale beleid. De consequenties van ons handelen zorgen voor veranderingen in onze leefomgeving die vragen om een forse inzet op duurzaamheid. We willen als provincie Groningen dan ook koploper zijn op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast willen we als regionale overheid onze voorbeeldfunctie vervullen.
Definitie Duurzame Ontwikkeling:
Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling binnen de fysieke grenzen van de aarde waarbij het welzijn van alle mensen in de samenleving voorop staat zodanig dat toekomstige generaties ook nog in hun behoeften kunnen voorzien.
Om tot bovenstaande duurzame ontwikkeling te komen dient een integrale afweging gemaakt te worden tussen de zogenaamde drie P's: People, Planet en Profit/Prosperity.
Hieronder staan de twaalf duurzaamheidsthema's van het Ambitieweb die samen de drie P's vormen. Ter verduidelijking wordt per thema een denkrichting en voorbeelden gegeven.
De aanvrager dient aan te geven aan welk thema aandacht besteed wordt en op welke wijze. Bij Planet moeten minimaal twee thema's aandacht krijgen, zodat het accent bij deze regeling op de vergroening van de economie ligt. De aanvrager dient de beweringen te onderbouwen. Bijvoorbeeld: bij energiebesparing hoeveel kwh minder of hoeveel m3 gas minder. En bij verminderde uitstoot hoeveel minder CO2, fijnstof ect.
Bij de andere P's dient de aanvrager minimaal één thema te omschrijven en concreet uit te werken.
Toelichting op de 12 thema's: denkrichtingen en voorbeelden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-2183.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.