Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 15921 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 15921 | delegatie- of mandaatbesluit |
2de wijziging Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2022
Het Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2022 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3, vierde lid onder a komt te luiden: ‘het privaatrechtelijk verwerven, vervreemden, beheren en gebruiken van provinciale eigendommen en het vestigen van zakelijke rechten, eventueel met behulp van onteigening of het uitoefenen van een voorkeursrecht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Omgevingswet.’
Artikel 3, vierde lid onder c komt te luiden: ‘c. kostenverhaal op grond van de afdeling 13.6 van de Omgevingswet.’
Bijlage I Mandaatbesluit directie Provincie Limburg 2022 komt te luiden:
“Organisatie en takenoverzicht Provincie Limburg
In dit organisatie- en takenoverzicht wordt een omschrijving gegeven van de werkterreinen van de organisatieonderdelen die deel uitmaken van de Provincie Limburg.
Het organisatieonderdeel "Griffie" wordt in dit overzicht buiten beschouwing gelaten. Voor de Griffie geldt een aparte Bevoegdhedenregeling Provinciale Staten van Limburg 2018, dan wel wijzigingen of nieuwe versies daarvan.
Hoofdstuk 1 Hoofdstructuur van de organisatie
Artikel 1 Overzicht provinciale organisatie
Provinciale ambtelijke organisatie bestaat uit:
Artikel 2 Provinciale clusters
De provinciale organisatie bestaat uit de volgende clusters:
Hoofdstuk 2 Werkterreinen clusters
Artikel 3 Cluster Strategie en Communicatie
De kerntaken van het cluster Strategie en Communicatie zijn:
Artikel 4 Cluster Programma en Projecten
De kerntaken van het cluster Programma en Projecten zijn:
Artikel 5 Cluster Grond en Vastgoed
De kerntaken van het cluster Grond- en Vastgoed zijn:
Artikel 6 Cluster Economie en Innovatie
De kerntaken van het cluster Economie en Innovatie betreffen een zestal expertisegebieden te weten:
De kerntaken van het cluster Cultuur zijn:
Het uitvoeren van wettelijke taken op het terrein van de Erfgoedwet (o.a. houden depot archeologische vondsten), Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (o.a. netwerkverantwoordelijkheid, Provinciale ondersteuningstaken), Gezondheidswet (Provinciale Raad voor de Volksgezondheid), Mediawet (aanwijzing media-instelling).
Het ontwikkelen, uitvoeren, evalueren en monitoren van beleids(kaders) en het (mede) mogelijk maken van projecten op de terreinen cultuur en erfgoed, sport en sociale infrastructuur. Daarbij ligt de basis in een integrale benadering met en vanuit de maatschappelijke opgave, waarbij cultuur functioneert als een drager in de maatschappij en het vestigingsklimaat.
De kerntaken van het cluster Ruimte zijn:
De zorg voor de ruimtelijke inpassing van de opgaven in de fysieke leefomgeving uit provinciale programma’s waaronder in ieder geval het volkshuisvestingsprogramma, het Limburgs Programma Landelijk Gebied, het Natuurprogramma, het Waterprogramma, het programma Waterveiligheid en Ruimte en gebiedsprogramma’s.
De zorg voor de doorwerking van provinciale ruimtelijke belangen in gemeentelijke en regionale plannen, projecten en gebiedsontwikkelingen, waaronder het geven van adviezen en het nemen van besluiten over de instemming met omgevingsvergunningen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten van provinciaal belang
Artikel 9 Cluster Wonen en Leefomgeving
De kerntaken van het cluster Wonen en Leefomgeving zijn:
Het leveren van kennis (zowel strategisch als tactisch) en ervaringen over de ontwikkelingen m.b.t. twee expertisevelden: Leefbaarheid & wonen en Leefmilieu. Deze kennis wordt geleverd aan zowel bestuur als de andere werkvelden, met name aan Strategie (bij startnota’s) en Programma en Projecten (inhoudelijke kennis ten behoeve van majeure projecten).
Het ‘hosten’ van programma’s welke niet tot het Cluster Programma en Projecten behoren en door de directie aan het cluster zijn toebedeeld. Binnen de programma’s bevinden zich projectteams die gevuld zijn met expertises en vaardigheden afkomstig breed uit het concern, de invulling van het matrixprincipe.
De kerntaken van het cluster Mobiliteit liggen op de volgende drie velden:
Infrastructuur en Personenvervoer. Het gaat daarbij om de (weg)infrastructuur voor de verschillende vormen van vervoer en om de vervoersdiensten die daarop plaatsvinden. Van voetganger tot automobilist en openbaar vervoer, en de manier waarop personen zich (kunnen) verplaatsen. Aspecten daarvan zijn ook verkeersmanagement, de combinatie van verschillende vormen van personenvervoer (ketenvervoer) en het invullen van de wettelijke taak als openbaar vervoersautoriteit.
Logistiek. Limburg ligt in een omgeving waar het leveren van diensten en het vervoer van goederen belangrijk is. Ontwikkelingen als Brainport, Greenport en de campussen zijn hier voorbeelden van. Efficiënte en effectieve vormen van vervoer spelen hierbij een rol. Hierbij gaat het om meer dan alleen goederenvervoer. Daarom spreken wij over logistiek. Onmisbaar voor een goede logistiek is een adequate infrastructuur voor de verschillende modaliteiten (water, spoor, weg, buisleidingen en lucht) met multimodale overslagterminals op de knooppunten.
Externe effecten. Mobiliteit gebeurt in de openbare ruimte. De verschillende vormen van vervoer beïnvloeden deze ruimte en de mensen die er in leven. We noemen dit de externe effecten en onderscheiden daarbij effecten naar de lucht (geluid, vaste en gasvormige emissies), de omgeving (verstoring, trillingen, explosies) en verkeersveiligheid. Met betrekking tot de vervoersvorm openbaar vervoer kijken we ook naar de sociale veiligheid.
De kerntaken van het cluster Natuur en Water zijn:
Het uitvoeren van taken om de natuur- en wateropgaven in Limburg te realiseren. Hierbij worden de landelijke afspraken vastgelegd in decentralisatieakkoord Nederland en het Natuurpact in acht genomen. Ook zijn Europese richtlijnen zoals de Vogel- en Habitatrichtlijn, de Hoogwaterrichtlijn en de Europese Kaderrichtlijn Water aan de orde. Meer concreet betreft het de KRW-doelstellingen waaronder het verbeteren van de kwaliteit van het regionaal watersysteem, het Deltaprogramma Rivieren en Hoge Zandgronden, de realisatie van het Limburgse deel van het Natuur Netwerk Nederland, de verbetering van de staat van instandhouding van Natura2000-gebieden en soorten.
Hiervoor wordt strategisch beleid opgesteld en zorggedragen voor de ontwikkeling van instrumenten om de beleidsopgaven te realiseren. Hiertoe behoort ook het opstellen van kaders om de uitvoering door vergunningverlening en handhaving mogelijk te maken en het adviseren bij ruimtelijke ontwikkelingen waarbij natuurbelangen een rol spelen.
Artikel 12 Cluster Plattelandsontwikkeling
Het uitvoeren van taken om de natuur- en wateropgaven in Limburg te realiseren. Hierbij worden de landelijke afspraken vastgelegd in decentralisatieakkoord Nederland en het Natuurpact in acht genomen. Ook zijn Europese richtlijnen zoals de Vogel- en Habitatrichtlijn, de Hoogwaterrichtlijn en de Europese Kaderrichtlijn Water aan de orde. Meer concreet betreft het de KRW-doelstellingen waaronder het verbeteren van de kwaliteit van het regionaal watersysteem, het Deltaprogramma Rivieren en Hoge Zandgronden, de realisatie van het Limburgse deel van het Natuur Netwerk Nederland, de verbetering van de staat van instandhouding van Natura2000-gebieden en soorten. Hiervoor worden contracten afgesloten en subsidiekaders opgesteld voor de afwaardering van landbouwgronden naar natuur, de inrichting en het beheer van gebieden.
De kerntaken van het cluster Wegaanleg zijn:
Bij grootschalige projecten (veelal nieuwbouw) die een relatie hebben met activiteiten van het Cluster Programma en Projecten en waar doorgaans ook het initiatief ligt de verantwoordelijkheid op het beïnvloeden van het project vanuit optiek van toekomstig wegbeheerder van de nieuw te creëren infrastructuur (het creëren van de juiste randvoorwaarden en uitgangspunten in overeenstemming met de beheerfilosofie van de Weg-Entiteit) en op het leveren van capaciteit en kennis aan de projectorganisatie van het grootschalige project, e.e.a. vastgelegd in het door het Cluster Programma en Projecten opgestelde projectplan.
De kerntaken van het cluster Wegbeheer zijn:
Verantwoordelijkheid voor het operationele en administratieve beheer en staat als zodanig borg voor een wegennet dat voldoet aan wettelijke regelgeving en door de opdrachtgever vastgestelde kwaliteitskaders en daarmee garanties biedt voor verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid als wel een transparante beheerhuishouding.
Bij grootschalige projecten (veelal nieuwbouw) die een relatie hebben met activiteiten van het Cluster Programma en Projecten en waar doorgaans ook het initiatief ligt de verantwoordelijkheid op het beïnvloeden van het project vanuit optiek van toekomstig wegbeheerder van de nieuw te creëren infrastructuur (het creëren van de juiste randvoorwaarden en uitgangspunten in overeenstemming met de beheerfilosofie van de Weg-Entiteit) en op het leveren van capaciteit en kennis aan de projectorganisatie van het grootschalige project, e.e.a. vastgelegd in het door het Cluster Programma en Projecten opgestelde projectplan.
De kerntaken van het cluster Subsidies zijn:
Inhoudelijke voorbereiding, ontwikkeling, implementatie en evaluatie van het subsidiebeleid in brede zin van de Provincie Limburg. Dit betreft de door het Provinciaal Bestuur vast te stellen Algemene Subsidieverordening en daaronder ressorterende algemene op het proces gerichte beleidsregels. Daarbij kijkt het cluster Subsidies ook over eigen grenzen heen en zoekt samenwerking met andere provincies en het Rijk om in te kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen die hun weerslag hebben op het subsidie-instrument. Daarin spelen ontwikkelingen binnen het Uniform Subsidiekader alsmede de voorbereiding van de bestuurlijke nut en noodzaak-discussie ten aanzien van subsidies als instrument van overheidsbeleid om provinciale doelstellingen te realiseren, een belangrijke rol .
Voor wat betreft de totstandkoming van inhoudelijke, op de realisatie van beleidsdoelstellingen gerichte verordeningen en nadere subsidieregels, waarvoor de verantwoordelijkheid ligt bij de Beleidsclusters en in voorkomende gevallen binnen projecten en programma’s, vervult het cluster Subsidies een adviserende rol.
Artikel 16 Cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving, taakveld vergunningen
De kerntaken van het cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving (taakveld vergunningen) zijn:
Toestemmingverlenende taken die het gehele proces van behandeling van onder andere meldingen, aanvragen voor vergunningen, adviezen en instemmingen, op het brede terrein van de omgeving waaronder milieu, natuur, water, zwemwater, ontgrondingen en veiligheid omvatten, voor zover deze voortvloeien uit de Omgevingswet, de Omgevingsverordening, de Mijnbouwwet, de Wet milieubeheer, de Wet luchtvaart, het Besluit burgerluchthavens of de Wet bodembescherming, voor zover deze taken niet zijn belegd bij de Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (RUD Z-L).
Specifieke taken in het kader van de toestemmingverlenende taken: de afhandeling van milieueffectrapportages, het voeren van vooroverleg, het opstellen van (ontwerp-) beschikkingen en besluiten, voeren van zienswijzeprocedures en beroepszaken, coördinatie en afstemmingsregelingen en het beoordelen van rapporten.
Het opdrachtgeverschap voor de jaarlijkse opdracht aan de RUD Z-L voor het uitvoeren van de door het college bij de RUD Z-L belegde uitvoeringstaken Omgevingswet (vergunningverlening en toezicht en handhaving ippc-installaties, Seveso-inrichtingen en grootschalige mestverwerking), inclusief de daaraan gekoppelde energie- en duurzaamheidstaken, uitvoering Vuurwerkbesluit, toezicht bodemtaken en de uitvoering meettechnische taken voor de verschillende omgevingscompartimenten.
Het accountschap inzake de uitvoering van de opdracht aan de RUD ZL, inclusief de begeleiding van de bestuurlijke besluitvormingstrajecten inzake vergunningverlening, toezicht en handhaving, die conform het aan de directeur RUD ZL toegekende mandaat of op grond van een specifiek door het college genomen besluit verlopen.
Artikel 17 Cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving, taakveld toezicht en handhaving
De kerntaken van het cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving, taakveld toezicht en handhaving zijn:
Toezicht- en handhavingstaken die het gehele proces het gehele proces van toezicht en handhaving op het brede terrein van de omgeving waaronder milieu, natuur, water, zwemwater, ontgrondingen en veiligheid omvatten, voor zover deze voortvloeien uit de Omgevingswet, de Omgevingsverordening, de Mijnbouwwet, de Wet milieubeheer, de Wet luchtvaart, het Besluit burgerluchthavens of de Wet bodembescherming, voor zover deze taken niet zijn belegd bij de Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (RUD Z-L)
Handhavingstaken conform afspraken met samenwerkingspartners voor onder andere Europese Subsidies (Cross Compliance, afspraak IPO en het Rijk), maar ook in relatie tot de inzet voor partners in de zogenaamde groene, blauwe, grijze en bruine wetten. De strafrechtelijke handhaving wordt uitgevoerd door bijzondere opsporingsambtenaren domein II (BOA’s).
Artikel 18 Cluster Personeel & Organisatie
De kerntaken van het cluster Personeel & Organisatie zijn:
Advisering met betrekking tot strategisch proces op het terrein van P&O aan lijnmanagement en directie en met betrekking tot de ontwikkelingen die op P&O-gebied moeten worden ingezet zoals ontwikkeling van (strategische) personeels- en opleidingsplannen, en mede uitwerken van strategische kaders na initiatie van het cluster Strategie en Communicatie.
Optimale ondersteuning en advisering bij uitvoerende P&O-diensten die ten dienste van de werkvelden, clusters en medewerkers moeten worden uitgevoerd. Het betreft hier werkzaamheden op het gehele P&O terrein met een meer uitvoerend karakter zoals bijvoorbeeld werving & selectie, opleiding, loopbaan & mobiliteit, beoordelen & belonen, arbo & ziekteverzuim.
Personeelsbeheer. P&O zorgt ervoor dat het personeelsbeheer en de personeel- en salarisadministratie op orde zijn. Concreet betekent dit dat de beheersondersteuning bij de inzet van het P&O-instrumentarium in het proces optimaal is geregeld en dat de beheers- en managementinformatie op het juiste moment beschikbaar is. Monitoring en informatievoorziening worden afgestemd op de vraag van de klanten.
De kerntaken van het cluster Financiën zijn:
Toezicht op gemeenten (op basis van de Gemeentewet) en toezicht op gemeenschappelijke regelingen en waterschappen waaronder:
Correspondentie over financiële aangelegenheden met gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
Besluiten betreffende overschrijding dan wel tijdelijk ontheffing van een kasgeldlimiet bij gemeenten.
Goedkeuring begroting en begrotingswijzigingen van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
Goedkeuring oprichting van en deelname in privaatrechtelijke rechtspersonen door gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
Verlening ontheffing aan wethouders ex art. 41 lid c Gemeentewet en goedkeuring ex art. 3:43 derde lid BW.
Artikel 20 Cluster Organisatie en Informatie
De kerntaken van het cluster Organisatie en Informatie zijn:
Artikel 21 Cluster Facilitaire Dienstverlening
De kerntaken van het cluster Facilitaire Dienstverlening zijn:
Gebouwmanagement: Het ontwikkelen van beleid op het gebied van beheer van provinciale gebouwen, het strategisch niveau meedenken en ontwikkelen van het functioneel huisvestingsbeleid en een modulaire implementatie daarvan en het realiseren van regulier onderhoud, meerjarenonderhoud, huisvesting ambtelijke organisatie in en extern en het toezicht houden op de uitvoering daarvan.
Artikel 22 Cluster Algehele Juridische Zaken
De kerntaken van het cluster Algehele Juridische Zaken zijn:
Advisering op het gebied van wet- en regelgeving en daarop gebaseerde juridische onderwerpen, zoals: Algemene wet bestuursrecht (Awb), Provinciewet/staatsrecht, (tot stand komen/wijzigen) regelgeving, overeenkomsten, Wet openbaarheid van bestuur (Wob), mandaat, staatssteun, , deelnemingen, subsidies, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, milieu, wegen, infraprojecten, openbaar vervoer.
Artikel 23 Cluster Secretariële en Administratieve ondersteuning
De kerntaken van het cluster Secretariële en Administratieve ondersteuning zijn:
Technisch-administratieve ondersteuning:
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op juridisch gebied: op de hoogte houden van relevante wet- en regelgeving, beoordeling van in behandeling zijnde aangelegenheden, nagaan of aan wettelijke procedures wordt voldaan, bewaken termijnen, opstellen, beheren vergunningen en afhandelen bezwaar- en beroepsprocedures;
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op technisch gebied: op de hoogte houden van relevante wet- en regelgeving, beoordelen vergunningen, verrichten van technisch onderzoek, doen van voorstellen over in te zetten handhavingsmiddelen, voorbereiden en uitvoeren van projectmatige toezichtacties, in- en extern verzamelen en bestuderen van relevante informatie, verzorgen van correspondentie;
administratieve beleids- of beheersmatige ondersteuning op financieel gebied: afwikkelen van (subsidie)aanvragen, opstellen van informatievoorziening, opstellen beschikking, betaalbaarstellingen en verzorgen eindafrekeningen, toetsen of aan eisen voldaan is, signaleren van budgetover- of onderschrijdingen, toelichting over financiële administratie, doen van voorstellen voor budgetwijzigingen, bijdrage leveren aan opstellen van kengetallen, begroting en de rekening, geven van toelichting aan accountants bij controles, toezien op de uitvoering van financiële procedures, verzamelen en verwerken gegevens voor voortgangsrapportages/financiële overzichten, opstellen van delen van financiële beleidsnota’s/verslagen, controleren, beoordelen en zorgdragen voor betaalbaarstelling van rekeningen, declaraties e.d. en het signaleren van onjuistheden;
Artikel 24 Cluster Inkoop en Aanbesteding
De kerntaken van het cluster Inkoop en Aanbesteding zijn:
Hoofdstuk 3 Werkterreinen andere organisatieonderdelen.
De kerntaak van de Kabinetschef is uitvoering van wettelijke taken op grond van de Provinciewet, de Gemeentewet, de ambtsinstructie en bijzondere wetgeving.
Artikel 26 het cluster Concern
De kerntaken van het cluster Concern zijn:
Governance, risk&control, compliance: Ontwikkelen en onderhouden van concernstandaarden en –richtlijnen, inrichten en waarborgen integraal systeem van risicomanagement, inrichten, beoordelen en onderhouden control framework (incl. ICT control framework), toezicht op en advisering over inrichting en werking First & Second Line of Defense, waarborgen compliance met wet- en regelgeving, kaders, standaarden & richtlijnen.
Internal audit: Verbijzonderde interne controle: getrouwe & rechtmatige financiële verantwoording, beoordelen doeltreffendheid en doelmatigheid van processen en (concern)kaders, bewaken kwaliteit bestuurlijke informatievoorziening gericht op financiën, planning & control, onderhouden relatie met accountant, ondersteunen van Controlecommissie.
Beleidsonderzoeken: Beoordelen van doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid, bewaken kwaliteit bestuurlijke informatievoorziening gericht op uitvoering van beleid, coördinatie en monitoring onderzoeken Zuidelijke rekenkamer, bewaken missie, visie, strategie en besturingsconcept van de organisatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-15921.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.