Provincie Overijssel - Vijftiende wijziging Beleidsregel Natuur Overijssel 2017

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 6 februari 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal blad 2023, 1229.]

 

Gedeputeerde Staten van Overijssel;

 

Gelet op artikel 4.81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 1.12, 3.3 en 3.8 van de Wet natuurbescherming;

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten bevoegd zijn ontheffingen te verlenen op grond van de Wet natuurbescherming;

 

Overwegende dat de pre-SMP-methodiek een tijdelijke oplossing vormt voor de voortgang van de energietransitie binnen de kaders van de Wet natuurbescherming;

 

Overwegende dat in de huidige Beleidsregel Natuur Overijssel 2017 geen regels zijn opgenomen voor het verlenen van ontheffingen op basis van de pre-SMP-methodiek;

 

Besluiten de volgende wijzigingsregeling vast te stellen:

Artikel I  

A

 

In artikel 1.1 wordt onder verlettering van de onderdelen x tot en met oo tot w tot en met pp een onderdeel ingevoegd, luidende:

 

x. pre-SMP-methodiek: werkwijze die voorziet in de bescherming van populaties gebouwbewonende soorten met de bijbehorende compenserende maatregelen en natuurvriendelijk isoleren gedurende het opstellen van een soortenmanagementplan.

 

B

 

Aan hoofdstuk 4, “Soortenbescherming” wordt een nieuwe titel toegevoegd, luidende:

 

Titel 4.4 Pre-SMP

 

[Toelichting:

 

Op grond van de Wet zijn Gedeputeerde Staten bevoegd gezag voor het verlenen van ontheffingen op grond van artikel 3.3, eerste lid, en 3.8, eerste lid, van de Wet. In geval van ontwikkelingen die zien op meerdere activiteiten op een groter grondgebied van een gemeente kunnen Gedeputeerde Staten een ontheffing verlenen.]

 

Artikel 4.4.1 Pre-SMP-ontheffing

 

  • 1.

    Gedeputeerde Staten kunnen op grond van de artikelen 3.3, eerste lid en 3.8, eerste lid, van de Wet een ontheffing verlenen in verband met de werkzaamheden voor de verduurzaming van grondgebonden woningen in particulier eigendom.

  • 2.

    De pre-SMP-ontheffing, bedoeld in het eerste lid, maakt onderdeel uit van de pre-SMP-methodiek zoals uitgewerkt in het door Gedeputeerde Staten vastgestelde “Beleidskader Natuurvriendelijk isoleren onder het pre-soortenmanagementplan”.

[Toelichting:

 

Lid 1: De activiteit waarvoor een ontheffing op basis van de pre-SMP-methodiek wordt verleend, betreft uitsluitend het na-isoleren van particuliere grondgebonden woningen of het plaatsen van zonnepanelen op deze woningen.

 

Een grondgebonden woning is een woning die rechtstreeks toegankelijk is op het straatniveau en waarvan één van de woonlagen aansluit op het maaiveld. Grondgebonden woningen hebben meestal een op de grond gelegen terras en/of een tuin.

 

Lid 2: De toetsing van deze ontheffingsaanvragen vindt plaats conform de kaders van het pre-SMP-methodiek, zoals opgenomen in “Beleidskader Natuurvriendelijk isoleren onder het pre-soortenmanagementplan”. Het beleidskader is te vinden op de website www.overijssel.nl/natuurvriendelijkisoleren .]

 

Artikel 4.4.2 Aanvrager

 

Een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 4.4.1 kan worden ingediend door een Overijsselse gemeente.

 

Artikel 4.4.3 Voorwaarden

 

Gedeputeerde Staten verlenen een ontheffing als bedoeld in artikel 4.4.1 uitsluitend indien:

 

  • a.

    Is verzekerd dat, gedurende de looptijd van de pre-SMP-ontheffing, een aanvraag voor een gebiedsontheffing op basis van een soortenmanagementplan wordt voorbereid;

  • b.

    De aanvrager beschrijft in een pre-soortenmanagementplan hoe het verlies aan (kraam)verblijfplaatsen van gebouwbewonende soorten bij verduurzaming wordt gecompenseerd, met inachtneming van de pre-SMP-methodiek; en

  • c.

    De werkzaamheden voor de verduurzaming, bedoeld in artikel 4.4.1, eerste lid, inclusief mitigerende en compenserende maatregelen zullen worden uitgevoerd conform de spelregels voor natuurvriendelijk isoleren.

[Toelichting:

 

Sub a:

 

De voorwaarde onder sub a is gesteld om te verzekeren dat de ontheffing op grond van de pre-SMP-methodiek ook echt wordt gebruikt als opstap naar een ontheffing op grond van een SMP. Bedoeling is dat het SMP tijdens de looptijd van de pre-SMP-ontheffing wordt voorbereid en dat tijdig voor het verstrijken van de pre-SMP-periode de gebiedsontheffing wordt aangevraagd. Hierdoor kan de gebiedsontheffing, zonder dat een periode ontstaat waarin geen ontheffing geldig is, direct aansluitend op de looptijd van pre-SMP-ontheffing worden verleend. Om te kunnen beoordelen of dit bij de aanvraag voor de pre-SMP ontheffing is verzekerd, dient in beginsel een opdracht gegeven te zijn aan een ecologisch (advies)bureau om veldonderzoek uit te voeren dat nodig is voor het opstellen van een SMP.]

 

Sub b:

 

De aanvraag voor een pre-SMP-ontheffing dient vergezeld te zijn van een pre-soortenmanagementplan. Hierin dient ten minste te worden beschreven hoe de gemeente het verlies aan (kraam)verblijfplaatsen in de gemeente compenseert. In het “Beleidskader Natuurvriendelijk isoleren onder het pre-soortenmanagementplan” is nader toegelicht aan welke vereisten een pre-SMP moet voldoen.

 

Sub c:

 

Voorwaarde binnen de pre-SMP-methodiek is dat de verduurzamingswerkzaamheden worden uitgevoerd conform de daartoe opgestelde spelregels voor “natuurvriendelijk isoleren”. Per woning worden voorzieningen voor gebouwbewonende dieren aangebracht en wordt het doden van dieren zo veel mogelijk voorkomen door tijdig natuurvrij maken. De spelregels zijn te vinden in het “Beleidskader Natuurvriendelijk isoleren onder het pre-soortenmanagementplan”.

 

Artikel 4.4.4 Aanvraag voor een pre-SMP-ontheffing

 

Bij de aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 4.4.1, dient de aanvrager de volgens de Wet gevraagde gegevens te overleggen. Daarnaast dienen gegevens aangeleverd te worden waaruit blijkt dat aan voorwaarden genoemd in artikel 4.4.3 is voldaan.

 

Artikel 4.4.5. Looptijd van de ontheffing

 

De ontheffing, bedoeld in artikel 4.4.1, heeft een looptijd van maximaal 24 maanden.

 

[Toelichting: De pre-SMP-ontheffing is bedoeld als overbrugging naar een gebiedsontheffing op basis van een SMP. De maximale looptijd van deze kortdurende ontheffing hangt samen met de twee fasen die onderscheiden worden in de pre-SMP-methodiek. De eerste fase is de start van de pre-SMP-ontheffing, tot alle kraamgroepen met het SMP-onderzoek in beeld zijn gebracht. De tweede fase start vanaf het moment dat de kraamgroepen in beeld zijn, totdat de gebiedsontheffing op grond van het SMP is afgegeven.]

Artikel II  

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Zwolle, 31 januari 2023

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter

de secretaris

Toelichting bij het besluit tot wijziging van de regeling

Het Klimaatakkoord van 2019 schetst een visie voor 2050 waarin de energievoorziening van de gebouwde omgeving gebaseerd is op duurzame elektriciteit en warmte. Voor 2030 is de doelstelling van het Klimaatakkoord om 1,5 miljoen bestaande woningen te verduurzamen, wat voor Overijssel neerkomt op een verduurzamingsopgave van circa 98.000 woningen. Ook woningen in particulier bezit moeten worden verduurzaamd. Deze opgave vormt een spanningsveld met de soortenbescherming vanuit de Wet natuurbescherming. Onderhavige wijzigingsregeling introduceert de zogenoemde ‘pre-SMP-methodiek'. Middels deze methodiek kan particuliere woningverduurzaming gedurende de ecologische onderzoeksperiode plaatsvinden met voldoende aandacht voor beschermde soorten. Deze pre-SMP-methodiek is ontwikkeld door de provincie Utrecht. Gemeenten kunnen een ontheffing krijgen op basis van een pre-SMP, waarmee de isolatie van grondgebonden particuliere woningen in die gemeente per direct wordt gelegaliseerd. Voorwaarde is dat de gemeente direct start met het ecologisch onderzoek voor een volwaardig SMP.

Naar boven