Provinciaal blad van Flevoland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2023, 15854 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Flevoland | Provinciaal blad 2023, 15854 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Lijst van gevallen van provinciaal belang Flevoland
Deze regeling heeft tot doel de gevallen die van provinciaal belang zijn kenbaar te maken. De provincie kan namelijk onder de Omgevingswet van haar provinciale bevoegdheden (advies- en instemmingsrecht) gebruik maken bij (buitenplanse) omgevingsvergunningen als er gevallen van provinciaal belang kenbaar gemaakt zijn in een door de provincie openbaar gemaakt document. Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben besloten om hiervoor een lijst van gevallen van provinciaal belang vast te stellen.
Voor informatie over de inhoud of de procedure, kunt u terecht bij provincie Flevoland, Visarenddreef 1 te Lelystad.
Bel 0320 – 265 265 of mail naar info@flevoland.nl.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking in dit Provinciaal Blad en luidt als volgt:
Lijst van gevallen van provinciaal belang in de provincie Flevoland
Gedeputeerde Staten van Flevoland,
Gedeputeerde Staten bij besluit van 19 december 2023, nummer 3200048 de ‘lijst van gevallen van provinciaal belang Flevoland’ hebben vastgesteld;
de Omgevingswet op 1 januari 2024 definitief in werking;
voor de toepassing van de provinciale bevoegdheden bij buitenplanse omgevingsvergunningen onder de Omgevingswet is het noodzakelijk dat er gevallen van provinciaal belang kenbaar gemaakt zijn in een door de provincie openbaar gemaakt document;
gelet op artikel 16.15a onder d Omgevingswet juncto artikel 4.25 lid 3 Omgevingsbesluit,
De ‘lijst van gevallen van provinciaal belang Flevoland’ zoals hieronder vast te stellen.
Dagelijks zijn er nieuwe initiatieven en ontwikkelingen waar de overheid faciliteert. Het gros van deze initiatieven betreft eenvoudige situaties zoals bouw- en kapvergunningen, maar een deel van de aanvragen is complex. Dit komt bijvoorbeeld doordat er verschillende belangen van verschillende ketenpartners betrokken zijn. De Omgevingswet gaat uit van het beginsel “decentraal, tenzij”. Dit betekent dat de gemeente of het waterschap vaak als eerste aan zet is voor een ruimtelijke planprocedure en/of vergunning. De provincie gaat over de onderwerpen die zij van provinciaal belang acht. Het is daarbij ook aan de provincie om te motiveren waarom het doeltreffender is om deze zaken op provinciaal niveau te regelen of waar het provinciaal belang zich op richt indien dit niet al wetmatig geregeld is.
Het uitgangspunt van het provinciaal belang is o.a. vastgelegd in de Omgevingsvisie FlevolandStraks, omgevingsprogramma’s, de provinciale Omgevingsverordening Flevoland, provinciale beleidsregels en overige provinciale beleidsdocumenten, o.a. te vinden op onze website. Het doel hierbij is dat vanaf 2030 Flevoland bekend staat als een omgeving met uitstekende mogelijkheden voor ontplooiing, ontwikkeling en ontspanning. Het is een aantrekkelijk vestigingsgebied. Het in Flevoland aanwezige talent alsmede de potentie, kracht en ondernemerschap van de samenleving wordt daarbij benut. Bij nieuwe ontwikkelingen staat de Flevolander centraal en worden regionale sociale en economische ontwikkelingen op de voet gevolgd.
De Lijst van gevallen van provinciaal belang
In de Omgevingswet staat dat de provincie in een openbaar gemaakt document de gevallen van provinciaal belang kenbaar moet maken om gebruik te kunnen maken van haar advies- en instemmingsrecht (artikel 16.15a onder d van de Omgevingswet en artikel 4.25 lid 3 van het Omgevingsbesluit). Dit document is vormvrij. Provincie Flevoland heeft ervoor gekozen om een lijst van gevallen van provinciaal belang op te stellen (verder: lijst), waarin wordt samengevat wat de provincie van provinciaal belang acht. Om gezamenlijk nieuwe opgaven tijdig te signaleren, en om die op een passende wijze te agenderen en te bespreken met de partners is de lijst verdeeld in twee delen: een communicatief deel en een juridisch deel.
In het Communicatieve deel staan de concrete gevallen van provinciaal belang benoemd waar de provincie bij betrokken wil worden vanuit haar rol om initiatieven te stimuleren, mogelijk te maken, meekoppelkansen te benutten, regie te kunnen voeren, belangen te behartigen of als bevoegd gezag. Het gaat hierbij vooral om in een vroeg stadium mee te kunnen denken en te adviseren.
In het Juridische deel staan de gevallen benoemd waarbij de provincie betrokken wil worden / aan tafel wil zitten vanuit haar rol als bevoegd gezag of adviseur (met instemmingsrecht) en waarmee de provincie aangeeft in welke gevallen zij desnoods haar bevoegdheden in zal zetten.
De essentie van de provinciale (samen)werkwijze verandert niet door de lijst
De wijze waarop de provincie sturing en invulling geeft aan de doorwerking van haar belangen zal met of door de lijst niet veranderen ten opzichte van de werkwijze onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Onder de Wro bestond immers ook al het vooroverleg, de (mogelijkheid tot het indienen van een) zienswijze en de reactieve aanwijzing. Onder de Omgevingswet zijn deze instrumenten deels gewijzigd, maar het principe blijft overeind waarbij er zoveel mogelijk afstemming wordt gezocht in het vooroverleg om ervoor te zorgen dat het sturingsinstrument aan de achterkant zo min mogelijk ingezet hoeft te worden. Deze werkwijze zal in 2024 worden geëvalueerd parallel aan de regionale werkafspraken vergunningverlening.
Lopende actualisatie provinciaal instrumentarium leidt tot doorontwikkeling van de Lijst
Provinciaal beleid en regelgeving voor de fysieke leefomgeving zijn in 2019 beleidsarm omgezet naar deze Omgevingswetinstrumenten om voorbereid te zijn voor de Omgevingswet. Sindsdien zijn er wel een aantal nieuwe en geactualiseerde programma’s, beleidsnota’s door Provinciale Staten vastgesteld of in voorbereiding (denk aan de programma’s voor bijvoorbeeld water, landschap, erfgoed, mobiliteit en natuur), maar er is tot op heden geen sprake van een integrale actualisatie van het Omgevingsprogramma.
Provinciale Staten hebben op 13 juli 2022 besloten om de Omgevingsvisie, en ook in samenhang daarmee het Omgevingsprogramma en de Omgevingsverordening, beleidsrijk te actualiseren. Met de actualisatie ligt nu een kans om het provinciaal instrumentarium actueel en beleidsrijk te maken en een uitvoeringssystematiek te ontwikkelen om het instrumentarium actueel te houden. De lijst zal als gevolg van deze actualisatie van het instrumentarium worden doorontwikkeld, zodat beter voldaan kan worden aan de eisen die de Omgevingswet stelt aan het inzetten van het provinciaal instrumentarium en het definiëren van het provinciaal belang (subsidiariteit). Wijzigingen van de lijst n.a.v. deze actualisatie en/of andere ontwikkelingen zullen gemaakt worden door Gedeputeerde Staten, aangezien per wet ook bepaald is dat Gedeputeerde Staten degene zijn die gevallen van provinciaal belang kunnen aanwijzen.
Op dit moment is deze beleidsrijke wijziging echter nog niet voltooid. Daarom is de huidige versie van de lijst beleidsarm en is deze vooral ingestoken als technische omzetting van oude stijl naar nieuwe stijl. Hiermee is de provincie nog steeds tijdig betrokken bij procedures en waar nodig kan ze haar instrumentarium blijven inzetten.
De meeste gevallen van provinciaal belang komen voort uit het Omgevingsprogramma en de Omgevingsverordening. De indeling van de lijst is daarom ook gebaseerd op de indeling van deze documenten. De indelingen van die beleidsdocumenten sluit ook grotendeels aan bij de indeling die gehanteerd wordt bij de Leidraad activiteiten van ketenpartners die in de regio wordt gebruikt bij vergunningverlening. Om de vindbaarheid en herleidbaarheid van de gevallen van provinciaal belang te bevorderen, is per thema een indicatie gegeven in welke documenten het betreffende thema staat beschreven (niet limitatief).
Voor zover in de navolgende gevallen wordt verwezen naar gebieden of locaties worden de gelijknamige gebieden of locaties bedoeld zoals aangewezen in de Omgevingsverordening provincie Flevoland of het Omgevingsprogramma Flevoland. Ook de omschrijving van specifieke begrippen zoals die gehanteerd worden in dit document, zijn opgenomen in deze documenten en/of in de Omgevingswet.
1. Het communicatieve deel van de lijst
wanneer wil de provincie worden uitgenodigd om aan de voorkant mee te denken?
In dit hoofdstuk staat het Communicatieve deel van de lijst centraal. Hier staan de concrete gevallen van provinciaal belang benoemd, waarbij de provincie betrokken wil zijn vanuit haar rol om initiatieven te stimuleren, mogelijk te maken, meekoppelkansen te benutten, regie te kunnen voeren, belangen te behartigen of als bevoegd gezag. Het gaat hierbij vooral om in een vroeg stadium mee te kunnen denken, aan tafel te kunnen zitten bij de omgevingstafel indien nodig en om zo via afstemmen, samenwerken en netwerken provinciale en gezamenlijke doelen te bereiken in kader van vooroverleg. Niet alle punten op dit deel van de lijst hoeven uiteindelijk per se hard geborgd te worden aan de achterkant, maar worden in ieder geval wel meegenomen tijdens het proces.
Relatie communicatieve deel lijst met de Leidraad activiteiten ketenpartners
In Flevolands verband zijn proces- en werkafspraken gemaakt voor de samenwerking onder de Omgevingswet. Bij deze werkafspraken voor vergunningverlening is een Leidraad activiteiten ketenpartners gevoegd. Met de leidraad wordt binnen de Flevolandse samenwerking helder bij welke activiteiten de diverse ketenpartners worden betrokken bij de intake van nieuwe initiatieven en de leidraad geeft ook al een indicatie of de desbetreffende ketenpartner aangehaakt wil blijven. Per thema wordt aangegeven voor welke activiteiten betrokkenheid van de provincie gewenst is. Voorliggende Lijst van gevallen van gevallen van provinciaal belang kan ook gezien worden als toelichting bij de leidraad, met name het communicatieve gedeelte omdat dit aangeeft in welke gevallen de provincie wil meedenken en/of wil adviseren in een vroeg stadium. Bij de herijking/evaluatie van deze leidraad in 2024 zal geprobeerd worden de koppeling met de communicatieve lijst sterker te maken.
Note: bij initiatieven waarbij op voorhand niet uit te sluiten is dat er een provinciaal belang mee gemoeid is, bijvoorbeeld omdat het gaat om een nog nooit eerder voorgekomen ontwikkeling, wil de provincie betrokken worden ook al staat het niet op de lijst. Zo is dat ook afgesproken in het kader van de werkafspraken vergunningverlening onder het motto ‘onvoorziene ontwikkelingen’. Deze lijst wordt daarom niet als limitatief gezien.
De provincie wil daarom geïnformeerd worden over de volgende ontwikkelingen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Wonen is o.a. geduid in:
De provincie wil daarom geïnformeerd worden over de volgende ontwikkelingen:
Nieuwe ontwikkelingen of uitbreidingen van bestaande functies en activiteiten ten behoeve van detailhandel en horeca in het landelijk gebied, anders dan de kleinschalige verkoop van eigen gekweekte of vervaardigde producten of kleinschalige verkoop van producten met een directe binding aan bepaalde toeristisch-recreatieve voorzieningen.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Werken en Economie is o.a. geduid in:
Vanuit een stimulerende rol wil de provincie daarom geïnformeerd worden over de volgende ontwikkelingen
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Voorzieningen is o.a. geduid in:
Om dit belang te kunnen beschermen wil de provincie geïnformeerd worden over de volgende initiatieven en ontwikkelingen:
Nieuwe ontwikkelingen of uitbreidingen van bestaande functies en activiteiten die de cultuurhistorische objecten direct of indirect raken (Land Art biotoop) die aangeduid zijn op de kaart Landschappelijke en cultuurhistorische kernkwaliteiten in het Omgevingsprogramma en/of zijn opgenomen in het provinciale register Collectie Landschapskunst Flevoland.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Aardkunde en Archeologie is o.a. geduid in:
5. Cultuurhistorie en Landschap
Om dit belang te kunnen beschermen wil de provincie geïnformeerd worden over de volgende initiatieven en ontwikkelingen:
Bij het ontwikkelen van activiteiten die de vier overwegingen conform het programma Landschap van de toekomst significant aantasten:
Onderscheidende polderconcepten van de drie Flevolandse polders (het poldercarré met de Vogelweg (Zuid), het netwerk van polderparkwegen (Oost), de dorpenring en het assenkruis (Noord)), polderbossen, inpassing van stad- en dorpsuitbreidingen, modulaire verkaveling, erfbeplanting, elzenhagen bij fruitbeplanting erfbeplanting en de Marker Wadden.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Cultuurhistorie en Landschap is o.a. geduid in:
De provincie wil geïnformeerd worden bij de volgende type ontwikkelingen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Natuur is o.a. geduid in:
De provincie wil geïnformeerd worden bij de volgende type ontwikkelingen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Milieu is o.a. geduid in:
De provincie wil geïnformeerd worden bij de volgende type ontwikkelingen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Water is o.a. geduid in:
1.9 Landbouw en landelijk gebied
De provincie wil geïnformeerd worden bij de volgende type ontwikkelingen:
Nieuwvestiging of uitbreiding van agrarisch aanverwante activiteiten op (voormalige) agrarische bouwpercelen. Hierbij is (grootschalige) ketenverlenging op (voormalige) agrarische bouwpercelen tot een maximum van 500 m2 mogelijk zolang er een binding is met de agrarische kant van het productieproces en er geen chemische bewerking plaatsvindt.
Ontwikkelingen die bijdragen aan Landbouw Meerdere Smaken, waarin nieuwe verdienmodellen de agrofoodsector verbreden en versterken. Daarbij valt te denken aan projecten natuurinclusieve landbouw (agroforestry, strokenteelt), nieuwe gewassen, smart farming (drones, robotisering), korte keten (kleinschalige verwerking), kringlooplandbouw en energietransitie in de landbouw.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Landbouw is o.a. geduid in:
Vanuit een stimulerende rol wil de provincie geïnformeerd worden bij de volgende type ontwikkelingen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Recreatie is o.a. geduid in:
De provincie wil geïnformeerd worden bij de volgende type ontwikkelingen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Energie is o.a. geduid in:
1.12 Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
De provincie wil geïnformeerd worden bij de volgende type ontwikkelingen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Verkeer, vervoer en infrastructuur is o.a. geduid in:
2 Het Juridische deel van de lijst
wanneer wil de provincie advies met instemming?
In dit hoofdstuk zijn op grond van het bepaalde in artikel 16.15a onder d van de Omgevingswet en artikel 4.25 lid 3 van het Omgevingsbesluit de gevallen aangewezen waarin Gedeputeerde Staten om:
Daarnaast hebben Gedeputeerde Staten de bevoegdheid van advies en instemming over een aanvraag om omgevingsvergunning voor andere activiteiten. Dit is geregeld in paragraaf 16.2.3 van de Omgevingswet en afdeling 4.2 van het Omgevingsbesluit. Het gaat dan onder andere om bepaalde milieubelastende activiteiten, de ontgrondingsactiviteit en activiteiten die gelet op de Omgevingsverordening provincie Flevoland vergunningplichtig zijn en/of waar reeds instructieregels over opgenomen zijn. Deze zijn niet benoemd op dit juridische deel van de lijst om onnodige dubbele juridische binding te voorkomen, maar kunnen wel aanleiding geven tot advies met instemming. Hetzelfde geldt voor zaken waar de provincie reeds met instructieregels in haar verordening voorwaarden heeft gesteld waaraan een vergunning moet voldoen.
In principe wordt zoveel mogelijk in het ambtelijke vooroverleg afgestemd. Hierover zijn werkafspraken gemaakt voor zowel de vergunningverlening als planprocedures onder de Omgevingswet en het communicatieve deel van de lijst kan hierbij ook helpen. Het kan echter zo zijn dat er na deze fase nog steeds provinciale belangen nog niet correct geborgd zijn en/of een aanvraag vergunning is ingediend zonder dat het vooroverleg is afgerond.
Na ontvangst van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op een geval als opgenomen in onderstaande lijst dient de aanvraag direct doorgezonden te worden naar Gedeputeerde Staten. Binnen een redelijke termijn zal Gedeputeerde Staten advies over de aanvraag uitbrengen. Nadat het bevoegd gezag, rekening houdend met het advies van Gedeputeerde Staten, een beslissing op de aanvraag heeft genomen, zendt het de voorgenomen beslissing samen met een verzoek om instemming aan Gedeputeerde Staten. Binnen een termijn van 4 weken na ontvangst van het verzoek om instemming zullen Gedeputeerde Staten het beluit tot instemming toezenden aan het bevoegde gezag. Indien in het vooroverleg al geconstateerd is dat het provinciaal belang reeds geborgd is, kan dit zeer waarschijnlijk veel sneller dan vier weken gelet op de mandaatregelingen die hiervoor opgenomen zijn binnen de provinciale organisatie. Deze werkwijze zal in 2024 worden geëvalueerd parallel aan de regionale werkafspraken vergunningverlening.
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Wonen is o.a. geduid in:
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
Nieuwe ontwikkelingen of uitbreidingen van bestaande functies en activiteiten ten behoeve van detailhandel en horeca in het landelijk gebied, anders dan de kleinschalige verkoop van eigen gekweekte of vervaardigde producten of kleinschalige verkoop van producten met een directe binding aan bepaalde toeristisch-recreatieve voorzieningen.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Werken en Economie is o.a. geduid in:
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
Note: voor archeologie en ontgrondingen zijn er veel gevallen reeds per wet of per instructieregel in de provinciale verordening geregeld, waarbij de provincie het advies en instemmingsrecht wordt geborgd.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Aardkunde en Archeologie is o.a. geduid in:
2.4 Cultuurhistorie en Landschap
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Cultuurhistorie en Landschap is o.a. geduid in:
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
Note: voor het natuurbelang zijn er veel gevallen reeds per wet of per instructieregel in de provinciale verordening geregeld, waarbij de provincie ook advies met instemming kan verlangen indien men niet voldoet aan de instructieregels en/of wetgeving.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Natuur is o.a. geduid in:
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
Note: voor het milieubelang zijn er veel gevallen reeds per wet of per instructieregel in de provinciale verordening geregeld, waarbij de provincie ook advies met instemming kan verlangen indien men niet voldoet aan de instructieregels en/of wetgeving.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Milieu is o.a. geduid in:
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
Note: voor het bodem- en waterbelang zijn er veel gevallen reeds per wet of per instructieregel in de provinciale verordening geregeld, waarbij de provincie ook advies met instemming kan verlangen indien men niet voldoet aan de instructieregels en/of wetgeving.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Water is o.a. geduid in:
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
Agrarisch aanverwante activiteiten op (voormalige) agrarische bouwpercelen. Hierbij is (grootschalige) ketenverlenging op (voormalige) agrarische bouwpercelen tot een maximum van 500 m2 mogelijk zolang er een binding is met de agrarische kant van het productieproces en er geen chemische bewerking plaatsvindt.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Landbouw is o.a. geduid in:
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
Note: voor het energiebelang zijn er veel gevallen reeds per wet of per instructieregel in de provinciale verordening geregeld (zon, wind, schaliegas), waarbij de provincie ook advies met instemming kan verlangen indien men niet voldoet aan de instructieregels en/of wetgeving.
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Energie is o.a. geduid in:
2.10 Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
De provincie kan advies met instemming verlangen bij de volgende gevallen:
De wijze waarop de provincie invulling geeft aan het provinciaal belang voor Verkeer, vervoer en infrastructuur is o.a. geduid in:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-15854.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.