Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 31 januari 2023 2023 tot wijziging van de Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant (Derde wijzigingsregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant)

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;

 

Gelet op artikel 2 en artikel 10 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;

 

Overwegende dat op 12 juli 2022 de Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 is vastgesteld als aanbouwregeling waar op een later moment nieuwe paragrafen aan kunnen worden toegevoegd;

 

Overwegende dat provinciale cofinanciering het Noord-Brabantse deel van de door de Europese Commissie gevraagde nationale cofinanciering voor JTF valideert;

 

Overwegende dat de subsidiabele activiteiten van paragraaf 4 breed ingevuld kunnen worden en deze ruime invulling ten behoeve van een optimaal bereik van de doelstellingen wordt beoogd, achten Gedeputeerde Staten daar waar sprake is van staatssteun, in het kader van rechtvaardiging van staatssteun, de volgende steunmaatregelen van toepassing:

 

  • a.

    Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, Pb L 187/1 van 26 juni 2014;

  • b.

    Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb L 352/1 van 24 december 2013;

Overwegende dat in paragraaf 3 een omissie ten aanzien van de periode van indienen van aanvragen, herstel behoefde door hiertoe een weigeringsgrond op te nemen;

 

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Artikel I Wijziging Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant

De Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

 

Na artikel 3.4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3.4a Weigeringsgronden

Een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 3.4 wordt in ieder geval geweigerd als de aanvraag wordt ontvangen na:

  • a.

    30 dagen na indiening van de aanvraag voor Interreg-subsidie door de penvoerder; of,

  • b.

    na de startdatum van uitvoering van het project, indien deze datum ligt voor de datum, bedoeld in onderdeel a.

B.

 

Onder vernummering van paragraaf 4 tot paragraaf 5 en onder vernummering van de artikelen 4.1 tot en met 4.3 tot de artikelen 5.1 tot en met 5.3, wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:

 

§4 Europese subsidies JTF

 

Artikel 4.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

 

JTF-subsidie: subsidie op grond van de Subsidieregeling JTF 2021-2027;

 

JTF-verordening: verordening (EU) 2021/1056 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 tot oprichting van het Fonds voor een rechtvaardige transitie (PbEU 2021, L 231).

 

Artikel 4.2. Doelgroep

Subsidie kan worden aangevraagd door de persoon die subsidie heeft aangevraagd op grond van de Subsidieregeling JTF 2021-2027.

 

Artikel 4.3 Subsidievorm

  • 1.

    Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze paragraaf projectsubsidies.

  • 2.

    Subsidies op grond van deze paragraaf worden verstrekt in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 4.4 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor projecten waarvoor subsidie is aangevraagd op grond van titel 5.1. van de Subsidieregeling JTF 2021-2027.

 

Artikel 4.5 Subsidievereisten

Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    voor het project wordt subsidie verleend op grond van titel 5.1 van de Subsidieregeling JTF 2021-2027;

  • b.

    de subsidie wordt aangevraagd als cofinanciering op de subsidie op grond van de Subsidieregeling JTF 2021-2027.

Artikel 4.6 Subsidiabele kosten

De artikelen 1.11. tot en met 1.15. van de Subsidieregeling JTF 2021-2027 zijn van toepassing.

 

Artikel 4.7 Vereisten subsidieaanvraag

Subsidieaanvragen worden ingediend:

  • a.

    binnen de tenderperiode die loopt van 13 februari 2023, vanaf 10.00 uur tot en met 31 maart 2023, tot 17.00 uur;

  • b.

    binnen de tenderperiode die loopt van 5 juni 2023, vanaf 10.00 uur tot en met 7 juli 2023, tot 17.00 uur.

Artikel 4.8 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond vast op:

  • a.

    € 800.000 voor subsidies als bedoeld in artikel 4.4, voor de periode, bedoeld in artikel 4.7, onder a;

  • b.

    € 800.000 voor subsidies als bedoeld in artikel 4.4, voor de periode, bedoeld in artikel 4.7, onder b.

Artikel 4.9 Subsidiehoogte

  • 1.

    De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 4.4, bedraagt 5% van de subsidiabele kosten.

  • 2.

    Indien de aanvrager minder aanvraagt dan het percentage, bedoeld in het eerste lid, wordt slechts het gevraagde percentage aan subsidie verstrekt.

  • 3.

    Onverminderd de voorgaande leden, wordt, indien sprake is van staatssteun maximaal een zodanig bedrag aan subsidie verstrekt dat de van toepassing zijnde maximum staatssteunpercentages of bedragen op grond van de voor de Europese subsidie toegepaste staatssteunregeling niet worden overschreden.

Artikel 4.10 Verdeelcriteria

Subsidie als bedoeld in artikel 4.4, wordt verdeeld overeenkomstig de verdeelwijze van titel 5.1. van de Subsidieregeling 2021-2027.

 

Artikel 4.11 Verplichtingen subsidieontvanger

De artikelen 1.26. tot en met 1.29. van de Subsidieregeling JTF 2021-2027 zijn van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 4.12 Verlening

In afwijking van artikel 15, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant, beslissen Gedeputeerde Staten binnen 26 weken op een aanvraag om subsidie.

 

Artikel 4.13 Verantwoording

  • 1.

    Artikel 1.33. van de Subsidieregeling JTF 2021-2027 is van overeenkomstige toepassing op de wijze waarop de subsidieontvanger aantoont dat de activiteit, waarvoor subsidie is verleend, is verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid en gelet op de toepasselijke Europese regelgeving overlegt de subsidieontvanger daarbij een overzicht van de gerealiseerde kosten.

Artikel 4.14 Bevoorschotting en betaling

Gedeputeerde Staten verstrekken geen voorschot.

 

Artikel 4.15 Vaststelling

Gelet op de toepasselijke Europese regelgeving, worden in afwijking van de artikelen 13, 20 en 21 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant, subsidies waarvan de totale kostprijs niet meer dan € 200.000 bedraagt, vastgesteld overeenkomstig artikel 1.24. van de Subsidieregeling JTF 2021-2027.

Artikel II Overgangsrecht

Onderdeel A geldt niet voor Interreg-subsidies die voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

’s-Hertogenbosch, 31 januari 2023

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter,

mr. I.R. Adema

de secretaris,

drs. P.J. Buijtels

Toelichting behorende bij de Derde wijzigingsregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant

I. Algemeen

Met deze regeling wordt cofinancierings verstrekt op de JTF Subsidieregeling 2021-2027. JTF staat voor het Fonds voor een rechtvaardige transitie (“Just Transition Fund”, hierna “JTF”). Dit is een nieuw Europees Fonds en is onderdeel van het Europees Cohesie-beleid. Het fonds zal het realiseren van de Europese Green Deal vergemakkelijken en draagt bij aan de ambitie van de Europese Unie om in 2030 55% reductie van broeikas-emissies te bereiken en in 2050 klimaatneutraliteit te behalen. Binnen het Europees Cohesiebeleid draagt het JTF bij aan de EU-doelstelling: “investeren in werkgelegenheid en groei”.

Het JTF kent één specifieke doelstelling: ”regio’s en mensen in staat stellen om te gaan met de sociale, werkgelegenheids-, economische en milieueffecten van de transitie naar de 2030-streefcijfers voor energie en klimaat van de Unie en een klimaatneutrale economie van de Unie uiterlijk in 2050, op basis van de Overeenkomst van Parijs”. Overeenkomstig deze specifieke doelstelling van het JTF moeten de door het JTF gesteunde acties het effect van de transitie rechtstreeks helpen temperen door de negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid te verzachten en door de diversificatie en de modernisering van de lokale economie te financieren.

 

Voor het JTF gaat het specifiek om regio’s die het zwaarst getroffen worden door de bovengenoemde transities. De regio’s die in aanmerking komen voor steun moeten expliciet aangewezen worden door de lidstaat. West Noord-Brabant is als regio aangewezen.

 

JTF is anders dan bestaande Europese fondsen, omdat naast het Operationeel Programma het JTF ook een transitieplan vraagt. Het transitieplan van Nederland kent een aantal algemeen hoofdstukken, waarin is beschreven welke gebieden in aanmerking komen voor steun en hoe het JTF georganiseerd wordt in Nederland. Daarnaast kent het transitieplan van Nederland zes regionale hoofdstukken, voor elke JTF regio een hoofdstuk. Hierin zijn regionale uitdagingen beschreven en is aangegeven op welke wijze investeringen bijdragen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Projecten die in aanmerking willen komen voor subsidie moeten in overeenstemming zijn met dit regionale hoofdstuk. Het Operationeel Programma en het transitieplan zijn vertaald in één subsidieregeling: de JTF Subsidieregeling 2021-2027. Voor West Noord-Brabant zijn in hoofdstuk 5 de regionale bepalingen opgenomen. De cofinanciering sluit aan bij titels uit dit hoofdstuk.

 

Uitvoering

Voor het hele programma (de JTF Subsidieregeling 2021-2027) is één centrale beheerautoriteit aangesteld: Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

De uitvoering kent echter een regionale aanpak. De Europese regelgeving biedt de mogelijkheid hiervoor intermediaire instanties aan te stellen. Deze instanties nemen een deel van de uitvoeringstaken van de beheerautoriteit over, in mandaat. Voor het JTF worden er drie intermediaire instanties aangesteld. Het college van GS van de provincie Noord-Brabant (organisatieonderdeel Stimulus) zal de uitvoering voor de regio’s Zeeuws-Vlaanderen inclusief gemeenten Borsele en Vlissingen, West-Noord- Brabant en Zuid-Limburg voor haar rekening nemen. Ook de uitvoering van de cofinancieringsregeling is belegd bij Stimulus.

 

Juridisch kader

De regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv) zijn op deze subsidieregeling van toepassing. De Asv is een kaderverordening. De verordening beschrijft op hoofdlijnen voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt en bevat verder delegatie- en bevoegdheidsbepalingen. Daarnaast geeft de Asv algemene procedureregels voor subsidieverstrekking. Onderwerpen die geregeld zijn in de Awb en de Asv worden niet herhaald in de regeling.

Vanwege Europese vereisten om eventueel staatssteun te rechtvaardigen, en bindende voorschriften in o.a. Verordening (EU) 2021/1059 gaat, daar waar de Asv en Europese regelgeving niet op elkaar aansluiten, Europese regelgeving voor.

 

Verordening (EU) 2021/1056 bevat specifieke bepalingen over het Fonds voor een rechtvaardige transitie.

 

Staatssteun

Bij subsidieverlening op grond van deze regeling kan sprake zijn van staatssteun, indien de aanvrager een onderneming is in de zin van het Europese recht en voor het overige voldoet aan de criteria van staatssteun. Staatssteun is in beginsel verboden, maar uitzonderingen zijn mogelijk. De beoordeling of sprake is van staatssteun en welke rechtvaardiging zou kunnen worden toegepast en of wordt voldaan aan algemene vereisten waaronder het stimulerend effect en de Deggendorfclausule, wordt beoordeeld bij de aanvraag om JTF-subsidie door de Intermediaire Instantie.

 

JTF Subsidieregeling 2021-2027

Voor de cofinanciering wordt voor alle essentialia van de subsidieverstrekking aangesloten bij wat er in de JTF Subsidieregeling 2021-2027 is bepaald. Om die reden wordt bij de verschillende artikelen verwezen naar de desbetreffende bepalingen uit de JTF Subsidieregeling 2021-2027.

 

De JTF Subsidieregeling 2021-2027 heeft een subsidiepercentage van maximaal 50%, dit percentage wordt mede gevuld vanuit de cofinancieringsregeling. Dit betekent dat een subsidieontvanger nooit meer ontvangt dan 50% subsidie en dat de middelen om tot deze hoogte te komen, afkomstig zijn van Europese middelen en cofinanciering.

 

II. Artikelsgewijs

 

Artikel 3.4a Weigeringsgronden

Het subsidieplafond van paragraaf 3 is opengesteld tot 31 december 2023. Dit betekent dat aanvragen gedurende die periode kunnen worden ingediend. Om te voorkomen dat aanvragen tot ver na definitieve sluiting van een openstelling van een Interreg-programma worden ingediend, of om te voorkomen dat het project al begonnen is, zijn deze weigeringsgronden opgenomen.

Ten overvloede wordt er op gewezen dat, indien sprake is van staatssteun die onder een vrijstellingsverordening kan worden gerechtvaardigd sprake moet zijn van stimulerend effect. Dit houdt in dat een aanvraag reeds op grond van Europese regelgeving voor aanvang van een project moet zijn ingediend.

Naar boven