Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 15809 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2023, 15809 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere subsidieregels Deltaplan Hoge Zandgronden 2022-2027
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Bestuursovereenkomst: de Bestuursovereenkomst Zoetwatervoorziening Hoge Zandgronden Regio Zuid 2e fase Deltaprogramma (2022-2027) van de samenwerkende Partijen Regio Zuid in het Deltaplan Hoge Zandgronden (eindversie, december 2021). De bestuursovereenkomst staat op onze website https://www.limburg.nl/onderwerpen/water/droogte/.
Werkplan: het Werkplan Deltaplan Hoge Zandgronden Zuid-Nederland 2022-2027 getiteld: ‘Weerbaar tegen watertekort, bijlage bij de bestuursovereenkomst en bestuurlijk geaccordeerd door de Stuurgroep Regionaal Bestuurlijk Overleg Maas en Deltaplan Hoge Zandgronden op 11 maart 2021. Het Werkplan staat op onze website https://www.limburg.nl/onderwerpen/water/droogte/.
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
Doel van deze regeling is het ondersteunen van projecten die erop zijn gericht om zoetwatermaatregelen te treffen en uit te voeren binnen Nederlands provincie Limburg. De zoetwatermaatregelen hebben tot doel om water te conserveren, om de grondwatervoorraad aan te vullen en/of om de watervraag te verminderen eventueel in combinatie met het aanpassen van het grondgebruik, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het realiseren van een duurzaam, robuust en ecologische gezond watersysteem dat kan omgaan met droogte en wateroverlast en dat voorziet in voldoende water van goede kwaliteit.
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie op grond van deze nadere subsidieregels in aanmerking te komen, dient aan alle volgende criteria te worden voldaan:
Artikel 5 Specifiek subsidiecriterium
Om in aanmerking te komen voor een hoger subsidiepercentage als bedoeld in artikel 8, derde lid, van deze nadere subsidieregels dient – naast het voldoen aan de criteria zoals beschreven in artikel 4 – het project te passen binnen de integrale gebiedsgerichte aanpak in een prioritair gebied (zie bijlage 2), dienen de maatregelen in samenwerking met het Waterschap Limburg gerealiseerd te worden, tevens bij te dragen aan het (hydrologisch) herstel van de Natura 2000-gebieden en dient het project een minimale omvang van € 1.000.000,00 te hebben.
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
De wijze van verdeling van het subsidieplafond is te raadplegen op: www.limburg.nl/subsidies/subsidieplafonds.
Artikel 9 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten zijn subsidiabel:
De noodzakelijke en realistische kosten voor het uitvoeren van een maatregel als bedoeld in artikel 4, eerste lid. De kosten die samenhangen met financiële en/of contractuele verplichtingen aangegaan voordat de subsidie op grond van deze nadere subsidieregels is aangevraagd zijn uitsluitend subsidiabel indien deze financiële en/of contractuele verplichtingen na 31 december 2021 zijn aangegaan.
Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig en juist ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het aanvraagformulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht), dan wel digitaal middels eHerkenning (aanvragen van organisaties) te worden ingediend. Een aanvraag indienen per e-mail is niet mogelijk.
Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2028, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Maastricht, d.d. 19 december 2023
Gedeputeerde Staten voornoemd
de voorzitter,
E.G.M. Roemer
secretaris,
D. Timmer
Bijlage 1 Behorende bij artikel 4, eerste lid
Opmerking vooraf: De maatregelen dienen klimaatrobuust te zijn. Dat betekent dat elke maatregel tegen watertekort niet mag leiden tot wateroverlast en vice versa. De maatregel waarvoor subsidie wordt aangevraagd dient passend te zijn voor de omgeving waar deze wordt toegepast onder alle weersomstandigheden.
De zoetwatermaatregelen/ projecten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd dienen aan te sluiten bij de categorieën Robuust watersysteem, Efficiënt watergebruik en/ of Ruimtelijke adaptatie en omvatten een of meerdere van onderstaande maatregelen/ projecten:
De Provincie wil de uitvoering van klimaat- en waterrobuuste projecten stimuleren. In deze subsidieregeling staat omschreven welke activiteiten voor subsidie in aanmerking kunnen komen en wat daarvoor de voorwaarden zijn.
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening (Asv) Limburg. Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. Waar mede de regels uit de Asv van toepassing zijn, wordt dit vermeld in het betreffende artikel. Voor een goed begrip van deze subsidieverordening is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieverordening.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Met een integrale gebiedsgerichte aanpak worden in een afgebakend gebied de opgaven voor het watersysteem in samenhang aangepakt, in afstemming met de opgaven voor natuur en stikstof. De opgaven voor het watersysteem betreffen het vasthouden en infiltreren van water in het stedelijk gebied, de vergroting van de sponswerking in landbouw en natuurgebieden, in de haarvaten, de inzijggebieden en het voedingsgebied van de beken, het creëren van ruimte voor water in de beekdalen en laagtes en het verminderen van emissies van verontreinigende stoffen naar het grond- en oppervlaktewater. Waar dit aan de orde is wordt in de opgavengerichte gebiedsaanpak ook de beekdalbrede aanpak meegenomen. Door in een gebied meerdere maatregelen te combineren, met name maatregelen die zorgen dat het water langer vastgehouden wordt, beter gebruikt wordt of later wordt afgevoerd, kan de sponswerking van het gebied worden vergroot en de verdroging van de Natura2000-gebieden maar ook van landbouwgronden worden tegengegaan. In Zuid Limburg draagt de aanpak bij aan het tegengaan van afspoeling (run-off) en wateroverlast. Deze opgaven worden nader beschreven in het Provinciaal Waterprogramma 2022-2027.
Artikel 2 Doelstelling/ doel van de regeling
Op 11maart 2021 is het werkplan ‘Weerbaar tegen watertekort’ vastgesteld in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Maas. In dit werkplan voor de periode 2022-2027 wordt ingezet op drie categorieën maatregelen: efficiënt watergebruik, robuuste watersysteem en ruimtelijke adaptatie. Op 17 december 2021 hebben Provinciale Staten van Limburg het Provinciaal Waterprogramma 2022-2027 vastgesteld. Centraal staat hierbij het realiseren van een duurzaam, robuust en ecologisch gezond watersysteem dat kan omgaan met wateroverlast en droogte en dat voorziet in voldoende water van goede kwaliteit.
Artikel 3 Aanvrager/ doelgroep
De partijen die subsidie kunnen aanvragen zijn de partijen die de Bestuursovereenkomst Deltaplan Hoge Zandgronden 2022-2027 in december 2021 hebben ondertekend en/ of genoemd staan in de bijbehorende maatregelentabel voor provincie Limburg.
Natuurlijke personen en andere partijen, anders dan in de deze regeling onder artikel 3 genoemd, zijn van deelname aan deze regeling derhalve uitgesloten.
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
De maatregelen dienen klimaatrobuust te zijn. Dat betekent dat elke maatregel tegen watertekort niet mag leiden tot wateroverlast en vice versa. De maatregel waarvoor subsidie wordt aangevraagd dient passend te zijn voor de omgeving waar deze wordt toegepast onder alle weersomstandigheden.
Artikel 5 Specifiek subsidiecriterium
In de BOK pag. 16 onder g staat dat de uitgangspunten uit het regionale werkplan als criteria opgenomen worden in de subsidieregeling. Een daarvan is een voorkeur voor zoetwatermaatregelen passend binnen de integrale gebiedsgerichte aanpak in de prioritaire gebieden (kaart 8 werkplan DHZ en in deze regeling opgenomen in bijlage2). Dergelijke zoetwatermaatregelen komen eventueel in aanmerking voor een extra bijdrage van maximaal 25% bovenop de 25% uit het Deltafonds, dus maximaal 50%, mits van voldoende schaalomvang én indien ze bijdragen aan het (hydrologisch) herstel van Natura 2000 gebieden.
De zoetwatermaatregelen dienen i.s.m. het Waterschap Limburg getroffen te worden binnen de aangewezen gebieden op het kaartje in bijlage 2. Projecten op de grens van/ grenzend aan een prioritaire gebied, maar binnen datzelfde stroomgebied kunnen eventueel ook in aanmerking komen voor extra subsidie als ze bijdragen aan herstel N2000 gebieden. In het projectplan dient uitvoerig beschreven te worden hoe de voorgenomen maatregelen bijdragen aan het hydrologisch herstel en welk resultaat wordt beoogd.
In het BOK is bepaald dat 70% van de rijksbijdrage toegekend wordt aan de waterschappen. In het BKal (voorjaar 2021) is besproken hoe de resterende 30% rijksbijdrage zou worden verdeeld over de werkregio’s/ waterpanel en de overige partijen. Aangegeven is toen om hiervan 20% toe te kennen aan de gemeenten en over de werkregio’s te verdelen conform verdeling DPRA-gelden. Voor de overige partijen (nader benoemd in artikel 3) resteert nog 10% van de rijksbijdrage voor hen gezamenlijk zonder verdere verdeling onder deze partijen.
Projecten hebben een minimale omvang van €200.000,00 bij aanspraak op 25% subsidie en voor projecten waarbij aanspraak gemaakt wordt op 50% subsidie bedraagt de minimale projectomvang €1.000.000,00. De Provincie wil gebiedsgerichte projecten stimuleren in de prioritaire gebieden en heeft daarom €6.000.000,- gereserveerd als extra subsidie voor dergelijke projecten. Daarbij heeft GS aangegeven: financiële bijdragen van de Provincie aan het watersysteem dienen bij te dragen aan het (hydrologisch) herstel van Natura 2000-gebieden. Aanvragers kunnen aanvullend op de 25% rijksbijdrage nog eens maximaal 25% extra subsidie ontvangen als de projecten gebiedsgericht zijn én bijdragen aan het herstel van Natura 2000-gebieden. Daarnaast dienen deze projecten in afstemming/ in samenwerking met het Waterschap Limburg gerealiseerd te worden.
De verdubbeling van de subsidie is uitsluitend mogelijk voor zover het daartoe beschikbaar gestelde budget ruimte biedt. Na uitputting van dit “artikel 5”-plafond (zie de voor deze regeling vastgestelde subsidie(deel)plafonds) geldt het maximale subsidiepercentage van 25%.
Artikel 11 Termijn voor indienen aanvraag
Bij het indienen van projecten tijdens de looptijd wordt er van uitgegaan dat deze projecten uiterlijk eind 2027 uitgevoerd zullen zijn.
Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze regeling hoeft niet in werking te blijven totdat afgerekend is met het Rijk. Over het algemeen laten we de regeling vervallen kort nadat de uiterste indieningstermijn is verstreken, in dit geval dus 1 januari 2028. De regeling blijft van toepassing op aanvragen die voor die datum zijn ontvangen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-15809.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.