Provinciaal blad van Overijssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2023, 15804 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overijssel | Provinciaal blad 2023, 15804 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingen Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022
[Dit wijzigingsbesluit zal vanwege de verschillende data van inwerkingtreding in twee verschillende publicaties verwerkt worden. In dit Provinciaal blad zullen de wijzigingen die op 2 januari 2024 in werking treden verwerkt worden.]
Gedeputeerde Staten van Overijssel delen mee dat het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 als volgt is gewijzigd:
Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022
Artikel 1.1.2 Geldigheid van de regels in het Uitvoeringsbesluit
Aan de tekst “Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap Overijssel” wordt toegevoegd: ‘2024’;
In de tekst ‘Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer 2016’ wordt ‘2016’ vervangen door: ‘2024
2.8 Vitaliteit van steden (stadsarrangementen)
Artikel 2.8.7 komt als volgt te luiden:
Artikel 2.8.7 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Het subsidieplafond geldt voor het jaar 2024.
Lid 6 a komt als volgt te luiden:
Artikel 4.2.9 Beschikbaar budget voor de regeling
Lid 1: ‘2022-2024’ wordt vervangen door: 2022 tot en met 2024
4.7 Samenwerking Provinciaal Programma Landelijk gebied Overijssel
Artikel 4.7.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
Een nieuw lid 3 wordt toegevoegd, dat luidt:
Indien het Rijk een regeling openstelt voor financiële tegemoetkoming voor de ureninzet van gemeenten in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied, dan komen die uren vanaf de datum van inwerkingtreding van de Rijksregeling niet meer in aanmerking voor subsidie op grond van deze subsidieregeling.
Artikel 4.7.6 Hoogte van de subsidie
Lid 2 komt als volgt te luiden:
Artikel 4.7.8 komt als volgt te luiden:
Artikel 4.7.8 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Het subsidieplafond geldt voor 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2024.
‘31 december 2023’ wordt vervangen door: ‘31 december 2024’
4.14 Gemeentelijk soortenmanagementplan voor woningverduurzaming
Artikel 4.14.3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Lid 2 onderdeel d, sub 1: ‘gebiedsontheffing’ wordt vervangen door: gebiedsvergunning
4.20 Uitvoering ontwikkelopgave Natura 2000
Artikel 4.20.5 komt als volgt te luiden:
4.20.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
Na artikel 4.20.10 wordt artikel 4.20.10a wordt toegevoegd:
4.20.10a Aanvraag voor de subsidievaststelling
Bij de aanvraag voor de subsidievaststelling levert de subsidieontvanger een cumulatieve winst- en verliesrekening over de subsidieperiode in waaruit de nettowinst blijkt.
Artikel 4.20.11 komt als volgt te luiden:
Het realiseren van een gebiedsplan door het realiseren van interne maatregelen, inclusief het gebruik en het beheer ervan, voldoet aan artikel 53 AGVV. Natura 2000 gebieden zijn door de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen als beschermd natuurgebied, waarin een gunstige staat van instandhouding van habitats en soorten moet worden behouden. Om die reden vallen N2000-gebieden onder investeringssteun voor natuurerfgoed zoals genoemd in artikel 53 van de AGVV.
Paragraaf 4.21 wordt toegevoegd:
4.21 Gebiedsgerichte aanpak Noordwest Overijssel 2024
Artikel 4.21.1 Betekenis van de begrippen
In dit artikel worden vaker voorkomende begrippen uitgelegd.
Gebiedsgerichte aanpak Noordwest Overijssel: een samenwerkingsproces waarbij de deelnemende gebiedspartners samen werken aan oplossingen voor de veenweideproblematiek, dat wil zeggen om bodemdaling en uitstoot van broeikasgassen, en de stikstofproblematiek. Om een toekomstplan te maken is meer kennis en ervaring nodig over welke maatregelen goed kunnen werken.
Artikel 4.21.2 Doel van de subsidieregeling
Met deze subsidieregeling wil de provincie bijdragen aan kennisontwikkeling over maatregelen die bodemdaling en de uitstoot van broeikasgassen tegengaat. In onderzoek, pilotprojecten en zeker in gebiedsinitiatieven kunnen ook andere doelstellingen van de Gebiedsgerichte aanpak Noordwest Overijssel worden meegenomen. De nieuwe kennis en inzichten dragen bij aan een integraal Toekomstperspectief van en voor Noordwest Overijssel voor de middellange (2030) en de lange (2050) termijn. De gebiedspartners streven naar een leefbaar en vitaal platteland, dat economisch, ecologisch, milieutechnisch en waterhuishoudkundig duurzaam is en goed is om te wonen, werken en recreëren.
Artikel 4.21.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
De subsidie wordt verleend voor activiteiten om het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen uit veenweidegebieden tegen te gaan. Eventueel door een combinatie te maken met het terugdringen van de stikstofuitstoot. De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:
onderzoek en kennisontwikkeling om veenoxidatie tegen te gaan, eventueel in combinatie met andere doelstellingen van de Gebiedsgerichte aanpak Noordwest Overijssel. Het doel is om nieuwe kennis te ontwikkelen en te testen in de praktijk. De subsidie kan bijvoorbeeld ingezet worden voor inhuur van onderzoeksinstituten in combinatie met proefopstellingen op agrarische bedrijven in Noordwest Overijssel of het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek;
Artikel 4.21.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
De personeelskosten en de kosten van derden zijn subsidiabel. De artikelen 1.2.5 tot en met 1.2.8 zijn van toepassing. Er gelden geen uitzonderingen op de subsidiabele en niet subsidiabele kosten.
Artikel 4.21.6 Hoogte van de subsidie
Artikel 4.21.7 Subsidieaanvraag
De aanvrager levert aanvullend ook het volgende in:
bij een pilot of een gebiedsinitiatief aanvullend een plan van aanpak. In het plan van aanpak staat wat het initiatief is, wat de doelstellingen zijn, wat er gedaan gaat worden, wie er betrokken zijn en wat het bijdraagt aan het draagvlak voor de opgaven van de gebiedsgerichte aanpak Noordwest Overijssel;
Artikel 4.21.8 Beschikbaar budget voor de regeling
Artikel 4.21.9 Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger mag de met de subsidie aangeschafte apparatuur de eerste 10 jaar na subsidieverlening niet doorverkopen.
Rekening houdend met de in lid 3 tot en met 8 genoemde maximale overheidsbijdragen kan de totale subsidie maximaal 100% van de kosten zijn. Dat zal alleen het geval zijn als sprake is van subsidie die voldoet aan artikel 38 LVV, fundamenteel onderzoek of een combinatie met een subsidiabele activiteit die geen staatssteun oplevert.
Op grond van artikel 22 LVV geldt dat voor advies dat door dienstverleners wordt verstrekt aan een enkele begunstigde die actief is in de primaire landbouwproductie, het totale steunbedrag van de overheid beperkt is tot 100% van de in aanmerking komende kosten, met een maximumbedrag van € 25.000,- per drie jaar. Dit geldt niet als sprake is van artikel 22 lid 4 van de LVV. Bij advies aan een enkele begunstigde die actief is in de verwerking en de afzet van landbouwproducten, is het steunbedrag beperkt tot 100% van de in aanmerking komende kosten, met een maximumbedrag van € 200.000,- per drie jaar. Dit geldt niet voor kosten op grond van artikel 22 lid 4 van de LVV.
De subsidieregeling vervalt op 30 november 2024.
Paragraaf 4.24 wordt toegevoegd:
4.24 Beloning duurzame melkveehouders Overijssel
Artikel 4.24.1 Betekenis van de begrippen
In dit artikel worden vaker voorkomende begrippen uitgelegd.
Artikel 4.24.2 Doel van de subsidieregeling
Met deze subsidieregeling wil de provincie de omschakeling naar een duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering bevorderen. Dit door melkveehouders te belonen voor hun bovenwettelijke verduurzamingsstappen op het gebied van water, bodem, klimaat en stikstof. De provincie wil met deze subsidieregeling ook ervaring opdoen hoe een beloningsaanpak op basis van KPI’s in de praktijk het beste werkt. Deze subsidieregeling is als pilot daarmee ook een praktijkleeromgeving.
Artikel 4.24.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
Voor de berekening van de score worden de gegevens gebruikt die in de KringloopWijzer zijn opgenomen. De KringloopWijzer geeft de melkveehouder inzicht in de milieu- en klimaatprestaties van het bedrijf. Het is een database met bedrijfseigen gegevens van een melkveehouder, die jaarlijks ingevuld en gevalideerd worden via: www.mijnkringloopwijzer.nl/
Artikel 4.24.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
De subsidie is een vast bedrag per aanvraag. De artikelen 1.2.5 tot en met 1.2.9 zijn niet van toepassing.
Artikel 4.24.6 Hoogte van de subsidie
De subsidie is een vast bedrag van € 500.000, - per aanvraag, waarvan maximaal 25% voor de voorbereiding, administratie, toezicht en monitoring.
De subsidie kan gecombineerd worden met de Eco-regeling en paragraaf 3 Agrarisch natuur- en landschapsbeheer (ANLb) van Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Overijssel 2024 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl). Er is geen aantoonbare overlap met de berekening van de vergoeding vanuit de Eco-regeling en de subsidies op basis van ANLb, waardoor stapeling of combinatie mogelijk is.
Artikel 4.24.8 Subsidieaanvraag
Artikel 4.24.9 Beschikbaar budget voor de regeling
Het subsidieplafond geldt voor het jaar 2024.
Artikel 4.24.11 Aanvullende verplichtingen
De subsidieaanvrager is verplicht om:
Artikel 4.24.12 Geen staatssteun
De subsidie aan de melkveehouders is geen staatssteun als de subsidie verleend kan worden onder de De-minimisverordening Landbouw. Artikel 1.2.10 lid 4 is van toepassing. Dit betekent dat de landbouwonderneming in 3 aaneengesloten jaren maximaal € 20.000,- de-minimissteun kan ontvangen.
De subsidieregeling vervalt op 30 november 2024 om 17.00 uur.
Bijlage 1: Beloningsoverzicht op basis van duurzaamheidscore
Paragraaf 4.25 wordt toegevoegd:
4.25 Transitievergoeding nieuwe teelten Overijssel
Artikel 4.25.1 Betekenis van de begrippen
In dit artikel wordt een vaker voorkomend begrip uitgelegd.
Artikel 4.25.2 Doel van de subsidieregeling
De provincie wil met deze subsidieregeling de omschakeling naar een duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering bevorderen. Dit gebeurt door landbouwondernemingen te stimuleren om nieuwe teelten in hun teeltplan op te nemen en te werken aan kennis- en ketenontwikkeling en kennisdeling op het gebied van nieuwe teelten.
Artikel 4.25.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
De teeltactiviteiten voldoen aan de volgende voorwaarden:
de teelt past in het natuurlijk systeem van het gebied. Daarbij wordt het principe van bodem en water sturend gehanteerd, zoals uitgelegd in het Fundament voor de nieuwe Omgevingsvisie. Het type bodem en watersysteem bepaalt welk type gewas waar goed past. In de drogere gebieden passen soorten die goed kunnen tegen droogte en in nattere gebieden teeltsoorten die passen bij natte gebieden;
De activiteiten voor kennis- en ketenontwikkeling en kennisdeling voldoen aan de volgende voorwaarden:
er wordt met ketenpartners en kennisorganisaties gezamenlijk gewerkt aan het opzetten en verder brengen van de kennisinfrastructuur over nieuwe teelten. Dan gaat het bijvoorbeeld om activiteiten als het bijhouden van een teeltlogboek, het verzorgen van demo's en presentaties, gesprekken met afnemers en meedoen aan excursies, bedrijfsbezoeken of evenementen;
er wordt gewerkt aan ketenontwikkeling. Dat houdt in dat de landbouwonderneming met andere ketenpartners meewerkt aan het tot stand brengen van ketens om met nieuwe teelten geld te verdienen. Samen wordt gewerkt aan het vinden van een passende afzetmarkt voor het gewas, zodat de landbouwonderneming een betere inkomenspositie heeft in de keten. Ook wordt geëxperimenteerd hoe de keten anders georganiseerd kan worden, bijvoorbeeld door als landbouwondernemingen zelf (een) ketenschakel(s) uit te voeren.
De subsidieontvanger is een landbouwonderneming.
Artikel 4.25.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
Artikel 4.25.6 Hoogte van de subsidie
De subsidie is een vast bedrag per hectare per teeltjaar, zoals opgenomen in bijlage 1. Dit is inclusief de bijdrage voor kennis- en ketenontwikkeling en kennisdeling.
De subsidie kan gecombineerd worden met de Eco-regeling en paragraaf 3 Agrarisch natuur- en landschapsbeheer (ANLb) van Subsidieregeling natuur- en landschapsbeheer Overijssel 2024 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl). Deze regeling Transitievergoeding nieuwe teelten Overijssel is met name bedoeld om de landbouwonderneming te belonen voor de kennis- en ketenontwikkeling en kennisdeling. Er is geen aantoonbare overlap met de berekening van de vergoeding vanuit de Eco-regeling en de subsidies op basis van ANLb , waardoor stapeling of combinatie mogelijk is.
Artikel 4.25.7 Subsidieaanvraag
Artikel 4.25.8 Beschikbaar budget voor de regeling
Artikel 4.25.9 Aanvullende verplichtingen
De subsidieaanvrager is verplicht om:
voor minimaal 4 aaneengesloten jaren, vanaf 2024, nieuwe gewassen te telen. Deze verplichting vervalt als na het eerste jaar blijkt dat de bodem en wateromstandigheden voor het gewas dermate ongunstig zijn waardoor deze teelt voor deze landbouwondernemer niet uitvoerbaar is. b. uiterst beperkt chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken;
Artikel 4.25.10 Geen staatssteun
De subsidie aan de landbouwonderneming is geen staatssteun als de subsidie verleend kan worden onder de De-minimisverordening Landbouw. Artikel 1.2.10 lid 4 is van toepassing. Dit betekent dat de landbouwonderneming in 3 aaneengesloten jaren maximaal € 20.000,- de-minimissteun kan ontvangen.
De subsidieregeling vervalt op 30 november 2027 om 17.00 uur.
Bijlage 1: Nieuwe teelten Overijssel
Minimaal 200 meter afstand van aangewezen weidevogel leefgebieden*. Niet oogsten tussen 15 maart en 15 juli. U voldoet aan de voorwaarden voor type hennep zoals aangegeven door RVO. |
|||||
Minimaal 200 meter afstand van aangewezen weidevogel leefgebieden*. Oogsten na de bloei van het gewas. Max 5 ha per teeltjaar. |
|||||
Minimaal 200 meter afstand van aangewezen weidevogel leefgebieden*. Niet in het essenlandschap*. Max 2 ha per teeltjaar. |
|||||
Minimaal 200 meter afstand van aangewezen weidevogel leefgebieden*. Niet in essenlandschap * |
|||||
*Zie hiervoor de huidige Omgevingsvisie met de kaart, te bereiken via viewer (tercera-ro.nl). Voor weidevogelgebied: kaart-laag ‘Natuur', dan ‘Leefgebieden agrarisch natuurbeheer’, dan ‘Open akkergebied/open grasland Weidevogelbeheer niet-kritische soorten' & ‘Open grasland Weidevogelbeheer kritische soorten’ & ‘Open grasland Weidevogelbeheer niet-kritische soorten’. Voor Essenlandschap: kaart-laag ‘Gebiedskenmerken laag van het agrarisch cultuurlandschap’, dan ‘Zandgebieden’, dan ‘Essenlandschap’. |
Artikel 5.1.11 Geen staatssteun
Dit artikel wordt vernummerden wordt 5.1.12
Paragraaf 5.5 komt als volgt te luiden:
5.5 Verduurzamen mobiliteitsbeleid werkgevers
Artikel 5.5.1 Doel van de subsidieregeling
Met deze subsidieregeling wil de provincie samen met werkgevers inzetten op minder, ander en schoner vervoer. Dit door werkgevers te belonen die hun werknemers stimuleren hun gedrag in hun woon-werkverkeer aan te passen.
Artikel 5.5.2 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
De subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van maatregelen die zich richten op minder en andere mobiliteit in woon-werk verkeer van medewerkers. Minder mobiliteit door bijvoorbeeld het hybride werken verspreid over de week en dag te stimuleren. En andere mobiliteit door bijvoorbeeld fietsen en openbaar vervoer te stimuleren.
De maatregelen voldoen aan de volgende voorwaarden:
welke maatregelen effectief blijken, wordt vooraf bepaald op basis van verplicht in te vullen Mobiliteitsindex en mobiliteitsscan (MobilityAnalyst) via Overijssel onderweg | Minder, ander, schoner vervoer. Uit de ingevulde Mobiliteitsindex blijkt op welk onderdeel van het mobiliteitsbeleid van de werkgever zich zou kunnen richten. Een maatregel valt daarmee onder een van de thema’s uit de mobiliteitsindex: Gedrag en communicatie, Fietsstimulering, Reiskostenvergoeding, Parkeerbeleid, Wagenpark en elektrisch rijden, Verkeersveiligheid, Openbaar vervoer of Hybride werken;
Artikel 5.5.4 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
De personeelskosten en kosten van derden zijn subsidiabel. De artikelen 1.2.5 tot en met 1.2.8 zijn van toepassing. Er gelden geen uitzonderingen op de subsidiabele en niet subsidiabele kosten.
Artikel 5.5.5 Hoogte van de subsidie
De subsidie is een vast bedrag van:
Artikel 5.5.6 Subsidieaanvraag
Artikel 5.5.7 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Artikel 5.5.8 Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger is verplicht:
Artikel 5.5.9 Geen staatssteun
Er is geen sprake van staatssteun als de subsidie verleend kan worden onder de Algemene De-minimisverordening. Artikel 1.2.10 lid 4 is van toepassing.
Deze subsidieregeling vervalt op 30 november 2024, om 17.00 uur.
5.6 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
Artikel 5.6.8 Subsidieaanvraag
Lid 1 komt als volgt te luiden:
Paragraaf 5.9 komt als volgt te luiden:
5.9 Stimulering elektrische vrachtfiets
Artikel 5.9.1 Betekenis van de begrippen
In dit artikel wordt een vaker voorkomend begrip uitgelegd.
Artikel 5.9.2 Doel van de subsidieregeling
Met deze subsidieregeling wil de provincie bijdragen aan het verduurzamen van het vervoeren van goederen.
Artikel 5.9.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
De aanvrager is een onderneming die minimaal 3 maanden staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Artikel 5.9.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
Alleen de kosten van derden zijn subsidiabel. Artikel 1.2.6 is niet van toepassing.
Artikel 5.9.6 Hoogte van de subsidie
Minimaal 70% van de subsidiabele kosten wordt betaald met een geldbijdrage van de aanvrager of derden.
Artikel 5.9.8 Subsidieaanvraag
Artikel 5.9.9 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Het subsidieplafond geldt voor het jaar 2024.
Artikel 5.9.10 Aanvullende verplichtingen
De aanvrager is verplicht de met de subsidie aangeschafte elektrische vrachtfiets in te zetten voor een periode van drie jaar na ontvangst van de subsidie.
Artikel 5.9.11 Geen staatssteun
Er is geen sprake van staatssteun als de subsidie verleend kan worden onder de Algemene De-minimisverordening. Artikel 1.2.10 lid 4 is van toepassing.
Deze subsidieregeling vervalt op 30 november 2024, om 17.00 uur.
Paragraaf 5.10 komt als volgt te luiden:
5.10 Scan verduurzaming wagenpark
Artikel 5.10.1 Betekenis van de begrippen
In dit artikel worden vaker voorkomende begrippen uitgelegd.
Artikel 5.10.2 Doel van de subsidieregeling
Met deze subsidieregeling wil de provincie bijdragen aan de verduurzaming van goederenvervoer in Overijssel.
Artikel 5.10.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
De aanvrager is een onderneming.
Artikel 5.10.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
Alleen kosten van derden, zijnde het uitvoeren van de ZEV-scan, zijn subsidiabel. Artikel 1.2.6 is niet van toepassing.
Artikel 5.10.6 Hoogte van de subsidie
Minimaal 25% van de subsidiabele kosten wordt betaald met een geldbijdrage van de aanvrager of derden.
Artikel 5.10.8 Subsidieaanvraag
De aanvrager levert aanvullend de volgende informatie in:
een door de aanvrager bevestigde offerte of een opdrachtbevestiging van de ZEV-scan. Deze mogen ook bevestigd zijn onder voorbehoud van subsidieverlening. In de offerte of opdrachtbevestiging staat dat de rapportage van de ZEV-scan minimaal de volgende informatie bevat:
een beschrijving van de mogelijkheden voor inzet van zero-emissie voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur. Deze beschrijving bevat een toelichting op:
de economische haalbaarheid met een vergelijking van de Total Cost of Ownership. Total Cost of Ownership heet ook wel life cycle cost analysis of levensduurcyclus, waarbij niet alleen de aanschafkosten maar de gehele economische levensduur van duurzame vrachtvoertuig(en) ten opzichte van de huidige bestelwagens, bestelbussen, of vrachtwagens wordt berekend.
Artikel 5.10.9 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Het subsidieplafond geldt voor het jaar 2024.
Artikel 5.10.10 Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger is verplicht de ZEV-scan binnen 6 maanden na subsidieverlening te laten uitvoeren.
Artikel 5.10.11 Geen staatssteun
Er is geen sprake van staatssteun als de subsidie verleend kan worden onder de Algemene De-minimisverordening. Artikel 1.2.10 lid 4 is van toepassing.
Deze subsidieregeling vervalt op 30 november 2024 om 17.00 uur.
5.11 Stimuleren slim en duurzaam goederenvervoer
Artikel 5.11.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
Lid 2 onderdeel d: ‘g’ vervangen door: ‘f’.
6.13 Digitale en circulaire industrie Overijssel
Artikel 6.13.8 Subsidieaanvraag
Lid 1 komt als volgt te luiden:
Artikel 6.13.9 luidt als volgt:
6.13.9 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Artikel 6.13.9 komt als volgt te luiden:
6.13.9 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Het subsidieplafond geldt voor de jaren 2023 en 2024.
Een nieuwe paragraaf 6.14 wordt toegevoegd:
6.14 Regio Deal Twente 2023-2028
Artikel 6.14.1 Betekenis van begrippen
In dit artikel worden vaker voorkomende begrippen uitgelegd.
Regio Deal Twente: het convenant met als naam Bruto Twents geluk, in de groene, technologische topregio Twente, die tussen de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Overijssel en de Twente Board is gesloten om de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers in de regio Twente te verbeteren.
Rijksbijdrage: specifieke uitkering op grond van de Regeling specifieke uitkering Regio Deals vierde tranche. Deze is te vinden op https://wetten.overheid.nl/BWBR0048154/2023-05-12/.
Twente Board: stichting die inhoudelijk projectvoorstellen toetst aan de gestelde kaders op basis van de Regio Deal Twente en bepaalt welke maximale rijksbijdrage vanuit de Regio Deal Twente passend is en toetst of het projectvoorstel voldoet aan de Regio Deal Twente en de KRACHT-criteria zoals genoemd in artikel 6.14.3 onderdeel 4.
Artikel 6.14.2 Doel van de subsidieregeling
Met deze subsidieregeling draagt de provincie bij aan de uitvoering van de Regio Deal Twente. De Regio Deal Twente draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers in de regio Twente.
Artikel 6.14.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
De activiteit voldoet aan de volgende KRACHT-criteria die door de Twente Board zijn vastgesteld. De KRACHT criteria zijn:
Toekomstgericht: het project speelt in op maatschappelijke trends. Hierbij wordt gekeken naar de aard van het project. Gaat het om tijdelijk inspelen op de schommelingen van de economische groei op korte termijn of om de structurele versterking van het ecosysteem? Ook wordt gekeken naar de bijdrage aan de strategische doelstellingen Twente Board en of het gaat om een duurzaam businessmodel.
Artikel 6.14.5 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
De personeelskosten en de kosten van derden zijn subsidiabel. De artikelen 1.2.5 tot en met 1.2.9 zijn van toepassing. Er gelden geen uitzonderingen op de subsidiabele en niet subsidiabele kosten.
Artikel 6.14.6 Hoogte van de subsidie
Artikel 6.14.7 Pretoets door de Twente Board
Aanmelden van projecten kan het hele jaar door bij de Twente Board Development door een mail te sturen naar project@twenteboard.nl of via de https://twente.com/twente-board/programmas-projecten/project-indienen .
Artikel 6.14.8 Subsidieaanvraag
Artikel 6.14.9 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Het subsidieplafond geldt voor de jaren 2023 tot en met 2027.
Artikel 6.14.11 Voortgangsrapportage
De subsidieontvanger dient jaarlijks voor 1 februari een concept voortgangsrapportage in bij de Twente Board, door een mail te sturen naar project@twenteboard.nl.
Artikel 6.14.12 Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger is verplicht de activiteiten uiterlijk 31 december 2027 uitgevoerd te hebben.
Artikel 6.14.13 Sisa-verantwoording
De financiële verantwoording van gemeenten loopt via de Sisa-verantwoording. Artikel 1.2.22 is van toepassing. De verantwoording wordt ingediend onder Sisa-code C96B Regiodeals 4e tranche.
Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2027 om 17.00 uur.
7.3 Erfgoed ‘Het verhaal van Overijssel 2.0’
Artikel 7.3.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
Lid 4 komt als volgt te luiden:
7.14 Bibliotheek van de toekomst
Artikel 7.14.6 Hoogte van de subsidie
Artikel 7.14.8 Subsidieaanvraag
Lid 5 komt als volgt te luiden:
7.19 Ondersteuning Steunpunten Vrijwillige Inzet
Artikel 7.19.3 Activiteiten die voor de subsidie in aanmerking komen
8.1 Dodenherdenking en Bevrijdingsfestival
De titel van de regeling komt als volgt te luiden:
8.1 Dodenherdenking en Bevrijdingsfestival 2024 tot en met 2027
Artikel 8.1.6 Subsidieaanvraag
Lid 1 komt als volgt te luiden:
Een subsidieaanvraag kan worden ingediend voor de jaren 2024 tot en met 2027.
Artikel 8.1.4 Kosten die voor de subsidie in aanmerking komen
Achter ‘aanvrager’ wordt toegevoegd: per jaar
Artikel 8.1.7 Beschikbaar budget voor de subsidieregeling
Lid 1 komt als volgt te luiden:
Na artikel 8.1.7 wordt artikel 8.1.7a toegevoegd:
Artikel 8.1.7a Vaststelling subsidie
Voor de vaststelling van de subsidie van € 125.000,- of meer geldt artikel 1.2.20.
Dit besluit treedt in werking op 2 januari 2024, met uitzondering van artikel 4.20.2 lid 1 onderdeel b, die in werking treden 1 dag na publicatie en werkt terug 11 juli 2022.
[Artikel II bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: Dit besluit treedt in werking op 2 januari 2024, met uitzondering van artikel 4.20.5 lid 1 onderdeel d, die in werking treden 1 dag na publicatie en werkt terug 11 juli 2022.]
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-15804.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.