Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2023, 15406 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2023, 15406 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 12 december 2023 tot wijziging van Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022 in verband met het verlengen van de openstelling van paragraaf 1 en het doorvoeren van enkele regelgevingstechnische wijzigingen in de paragrafen 2 en 3 (Vijfde wijziging Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022)
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat het wenselijk is de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022 te wijzigen in verband met het verlengen van de openstelling van paragraaf 1 en het doorvoeren van enkele regelgevingstechnische wijzigingen in de paragrafen 2 en 3;
Artikel I Wijziging Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022
De Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1.8 wordt “31 december 2023” vervangen door “17 december 2025”.
Artikel 2.1 wordt als volgt gewijzigd:
Subsidie op grond van deze paragraaf kan worden aangevraagd door MKB-ondernemingen.
Artikel 2.5 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.6 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.7 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2.8 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2.10, onderdeel i, wordt na “€ 267.574” een spatie ingevoegd.
In artikel 2.13 tweede lid, aanhef, vervalt “of een deelnemer van het samenwerkingsverband”.
In artikel 2.15 wordt “80%” vervangen door “100%”.
Artikel 3.1 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.5 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.6 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.7 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.8 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.13 wordt als volgt gewijzigd:
Bijlage 2 behorende bij de Subsidieregeling Economie Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022 wordt vervangen door bijlage 1 bij deze regeling.
Op subsidieaanvragen als bedoeld in de Subsidieregeling Economie Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022, die zijn ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling en waarop nog niet onherroepelijk is beslist, blijft de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022, zoals die luidde de dag voorafgaand aan het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling, van toepassing.
’s-Hertogenbosch, 12 december 2023
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. P.J. Buijtels
Bijlage 1 bij de Vijfde wijziging van de Subsidieregeling Economie Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022
Bijlage 2 behorende bij de artikelen 2.6 en 3.6 van de Subsidieregeling Economie Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022
De basis van het Nederlandse innovatiebeleid is het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid (MTIB). Dat koppelt de innovatiekracht van de topsectoren aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen - de zogenaamde missies. In 2023 zijn de missies herijkt met als doel de actuele grote uitdagingen voor Nederland aan te pakken. De vijf centrale missies zijn: Energietransitie; Circulaire Economie; Gezondheid en Zorg; Landbouw, Water en Voedsel; en Veiligheid. Zij vormen de basis voor vijf herziene dan wel nieuwe missiegedreven Kennis- en Innovatieagenda’s (KIA’s) die samen met drie ondersteunende KIA’s (Sleuteltechnologieën; Maatschappelijk Verdienvermogen; Digitalisering) begin november 2023 zijn gelanceerd in het nieuwe Kennis- en Innovatieconvenant 2024-2027. Hieronder volgt een beknopte beschrijving van iedere KIA. De volledige beschrijvingen zijn te vinden op: https://www.topsectoren.nl/missiesvoordetoekomst. De eerste KIA wordt overigens Integrale Kennis- en Innovatie Agenda (IKIA) genoemd.
Het innovatieve product, de innovatieve dienst of het innovatieve productieproces van uw SIR-project, dient gericht te zijn op één of meer van onderstaande (I)KIA’s en de submissies. Projecten onder één (of meer) van de ondersteunende KIA(‘s) dienen gekoppeld te worden aan één (of meer) van de (I)KIA’s: Klimaat en Energie; Circulaire Economie; Landbouw, Water, Voedsel; Gezondheid en Zorg; en Veiligheid.
IKIA 1. Klimaat en Energie 2024-2027
In deze IKIA zijn de zeven missies uit 2019 herijkt om recht te doen aan de grote uitdagingen waar Nederland nu voor staat. Onder elke missie hangen één of meerdere eveneens herijkte meerjarige missiegedreven innovatieprogramma’s (MMIP’s). Bij de herijking is ervoor gekozen minder te richten op het ontwikkelen van individuele technologische innovaties en meer op het energiesysteem van de toekomst als geheel. De herijkte missies zijn:
Missie A Een volledig CO2-vrij elektriciteitssysteem in 2050
Missie B Een CO2-vrije gebouwde omgeving in 2050
Missie B + Toekomstbestendige gebouwde omgeving in 2050
Missie C Een klimaat-neutrale en circulaire industrie in 2050
Missie D+ Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050
Missie E Netto klimaatneutraal systeem van landbouw en natuur
De missie en de aparte KIA Circulaire Economie zijn zeer sterk verweven met de doelen van de IKIA Energie & Klimaat.
KIA 2. Circulaire Economie 2024-2027
De ontwikkeling van een circulaire economie heeft sinds 2016 veel aandacht gekregen en er is al veel bereikt. Maar met het huidige tempo zullen de vastgestelde doelen niet worden gehaald. We moeten opschalen, versnellen en inzetten op valorisatie, marktcreatie en impact. Deze noodzaak staat centraal in het Nationaal Programma Circulaire Economie 2023-2030 en komt ook tot uiting in deze KIA. De kern van deze KIA wordt gevormd door drie meerjarige missiegedreven innovatieprogramma’s (MMIP’s) die richting geven aan de inzet in projecten:
Het MMIP Ontwerpen voor circulariteit richt zich op product- en systeeminnovaties, met als doel de producten beter geschikt te maken voor langdurig gebruik en hoogwaardige herinzet aan het einde van de gebruiksduur. In dit MMIP staan vier deelthema’s centraal:
Het MMIP Circulaire grondstofketens en processen geeft richting aan innovaties gericht op:
In dit MMIP staan vijf deelthema’s centraal:
Het derde MMIP Systeemtransitie en acceptatie, richt zich op systeem- en sociale innovaties, zoals gedragsverandering van bedrijven en consumenten, meervoudige waarde creatie, ketenanalyse en ketensamenwerking, standaardisering en normering. Voor de transitie naar een circulaire economie is namelijk meer nodig dan technologische innovatie en ontwikkeling alleen. De drie deelprogramma’s in dit onderdeel zijn:
KIA 3. Landbouw, Water, Voedsel 2024-2027
Deze KIA straalt uit dat de gezamenlijke overheden, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties de ambitie hebben om met kennis en innovatie tot economisch én ecologisch houdbare oplossingen te komen voor de urgente maatschappelijke vraagstukken voor LWV. De meeste uitdagingen staan niet op zichzelf; bodem, water, biodiversiteit, klimaat en voedsel: alles hangt met elkaar samen. In de KIA is daarom nadrukkelijk aandacht voor een integrale benadering, rekening houdend met grenzen, interacties en tradeoffs tussen thema’s en schaalniveaus.
Deze KIA is onderverdeeld in zes missies met ieder hun eigen innovatieprogramma’s, allen met ondersteuning vanuit sleuteltechnologieën.
Missie 1: Veerkrachtige natuur
1A. Versterken natuur en biodiversiteit
1B. Versterken en waarderen ecosysteemdiensten
1C. Effectieve en duurzame inzet van Nature Based Solutions
1D. Transitie naar een natuurinclusieve samenleving
1E. Technologie- en datagedreven natuurbeleid en -beheer.
Missie 2: Duurzame land- en tuinbouw
2A. Land- en tuinbouw binnen de grenzen van de natuurlijke leefomgeving
2B. Verdienvermogen, perspectief & waardecreatie
2C. Weerbare plantaardige productie op een vitale bodem of substraat
2D. Veerkrachtige dierhouderijsystemen
2E. Circulariteit, productie & gebruik duurzame grondstoffen
2F. Energietransitie in de land- en tuinbouw.
Missie 3: Vitaal landelijk gebied in een klimaatbestendig Nederland
3A. Toekomstbestendige ruimtelijke inrichting landelijk gebied
3B. Toekomstbestendige inrichting bebouwd gebied
3C. Toekomstbestendig zoetwatersysteem.
Missie 4: Duurzaam en gewaardeerd voedsel, dat gezond, toegankelijk en veilig is
4A. Een ecologisch en economisch houdbaar landbouw & voedsel-systeem
4B. Duurzame verwerking en voedselveiligheid, vers en verwerkt
4C. Alternatieve eiwitten: keten, producten en consument
4D. Duurzaam en gezond voedselaanbod en consumentengedrag
4E. Voedselzekerheid nu en in de toekomst
4F. Meervoudige verwaarding vanaf de agrifoodsector naar food en non-food.
Missie 5: Duurzaam en veilig gebruik van de Noordzee en andere grotere wateren
5A. Duurzame Noordzee en oceanen
5B. Duurzame rivieren, meren en intergetijdengebieden
5C. Natuur-inclusieve landbouw, visserij en waterbeheer in Caribisch Nederland
5E. Aquatische voedselproductie.
Missie 6: Veilige en weerbare delta
6A. Duurzame maatregelen voor veilige, weerbare, bevaarbare delta’s
6B. Verminderen gebruik primaire (bouw)grondstoffen
6C. Veilige, circulaire en klimaat neutrale scheepvaart.
Onder het programma Sleuteltechnologieën zijn drie Innovatieprogramma’s uitgewerkt:
ST1. Smart Technology for agri-horti-water-food
ST2. Biotechnologie en Veredeling
ST3. Fermentatie en Bioconversie.
KIA 4. Gezondheid en Zorg 2024-2027
De vijf specifieke missies van deze KIA dienen bij te dragen aan het realiseren van de doelen van de zorgakkoorden en -programma’s en van de centrale missie: In 2040 leven alle mensen in Nederland tenminste vijf jaar langer in goede gezondheid, en zijn de gezondheidsverschillen tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische groepen met 30% afgenomen (de ‘+5, -30’ ambitie).
Missie I: Leefstijl en leefomgeving
Missie II: Zorg in de leefomgeving
Missie III: Meedoen en ertoe doen met een ziekte of beperking
Missie IV: Kwaliteit van leven voor mensen met dementie
Missie V: Betere bescherming tegen gezondheidsdreigingen.
Hoewel deze KIA zich primair richt op de technologische innovatie, is een rode draad in deze agenda dat de synergie met sociale innovatie essentieel is voor het realiseren van de missies, zorgakkoorden en -programma’s. Als ook voor de gewenste transformatie van gezondheid en zorg en het verzilveren van economische kansen. Deze vergen immers grote maatschappelijke veranderingen. Zo kunnen enerzijds mensen en organisaties hun handelingspraktijken en -perspectieven transformeren, met onze innovatieve concepten, producten en diensten. Anderzijds kunnen sociale en geesteswetenschappers met hun kennis en inzichten helpen bij de optimale implementatie van technologische innovaties en met de maatschappelijke acceptatie. Ook dragen zij bij aan de (door)ontwikkeling en effectieve toepassing van sleutelmethodologieën voor een optimaal maatschappelijk verdienvermogen.
In de KIA Veiligheid verbinden kennisinstellingen, bedrijven en overheden zich samen voor een veilig(er) Nederland. De daaraan gekoppelde herijkte missies en ambities voor het thema Veiligheid vanuit de betrokken ministeries Justitie en Veiligheid, Defensie en Economische Zaken en Klimaat zijn:
In 2030 is digitale veiligheid verplicht bij de ontwikkeling van producten en beschikt Nederland over een sterke cybersecurity kennis- en innovatieketen gericht op toepassing en valorisatie. De doelstellingen en acties in de Nederlandse Cybersecurity Strategie 2022-2028 (NLCS) vormen het overkoepelende kader.
KIA 6. Sleuteltechnologieën 2024-2027
Met deze KIA wordt gestuurd op de programmering van onderzoek en ontwikkeling (R&D) en toepassing van sleuteltechnologie-onderwerpen. Daarmee wil het bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen en het economisch verdienvermogen. Sinds de vorige versie van deze KIA is het speelveld rondom sleuteltechnologieën aanzienlijk veranderd. De overheid wil meer sturen op ontwikkeling van sleuteltechnologieën en stelt hiervoor de Nationale Technologiestrategie op. Daarnaast is er steeds meer aandacht voor de grote maatschappelijke transities in Nederland. Daarom is het nodig om de KIA Sleuteltechnologieën te heroriënteren. Er wordt gestreefd naar een integratie van de Nationale Technologiestrategie in de aanpak van de KIA Sleuteltechnologieën, die in ontwikkeling is. Verwachte publicatie: vóór het einde van 2023. Daarom is deze KIA-update beperkt tot een beschrijving van de aanpak en randvoorwaarden en zal de inhoudelijke agendering in een later stadium uitgewerkt worden. (Te laat om te worden verwerkt in deze bijlage van deze subsidieregeling.)
Het kenmerk van sleuteltechnologieën is dat ze een breed toepassingsgebied hebben of een groot bereik voor innovaties of sectoren. Ze maken baanbrekende innovaties in processen, producten en diensten mogelijk en ze zijn relevant voor de wetenschap, de maatschappij en de markt. Daarmee zijn sleuteltechnologieën essentieel om maatschappelijke uitdagingen op te lossen en een grote bijdrage te leveren aan de economie.
KIA 7. Digitalisering 2024-2027
De Kennis- en Innovatieagenda Digitalisering is een nieuwe verschijning binnen het MTIB en is complementair aan de KIA Sleuteltechnologieën. Samen vormen ze één geheel dat zich richt op sleuteltechnologieën én digitalisering. Bij digitalisering worden bestaande en nieuw opkomende, sterk innovatieve, digitale- en informatietechnologieën ingezet. In deze agenda gaat het om een set van sleuteltechnologieën, het cluster Digitale- en informatietechnologieën (DIT’s), die nieuwe toepassingen op allerlei terreinen mogelijk maken. Onder deze DIT’s vallen zeven sleuteltechnologieën. Daar waar de KIA Sleuteltechnologieën vooral inzet op het innoveren in sleuteltechnologieën om deze verder te ontwikkelen, zet de KIA Digitalisering tevens in op het innoveren met de zeven specifieke digitale sleuteltechnologieën. Daarnaast richt deze KIA zich op de digitale transformatie als katalysator voor de verdere ontwikkeling van alle missies en het maatschappelijk en economisch verdienvermogen van Nederland.
Deze KIA beschrijft op beknopte en globale wijze op welke thema’s en op welke wijze kennisinstellingen, bedrijven en overheid in de periode 2024-2027 willen gaan samenwerken aan digitalisering en digitale sleuteltechnologieën. Zij dient als strategisch kader voor verdere programmering tussen betrokken partijen, pas in het vervolgproces van programmering volgt uitwerking in concrete kennisvragen en programma’s.
De zeven digitale- en informatietechnologieën zijn:
KIA 8. Maatschappelijk verdienvermogen 2024-2027
Deze KIA wijkt af van de eerste vijf (I)KIA’s doordat ze doorsnijdend is en omdat ze gaat over maatschappelijke opgaven waar sociale, economische en technologische groei in lijn gebracht moeten worden. Ze ontwikkelt visie en instrumenten, biedt handelingsperspectief en demonstreert voorbeelden voor de benadering van transities en complexe maatschappelijke vraagstukken, lokale opgaven en systemische verandering. Er wordt gestreefd naar impact op twee vlakken: transities en marktcreatie. Transities zouden kansen moeten bieden om, kleinschalig maar veelvuldig, technologie, ondernemerschap en maatschappelijke opgaven met elkaar te verbinden en zo nieuwe markten te creëren. In deze KIA worden drie programmalijnen gehanteerd:
Toelichting behorende bij de Vijfde wijziging Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022
De vijfde wijziging van de Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022 bevat voor de paragrafen 2 (Innovatie bestaande MKB-ondernemingen) en 3 (Innovatieve startups) enkele technische wijzigingen en enkele kleine inhoudelijke aanpassingen met betrekking tot vereisten en niet-subsidiabele kosten. Samenwerkingsverbanden kunnen niet meer zelfstandig een aanvraag meer doen voor subsidie op paragraaf 2, maar wel aanvragen via een penvoerder.
Artikel I (Wijziging Subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022)
Onder G (Artikel 2.8 Niet subsidiabele kosten)
Kosten voor huisvesting kwamen niet in aanmerking voor subsidie, maar omdat “kosten voor huisvesting, met uitzondering van huisvestingskosten die specifiek en onlosmakelijk zijn verbonden met het project” expliciet waren uitgesloten bij niet subsidiabele kosten ontstond het beeld dat andersoortige huisvestingskosten wel in aanmerking kwamen voor subsidie. Voor de duidelijkheid is deze uitzondering daarom verwijderd.
Onder J (Artikel 2.15 Bevoorschotting en betaling)
In plaats van bevoorschotting van 80% wordt 100% voorschot verstrekt.
Onder M (Artikel 3.6 Subsidievereisten)
Innovatieve processen zijn naar hun aard technisch of financieel risicovol, derhalve was dit vereiste overbodig. Het toevoegen van het vereiste van een helder gedefinieerde doelgroep en een helder geformuleerd klantprobleem is ingegeven door ervaringen uit de praktijk waarbij subsidieaanvragers deze onderdelen verder dienen uit te werken. Om de subsidieaanvrager aan te sporen deze onderdelen verder uit te werken voordat de subsidieaanvraag wordt ingediend zijn deze vereisten opgenomen in de subsidieregeling.
Onder O (Artikel 3.8 Niet subsidiabele kosten)
Op grond van artikel 3.7 komen enkel arbeids- en personeelskosten in aanmerking. Kosten voor fysieke infrastructuur, inventaris en huisvesting met uitzondering van huisvestingskosten die specifiek en onlosmakelijk met het project zijn verbonden, zijn daarom verwijderd als niet subsiadiabele kosten omdat deze kosten niet in aanmerking kwamen voor subsidie. Om enige verwarring te voorkomen worden daarom deze niet subsidiabele kosten uit het artikel gehaald.
De subsidieaanvrager kan geen subsidie ontvangen voor een technische haalbaarheidsstudie want paragraaf 3 van de subsidieregeling is gericht op de stap na de technische haalbaarheidsstudie, namelijk het in kaart brengen van een klantprobleem, het verkrijgen van een financieel commitment van de earlyvangelists of het verkrijgen van een octrooi of patent.
Subsidie voor kennisontwikkeling wordt mogelijk gemaakt met de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025. Kosten voor het bijwonen van kennisprogramma’s worden niet met de subsidieregeling economie, kennis en talentontwikkeling Noord-Brabant 2022 gesubsidieerd. In de praktijk werden wel kosten opgevoerd voor het bijwonen van kennisontwikkelingsbijeenkomsten. Dat is met deze wijziging uitgesloten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-15406.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.