Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2023, 15042 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2023, 15042 | delegatie- of mandaatbesluit |
Delegatiebesluit Omgevingsverordening Drenthe 2023
Provinciale Staten van Drenthe;
gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van Drenthe van 17 mei 2022, kenmerk 20/5.6/2022000770;
het Delegatiebesluit Omgevingsverordening Drenthe 2023 vast te stellen.
Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet in werking treedt.
Gedeputeerde Staten kunnen de bijlagen bij de regels van de Omgevingsverordening Drenthe 2023 wijzigen, met uitzondering van bijlage 12.
Artikel 5 Wijziging werkingsgebieden
Tenzij anders in het delegatiebesluit bepaald, zijn Gedeputeerde Staten bevoegd de werkingsgebieden van de Omgevingsverordening Drenthe 2023 te wijzigen.
Artikel 7 Voor verzuring gevoelige gebieden
Gedeputeerde Staten kunnen de begrenzing van voor verzuring gevoelige gebieden alleen wijzigen indien het desbetreffende gebied niet langer tot het Natuurnetwerk Nederland kan worden gerekend.
Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Delegatiebesluit Omgevingsverordening Drenthe 2023’.
Toelichting delegatiebesluit algemeen:
Aanleiding Delegatiebesluit Omgevingsverordening Drenthe 2023
Artikel 2.8 (delegatie) van de Omgevingswet maakt het mogelijk dat Provinciale Staten van Drenthe de bevoegdheid tot het vaststellen van delen van de Omgevingsverordening Drenthe 2023 (hierna: omgevingsverordening) bij delegatiebesluit kunnen delegeren aan Gedeputeerde Staten. Daarnaast biedt artikel 2.22, tweede lid, van de Omgevingswet de mogelijkheid aan de Gedeputeerde Staten om instructieregels te stellen als deze het volgende inhouden:
Dit voorliggende besluit geeft uitvoering aan beide artikelen. Het delegatiebesluit vormt een afzonderlijk besluit en maakt dus geen deel uit van de omgevingsverordening. Het delegatiebesluit geeft de reikwijdte van de bevoegdheid van Gedeputeerde Staten om delen van de omgevingsverordening te wijzigen. Het bepaalt binnen welke grenzen en onder welke voorwaarden de bevoegdheid kan of moet worden uitgeoefend.
Provinciale Staten kunnen bij het delegatiebesluit ook bepalen op welke wijze Gedeputeerde Staten uitvoering moet geven aan de gedelegeerde bevoegdheid. Daarnaast beschikken Provinciale Staten over de bevoegdheid om beleidsregels vast te stellen over de gedelegeerde bevoegdheid (op grond van artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht).
De mogelijkheid om delen van de omgevingsverordening via delegatie in of aan te vullen of te wijzigen, biedt ruimte voor toedeling van bevoegdheden op maat. Met delegatie kunnen Provinciale Staten er immers voor zorgen dat de uitvoering van het beleid, ook als dat een aanpassing van de omgevingsverordening betreft, bij Gedeputeerde Staten neergelegd wordt. Het middel delegatie is overigens niet nieuw. Ook voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet, konden Provinciale Staten bevoegdheden overdragen aan Gedeputeerde Staten door middel van delegatie. Die delegatie kon echter in de omgevingsverordening zelf worden geregeld. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet kan dat niet meer. Om die reden wordt een separaat besluit genomen die toeziet op die delegatie. Voorliggend besluit voorziet daarin. Daarmee wordt ook voorzien in een bundeling van alle delegaties, dit besluit bevat alle zaken waartoe provinciale staten gedeputeerde staten bevoegd maakt.
Toelichting van de systematiek
Zoals gezegd bundelt dit besluit alle delegatiemogelijkheden. Dat wil zeggen dat wanneer -bijvoorbeeld- op basis van de Provinciale Omgevingsverordening Gedeputeerde Staten bevoegd is om nadere eisen te stellen ten aanzien van verschillende onderwerpen, één artikel van dit delegatiebesluit daarvoor de mogelijkheid biedt. Er is dus niet gekozen voor een indeling op basis van thematiek (natuur, archeologie enzovoorts), zoals dit wel het geval was bij de Provinciale Omgevingsverordening Drenthe 2018.
Bij dit delegatiebesluit wordt opgemerkt dat het uitgangspunt van de omgevingsverordening zelf en dit voorliggende delegatiebesluit is dat beleidsneutraal wordt overgegaan van de voorheen geldende Provinciale Omgevingsverordening Drenthe uit 2018 en de omgevingsverordening. Dit betekent dat er een verordening in werking treedt die qua vorm voldoet aan de Omgevingswet, maar qua inhoud dezelfde lijn volgt als voorheen. Wel kan er ruimte worden gegeven voor correcties, kleine bijsturingen en eventueel aanvulling van wegvallend landelijk beleid.
Dit artikel bepaalt dat de begripsbepalingen die zijn opgenomen in de omgevingsverordening, voor zover relevant, ook van toepassing zijn op dit delegatiebesluit.
Artikel 2.8 van de Omgevingswet maakt het mogelijk dat provinciale staten bevoegdheden kan overdragen aan Gedeputeerde Staten. Artikel 2 geeft zodoende de reikwijdte van het delegatiebesluit: het bepaalt dat datgene dat het delegatiebesluit regelt, voortkomt uit artikel 2.8 van de Omgevingswet.
Artikel 3 Intrekking delegatiebesluit
Dit artikel regelt wat er gebeurt als Provinciale Staten een onderwerp weer naar zich toe trekken. Een onderwerp dat door middel van dit delegatiebesluit wordt overgedragen aan Gedeputeerde Staten maar vervolgens dat onderwerp op een later moment in de omgevingsverordening wordt aangepast, de delegatiebevoegdheid in dat geval automatisch wordt ingetrokken. Artikel 10:18 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dit ook als zodanig.
Aanvullend hierop de opmerking dat de onderwerpen die worden gedelegeerd door middel van dit delegatiebesluit, niet meer kunnen worden uitgeoefend door Provinciale Staten. Dit als gevolg van artikel 10:17 van de Algemene wet bestuursrecht. De onderwerpen kunnen pas weer door Provinciale Staten uitgeoefend worden indien dit delegatiebesluit voor dat onderdeel wordt ingetrokken. De gevolgen van die intrekking worden door dit artikel 3 geregeld.
Artikel 4 Kennelijke fouten en omissies
Dit artikel maakt op een drietal gebieden ondergeschikte wijzigingen in de omgevingsverordening mogelijk. Het gaat hier om correcties die niet leiden tot grote inhoudelijke wijzigingen van de omgevingsverordening. De gevolgen van dit artikel is daarmee beperkt. Daarnaast waarborgt het derde lid dat provinciale staten kennis moet nemen van het ontwerpwijzigingsbesluit.
Dit artikel regelt de mogelijkheid tot wijziging van de bijlagen horend bij de omgevingsverordening.
De geometrische werkingsgebieden zijn de vertaling van juridische regels naar specifiek aangeduide locaties op de kaart horend bij de omgevingsverordening. Gedeputeerde Staten kunnen als gevolg van artikel 6 die werkingsgebieden wijzigen. Het eerste lid somt op wanneer dat kan.
Ten aanzien van de werkingsgebieden geldt dat het gaat om alle werkingsgebieden horend bij de omgevingsverordening en ook als zodanig zijn weergegeven. Het kan dus gaan om archeologie, afbakening van het bestaand stedelijk gebied, glastuinbouwlocaties enzovoorts.
Dit artikel maakt het, op grond van de omgevingsverordening, mogelijk dat Gedeputeerde Staten nadere eisen kunnen stellen aan een aantal onderwerpen die in de omgevingsverordening worden geregeld. Het gaat dan om de onderwerpen:
wezenlijke kenmerken en waarden van Natuurnetwerk Nederland In het Besluit kwaliteit leefomgeving wordt benoemd dat provincies in de omgevingsverordening regels stellen over de bescherming, instandhouding, verbetering en ontwikkeling van de wezenlijke kenmerken en waarden van Natuurnetwerk Nederland. Daarbij moeten de regels in ieder geval ervoor zorgen dat de kwaliteit en oppervlakte niet achteruitgaan en de samenhang tussen de gebieden wordt behouden. Dit lid van het artikel maakt het mogelijk dat Gedeputeerde Staten hiervoor nadere eisen kan stellen;
Artikel 8 Voorbereidingsbesluit
In artikel 4.16, vijfde lid, van de Omgevingswet is opgenomen dat een voorbereidingsbesluit vervalt als de bijbehorende instructieregel in de Omgevingsverordening niet binnen anderhalf jaar na inwerkingtreding van het voorbereidingsbesluit in werking is getreden. De regels moeten in dat geval worden opgenomen in de omgevingsverordening. Door deze bevoegdheid te delegeren aan Gedeputeerde Staten kunnen zij de voorbeschermingsregels zoals vastgesteld door Provinciale Staten in het voorbereidingsbesluiten opnemen in de verordening en wordt voorkomen dat er een omissie ontstaat in de geldende regelgeving.
Een van de ontwikkelingen waar de provincie door middel van een voorbereidingsbesluit controle op wil houden betreft het aanwijzen van monumenten en de bijbehorende monumentenlijst. Het aanwijzen van monumenten en het op de correcte wijze opnemen van die monumenten op de monumenten neemt immers tijd in beslag. Om te voorkomen dat in de periode daaraan voorafgaand relevante waarden en eigenschappen van het betreffende monument teniet worden gedaan, kiest de provincie ervoor om in aanloop naar de opname van het betreffende object op de monumentenlijst een voorbereidingsbesluit te nemen.
Dit betreft een bevoegdheidsverschuiving onder de Omgevingswet. De Wet natuurbescherming gaf een rechtstreekse delegatie bevoegdheid aan Gedeputeerde Staten om in dit geval de jacht op wildsoorten te sluiten voor een bepaalde tijd.
Met de Omgevingswet kan de jacht alleen bij maatwerkregel worden gesloten, dit op grond van artikel 11.30, tweede lid, in samenhang met artikel 11.69 van het Besluit activiteiten leefomgeving. Dit betekent dat een sluiting van het jachtseizoen in verband met bijzondere weersomstandigheden alleen kan plaatsvinden door het wijzigen van de Provinciale Omgevingsverordening. Om die procedure te vereenvoudigen is ervoor gekozen om deze bevoegdheid te delegeren aan Gedeputeerde Staten.
Dit artikel geeft aan wanneer het besluit zijn werkingskracht verkrijgt.
Het laatste artikel geeft aan op welke wijze het delegatiebesluit kan worden aangehaald.
mevrouw drs. J. Klijnsma, voorzitter
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-15042.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.