Provinciaal blad van Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2023, 14824 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Drenthe | Provinciaal blad 2023, 14824 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Mandaatbesluit (milieu)taken directeur RUD Drenthe
Gedeputeerde Staten van Drenthe;
- de artikelen 158, 176 en 227a Provinciewet;
- de Algemene wet bestuursrecht, in het bijzonder artikel 10.4, inzake mandaat aan niet-
- de Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (hierna: RUD Drenthe);
overwegende dat het gezien de inwerkingtreding van de Omgevingswet wenselijk is het mandaatbesluit, waarmee taken en bevoegdheden aan de directeur van de RUD Drenthe zijn gemandateerd, aan te passen;
het Mandaatbesluit (milieu) taken directeur RUD Drenthe vast te stellen.
Onder het in de bijlage bij dit besluit opgenomen begrip “regels die betrekking hebben op het milieu” wordt verstaan: technische milieu- of door milieubelangen ingegeven regels die in de Omgevingswet, het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Asbestverwijderingsbesluit, hoofdstuk 22 van het tijdelijk deel van het omgevingsplan (de bruidsschat), voorbeschermingsregels of in een omgevingsplan, al dan niet ter invulling van art. 4.6 van de Omgevingswet, de instructieregels in de provinciale omgevingsverordening of paragraaf 5.1.2 en 5.1.4 van het Besluit kwaliteit leefomgeving, zijn opgenomen.
Artikel 4 Voorschriften bij gebruik mandaat: algemeen
Uitoefening van mandaat vindt plaats binnen:
Artikel 6 Wijze van ondertekening bij mandaat
‘Namens het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe’
‘Namens de provincieambtenaar belast met de heffing van de provinciale belastingen’,
‘Namens de provincieambtenaar belast met de invordering van de provinciale belastingen’,
‘Namens de commissaris van de Koning van de provincie Drenthe’
Mandaatlijst als bedoeld in artikel 2 Mandaatbesluit (milieu) taken directeur RUD Drenthe
Toelichting Mandaatbesluit (milieu)taken directeur RUD Drenthe
De (aanstaande) inwerkingtreding van de Omgevingswet vraagt ook om een aanpassing van de mandaatbesluiten waarmee taken en bevoegdheden aan de RUD Drenthe zijn gemandateerd. Het uitgangspunt bij het opstellen van dit mandaatbesluit is dat er geen verschuiving plaatsvindt van de uit te voeren werkzaamheden tussen de diverse betrokken organisaties. Dit betekent dat op een paar (hierna toe te lichten) wijzigingen na de gemandateerde taken de opvolgers zijn van soortgelijke bepalingen in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo).
Een op het oog grotere wijziging vindt plaats doordat er in de bijlage bij het mandaatbesluit méér toestemmingsstelsels worden gemandateerd dan eerder het geval was op grond van de Wabo. Ook hier geldt echter dat het niet de bedoeling is dat er een verschuiving plaatsvindt van de uit te voeren werkzaamheden tussen de diverse betrokken organisaties. De brede(re) mandaatverlening maakt het slechts mogelijk om een meervoudige omgevingsvergunningen door de directeur van de RUD Drenthe te laten ondertekenen. Op dit onderdeel wordt verderop in de toelichting, onder het kopje “Enkelvoudige en meervoudige besluiten”, uitvoerig ingegaan.
In de artikelen van het mandaatbesluit zijn kleine wijzigingen doorgevoerd, die hieronder wordt toegelicht.
Artikel 2 (oud), artikel 2 (nieuw)
Bij alle bepalingen is voorzien in de mogelijkheid van ondermandaat (in de eerdere mandaatbesluit was maar bij één bepaling geregeld dat ondermandaat was uitgesloten). Op grond van het vierde lid wordt het college op de hoogte gebracht van eventueel verleende ondermandaten. Wanneer dit in voorkomende gevallen toch als problematisch zou worden ervaren kan er op dat moment alsnog en opnieuw naar de (on)mogelijkheid van ondermandaat worden gekeken.
Dit artikel is opnieuw opgenomen. Het is conform de provinciale werkwijze, waarbij de beperkingen/instructies bij het mandaatbesluit zelf worden opgenomen.
Artikel 6,(oud), artikel 6 (nieuw)
Deze artikelen zijn deels aangevuld met verduidelijkende zinnen.
Bijlage (nieuw), artikel 6 (oud)
De mandaatlijst is niet meer als apart artikel opgenomen, maar toegevoegd als bijlage.
Dit artikel is niet meer opgenomen. Ook zonder toevoeging van dit artikel wordt het mandaat via werkafspraken of anderszins nader ingevuld.
De Omgevingswet heeft niet geleid tot aanpassingen in de meer algemene wetten, zoals de Gemeentewet, de Provinciewet en de Algemene wet bestuursrecht. In het algemene deel van de bijlage bij het mandaatbesluit zijn daarom dezelfde taken en bevoegdheden gemandateerd als die waren opgenomen in de huidige mandaatbesluiten.
Voor wat betreft de taken en bevoegdheden die zijn opgenomen in het deel “Uitvoering” van de bijlage bij het mandaatbesluit geldt dat dit de “opvolgers” zijn van dat wat eerder was gemandateerd. In een specifieke toelichting bij elke bepaling is in de bijlage zelf aangegeven van welke eerder gemandateerde taak of bevoegdheid de nieuwe taak of bevoegdheid de opvolger is.
Enkelvoudige besluiten en meervoudige besluiten
Op grond van Wabo en de huidige mandaatbesluiten van de gemeenten is het zo dat de RUD Drenthe in de gemeentelijke mandaatbesluiten alleen gemandateerd is om zogenaamde enkelvoudige aanvragen voor een milieutoestemming in mandaat af te doen. Als er sprake is van een meervoudige aanvraag (voor meerdere toestemmingen op grond van de Wabo) wordt bij de deelnemende gemeente het besluit door de gemeente zelf genomen, waarbij er aan de RUD Drenthe advies wordt gevraagd over de toestemming voor het onderdeel milieu (als deze tot de aangevraagde toestemmingen behoort). Hetzelfde geldt voor de situaties waarin sprake is van een samengestelde handhavingszaak (overtreding milieu-, maar ook bouw en bestemmingplanregels). Bij de provincie zijn wel alle omgevingsvergunningen, ook de meervoudige, aan de RUD gemandateerd. In de huidige situatie is de “front-office”, die nodig is om meervoudige zaken af te doen, belegd bij de gemeenten en voor zover het provinciale omgevingsvergunningen op grond van de Wabo betreft bij de RUD.
Vraagstuk: hoe om te gaan het verbreden van de reikwijdte van de Omgevingswet?
Omdat de reikwijdte van de Omgevingswet is vergroot zullen er meer toestemmingen dan voorheen onder het regime van de omgevingsvergunning komen te vallen. In dit licht is opnieuw de vraag aan de orde wat de provincie wil met de meervoudige aanvragen. Vragen die hierbij gesteld zijn luiden: wil de provincie deze voortaan, net als de gemeenten, zelf afdoen en dus deze front-office-taken overnemen? Of wil de provincie de front-office-functie van de RUD Drenthe laten bestaan en uitbreiden met de nieuwe toestemmingsstelsels die onder de Omgevingswet onder de omgevingsvergunning zijn gebracht?
Keuze: behoud de front-office-functie van de RUD
Besloten is om voor het laatste te kiezen: behoud (en mogelijk) uitbreiding van de front-office-functie van de RUD Drenthe.
Omdat het tegelijkertijd niet de bedoeling is dat de RUD Drenthe al deze nieuwe toestemmingsstelsel ook inhoudelijk ten uitvoer gaat leggen is hieronder in grote lijnen weergegeven hoe de werkzaamheden in de toekomst zullen worden uitgevoerd. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen enkel- en meervoudige aanvragen.
Enkelvoudige aanvragen die momenteel door de provincie zelf worden afgegeven, denk aan vergunningen op grond van de Wet natuurbescherming (zowel de gebieds- als de soortenvariant) en de ontgrondingsvergunning, zullen in de toekomst door de provincie zelf worden be- en afgehandeld.
Enkelvoudige aanvragen waarvoor de provincie bevoegd is en die vallen onder het milieutakkenpakket zoals gedefinieerd en gemandateerd in de gemeentelijke mandaatbesluiten worden door RUD Drenthe inhoudelijk behandeld en in mandaat uitgedaan.
Enkelvoudige aanvragen waarvoor de provincie bevoegd is en die niet vallen onder het milieutakkenpakket worden (net als nu het geval is) door RUD Drenthe in mandaat uitgedaan, nadat op basis van back-office-afspraken met bijvoorbeeld de gemeenten de inhoud van deze besluiten elders is opgehaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit of een omgevingsvergunning voor een niet-milieu-gerelateerde omgevingsplanactiviteit. Denkbaar is dat dit ook een toestemming is die nu nog niet door de front-office van de RUD Drenthe wordt afgehandeld (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor een beperkingengebiedactiviteit). De inschatting is echter dat dit niet of nauwelijks zal voorkomen.
Meervoudige aanvragen worden door de front-office binnen de RUD gecoördineerd en in mandaat afgedaan. De inhoudelijke werkzaamheden worden uitgevoerd als waren de verschillende onderdelen enkelvoudig aangevraagd. Bij een omgevingsvergunning die betrekking heeft op milieu, bouwen, buitenplans afwijken van het omgevingsplan en natuur, zijn dus achtereenvolgens de RUD Drenthe, de gemeente (2x) en de provincie aan zet voor de inhoud. Het is overigens denkbaar dat een meervoudige aanvraag helemaal inhoudelijk door de RUD Drenthe kan worden afgedaan (als er meerdere toestemmingen worden aangevraagd die onder het milieutakenpakket vallen zoals omschreven en gemandateerd in de gemeentelijke mandaatbesluiten), maar vaker zal er sprake zijn van een combinatie van een milieu- en een niet-milieuactiviteit.
Nb. In dit verband moet overigens benadrukt worden dat er op grond van de Omgevingswet geen verplichting meer bestaat om onlosmakelijk samenhangende activiteiten in één omgevingsvergunning aan te vragen. De inschatting is dat het hierdoor weer vaker voor zal komen dat de verschillende benodigde toestemmingen apart worden aangevraagd.
Keuze geldt ook voor beslissingen op bezwaar en procedures
De voorgaande werkwijze geldt vanzelfsprekend ook voor beslissingen op bezwaar en de vertegenwoordiging in rechte, wanneer de betreffende omgevingsvergunning wordt aangevochten.
Consequenties in handhavingsspoor
Met betrekking tot omgevingsvergunningen is het toezicht en handhaving in algemene zin gemandateerd. Conform de uitgangspunten die gelden bij enkelvoudige omgevingsvergunningen zal steeds moeten worden nagegaan waar het overtreden voorschrift inhoudelijk betrekking op heeft.
Toezicht en handhaving van een door Gedeputeerde Staten zelf afgegeven vergunning wordt door Gedeputeerde Staten zelf ter hand genomen.
Toezicht – en handhaving van een door de RUD Drenthe in mandaat afgegeven vergunning die valt onder het milieutakkenpakket wordt door de RUD Drenthe ter hand genomen.
Toezicht- en handhaving van een door de RUD Drenthe in mandaat afgegeven vergunning waarvoor de provincie bevoegd gezag is en die niet vallen onder het milieutakkenpakket wordt door de RUD Drenthe ter hand genomen, nadat op basis van back-office-afspraken met bijvoorbeeld de gemeenten de inhoud van deze besluiten elders is opgehaald. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit of een omgevingsvergunning voor een niet-milieu-gerelateerde omgevingsplanactiviteit.
Toezicht en handhaving van een door de RUD Drenthe in mandaat afgegeven meervoudige omgevingsvergunning wordt door de RUD Drenthe ter hand genomen. De inhoudelijke werkzaamheden worden uitgevoerd als waren de verschillende onderdelen enkelvoudig aangevraagd. Bij een omgevingsvergunning die betrekking heeft op milieu, bouwen, buitenplans afwijken van het omgevingsplan en natuur, zijn dus achtereenvolgens de RUD Drenthe, de gemeente (2x) en de provincie aan zet voor de inhoud.
Gelet op de achtergrond van dit mandaatbesluit (geen toedeling extra inhoudelijke taken aan de RUD Drenthe) heeft het mandaat waar het toezicht en handhaving betreft alleen betrekking op algemene milieugerelateerde regels (niet ook op bijvoorbeeld regels over op het gebied van natuur- en soortenbescherming).
Verhuizen milieuregels naar omgevingsplan
Een andere categorie waar kleine wijzigingen zijn doorgevoerd betreft de milieuregels die zijn, of zullen worden, verhuisd van algemene Rijksregels naar regels in eerst de gemeentelijke bruidsschat en later het gemeentelijke omgevingsplan. Deze vielen in de eerdere mandaatbesluiten onder het algemeen geformuleerde mandaat om bijvoorbeeld toezicht te houden op de Wet milieubeheer. Een soortgelijk algemeen mandaat om toezicht te houden op de bruidsschat of het omgevingsplan zou echter beslist niet beleidsneutraal zijn, omdat de RUD Drenthe dan een mandaat zou krijgen om bijvoorbeeld toezicht te houden op het hele omgevingsplan.
Daarom is in artikel 3 van het mandaatbesluit het begrip “regels die betrekking hebben op het milieu” opgenomen en is in de verschillende mandaatcategorieën waar deze problematiek speelt een verbinding gelegd met dit begrip. Het begrip is met opzet breed gedefinieerd: “technische milieu- of door milieubelangen ingegeven regels die in de Omgevingswet, het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Asbestverwijderingsbesluit, hoofdstuk 22 van het tijdelijk deel van het omgevingsplan (de bruidsschat), voorbeschermingsregels of in een omgevingsplan, al dan niet ter invulling van art. 4.6 van de Omgevingswet, de instructieregels in de provinciale omgevingsverordening of paragraaf 5.1.2 en 5.1.4 van het Besluit kwaliteit leefomgeving, zijn opgenomen.” Hierdoor is het mandaat wel toegesneden op het bestaande takenpakket van de RUD Drenthe. Bijvoorbeeld: hierdoor geldt er wel een mandaat voor een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit als hiermee wordt afgeweken van een milieuregel, maar geldt er geen mandaat als de omgevingsplanregel waarvan wordt afgeweken een bouwtechnische achtergrond heeft. Wel geldt er mandaat voor bijvoorbeeld toezicht en handhaving op de maximale geluidgrenswaarde die geldt voor warmtepompen, de regels over het mobiel breken van puin, maar ook bijvoorbeeld de energiebesparingsverplichting (die nu in het Activiteitenbesluit milieubeheer staat, maar in het nieuwe stelsel wordt verdeeld over het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving). Het gaat hier nadrukkelijk niet om de bouwregels (ook al zouden deze een milieubelang als achtergrond hebben). Ook geldt er wel een mandaat voor het houden van toezicht op een milieuregel in het omgevingsplan, maar niet voor het houden van toezicht op bijvoorbeeld een planregel die cultuurhistorische waarden wil beschermen. Onder een technische milieuregel wordt bijvoorbeeld een regel verstaan waarin een technische norm is opgenomen (“de geluidsbelasting in dB(A) mag niet meer bedragen dan 50 dB(A)”). Een door milieubelangen ingegeven regel kan bijvoorbeeld een vanuit het bestrijden van geurhinder ingegeven afstandsregel zijn Wanneer er in de toekomst behoefte zou bestaan om tot een nadere specificering te komen dan kan ervoor gekozen worden om dit in DVO’s of uiteindelijk het mandaatbesluit zelf te verduidelijken.
In het mandaatbesluit is bij elk gemandateerd besluit in de betreffende mandaat ook het toezicht hierop en de handhaving hiervan gemandateerd. Omdat er ook een regels gehandhaafd moeten kunnen worden die niet in vergunningen vastliggen is er ook mandaat verleend voor het uitoefenen van toezicht en handhaving op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet voor zover het betreft regels die betrekking hebben op het milieu. Waar over toezicht en handhaving wordt gesproken wordt gedoeld op alle vormen van handhaving, bijvoorbeeld ook spoedeisende bestuursdwang.
Het afhandelen van Wob-verzoeken en de opvolger daarvan, de Wet open overheid (Woo), komt niet terug in het mandaatbesluit. Uit de wetenschap blijkt namelijk dat, anders dan eerder werd aangenomen, de RUD Drenthe niet zelf de bevoegdheid heeft om een beslissing te nemen op tot de RUD Drenthe gerichte Woo-verzoeken. Deze moeten, omdat het om gemandateerde taken gaat, altijd door de mandaatgevers worden afgehandeld. Omdat de RUD Drenthe deze “eigen Woo-verzoeken” dus niet meer af zal afhandelen, is het ook niet logisch om Woo-verzoeken die tot de mandaatgevers zelf zijn gericht in mandaat af te handelen (iets wat voorheen wel door enkele gemeenten was gemandateerd). Uiteraard berust veel informatie wel bij de RUD Drenthe en zullen er in DVO-verband/ anderszins duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over het vergaren en eventueel (voor-) bewerken van informatie.
Besloten is om het mandaat voor BIBOB-werkzaamheden te schrappen. De huidige werkwijze is al dat de RUD Drenthe geen rol heeft bij de daadwerkelijke toepassing van dit instrument. Gelet op een recente wetswijziging is de benodigde samenwerking en gegevensuitwisseling met de RUD Drenthe ook mogelijk als er geen mandaat voor Bibob-werkzaamheden geldt.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
De Commissaris van de Koning voornoemd
De provincieambtenaar belast met de heffing van de provinciale belastingen voornoemd
De provincieambtenaar belast met de invordering van de provinciale belastingen voornoemd
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2023-14824.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.