Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 21 november 2023 nr. UTSP-806222231-10060, tot wijziging van de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht

Gedeputeerde staten van Utrecht;

 

Gelet op artikel 1.4 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;

 

Overwegende dat:

  • -

    het wenselijk is om de Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht te verlengen met een jaar, te wijzigen en de subsidieplafonds voor 2024 toe te voegen;

  • -

    Gedeputeerde Staten in december 2019 de Uitvoeringsprogramma’s Fiets, Openbaar Vervoer, Verkeersveiligheid, Knooppunten en Goederenvervoer hebben vastgesteld;

  • -

    Gedeputeerde Staten voornoemde uitvoeringsprogramma’s bij besluit van 21 november 2023 hebben verlengd voor de periode 01-01-2024 tot en met 31-12-2024, zodat deze samen met de Omgevingsvisie provincie Utrecht de beleidsgrondslag voor de verlengde uitvoeringsverordening zijn;

  • -

    Gedeputeerde Staten hiermee de mogelijkheid willen geven om ook in 2024 subsidies te verlenen voor activiteiten die aan de realisering van voornoemde uitvoeringsprogramma's bijdragen;

Besluiten:

Artikel I  

De Uitvoeringsverordening subsidies Mobiliteit 2020-2023 provincie Utrecht wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Het opschrift van artikel 1.1 komt als volgt te luiden:

     

    Artikel 1.1 Algemene begripsbepalingen en beleidsgrondslag

  • 2.

    Voor de zinsnede “In deze verordening wordt verstaan onder:” wordt “1” geplaatst.

  • 3.

    Er wordt een tweede lid toegevoegd, luidende:

     

    • 2.

      Beleidsgrondslag voor deze verordening is de Omgevingsvisie provincie Utrecht, vastgesteld door Provinciale Staten op 10 maart 2021, nr. 82224DED, met inbegrip van nadien doorgevoerde wijzigingen en de uitvoeringsprogramma's die zijn vermeld in paragraaf 2 tot en met paragraaf 5b van deze verordening.

B.

Artikel 1.2 wordt als volgt gewijzigd:

het jaartal “2023” wordt gewijzigd in 2024.

 

C.

Artikel 2.1 wordt als volgt gewijzigd:

In onderdeel q wordt het woord ”begrenst” gewijzigd in begrensd.

 

D.

Aan het eind van artikel 2.2, vijfde lid, wordt na “Stimuleren fietsgebruik specifieke doelgroepen.” toegevoegd:

Het gestelde onder a. en b. is alleen subsidiabel indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

 

  • i.

    de resultaten die met gebruik van de subsidie worden gerealiseerd, worden uiterlijk drie maanden na afronding van de gedragsmaatregel, genoemd in a of b, teruggekoppeld naar de provincie Utrecht door de resultaten te mailen naar fiets@provincie-utrecht.nl. Dit betreft in ieder geval het aantal deelnemers aan de gedragsmaatregel en het aantal door hen gemaakte fietsritten in plaats van autoritten (door bijvoorbeeld een vragenlijst af te nemen onder de deelnemers), en

  • ii.

    bij inzet van de gedragsmaatregel, genoemd onder a of b, wordt zichtbaar een link gelegd met het regionale merk voor fietsstimuleringsmaatregelen: IkFiets. Dit betekent gebruik van het IkFiets-logo bij de communicatie over de gedragsmaatregel en indien mogelijk een verwijzing naar de website https://ikfiets.nl/.

E.

Artikel 2.5 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 2.5 Subsidieplafonds

Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Fiets bedraagt in 2024 € 18.700.000, -, waarbij dit plafonds als volgt is verdeeld over de programmaonderdelen uit artikel 2.2:

  • a.

    voor het onderdeel Kwaliteitsverbetering Regionaal fietsnetwerk - overige wegbeheerders als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, onder a: € 4.000.000, -;

  • b.

    voor het onderdeel Verkenning en realisatie doorfietsroutes met prioriteit als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, onder b: € 12.000.000, -;

  • c.

    voor het onderdeel Uitbreiden fietsvoorzieningen op en naar knooppunten, en haltes als bedoeld in artikel 2.2, derde lid, onder a: € 2.200.000, -;

  • d.

    voor de onderdelen, genoemd in artikel 2.2, derde lid, onder b, het vierde lid en het vijfde lid: € 500.000, -.

F.

In artikel 2.6, tweede lid, onder b, sub a, komt als volgt te luiden:

 

  • a.

    Kunstwerken op een doorfietsroute; maximaal 90%.

G.

Artikel 3.2, derde lid, komt als volgt te luiden:

 

  • 3.

    Alleen activiteiten die niet op het regionaal fietsnetwerk plaatsvinden zijn subsidiabel, uitgezonderd de activiteit voor verbetering van de oversteekbaarheid voor de kwetsbare deelnemer die het regionaal fietsnetwerk kruist.

H.

Artikel 3.5 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 3.5 Subsidieplafonds

 

Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid bedraagt in 2024 € 2.000.000, -.

 

I.

Artikel 4.1, onder b, komt als volgt te luiden:

 

  • b.

    HOV: Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Hieronder vallen ten minste de U-link en U-liner-lijnen.

J.

Artikel 4.6 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 4.6 Subsidieplafonds

Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Openbaar Vervoer bedraagt in 2024 € 2.400.000, -.

 

K.

Artikel 5.4 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 5.4 Subsidieplafonds

 

Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Knooppunten bedraagt in 2024 € 1.000.000, - waarbij dit plafond als volgt is verdeeld over de programmaonderdelen uit artikel 5.2:

  • a.

    voor activiteiten die leiden tot de verbetering van regionale knooppunten: € 750.000, -;

  • b.

    voor onderzoeks- en communicatieprojecten als bedoeld in artikel, 5.2, vierde lid, € 250.000, -.

L.

Artikel 5a.2, onder b, wordt als volgt gewijzigd:

 

  • b.

    het aanvullend openbaar vervoer te verbeteren en door te ontwikkelen;

M.

Onder vervanging van de punt aan het slot van artikel 5a.3 door een puntkomma wordt het volgende onderdeel toegevoegd:

 

  • c.

    Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 5a.2 aanhef en onder c kan worden verstrekt aan waterschappen in de provincie Utrecht.

N.

Artikel 5a.7 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 5a.7 Subsidieplafonds

Het subsidieplafond in 2024 bedraagt € 950.000, - waarbij het plafond als volgt verdeeld is over de onderdelen in artikel 5a.2:

  • a.

    voor activiteiten onder artikel 5a.2 aanhef en onder a, € 0,-;

  • b.

    voor activiteiten onder artikel 5a.2 aanhef en onder b, € 300.000, -;

  • c.

    voor activiteiten onder artikel 5a.2 aanhef en onder c, € 650.000, -.

O.

In artikel 5a.4 wordt het jaartal “2023” gewijzigd in 2024.

 

P.

Artikel 5b.4 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 5b.4 Subsidieplafonds

 

Het subsidieplafond voor subsidies op grond van deze paragraaf en gerelateerd aan het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer bedraagt in 2024 €100.000,-.

 

Q.

In artikel 6.3 wordt het jaartal “2024” gewijzigd in 2025.

 

R.

de toelichting wordt voor “Artikel 2.6 Hoogte van de subsidies" het volgende ingevoegd:

 

Kunstwerken (fietsbruggen en -tunnels) hebben doorgaans hoge realisatiekosten. Van geval tot geval moet worden bekeken wat deze kosten zijn, welke kostenverdeling provincie en aanvrager overeenkomen, en wat het subsidiepercentage is voor het betreffende project. Daarbij moet onder meer worden beoordeeld of het subsidiebedrag past binnen het subsidieplafond voor onderdeel Verkenning en realisatie snelfietsroutes met prioriteit, zoals genoemd in artikel 2.2 tweede lid. Het subsidiepercentage en - bedrag wordt vastgelegd in een samenwerking- of realisatieovereenkomst.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na dagtekening van het Provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 21 november 2023.

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

Voorzitter,

Mr. J.H. Oosters

Secretaris,

mr. drs. A.G. Knol- van Leeuwen

Naar boven